Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago Nasjonalpark


turopplevelser.blogg.no

Anbefalte innlegg

I sommer hadde jeg og turkamerat Runar Danielsen en ukes tur i Rago Nasjonalpark.

Vi startet ferden fra Ballangen tidlig morgen og kjørte sørover mot Nordfjorden. Etter en fin fergetur fra Skarberget til Bognes kjørte vi til oppkjøringen mot Rekvannet hvor vi parkerete bilen. Grunnen til at vi parkerte bilen der var at vi planla å ende opp der på slutten av turen.
Etter å ha pakket ut av bilen måtte vi stresse litt for å nå bussen som vi skulle ta videre ned mot Nordfjord. Vi la på sprang langs E6 med tunge sekker noe som viste seg å ikke være så lurt. Runar klarte desverre å snuble i skolissene og gikk med et brak i asfalten, noe som endte med kul i panna og et lite skrubbsår.
1458045-7-1343779604353.jpg
Runar kjøler ned Donald-kulen
Ikke lenge etter kom bussen og vi kunne fortsette videre. Vel fremme i Nordfjord gikk vi av bussen og gjorde klar for for marsjen inn mot Rago. Desverre kom vi da på at vi hadde glemt kameraet i bilen, så vi måtte stole på mobiltelefonene til å ta bilder med. Det var surt, men tok ikke knekken på det gode humøret vårt:)
1458045-9-1344378923513.jpg
Grunnet en skadet ankel måtte det teiping til før start.

Vi satte marsj etter veien inn mot Lakshola hvor turløypen inn i Rago starter. På veien stoppet vi ved den lokale campingplassen hvor vi fikk kjøpt litt ekstra kaffe og fikk tatt en hyggelig prat med innehaveren som faktisk hadde drevet denne campingen hver sommer i 35 år. At innehaveren var bergenser gjorde ikke saken mindre imponerende.

Etter den hyggelige praten ved campingen fortsatte vi og vel opp ved Lakshola tok vi en ny stopp og lagde lunsj. På menyen sto det pannekaker med bacon, og etter en marsj på 6-7 kilometer med sekk på 35 kilo, var det godt å få fylt opp med ny energi.
Etter lunsjen startet vi innover Nordskaret mot Rago. Turen startet i lettgått terreng, men etterhvert så kom vi inn i et et veldig krevende terreng. Det var steinur, mye opp og ned i bratte partier, og veldig vått og glatt. Vi fikk virkelig kjørt oss med de tunge sekkene på ryggen.
1458045-9-1344379766858.jpg
Krevende men vakkert opp Nordskaret:)
Etter tunge timer opp Nordskaret kom vi endelig opp til Storskogvannet. Statsskog har en åpen hytte der og vi gikk bort dit og fikk av oss sekkene. Det var godt å få av seg sekkene og ta en velfortjent pust i bakken. Inne på hytten var det en tjekkisk familie som hadde tatt turen for å nyte den vakre naturen i Rago. De inviterte oss inn på te og vi hadde noen hyggelige timer sammen med dem der, før vi gikk lenger bort til vannet og slo leir.
1458045-9-1344380310608.jpg
Runar og den tjekkiske familien på fire.
Vi fant en fin plass og slå leir og etter at vi hadde fått opp teltet satte vi i gang med å fiske litt. Vi fisket litt med sluk før vi heiv ut med mark og søkke og lot det ligge. Deretter begynte vi å lage leirbål og gjorde klart for middagslaging. Det var Runar som var kokk denne dagen og han serverte nydelig indrefilet:)
Maten smakte himmelsk og med en liten Balder til dessert var måltidet fullkomment. Etter middagen slappet vi bare av ved leirbålet og nøt det vakre landskapet. Det ble selvfølgelig litt fisking også og rett før vi tok kveld fikk jeg en flott ørret på kroken.
1458045-9-1344380912711.jpg
Første ørretten i Rago.
Det var deilig å få fisk allerede første dagen og vi kunne ta kveld med visshet om at Rago gir og Rago tar:)
Det var godt å komme seg i posen etter en lang dag og vi sovnet raskt.
Dermed var dag 1 i Rago nasjonalpark over...

