Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotur litt kjedelig


Villmarking

Anbefalte innlegg

Hei lurte på hva dere bruker tiden på når dere er alene på tur.

Jeg synes det noen ganger kan bli nesten kjedelig noen som har tips til og få tiden til og gå ?

Ossen kan jeg få det til og ikke bli skjedelig jeg synes det er kjempe morro når jeg er men en eller to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen stor erfaring med dette, men det første som slår meg når jeg ser Monsen aleine på tur er vel at det er vel litt selskap i å filme seg sjøl og prate i kameraet. Lommeradio kanskje? Ellers så kan jo ha ei turbikkje da, men da kan man vel kanskje ikke kalle det å dra aleine på samme måte...

Dra aleine om sommeren er ok syns jeg. Slappe av ved et vann og fiske. Blir det mørkt tidlig er det nok litt mer stusselig kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Villmarking!

Jeg tar mange teltturer alene sommer og vinter. Her er noe tanker en sen kveld før leggetid.

Å føle meg i ett med naturen oppstår lettere for meg når jeg er alene og det kan være en fantastisk følelse.

Jeg har av og til erfart at det kan ta litt tid før jeg finner roen om det har vært hektisk i hverdagen, men roen kommer.

Mine ønsker for en god solotur er enhet med naturen hvor jeg nyter å gjøre bare det jeg selv vil i mitt tempo, gå til noen topper og nyte utsikten, kanskje solnedgangen, fiske ørret, lang og god frokost med egg,bacon,kaffe og sjokolade, andre gode måltider med selvfanget fisk også selvfølgelig, skatringen til rypene.

Av og til når jeg eksempelvis går om en fjelltopp med flott utsikt på vei til et fiskevann fullt av håp og tro på andre siden kan jeg få skikkelig "rush", velværefølelsen strømmer gjennom meg og jeg er bare lykkelig :-P Dette er en kort intens rus som jeg ønsker å oppleve igjen og igjen.

Av og til regnet som begynner å sildre mot teltduken etter endt dag, spent drømmer jeg om neste dags opplevelser, kanskje en reinsflokk, en rev, kongeørn eller en storørret.

En god bok er jo en mulighet om du synes det blir langdrygt i teltet.

Jeg har ikke noe imot å dra sammen med andre på tur heller, det er fint på en annen måte hvor det å dele opplevelser blir meningsfylt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv trives jeg godt med meg selv og stillheten i naturen så jeg unngå helst distraksjoner som mobiltelefon, musikk etc når jeg er på tur. Slike skrus av og pakkes lengst ned i sekken, og tas sjelden frem igjen før jeg er tibake ved bilen.

For meg går tiden, egentligalt altfor fort, bare ved å være ute og nyte naturen. Vedsanking og eventuelt kløving, "forberding av leirplass", fiske (mye fiske), småturer i området, bær-/sopplukking er jo aktiviteter som naturlig hører med på tur og som frå tiden til å gå. Ellers så liker jeg å bare sitte stille og lytte til og observere naturen.

Jeg har gjerne med meg ei bok i tilfelle "innevær" (finnes jo egetlig ikke) eller om jeg ikke skulle få sove på kvelden (har aldri skjedd), og jeg har fortsatt med meg samme boka på tur i år som jeg hadde for flere år siden (den har aldri blitt lest).

Jeg har med meg en liten radio som jeg gjerne hører litt på når jeg kryper i posen om kvelden. Kjekt å få med seg værmeldinga, men ellers så brukes den ikke som "tidtrøyte".

En annen ting er at jeg som oftest forflytter meg såpass mye når jeg er på tur at all tiden medgår til nettopp det å være på tur. :)

Min påstand er at om du kjeder deg på tur så går du også glipp av det essensielle ved å være på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte med meg Solo på turen - så Solotur er flott ! :-P

Å være på tur med andre betyr at man må tilpasse seg andre. Turkamerater som liker å holde omtrent samme tempo sem en selv er selvsagt viktig. Selv har jeg gått endel turer alene, men finner man noen man trives på tur med og som holder omtrent samme tempo, er jo dette helt topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Håller med Tor-Kjell, det är just avsaknad av allt för många måsten som kan vara det som är så speciellt med en solotur. Bra med turkamerater också, jag går ofta med familjen, men att gå själv är inte att förakta heller. Mina favoritsysselsättningar: sitta och titta, gå och titta, tänka fritt, kolla på djur (jag är sämre på växter); läsa kartan; ta kort (om jag nu har en kamera med mig), laga mat, prata med någon som går förbi; läsa en bok. Sova. Vila.

