Gå til innhold
  • Bli medlem

28.05.05: Årets første fottur i Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

Årets første topptur uten ski ble gjennomført denne lørdagen. Dagens turmål var egentlig Hammarsettinden, fordi det årlig har vært tidlig snøfritt langs ruta via Gimsdalstinden. Et par forsøk på å finne turfølge kvelden i forveien bar ikke frukter, så denne dagen ble det bare meg og tindene. Jeg legger av gårde for å rekke 7-ferga til Sykkylven.

Nysnø
Jeg blir svært overrasket når jeg ser at det i løpet av natten har kommet litt nysnø på toppene over ca 800m, og jeg finner raskt at den vestvendte og bratte renna til Hammarsettinden sannsynligvis ikke er forsvarlig å prøve seg på i dag. Det blir forandring i planene. Fergeturen blir benyttet til å bestemme nytt turmål, valget blir Regndalen og Valljanykjen (1160). Jeg har hele vinteren tenkt på en skitur til denne toppen, men det har ikke blitt noe av. For et par uker siden såg jeg at sørryggen mot toppen (Vellenakken er et mer tidsriktig navn?) hadde begynt å få en del snøfrie flekker, så det burde kanskje være mulig med fottur... Heldigvis hadde jeg pakket gamasjer i sekken, så det burde gå greit å traske i litt snø også.

En anbefaling
Jeg kan like gjerne si det med en gang: Valljanykjen på ski er en kjempetur. Tidlig på vinteren når det er gode snøforhold i skogen og sola ikke tar så godt i sørsida, er dette en ypperlig tur. Skogen bør ikke by på problemer, og den sørvendte sida ned mot Regndalen gir super nedkjøring, ikke så veldig bratt, men med utsikt mot tinder som er svært typiske for Sunnmørsalpane: skarpe og spisse. Fra parkeringen er det ca 1100 vertikale opp til varden som står luftig til.

Mot toppen
Jeg finner stien gjennom skogen, og etter hvert opp i Regndalen. Elva har stor vannføring, våren er i anmarsj. (Regndalen er en liten og innesluttet hengedal der regndalsbreen henger i fjellsida under spisse tinder og skarpe egger) Fra Regndalen sikter jeg meg inn på de snøfrie områdene, og må slåss litt med småbjørk opp langs de nedre delene av sør-ryggen. Jeg vinner fort høyde, og koser meg med storslagen utsikt mot toppene som omkranser Regndalen. Fra ca 700m er det på med gamasjer, det skal bli en tung god time før jeg når toppen. Morgensola varmer godt, og jeg går mye til knes i snø. Det sliter på kreftene. Jeg burde hatt ski på beina....

I mot meg på vei opp har jeg hele tiden et spektakulært syn, Råna. Fra denne kanten er den noe av det flotteste av det flotte, og hvilken tind!! En tind som til de grader skifter fasong, alt etter hvilken himmelretning den ses fra!! Her i fra ser den så spiss og uangripelig ut at en knapt skulle tro at det var mulig å komme seg dit uten klatreutstyr. De som har vært der kjenner den som en enkel topp med et alt annet enn smalt toppområde….

Jeg har bare en gang tidligere vært på Valljanykjen, i sept –98. Da med en rundtur over Raudmolsegga og adkomst via Drivdalen. Jeg husker spesielt godt Rånaegga, og har siklet etter bedre bilder enn de jeg tok den gangen. I dag var det flott klarvær, med noen mindre tåkeskyer som kom og gikk. Vel oppe på toppen nyter jeg synet av toppene nordover mot Blåbretinden, og i sør ser jeg så vidt Brekketinden – min favoritt. Rett vest steiler Rånaegga med jevne byks opp i fullendt tindeform. Utsikten mot denne er alene verdt turen. Og vel så det!! Jeg klager heller ikke over bildene som ble til på turen.

BILDER

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilde nr 5 og 8 på tinderangling.net er av Råna. Alle toppene på rundt Regndalen er enkle (dvs ikke vanskelige) å bestige ad enkleste vei. Kim har en bilderapport på Bergtatt fra Råna, og her ser du et bilde av Råna som han har tatt (Råna til høyre...) http://www.bergtatt.net/turer/vestlandet/021013_rana/photos/photo3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ein gong imponerande og flotte bilete frå di hand, Svein. Eg var ein tur i Vellesæterdalen og opp til Gullmorvatnet hausten 1987, og hugsar framleis det fantastiske tindelandskapet på Rånahalvøya med dei bratte og vilt oppsprukne botnbreane nedanfor. Regndalstindane, Brunstadtindane og Urkedalstindane som står på kartet ditt, eg hugsar dei namna endå.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg var ikke klar over at Regndalen som jeg bare kjenner fra kartet, ga så mange fine vyer. Blir nok nødt til å ta meg en tur dit skjønner jeg. Ellers er det som du nevner, utrolig hvor mange ansikter Råna har, avhengig av hvilken side du ser den fra. Jeg betrakter turen til Råna som en av de aller flotteste toppturene i Sunnmørsalpene, iallfall når en går normalveien om Nordkopskaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang Råna ods. En uvanlig tind, og ei flott rute Urke-Nordkopen.

Som jeg skrev lenger oppe, gikk jeg (og en kollega) Velle-Drivdalen-Geita-Drivdalstinden-Vellenakken-Regndalen i -98. En flott rundtur. Mer alpine ruter fra Regndalen er Midtre Regndalstind og Råna, med kryssing av breen og klatring opp på Rånaplatået, eller luftig balansegang og klyving på egga mellom øst- og vesttoppen av Midtre Regndalstind. Sistnevnte har jeg prøvd selv, ei 0,5m bred egg, noen steder helt flat og fin å spasere på. Stupbratt ned på Regndalsbreen og Bratte renner ned i Nordkopen :lol: Bildene fra den turen har havnet i ei skuff.... kona hadde kjøpt en iso400 film og satt i kameraet, og det oppdaget jeg ikke før jeg tok filmen ut av kameraet...:shock: Mye sol "ødelagte" den turen, men minnene er der :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha skia liggende i beredskap på biltaket en stund ennå :shock:

Blir gjerne med en tur oppi Regndalen midtvinters. Ved å "ta fart" fra opp under Rånaegga kan det bli 3-400 høydemeter ekstra...... :D

Bildene fra den turen har havnet i ei skuff.... kona hadde kjøpt en iso400 film og satt i kameraet, og det oppdaget jeg ikke før jeg tok filmen ut av kameraet...:?

Jeg har enerett på filmskifting hjemme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig flotte bilder fra det kanskje desidert mest interessante området i Sunnmørsalpane! Blir mektig imponert. Håper det blir tur i de traktene i løpet av sommeren. La oss håpe at mai 2005 ikke er representativ for hva slags værtype som vil dominere i juni og juli. Kaster meg snart over Sunnmørsalpekartet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe at mai 2005 ikke er representativ for hva slags værtype som vil dominere i juni og juli. Kaster meg snart over Sunnmørsalpekartet :)

Om den kalde værtypen fortsetter er det da bare å fortsette skiturene :)

I april hadde vi en stabil periode. Forutsigbart og glimrende turvær, men noe variabelt føre.

Har hatt 4 skiturer til fjells på NV-landet i mai, hvorav 3 med fantastisk tørrsnøføre. Er ikke å forakte det heller :D

Det gjelder å utnytte det som blir "servert"......

Sunnmørsalpekartet kan studeres i timesvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.