Gå til innhold
  • Bli medlem

Moralsk problem med jakta


norpixx

Anbefalte innlegg

Jakt er blitt status. Før handlet det om å overleve og holde bestand nede. Bestanden MÅ holdes nede nå også,ellers blir det for mye elg.

Men jeg liker ikke utviklingen som er blitt med "status" jakt. Dem som så og si aldri er i skogen, men den ene uka skal dem til skogs, for så å kunne komme tilbake på jobb og fortelle skryte historier.

#- Mobil -#

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så... var det én kule fra en med utenomjordisk optikk og så er det game over. Flere tenker ´sport´. Jeg tenker ´Respekt´! Igjen, dette er min mening. Og jeg er nygjerrig hva folk har å si om dette.

I den grad noko kan kallast humant så er det vel humant å ta i bruk dei hjelpemidla ein kan for å minimere risikoen for skadeskoting.

Jaktar sjølv men har ikkje noko interesse for elgjakt. Forstår likevel at elgjakta er viktig for å halde stammen nede. Om det ikkje var elgjakt ville elgen

formert seg fritt, noko som ville ført til auka antall viltulykker, eksplosiv auking i beiteskader på skog og avlinger og tilslutt massiv elgdød på grunn av

svolt og sjukdom.

Synes dykk bør forsøke å tenkje på kva konsekvensane av ingen jakt vil bli også. Kan byrje med å lese dykk opp på korleis reinsstammen på Dovrefjell

vart forvalta utover femti og sekstitallet.

Var det bedre "før i tiden" med jernsikter og mere skadeskyting? Var det bedre i gamle dager da det ikke engang var ynglingefredning? Var det bedre i virkelig gamle dager med gjerder og dyregraver for å ta reinsdyr?

Ja, kanskje. Er ikkje sikker på at det var meire skadeskoting i tidlegare tider. Kuler og krutt var dyrt og eit bomskot kunne føre til "sveltihjel". Meire slepphendte

haldningar til avlivninga kom nok kanskje med betre tider?

Jakta før i tida var også fordelt meire utover året, ikkje slik som no når foreksempel reinsdyrjakt er konsentrert til tre til fire veker med svært intensivt jaktpress.

Kor inhumant dyregraver var er det ingen som veit men eg vil anta at også den type jakt var avhengig rask og effektiv avlivning for å sikre kjøttet. Ikkje dermed

sagt at eg vil gjeninnføre den type jakt i dag men vi skal ikkje undervurdere tidlegare generasjoner. Dei hadde evner og kunnskaper på mange plan langt

utover det vi har i dag.

Nå er det ´sport´ (tror jeg, eller er det noen her som kan si noe annet om det?) og noe helt annet, for samfunnet har endret seg betydelig. Så fokussen av mitt innleg ligger ikke på fine optikksaker men på å respektere dyrets liv.

Og korleis skal elgjegeren avlive elgen for å vise din type respekt?

Dei elgkvotane som er lagt ut for jakt er beregna utifrå kor mykje elg det er i terrenget og kor mange av dei som må tas ut for å halde stamma sunn. Med andre

ord ligg det også ein "jobb" i kvotane som må utførast. Kvifor er det galt å utføre den på den enklaste måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si at det var bedre med gamle dyregraver, for det var det vist ikke. Forskjellen er vel at i denne gamle dager folk var nød til å ta dyrets liv på en eller annen måte for å kunne spise. Nå er det ´sport´ (tror jeg, eller er det noen her som kan si noe annet om det?) og noe helt annet, for samfunnet har endret seg betydelig. Så fokussen av mitt innleg ligger ikke på fine optikksaker men på å respektere dyrets liv.

Dersom du er vegeterianer har jeg full forståelse for standpunktet ditt.

Dersom du spiser kjøtt blir det lite gjennomtenkt.

Det burde være enighet om at dyr som går fritt ute i naturen har det bedre en dyr i fangenskap(husdyr).

Et vilt dyr vil vandre lykkelig rundt i naturen før det blir skutt. Normalt vil det dø momentant eller gå noen få meter.

Husdyr blir tatt ut av sitt vanlige miljø og blir utsatt for stressende transport over større avstander før de blir avlivet i en 'kjøttfabrikk'.

Jeg har vokst opp på gård og i yngre år drev jeg også med jakt.

