Gå til innhold
  • Bli medlem

Kledsel i -20 til -40 grader


Anbefalte innlegg

Vil gjerne starte en ny tråd om tips om hva man bør kle seg i ved disse ekstreme temperaturer.

Vi skal på en 9 mnd tur til året som krever slitesterke og varme klær en viss tid av turen.

Jeg har aldri noensinne vært over en lengre periode i disse temp og trenger dermed noen råd om vår tankegang er riktig el ei.

Planen nå er å bruke skallbukse og dunjakke, med varme men tynne klær innerst mot kroppen.

Alltid ha varme klær lett tilgjengelig da man stopper for en pause el da man er vel fremme til leirplassen.

Jeg har nemlig lært på den harde måten at det ikke er noen poeng å ha på seg varme klær fra startpunktet av dagsmarsjen. Man blir fort gjennomvåt av svette og dermed fryser man skummelt mye!!

Gjelder dette disse temp også? Tipper det, men vil gjerne høre fra noen aom har noe mer erfaring enn meg i disse temp..

Vår plan om kledsel:

Innerst mot kroppen:

Devold fleece bra http://www.devold.co...t.aspx?menu=452

Devold expedition long johns og overdel http://www.devold.co...t.aspx?menu=452

Devold aktive woman boxer http://www.devold.co...t.aspx?menu=448

På beina:

Bridgedale control fit alpinsokker http://www.oslosport...dame-24711.aspx

Og hjemmelaget høyskaftet varme tovede sokker

Alfa extreme north pole bc - fjellskistøvler http://www.oslosport...1112-27860.aspx

Bukse:

Hagløfs edge pant friluftsbukse http://www.oslosport...erre-28552.aspx

Jakke:

Enten

Expedition down light parka http://nettbutikk.be...0000071160.aspx

eller

Expedition down parka http://nettbutikk.be...0000052157.aspx

På hodet:

Hagløfs braid beanie lue http://www.oslosport...-lue-27088.aspx

På hendene:

Hummerhanske fra Lill sport http://www.oslosport...isex-25383.aspx

Planen er også å bruke Anna buksen fra Forsvaret for å varme lår og legger når vi står stille

http://www.fmu.no/di...=109&prodid=178

Hva syns dere om dette?

Setter stor pris på en diskusjon og forskjellige meninger om forskjellige ting. Mer meninger, mer å tenke på :)

Setter pris på all tilbakemelding!

Utpåturjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo som ellers - ved aktivitet må man ikke ha for varme klær. Men enda viktigere når det er så kaldt for om man blir søkk svett og stopper har man et lite problem. Bedre å kle seg så lett som mulig uten å fryse og hive på seg varmere klær når man tar pauser eller skal slå leir.

Har lest om folk som roer ned tempoet på slutten av dagens økt om de er svette for på den måten å tørke opp de innerste klærne på kroppen til man er framme. Har ikke testet dette ut selv... Om jeg går med skallklær på i mye kulde lufter jeg så mye som mulig, særlig om man går med pulk opp bakker. Så er det bare å lukke igjen når man kommer til lettere partier.

En annen ting er bruk av jakke i bomull. Kjøpte en sist vinter men har ikke fått brukt den så mye enda. Skal puste mye bedre enn membranklær i kulde.

Satser du kun å bruke de hummerhanskene? Har brukt noe lignende selv... er rett og slett ikke varmt nok med sånne typer hansker. Bruk heller vindvotter med utskiftbar innervott. Så kan du variere med tykkere ullvotter inni når det er som kaldest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å bruker er ullnetting inners og skallbekledning ytterst. Blir det kaldt nok, så legger jeg på med flere lag ull utenpå nettingen.

På hodet har jeg en til to ulluer.

På hendene et par tykke ullhansker med vindvotter at bommull.

Til pauser og leir så har jeg en tykk dunjakke.

På beina har jeg ullsokker.

Hovedregelen er ull og mange lag.

Edit- Glemte å si at jeg har også på meg forsvarets hals av ull, eller palestinaskjerf som består for det meste av ull og balaklava spesielt egnet for sterk vind har jeg også på.

I pauser og leir så har jeg også en tykk ullbukse fra forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei utpåturjenta - du er ganske merke- og produktspesifikk - er det noen grunn til det? Sponsing eller lignende?

