Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, sovepose og liggeunderlag


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei!

Jeg skal etterhvert gå til innkjøp at overnattingsutstyr, det vil si telt, sovepose og liggeunderlag. Jeg har ingen erfaring med slikt utstyr, og lurer på om det finnes noen erfarne folk her inne med gode tips og råd? Jeg ønsker utstyr som kan brukes all den tid det ikke er snø og sterk kulde, altså vår, sommer og høst. Jeg vil gjerne ha god kvalitet, men det er en fordel om det ikke koster skjorta. Utenom tips om konkrete produkter, lurer jeg også på om noen kan si noe generelt om hvilke egenskaper som er viktig?

Alle råd mottas med takk.

Redigert: Ops, ser nå at det finnes en egen del av forumet for nettopp "telt, sovepose og liggeunderlag"... Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omfattende spørsmål, samt du bør tråle litt i forumet her.

Jeg ville valgt telt fra Helsport, feks Ringstind, oppblåsbar liggeunderlag fra Exped eller Termarest, og sovepose fra Ajungilak.

Disse leverer kvalitet i en overkommelig prisklasse.

Prisjakt.no er ett fint verktøy før innkjøp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg har trålet litt rundt ja, finner litt informasjon her og der...

Jeg synes kuppeltelt ser mye mer komfortabelt ut, men de ser også ut til å veie litt ekstra. Er det verdt det? Og når det gjelder telt... Om jeg finner et 2-mannstelt (synes 1-mannstelt blir for lite) til rundt 2,5-3kg, vil det være verdt det å drasse med en tarp på 1kg ekstra?

Liggeunderlag: Jeg har sett for meg at jeg kommer til å kjøpe sånn vanlig skumgummi siden det ikke går i stykker. Disse oppblåsbare er vel veldig ømfintlige for gnister og spisse pinner/steiner osv?

Når det gjelder soveposer... Hva bør jeg gå for av min. temp og komfort temp for en behagelig pose til vår, sommer og høst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

HVis så er at dette er blir din første soveutetur så velkommen:)

Telt: Komfort = JA, for min del betyr det å ha godt med tumleplass til å legge fra meg våte klær, en inngang som er plassert slik at regnvær ikke detter rett ned i soveposen og nok plass i fortelt til å lage mat. Det er (for min del) utrolig behagelig med stort fortelt i drittvær. Har både kuppel og tunneltelt.

Sovepose: Den bør greie noen frostnetter hvis planen er høyfjellet, bruker en pose med komfort 0, komfort limit -6 og ekstreme -22. Det er komfort limit temperaturen som bør være veiledende for hva slags pose du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ok... Så da går jeg for noe med komfort limit fra -5 til -10 et sted. Takk for tips!

Ja, bortsett fra hytteturer og dagsturer har jeg lite turerfaring, men det skal jeg endre på! Tar vel litt tid å skaffe alt, men neste år ser jeg for meg flere fine helger og langhelger ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.