Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger anbefaling av sekk til mitt bruk, ca 65 liter


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal investere i en ny sekk. Jeg har inntil nå klart meg med en 45 liter sekk til helgeturer med telt, og på hytteturer. Men den blir jo fyllt til randen, og jeg må bytte den ut.

Jeg ser for meg en sekk som er passelig til vinterturer og sommerture som varer vanligvis 2-3 dager, og kanskje opptil ca 5 dager en sjelden gang.

Jeg er 170 høy, så jeg har ikke de største klærene, og jeg liker å pakke noenlunde sparsommelig men jeg er ingen "gramjeger". Jeg pleier å bære med min egen mat.

En annen ting jeg kanskje kan se på som praktisk, er å ha ett helt enkelt skifeste på sekken som passer til ett par med fjellski. Det kommer kanskje aldri til å bli brukt, men jeg ser for meg at kanskje sent om høsten eller sent på våren kan det være greit å kunne feste skiene noenlunde fornuftig på sekken dersom man må gå litt i lavlandet før man kommer opp til snøen. Ett par kompresjonsremmer på siden gjør sikkert susen.

Den må ha opplegg for drikkesystem.

Hva har man av gode alternativer der ute som kan passe meg?

Kan ca 65 liter høres passe ut for mitt bruk?

Jeg har sett på f.eks. Arteryx Altra65 og lurer på om denne kanskje er noe? http://arcteryx.com/...ltra-65#1-4_day

Noen tips å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Altra75 ogTNF Primero75, sistnevnte skal selges fordi den ikke passer ryggen min.

På vinterturer ville jeg ikke hatt noe mindre en 75 liter da sovepose og dunjakke tar en del plass.

Begge har sine positive og negative sider.

Altra har særdeles praktiske lommer i topplokket og god tilgang til hovedrommet, bakdelen er at den slipper inn noe vann og bæresystemet krever smøring pga knirking.

Primero er svært motstandsdyktig mot fuktighet, luftig mot ryggen, praktiske lommer i hoftebelte og er lagd av svært solid stoff. Problemet er at nedre polstring ikke går godt sammen med min kranglete rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg med 45 liter på vintertelttur da for en helg. Det jeg måtte ha utenpå sekken var da liggeunderlaget og teltet. Den store dunjakken droppet jeg å ta med.

Jeg inbiller meg at 65 liter må bli stort nok, og at 75 liter vil bli i meste laget på en sommertur... ? Eller det tenker ihvertfall jeg da.

Smøring av bæresystemet ser jeg på som en bagatell, og vanntetthet hadde vert greit da. Men de færreste sekkene er vel vanntette? Dessuten har jeg vanntette hjemmesydde pakkposer på alt utstyret. Soveposen havner i en rema pose etter at den er stappet inn i trekket sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.