Først noen generelle kommentarer.... hvis du skal ut på tur i -20 til -40 grader i ni - 9 (!!!!?!!) måneder håper jeg inderlig at du har testkjørt de plaggene du har tenkt til å bruke i sikre omgivelser. Det er ikke mulig å garantere at "ja, dette produktet fungerer bra i -25". Du bør kunne "betjene" funksjoner på jakka di i blinde, som stropper på hette, åpne/lukke lommer osv.... og dette bør du klare med votter/hansker på :).

Hva slags tur skal du på? Er det telt-overnattinger i hele perioden? Hytte? Igloo?? :-P Hva slags muligheter du har for å tørke våte klær, reparere og/eller få tak på et nytt plagg hvis det går istykker? Glidelåser har en stygg tendens til å gå istykker når det passer dårligst. Bindinger fryser osv.

I temperaturene du beskriver er det essensielt med frostvern i ansiktet. Balaklava og briller. Er helt enig med Tormod78 at de hummerhanskene er alt for dårlig. Ullvotter er tingen - med en vindtett yttervott som kan tas av hvis det blir litt varmt.

Jeg har gått på ski i temperaturer mellom 25 og 30 blå. Favorittkombinasjonen min er ulltrøye innerst, en tettsittende men pustende sykkeljakke(!) utenpå, og så skalljakka ytterst. I sekken har jeg en høyhalset ullgenser med litt tykkelse på - samt dunjakka.

Den tettsittende jakka i "lag 2" gjør at det blir et ganske stillestående luftlag i ulltrøya. Til vinteren skal jeg prøve ullnetting innerst.

Lag på lag med ull som kristian123 sier er nøkkelen. Ytterst ville jeg hatt en skalljakke av høy kvalitet. Dunjakke ville jeg enten hatt som det siste ytterplagget ved ekstremkulde eller til stopp. Hvis det kan bli mye styggevær, kan det være smartere med en "dungenser" - slik at skalljakka alltid er utenpå.

Er du sikker på at en dunparkas er et plagg å satse på når du skal være i aktivitet? Jeg ville trodd at den puster alt for dårlig, men kanskje det må til når gradestokken tikker forbi -30.

Kritiske plagg som lue og votter må man forøvrig ha i reserve. Frostskader kommer veldig kjapt.

Noen kommentarer til produktforslagene dine

Devold ull. Sikkert greit, men vet du hvor holdbare plaggene er? Holder de størrelsen bra? Litt kjedelig om plaggene går i oppløsning for tidlig, eller de kryper i en vask.

Som de andre anbefaler - ullnetting (wool net) er nok et smart plagg. I tillegg ville jeg nok valgt både longs og trøyer i forskjellige tykkelser.

Sokker - keep it simple.... bruk sokker du har prøvd før og synes er komfortable! Sømmer og hælkapper som ikke paser foten din kan ødelegge alt. Tynne par og tykke par ullsokker. Syntetmaterialer stinker fort. Hjemmelagede tovede sokker høres knall ut.

Bukse - er den slitesterk nok? Er gamasjeløsningen bra? Til en ekstremtur som det du beskriver ville jeg trolig valgt en bib - som er mye høyere i livet.

Og... man må på do selv om det er grisekaldt... hvordan får du det til uten å ta av for mye klær? Noen bukser har har "do-luke". Kanskje noe å vurdere?

Jakke - som sagt før.. puster dunparkas godt nok? I -40 trenger du trolig mange lag ull under en vindtett skalljakke i bomull eller gtx, i TILLEGG til en dunjakke når du stopper..

Ellers om jakkene - expedition down light har ikke stormklaff foran glidelåsen. Hva om glidelåsen går istykker? Bergans-jakkene bruker forøvrig ikke dun av ypperste (850cuin) kvalitet. Høyere kvalitet dun == mer varme pr. vektenhet. Men det koster også mer.

Lue - sikkert grei, men du trenger flere luer. Noen tynne, noen som er foret. Jeg ville hatt høyere ullprosent i min hovedlue.

Hansker har jeg kommentert over :). Tovede ullvotter med vindtette yttervotter er stalltipset mitt, og noen skikkelige dunvotter til de ekstremt kalde dagene.

Men nå setter jeg strek for i kveld. Det hjelper hvis du kan fortelle litt mer om ekstremturen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specifikt om votter:

Innerst tunn ullsilke e silke fingerhandske

Deretter slitesterk ullpolyester fingervott. Magasinet har for rimelig penge.