Rago nasjonalpark dag 2

Vi sov vel og lenge første natta på turen. Dagen før hadde vært tung og lang, så vi trengte nok godt med hvile.
Planen for denne dagen var i utgangspunktet å gå til Ragohytta, men under frokosten, som besto i stekt ørret, la vi andre planer. Etter å ha studert kartet litt fant vi heller ut at vi skulle ta en avstikker å gå til sølvskardvatnene. Sølvskardvatnene skulle visstnok huse fine røyer og det måtte vi jo selvsagt teste ut.
Før vi la på marsj dit måtte vi selvsagt gjøre oss ferdig med frokosten og få i oss den obligatoriske morrakaffen:)

1458045-8-1345551188452.jpg
Runar nyter en god kopp kaffe ved bålet.

Etter frokosten pakket vi sammen og gjorde klar for marsj. Vi tok først turen bort til Trollforsen og så på det vakre fossefallet.

1458045-10-1345552060280.jpg
Trollforsen

Etter å sett på det imponerende fossefallet satte vi kursen videre mot Sølvskardvatnan. Turen dit gikk i varierende terreng og etter en drøy times gange tok vi pause ved et lite vann. Der fisket vi litt og lagde oss pannekaker til lunsj. Fisken ville ikke bite, men pannekakene smakte uansett veldig godt:)

1458045-11-1345728434078.jpg
Runar ligger å venter på pannekakene:)

Etter det gode måltidet trasket vi videre. Det var ikke langt igjen til Sølvskardvatnan og etter ca en time var vi framme. Sølvskardvatnan består av 2 ganske store vann og vi valgte å slå leir ved det minste av dem som ligger lengst vest.
Vi slo opp teltet og fikk pakket ut før vi tok en runde og sanket ved. Det var litt yr i luften så vi sanket rikelig med ved slik at vi kunne ha et stort bål hele kvelden. Etter vedsankingen fisket vi litt, og det tok ikke lang tid før vi hadde en fin ørret på land. Det ble ikke så mye mer aktiv fisking på oss for vi var begge sultne, så vi prioriterte å få laget bål og begynne med middagslagingen. Denne dagen var det jeg som sto for middagen. Røkt elgkjøtt, med løk og kålrabistappe sto på menyen, med ørret til forrett.

1458045-11-1345727512599.jpg
Elgkjøttet blir tilberedt:)

Middagen smakte helt fortreffelig og med kaffe og whisky til dessert kunne vi bare sitte ved bålet og nyte turlivet. Vi lagde et skikkelig stort bål, så selv om det regnet litt gikk det helt fint å sitte ute å bare slappe av.

1458045-11-1345728356489.jpg

Resten av kvelden/natta satt vi bare ved bålet og fortalte røverhistorier til hverandre. Vi hadde det så fint at når whiskyen var tom, vurderte vi å ta fram brandyen og fortsette med bållivet langt ut i natten. Det kom imidlertid mer regn og begynte å blåse endel, så vi valgte til slutt å krype inn i teltet og ta kveld.
Vi sovnet raskt begge to og dermed var dag 2 i Rago over.

Dag 3


Denne morgenen våknet jeg tidlig, og siden turkameraten fortsatt sov som en stein, bestemte jeg meg for å ta en tur langs vannet og prøve å lure røya. Jeg tok med meg slukboksen og stanga og gikk langs vannet og kastet. Jeg hadde flere napp og så flere ganger at røya fulgte etter sluken helt inn mot land, men skikkelig på ville den ikke. Etter et par timer med fiske gikk jeg tilbake til teltet. Runar hadde nå våknet og vi lagde bål og fikk i oss både frokost og kaffe.

1458045-9-1346061108438.jpg
Fint på vannet på morrakvisten.

Jeg fortalte Runar om erfaringene mine med fisket på morrakvisten og vi bestemte oss for å ta en runde rundt vannet og gi fisket enda et forsøk. Det ble desverre med det samme resultatet. Vi hadde flere napp og så røyene beite i sandbankene, men bite skikkelig på ville de ikke. Etter noen timer der gikk vi til noen små vann i nærheten og prøvde, men der var det bare småørret å få.
Siden fisket ikke var det beste fant vi ut at vi heller skulle ta oss en avstikker å gå opp på en fjelltopp og sjekke utsikten ned mot Litlverivatnet. Vi trasket oppover fjellet og når vi nådde toppen fikk vi en flott utsikt utover vannet. Litlverivatnet er et stort vann og i enden av vannet ligger Litlverivassforsen som har et imponerende fall på over 200 meter. Vi klarte desverre ikke å få sett forsen fra der vi sto, men utsikten vi hadde var likevel veldig flott.

1458045-9-1346061705800.jpg
Runar skuer utover Litlverivatnet.