Jeg ville helt klart vært elg fremfor ku, selv om det er en liten risiko for å bli skadeskutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som driv med jakt kun for sporten sin del, er sikkert smygjakt på elg ei fin jaktform. Men når jakta i større grad handlar om forvaltning av ein stor elgstamme og hausting av ein stor ressurs, vert saka ein heilt annan. Hjorteviltet hadde ein fin artikkel om jaktlaget vårt for nokre år sidan: http://hjorteviltet.no/id/1958.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt er blitt status. Før handlet det om å overleve og holde bestand nede. Bestanden MÅ holdes nede nå også,ellers blir det for mye elg.

Men jeg liker ikke utviklingen som er blitt med "status" jakt. Dem som så og si aldri er i skogen, men den ene uka skal dem til skogs, for så å kunne komme tilbake på jobb og fortelle skryte historier.

#- Mobil -#

Nå er det vel ikke sånn at de kan velge når de vil jakte.. Jakta er strengt regulert, med veldig kort jakttidsramme.

Og tro ikke at det ikke ga status å jakte før i tiden.. De dyktigste jegerne hadde (og har) høy status på bygdene. Jakt blant overklassen har vært en statusgreie i århundrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som driv med jakt kun for sporten sin del, er sikkert smygjakt på elg ei fin jaktform. Men når jakta i større grad handlar om forvaltning av ein stor elgstamme og hausting av ein stor ressurs, vert saka ein heilt annan. Hjorteviltet hadde ein fin artikkel om jaktlaget vårt for nokre år sidan: http://hjorteviltet.no/id/1958.0

Fin artikkel. Det ligner veldig på kulturen jeg kjenner fra fellesjakt på Sørlandet. Respekt for dyret og seriøs behandling av påskutt dyr.

For meg føles det mye mer etisk riktig å spise elg, hjort, rådyr eller rein, som har hatt gode liv og er oppforstret på det som vokser ute i naturen. Alternativet er å spise dyr som har vokst opp på kraftfor, stort sett korn som burde vært brukt direkte til mat for folk i stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jakter jeg ikke, men jeg ser jo klart og tydelig at jakt er en nøvendighet for å regulere en bestand - ikke minst med tanke på dyrevelferden for den store andelen individer som blir igjen. Å høste av naturens overskudd er slik det skal være, mener jeg.

Når det er sagt, så har jeg mindre forståelse for de som insisterer på å jakte - selv om bestanden ikke tillater det. Ta rypejakta som eksempel. Det er allment kjent at rypebestanden er liten over store deler av landet, og flere har tatt til orde for en fredning noen år. Likevel har vi dem som "skal på rypejakt", nærmest uansett. Har inntrykk av at de fleste jegere er seg sitt ansvar bevisst, men at det finnes egoistiske holdninger også blant jegere har vi jo tallrike eksempler på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du har et grunnsyn, slik jeg forstår det, som er generelt negativt til jakt. Derfor tenker du "jegere fra byene bare kommer og skyter dyra, men de bor jo ikke her engang! Kun vi som bor her burde har lov til å jakte her." Nesten som om det er et offer for dere å bo på landet, og at dere ser på jakta som en gode som kun burde gjelde dere... Dette synes jeg er svært selvsentrert og snevert. Husk nå på at jakt er en fin form for regulering av bestander i en splittet og kunstig selektert natur(fragmentering av områder, rovdyr"forvaltning" etc). For å beholde en sunn økodynamikk, trengs jakta. Jakta i Norge er strengt regulert(HELDIGVIS!), slik at vår jakt også er bærekraftig, og går noe galt med en bestand av dyr, blir disse dyrene gjerne fredet, slik at bestanden får rom til å komme på et ønskelig nivå(i antall eller genetisk variasjon f eks). Jakt tar likevel ikke hensyn til enkeltindividet, men bestanden og hele samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel. Det ligner veldig på kulturen jeg kjenner fra fellesjakt på Sørlandet. Respekt for dyret og seriøs behandling av påskutt dyr.

For meg føles det mye mer etisk riktig å spise elg, hjort, rådyr eller rein, som har hatt gode liv og er oppforstret på det som vokser ute i naturen. Alternativet er å spise dyr som har vokst opp på kraftfor, stort sett korn som burde vært brukt direkte til mat for folk i stedet.

Veldig enig her. Vi jegere spiser kjøtt fra dyr som har levd et verdig, naturlig liv, og som har vokst opp sammen med sine foreldre(varierer naturligvis etter art!)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.