Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs dunpose + sts reactor til vinterbruk?


illmatic

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er på utkikk etter ny sovepose, og ser etter en løsning som er lett å regulere litt etter temperaturer. Lurer derfor på om noen har erfaring med å bruke en 3-sesongs dunpose med en sts reactor eller tilsvarende på vinterstid?

For å fortelle litt om hva jeg tenker har jeg sett på Ajungilak SPhere 3-season med 500g dun og komfort-temp ned til -7. Jeg har lakenpose STS Reactor som varmer en del ekstra. Liggeunderlag er Thermarest z-lite mot bakken og Exped Downmat 9 LW. I tillegg går det an å ligge i undertøy av noe slag (ull feks). Kan dette fungere i telt når det er -15 -20 utenfor?

Eller må jeg krype til korset og se etter noe med mer dun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det blir såpass kaldt foretrekker jeg å ha marginene på min side.

Jeg har opplevd å fryse i -15 med Bamse, Downmat9LW og ME Iceline som har komfortemp -23.

Du må ta høyde for at det kan bli kaldere en forventet og at kroppen pga sykdom/skade trenger hjelp av en varm pose.

Om vinteren bruker jeg alltid en pose som takler ca 10 grader kaldere enn værvarslet. Om sommeren er for kald pose ubehagelig, om vinteren kan det bli fatalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller må jeg krype til korset og se etter noe med mer dun?

Är det tillverkarens komforttemp? Har du provat detta om det stämmer för dig? Mitt förslag är att du provar i trygg terräng hemmavid. Blir det för kallt så kan du avbryta och sova i din egen säng med kunnskap om att det blir för kallt.

Du kan ju alltid lägga din dunjacka ovanpå sovsäcken! Det ger extra isolation. Du kan använda dig av varmvattenflaskor, Nalgene flaska med varmvatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Heisann!

Er på utkikk etter ny sovepose, og ser etter en løsning som er lett å regulere litt etter temperaturer. Lurer derfor på om noen har erfaring med å bruke en 3-sesongs dunpose med en sts reactor eller tilsvarende på vinterstid?

For å fortelle litt om hva jeg tenker har jeg sett på Ajungilak SPhere 3-season med 500g dun og komfort-temp ned til -7. Jeg har lakenpose STS Reactor som varmer en del ekstra. Liggeunderlag er Thermarest z-lite mot bakken og Exped Downmat 9 LW. I tillegg går det an å ligge i undertøy av noe slag (ull feks). Kan dette fungere i telt når det er -15 -20 utenfor?

Eller må jeg krype til korset og se etter noe med mer dun?

Jeg sov komfortabelt i Sphere Spring (halvparten så mye dun som 3-season) og silkelakenpose oppå neo-air+bamse extreme i 6-7 blå i vinter.

Kombinasjonen du beskriver tåler nok -15, men -20 kan nok være på kanten.

Hvis du tenker fleksibilitet og vekt, hva med å tenke to soveposer? Jeg er 184 høy, men liker å ligge trangt. Jeg prøvde nettopp en interessant kombinasjon av Shield 180 og ovennevnte Sphere Spring 195, og det er faktisk en kombinasjon som kunne fungert helt fint for meg. Litt usikker på om Shield burde vært ytterst pga bedre pusteegenskaper i Sphere Spring, men vi får se om det kan testes snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en 3 sesong før ned til minus 12. Den hadde ikke EN rating med det var vel komfort på -8 og ekstrem på - 16. Etter dagens EN har den neppe mer enn komfort på -4 eller -5.

Men våknet noen ganger på natta at det var nesten kaldt så jeg måte snurpe igjen. jeg har nemlig en tildens til å strekke en arm ut av posen.

Men etter det har jeg brukt en vinterpose. Fant ut det var bedre med noe som var lit for varmt og så ha en liten glippe enn noe som var lit for kaldt.

Nå vetjeg ikke hvor varm den STS er. jeg har sett på Ajungilak Sphere Spring. For meg var Sphere posene for smale. Der og noe å tanke på når du skal ligge med klær og evt lakenpose. Jeg er 187 men litt bred(oppe altså:-))

Dog ser vel 3 season ut til å være litt bredere. Skulle jeg valgt en Ajungilak pose slik ville jeg nok tatt fra Attitude serien siden den har litt større hette og er endda bredere.

Skulle jeg kjøpt en pose i samme veil. pris nivå så hadde jeg nok sett på WM Aplinlite, evt Ultralite hvis du ikke trenger så bred pose som jeg vil ha. begge rated til -7. Alternativ Versalite som er rated til -12, fremdeles en 3 sesongspose på under 1 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner med bredde er et aspekt jeg ikke har tenkt på. Er 189cm og 95kg så dersom Sphere 3-season er smal må jeg nok revurdere det... WM Alpinlite og Versalite ser virkelig bra ut, men WM ser ut til å være et dyrt merke. Er de såpass mye bedre enn f.eks Ajungilak at den høye prisen kan forsvares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov komfortabelt i Sphere Spring (halvparten så mye dun som 3-season) og silkelakenpose oppå neo-air+bamse extreme i 6-7 blå i vinter.

Kombinasjonen du beskriver tåler nok -15, men -20 kan nok være på kanten.

Hvis du tenker fleksibilitet og vekt, hva med å tenke to soveposer? Jeg er 184 høy, men liker å ligge trangt. Jeg prøvde nettopp en interessant kombinasjon av Shield 180 og ovennevnte Sphere Spring 195, og det er faktisk en kombinasjon som kunne fungert helt fint for meg. Litt usikker på om Shield burde vært ytterst pga bedre pusteegenskaper i Sphere Spring, men vi får se om det kan testes snart.

Det har jeg også gjort.. Men alltid smart å ha med ekstra med klær til å ha på seg inni posen om det skulle bli kaldere enn ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.