Etter å ha kost oss med utsikten på fra toppen satte vi kursen tilbake til teltleiren. Vi hadde vært ute å trasket i flere timer så når vi kom fram dit, lagde vi oss en god lunsj. Deretter pakket vi sammen og gjorde klart for videre marsj. Siden vi hadde vært å trasket så mye, bestemte vi oss kun for å gå til det andre Sølvskardvannet denne dagen. Det passet meg ekstra godt siden jeg hadde fått et stort gnagsår på venstrefoten som gjorde vandringen særdeles smertefull.
På veien mot vannet stoppet vi å fisket i et lite vann og der fikk jeg en ørret, noe som var gledelig etter mange timers fiske uten fangst tidligere denne dagen.
Vel framme ved vannet fant vi en flott plass å slå leir og satte raskt opp teltet. Vi satte i gang med fiskingen og etter å ha fisket i 2 dager uten fangst, fikk Runar endelig fisk på kroken. På kun kort tid fikk han 2 flotte røyer og med ørretten som jeg fikk tidligere var middagen berget.

1458045-9-1346062284083.jpg
Runar med middagsmaten:)

Det som ikke var så bra var at den gode sluken som han fikk røyene på desverre satt seg fast, og selv om han gjorde uttallige forsøk for å få den løs, så endte det desverre med at han måtte slite den av.

1458045-9-1346062489155.jpg
Runar gjør et siste forsøk på å berge godsluken.

Med middagsmaten berget tok vi en pause fra fiskingen og tok oss en runde og sanket masse ved. Det var kaldt denne kvelden så vi hadde planer om å ordne oss et skikkelig stort bål. Med masse ved på plass og et flott bål, satte vi i gang med middagslagingen. Både ørretten og røyene smakte som vanlig fortreffelig og vi rett å slett koste oss med nok et fiskemåltid.

1458045-9-1346062751105.jpg
Bålkos:)

Etter middagen fyrte vi på med den veden vi hadde og satt rundt bålet i et par timer og fikk tørket både sko og sokker. Etterhvert kom det en del regn, når det i tillegg var ganske kjølig i luften, valgte vi å trekke inn i teltet og legge oss tilrette i soveposene. Vi var trøtte og med den behagelige lyden av regnet som slo mot teltduken, tok det ikke lang tid før vi var i drømmeland.
Dermed var dag 3 i Rago nasjonalpark over.


Resten av turen i Rago samt videoer fra turen finner du på http://turopplevelser.blogg.no/

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moro å lese rapport fra et område jeg har vært i selv! Den gangen jeg gikk innover husker jeg også at det var slitsomt terreng, spesielt i starten, og angret som en hund på at alt mikk-makket jeg hadde tatt med på turen. Med 35 kg i sekken regner jeg med du med fordel kunne lagt igjen litt hjemme du også? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese rapport fra et område jeg har vært i selv! Den gangen jeg gikk innover husker jeg også at det var slitsomt terreng, spesielt i starten, og angret som en hund på at alt mikk-makket jeg hadde tatt med på turen. Med 35 kg i sekken regner jeg med du med fordel kunne lagt igjen litt hjemme du også? ;-)

Viktig å kose seg på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rago er fin! Jeg har også funnet tsjekkere der, pussig hvordan enkelte øst-europeiske nasjoner har forkjerlighet for enkelte områder. Har det kanskje vært et tv-program med bilder og turbeskrivelse fra Rago i disse landene? Noen som vet?

Forøvrig gleder jeg meg til resten av turbeskrivelsen, for dere stoppet vel ikke ved Storskog-vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rago er fin! Jeg har også funnet tsjekkere der, pussig hvordan enkelte øst-europeiske nasjoner har forkjerlighet for enkelte områder. Har det kanskje vært et tv-program med bilder og turbeskrivelse fra Rago i disse landene? Noen som vet?

Forøvrig gleder jeg meg til resten av turbeskrivelsen, for dere stoppet vel ikke ved Storskog-vannet?

Resten kan du lese på bloggen min:)

http://turopplevelser.blogg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rago er fin! Jeg har også funnet tsjekkere der, pussig hvordan enkelte øst-europeiske nasjoner har forkjerlighet for enkelte områder. Har det kanskje vært et tv-program med bilder og turbeskrivelse fra Rago i disse landene? Noen som vet?

Jeg har truffet hele busslaster med tsjekkere som gikk rundturen forbi Storskogvatnet og Lisjverrivatnet som dagstur. Mener det sto "brutal tours" på bussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.