Hilsen!

Floma, som är på väg till en veckas solotur i Jotunheimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har "alltid" gått aleine, så det er ei problemstilling eg aldri har tenkt på. Tida går av seg sjølv.

Når eg er på tur, går eg til eg er svolten eller sliten, tar ei pause som følest passe lang, går att osv til kvelden. Då slår eg opp teltet, lagar mat, søv gjennom natta, et, riv leir og går att. Venting på det rette fotolyset kan eg gjera utan å måtte ta hensyn til andre, eller at andre kjedar seg. Toppturar tar eg som eg lystar, og etter dagsformen.

Vinterstid, når det er reell sjanse for å bli liggande verfast, har eg med meg ei bok. Radio har eg også, for å få med meg vermelding. Denne kan det vera selskap i når ein er verfast dersom det er mottaksforhold, men det er det ikkje overalt i fjellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur alene er mye bedre enn ingen tur. Har egentlig ikke sett på det som noe valg! Det tok en 3-4 ganger før jeg ble helt fortrolig med det, men radio, mye snacs of lesestoff gjør tiden i teltet veldig koselig. Det er også fint å være fri til å gjøre sine egne valg. Men har og tenkt endel på egen sikkerhet, en har jo mindre å gå på om noe skulle skje, dette krever litt planlegging. Å gå innenfor radio/mobildekning kan hjelpe på hvis motivasjonen svikter, slik at en har litt kontakt med omverdenen. Naturen innbyr jo til å være våken og tilstede slik at en får med seg mange gode opplevelser, har aldri følt meg ensom på tur.

Noen ganger har jeg opplevd å gå tom, og mistet motet fullstendig, men noen slurker vann og litt mat har så fått humøret opp igjen på et øyeblikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg bort fra ungdomstiden har jeg stort sett gått alene bestandig. Har aldri følt meg ensom eller kjedet meg på turene mine. Min tenåringssønn har imidlertid det siste året begynt å fatte interresse for turer og vi har hatt noen virkelig flotte turer sammen. Det har vært både dagsturer og overnattingsturer.

På sensommeren i år gikk en kollega og jeg en langweekend i Jotunheimen. Jeg skal innrømme at jeg var litt spent på hvordan det ville føles å ikke være alene på tur. Vist jeg ser bort fra siste års turer med guttungen var det over 30 år siden jeg var på tur sammen med andre. Men det gikk over all forventning og vi hadde en fantastisk tur hvor vi fikk dele naturopplevelsen sammen. Kommer helt sikkert til å dra på tur alene igjen, men må si at jeg håper på flere turer sammen med andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på solotur, nærmeste jeg har vært er enten bare med gubben eller bare med to av ungene.

Men om jeg hadde dratt på solotur, så hadde en god bok blitt med, og gjerne en bok med fugler eller vekster i tillegg. Å lære seg å kjenne igjen fugler og vekster er aldri dumt. Jeg blir nok heller aldri lei av å stirre på et bål, selv om jeg vanligvis er typen som bokstavelig talt må sitte på hendene om jeg ikke har noe å drive med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på solotur, nærmeste jeg har vært er enten bare med gubben eller bare med to av ungene.

Men om jeg hadde dratt på solotur, så hadde en god bok blitt med, og gjerne en bok med fugler eller vekster i tillegg. Å lære seg å kjenne igjen fugler og vekster er aldri dumt. Jeg blir nok heller aldri lei av å stirre på et bål, selv om jeg vanligvis er typen som bokstavelig talt må sitte på hendene om jeg ikke har noe å drive med..

