Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann under kjølen igjen


Helge.R

Anbefalte innlegg

post-10482-0-75898200-1349468015_thumb.j
En tur i kajakk er noe jeg har lengtet etter. I dag her jeg fri og været sier: Sjøsett skipet.
Jeg hadde planlagt og stå opp tidlig, dvs rundt 6tia å lage niste. Komme meg ut slik at jeg fikk med meg soloppgangen, men neida. Siden 02.30 lå jeg og kava i senga med kraftig halsbrann og var i følge frua meget urolig. Ble minimalt med søvn etter det. Karra meg opp 7 tia og kom meg avgårde etter hvert. Like greit.
Tåka lå som en gryte over hele Helgeroa. Hadde nok ikke sett snurten av soloppgangen likevel.

Lufta holder -0 grader og det trekker fra nordvest. Jeg som er tilnærmet skalla merker at hjernefrys ikke er langt unna. Jeg kaster loss og cruiser utover i små bølger og en sur vind. Etterhvert som jeg nærmer meg Stokkøya letter det gradvis.
post-10482-0-39818500-1349468119_thumb.j
Jeg luffer gjennom Stokksundet og videre til Lille Arøya. Derfra går jeg mellom en labyrint av holmer og skjær. Utrolig morsomt. Blir som et lite barn igjen. Utforske utforske utforske.
post-10482-0-92470000-1349468196_thumb.j

post-10482-0-92694200-1349468227_thumb.j

Legger ut mot Halveis-holmene for så å krysse over Langangsfjorden mot Håøya. Her fisker jeg litt og får en fin makrell og en liten pale. De får leve begge to. Litt småsportsfisker i dag vist.
Ilandstigning blir på Furuholmen for litt mat og drikke. Der blir jeg vitne til noe jeg aldri før har sett. Selsprut.
To seler driver på noe voldsomt. Kaster seg i lufta og spruten blir flott. Ser nesten ut som om de småsloss.
Jeg glemmer helt tid og sted, timen gikk vist fort. Må videre.
post-10482-0-04335800-1349468326_thumb.j

Gjennom Vrangsund og ut i Mørjefjorden. Blank som en gammelmanns mercedes ligger sjøen. Prijon kajakken skuffer vannet pent og jeg holder god fart til meg og være. Liker best å luffe når jeg padler.
Jeg kommer i prat med noen hummerfiskere på turen, men de har lite positivt og melde. Lite og ingen hummer å hente. Det er synd. Tydelig å se at hummerfiske er i gang.(startet 1.okt)
Ligger teiner over alt. Lykke til dere som bedriver dette. Jeg nyter den siste delen av turen inn igjen til båthavna der jeg la ut. Båtfolket virker ivrige med sitt. Ser ut som det er dagen å ta opp båten på i dag.
Takk for lånet av Prijon kajakken Tobben. Måtte du leve lenge :smile:)
For flere bilder og film av selsprut trykk på filmen under.
http://www.youtube.com/watch?v=5Imq0kQDoWk&feature=player_embedded

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.