Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er pulsen på i bakker.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg fikk anlednng til å være på den vanlige selvbetjente hytta denne helgen. Fredag var vi (tre) alene, og hadde en hyggelig og rolig kveld. Lørdag var det 36. Men vi var bare 14 på "gamle"hytta.

Det kom to karer opp Fidjadalen, En 6-7 timers tur, som karene hadde gjort unna på 5 timer.De hadde store sekker og nådde hytta med 10 minutters margin på mørket. Det var hyggelige folk, og det viste seg at de drev med sykling på høyt nivå. (Det ble nevnt OL.)

Jeg blir litt imponert av slikt, og det ble en del prat om treningstyper, kondisjon og treningsmengder.

I diskusjonen kom det fram at de mente at pulsen ikke var over 60-65% av maks selv i de bratteste bakkene. Og noen av bakkene i Fidjadalen er bratte.

Jeg prøver å holde meg under "syregrensen" i bakkene- kan tenke meg at det er rundt 90% av maks.

Skulle jeg ha hold en så lav puls, så hadde det blitt snegletempo.

Kan den meget gode kondisjonen disse folka har, gjøre at de klarer bakkene med bare å ta ut 60-65% av maks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Er man i god form har man lavere % av makspuls på en oppgave kontra en person i dårligere form. Ved lange løp ligger aktive utøvere på rundt 80 % av makspuls mens hobbymosjonister ofte beveger seg over 90 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelister får vistnok lav puls. Mengdetrening, med noen drag opp mot maxpuls.

Noen av dem ekstreme har hvilepuls på 25.

Har selv hvilepuls på 40 og kommer skjelden over 150.

Tror det kommer av at jeg har mange lange turer på 10-12 timer.

Og at jeg er ekstremt god til å slappe av.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er man i god form har man lavere % av makspuls på en oppgave kontra en person i dårligere form. Ved lange løp ligger aktive utøvere på rundt 80 % av makspuls mens hobbymosjonister ofte beveger seg over 90 %.

Jeg forstår det, men skjønner ikke hvordan de klarer å ha så god kontroll at det holder pulsen på et så lavt nivå. Selv om jeg bestemmer meg for å "ta det med ro", blir det høy puls i bakkene.

Sykkelister får vistnok lav puls. Mengdetrening, med noen drag opp mot maxpuls. Noen av dem ekstreme har hvilepuls på 25. Har selv hvilepuls på 40 og kommer skjelden over 150. Tror det kommer av at jeg har mange lange turer på 10-12 timer. Og at jeg er ekstremt god til å slappe av.... :-P

Dette er omtrent som meg. rundt 40 i hvilepuls og maks rundt 150. (Litt avhengig av om det er på sykkel eller på mølla.)

10-12 timer på tur er imponerende.

Jeg har selv to eller tre "langturer" i uka, men det er da 2 turer på 2-3 timer og en på 4-5.

Det er noen år siden jeg syntes at turer over 8 timer var morsomt. Det holder med 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta det rolig nok på trening er vel det som skiller de som virkelig er i god form mot de som mangler det siste hakket. Får en feeling på det etterhvert. Både hvordan beina responderer i tråkket til enhver tid men og generelt hvordan kroppen føles. Så er det det å kjøre på lette nok gir og ikke for hardt når det stiger litt ekstra. Da får man og lettere opp farten når det flater litt ut enn viss beina ble litt stinne i bakken så de trenger hvile.

Nå er ikke jeg på det toppnivå selv men trener en del. Hvilepuls ligger normalt midt på 40 tallet et sted men kryper under 40 i perioder med flere harde økter, spes på ski. Max har jeg ikke testet på en stund men tror jeg greit skal klemme den over 190 på ski, sykkel når jeg ikke like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med pulsklokke på tur enkelte ganger, og pulsen ligger på "skuffende" lavt nivå selv i bratte bakker. Stort sett alltid er jeg under 70% av makspuls, og det vanlige er rundt 60%. At du ligger på opp mot 90% av makspuls når du går i bratte bakker, er jeg helt sikker på at ikke er korrekt. I så tilfelle vil du være så sliten når du kommer til toppen av bakken at du stort sett ikke klarer å gå videre.

Men finn gjerne frem fingeren og sjekk neste gang du er på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med pulsklokke på tur enkelte ganger, og pulsen ligger på "skuffende" lavt nivå selv i bratte bakker. Stort sett alltid er jeg under 70% av makspuls, og det vanlige er rundt 60%. At du ligger på opp mot 90% av makspuls når du går i bratte bakker, er jeg helt sikker på at ikke er korrekt. I så tilfelle vil du være så sliten når du kommer til toppen av bakken at du stort sett ikke klarer å gå videre.

Men finn gjerne frem fingeren og sjekk neste gang du er på tur! :)

Det er i hvert fall et godt råd, og ved nærmere ettertanke så har du antakelig rett i at pulsen ikke kommer så høyt. Skal bli artig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.