Disse to tar jeg ikke av forren absolutt nødvendig. Forfrysning på mindre enn minuten ellers.

Utenpå ullvott eller ullvotter

Utenpå lang vindvott i bomull og skinn som med snor festes i jakken. Di to ytterste kan tas av og på sammen.

Dette har fungert greit for meg i minus 25 og snø, lite vind. Ikke prøvd ved tøffere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifikt om jakke, ikke dunlagret, for kaldt bruk: se Snowsled i UK. Jakken bør være lang, og ha flere lommer. For dårlige førhold, så bør den ha dobbelt stengesystem, alltså knapper plus glidlås. Jeg har en med belglommet nede (votter ekstra) smålommer oppe (gps, fyrstikker), samt ekstra innerlommer (penger, lue, telefon) i dobbelt lager tett bomull. Dobbellagret er overkill. God rørlighet viktigt for skigåing. Alle lommer må kunne åpnes med votter, alltså heng på en liten stropp om det mangler.

Hetten skal ha stålwire, og du bør sy på en pelskant. Finns løst fra norsk merkevare på N.

Jeg er ikke associert med Snowsled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifikt om bokse: doløsning er praktisk. Samtidligt gir mange glidlåser vekt og går lett sønder :( Fortell mer om turen, så kan vi hjelpe bedre. Har du feks anledning å skifte ytterlag mellom vått klims, og kallt tørt klima?

Dersom du bare kan ha et ytterlag, så hade jeg satsat på noe i gtx eller liknende, med gode luftemuligheter. Ellers er bomull eller bomullspolyester bra for fysisk aktivitet ved kaldt klima. Dersom du risikerer sluddsnø og vind, så fester dette mindre på gtx materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mine personlige favoritter for minus 25 - dette avhenger av mitt tempo, og min kuldetoleranse, og er ikke direkte overforbart til andre

Brynje double arctic understell. Mange andre velger to lager for å enklere kunne variere; jeg har ikke det behovect på mine turer.

Brynje double arctic balaklava og litt forskjelligt utenpå

Fjellreven tur bib alt gtx bib. Avhenger av vekt og fuktighet.

Tukk ull samt reserve fleecegenser. Avhenger av vekt og fuktighet.

Gtx jakke alt snowsled osprey med litt 'moddar'. Avhenger av vekt og fuktighet.

Ekstra varma gamasher i gtx material, med tett fitt till varme lær skistøvler. Extra ullsåle i støvlene.

Tykk dunjakke for pauser. Hade jeg valgt på nytt hade jeg sagt: lang, tettsittende, med varmelommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Bomull har jeg ikke tenkt tanken på engang. Takk for tips :)

Det er mye av varene jeg ikke har kjøpt inn enda, så hummerhanskene var bare et forslag jeg la inn som jeg trodde kanskje var lurt. Derfor jeg ville høre med folk her inne som har litt mer erfaring på hva de syns. Så jeg setter stor pris på tilbakemld på dette! Har bare lest mye om de og det er så mange som sverger til hummerhansker i kulda. Jeg har vært litt splittet i mine meninger om dette..

Vindvotter med utskiftbar innervott høres også bra ut ja! Godt å høre folk som har litt erfaringer! :)

Takk igjen!

Utpåturjenta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Oisan.. Trodde dette svaret skulle legge seg under den personen jeg trykket svar på....

jaja, dette var svar til Tormod78 :-P

Da må du trykke på Quote-knappen først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Ingen grunn til spesifikken min, er bare tips og forslag jeg la ut som jeg har vurdert. Noe av det er ganske sikret allerede, men startet denne tråden for å lære mer rett og slett. så har man andre produkter og merker å foreslå er jeg bare happy for det! :)

Sponsing er ikke noe vi engang har vurdert enda.. Vi har ikke bestemt oss for el imot det der hehe...

Vil først og fremst gå for oss selv, ikke alle andre.. Men ting kan jo forandre seg :)

Som jeg skrev så var det bare i en viss periode denne kulden evt ville intreffe. Er ikke sikkert engang vi vil oppleve så ekstremt som -40. Men jeg vil gjerne være forberdt.

Jeg er ikke helt amatør i forhold til å være på tur. Men er virkelig helt blank i forhold til vinterstemp ned til disse temp jeg spør om råd til :-P

Vi skal ikke noe verre enn å gå Norge på langs i 9 mnd :)

Vi skal kose oss, ikke gå for å gå som mange andre gjør.