Ja ild og vann er "sterk medisin". Båling der hvor det er mulig er supert. Lydbok på MP3 er også godt å ha, spesielt i dårlig vær.

Jeg liker både aleneturer og turer med flere. Var alene 1 mnd i Femundsmarka for en tid siden. Det var supert! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldigvis alle forskjellig, både når det gjelder underholdning på tur og om man drar på solotur eller familietur.

Personlig har jeg alltid med meg ei bok el to og iPod med løs høytaler. Musikk gir energi i tunge tider og er fint for å la tankene fly i teltet. De fleste kjente eventyrere så som Cecilie Skog, Rune Gjeldnes, Børge Ausland med flere har det med seg og bruker det både i teltet og under marsj. Hvis du ser de dokumentarene som er laget feks "sommertur til Nordpolen" så ser du det.

Kart studium er vel egentlig det jeg benytter mest av tiden i teltet til. Memorerer neste dags rute så jeg ikke trenger å gå med nesa i kart hele turen. En liten yrkes skade ;-).

En liten radio er nok kjekt for å høre værmeldinga men da er du avhengig av dekning og i mitt område er det ikke dekning overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fasitt etter to soloturer i år:

- musikkspiller er gull i vedvarende regnvær ettersom det er da humøret mitt mister høyde

- et tynt blad/magasin holder i lange baner som lesestoff

- fint med notisbok for notater om man skulle føle for det

Bruker hele dagen på å gå - da blir det lite "kjedetid" på morgen eller kveld. Underveis er greia å la tankene fly og følge med på hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lignende tråd for en tid tilbake. Da var det en som tipset om å ta med bruksanvisningen til kameraet. Det gjorde jeg, og det var strålende! (Har en Pentax K7, og den bruksanvisningen er tykk som ei bok..) Det er sjeldent jeg tar meg tid til virkelig å studere alle løsninger og funksjoner kameraet har, og etter noen kvelder alene har jeg blitt mye mer kjent med det. Det har resultert i en del morsomme og eksperimentelle bilder. Anbefales! (sammen med nok batteri til hodelykta..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sekunder etter at den siste pølsa er fortært og det ikke lenger er noe å gjøre er jeg desperat av kjedsomhet når jeg er ute. Solnedgangen eller utsikten kan være så vakker den bare vil, men uten noe å gjøre der ute går jeg rett og slett hjem. naturen er rett og slett møkk kjedelig...men hvordan jeg skulle klart meg uten turene ut i møkka aner jeg ikke :-)

Så det blir nå til at man klamper på seg turklærne og stikker av gårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurte på hva dere bruker tiden på når dere er alene på tur.

Jeg synes det noen ganger kan bli nesten kjedelig noen som har tips til og få tiden til og gå ?

Ossen kan jeg få det til og ikke bli skjedelig jeg synes det er kjempe morro når jeg er men en eller to

Kanskje du rett og slett liker å være på tur med andre, få deg flere turvenner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av årstid og hvor kjedelig det er på solotur. Sommern med fint vær, lenge lyst, badetemp etc er en ting. I den mørke årstiden er dagen klart kortere så da er det mer "dødtid" synes jeg.

Har med bikkje da så helt solo er det jo ikke.

Pleier fiske en del, drar som regel bare på turer med fiskemulighet. Går en tur, tar noen bilder, leser litt om dog ikke så ofte på sommern. Så bærer jeg nesten alltid litt ekstra vekt i mat og en grillist så det går litt tid i middager, istedenfor bare koke vann til posemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som oftest med meg en bok, men spilledåse bruker jeg ikke, det er nok god "musikk" i naturens lyder. Har jeg følge er det koselig og går jeg alene, hvilket ofte skjer, nyter jeg eget selskap.

For en som har jobbet halve livet i radio og dermed presentert noen hundre værmeldinger er det hyggelig å høre at de lyttes til :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg ser med gru fram til dei analoge radiosendarane vert slått av. Eg tviler sterkt på at radiodekninga vert like bra som no. Og nettopp værmeldingane vil eg gjerne få med meg når eg er i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.