Gå til innhold
  • Bli medlem

primus uten forvarming


kactus

Anbefalte innlegg

Annonse

At den ikke trenger forvarming kan jo diskuteres. Den har en innebygget forvarmingsfunksjon, og brenner med ganske høye flammer i tiden det tar til man kan slå over på vanlig drift. Søk på den på youtube så kan du se noen tester. Ellers syns jeg den virker noe spinkel. Personlig ville jeg valgt en coleman av ett eller annet slag. De trenger heller ikke "forvarming" og har eksistert i mange år, så det er nok Coleman som har revolusjonert bensinprimusen for lenge siden og ikke Soto som det står hos outnorth ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte denne selv helt til jeg fikk holde den i hånda hos Rei for et par uker siden. Kvalitetsinntrykket ble et helt annet enn det jeg hadde sett for meg og slangen virket helt elendig. Iallfall samenlignet til Kovea Boostern min som egentlig er gulle god til alt utenom "finsteking". Har også en Coleman 442, dønn solid, trygg og god men kansje dermed litt kjedelig;) I motsetning til mange her inne så er ikke jeg så stor fan av å ha tank på primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 4.10.2012 den 11.54, Kristian123 skrev:

Tror ikke det der går særlig bra i -20 grader. Ellers støtter jeg phaser på valget av coleman istedenfor hvis du ikke vil forrvarme. Coleman veier litt mer men kan stoles på.

Øhh, jo det funker helt fint i -20....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt en brenner med mere futt, kvaliteten virker helt OK, men forvarming er det i form av at man starter opp med noen sekunder med regulatoren i en posisjon, før man skrur om til vanlig drift.  Medfølgende vindskjerming (som i følge bruksanvisningen er det eneste godkjente) er ikke godkjent av meg.  Siden en av naturlovene er slik at når jeg fyrer opp primussen så begynner det å blåse så har jeg testet i en trangia underdel, og da (med fare for å smelte aluminium) fikk jeg helt rå koke/snøsmelte utstyr. Aluminiumen holder så langt men skal man koke på svak varme så sliter man. Helt rå i et effektområde fra rundt 800W og opp til topp (4000W?)

Coleman er nevnt tidligere i tråden, bruker nok 10 sekunder mer på forvarminga, men simrer fantastisk bra.  Også her forvarmer du ved å følge en prosedyre som er minst like enkel. Topp å lage mat på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 20 minus og oppstart om morgenen krever Soto noe lengre forvarming enn 10 sek. Jeg lar den forvarme godt i "start"posisjon til den nesten slukker før jeg skrur over til "Drift" posisjon. Det som er skummelt med Soto er når den er gått tom og du skal bytte flaske eller refylle. Da må jeg igjen ta forvarmingsprosessen på nytt fra "start" modus, la den gå 10 sek før jeg skrur over på "driftsmodus". Hvis man satser på at soto er forvarmet nok på gammel varme ved flaskebytte, bare skrur rett over på "driftsmodus" så vil det lekke bensin ut over primusen og plata og du har et bål inne i teltet. Så NB, NB skal du skifte flaske, så ikke hopp over ny forvarmingsprosess.....

Med optimus, Dragonfly og mange andre primuser slipper man forvarme på nytt, men bare tenner på igjen så lenge man ikke somler for mye under flaskebytte eller påfylling (optimus 111T).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2012 at 11:44 PM, kactus said:

Sota Muka Stove skal ha en effekt på 4,650 w og en trenger ikke forvarming? Noen som har prøvd den14163_1ead42ff98fca2f02ff7869d525d466f.jpg

Jag använde mitt senast igår... Nackdel: Du måste pumpa som *** själv. Brännaren är beroende av högt tryck. Men fungerar bra när den väl är igång. Mycket hög effekt! Brännaren lämpar sig dåligt för seriös matlagning utan är bäst för att värma vatten och smälta snö, snabbt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.