Det blir telt så mye som mulig. Men at vi stikker innom noen DNT hytter innimellom for å tørke opp telt, soveposer mm innimellom er ikke å forakte.

Balaclava med briller ja...

Jeg hadde egentlig bare tenkt at det var nok med en tykk hals, lue og briller... ?

Flott og høre at flere syns ullvotter er tingen! Takk for gode råd der :) Der hadde jeg muligens gått på en bommert..

Som sagt er jakkene kun forslag. Men virker som de fleste her vil gå for skallklær med lag på lag under og evt en dunjakke lett tilgjengelig da man stopper.

Også godt å høre! Da sparer man seg mye utgifter for en god skalljakke har jeg. Da blir det å finne en dunjakke som er bra til slike værforhold og som er litt lang :)

Sokker har jeg egentlig aldri klart å finne noen jeg syns er supre....

Brukt mye av Ullvang gjennom årene og syns virkelig de er oppskrytt... så det paret jeg satt opp her var også et forslag. De virket varme og var høye i skaftet.

Buksa er virkelig ikke noe problem med. Jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle ha en slik luke, men kom frem til at jo fler glidelåser j fler svakheter på buksa. Man får heller bare være kjapp ;-P

Tusen takk for masse gode råd!

Utpåturjenta

hei utpåturjenta - du er ganske merke- og produktspesifikk - er det noen grunn til det? Sponsing eller lignende?

Først noen generelle kommentarer.... hvis du skal ut på tur i -20 til -40 grader i ni - 9 (!!!!?!!) måneder håper jeg inderlig at du har testkjørt de plaggene du har tenkt til å bruke i sikre omgivelser. Det er ikke mulig å garantere at "ja, dette produktet fungerer bra i -25". Du bør kunne "betjene" funksjoner på jakka di i blinde, som stropper på hette, åpne/lukke lommer osv.... og dette bør du klare med votter/hansker på :).

Hva slags tur skal du på? Er det telt-overnattinger i hele perioden? Hytte? Igloo?? :-P Hva slags muligheter du har for å tørke våte klær, reparere og/eller få tak på et nytt plagg hvis det går istykker? Glidelåser har en stygg tendens til å gå istykker når det passer dårligst. Bindinger fryser osv.

I temperaturene du beskriver er det essensielt med frostvern i ansiktet. Balaklava og briller. Er helt enig med Tormod78 at de hummerhanskene er alt for dårlig. Ullvotter er tingen - med en vindtett yttervott som kan tas av hvis det blir litt varmt.

Jeg har gått på ski i temperaturer mellom 25 og 30 blå. Favorittkombinasjonen min er ulltrøye innerst, en tettsittende men pustende sykkeljakke(!) utenpå, og så skalljakka ytterst. I sekken har jeg en høyhalset ullgenser med litt tykkelse på - samt dunjakka.

Den tettsittende jakka i "lag 2" gjør at det blir et ganske stillestående luftlag i ulltrøya. Til vinteren skal jeg prøve ullnetting innerst.

Lag på lag med ull som kristian123 sier er nøkkelen. Ytterst ville jeg hatt en skalljakke av høy kvalitet. Dunjakke ville jeg enten hatt som det siste ytterplagget ved ekstremkulde eller til stopp. Hvis det kan bli mye styggevær, kan det være smartere med en "dungenser" - slik at skalljakka alltid er utenpå.

Er du sikker på at en dunparkas er et plagg å satse på når du skal være i aktivitet? Jeg ville trodd at den puster alt for dårlig, men kanskje det må til når gradestokken tikker forbi -30.

Kritiske plagg som lue og votter må man forøvrig ha i reserve. Frostskader kommer veldig kjapt.

Noen kommentarer til produktforslagene dine

Devold ull. Sikkert greit, men vet du hvor holdbare plaggene er? Holder de størrelsen bra? Litt kjedelig om plaggene går i oppløsning for tidlig, eller de kryper i en vask.

Som de andre anbefaler - ullnetting (wool net) er nok et smart plagg. I tillegg ville jeg nok valgt både longs og trøyer i forskjellige tykkelser.

Sokker - keep it simple.... bruk sokker du har prøvd før og synes er komfortable! Sømmer og hælkapper som ikke paser foten din kan ødelegge alt. Tynne par og tykke par ullsokker. Syntetmaterialer stinker fort. Hjemmelagede tovede sokker høres knall ut.

Bukse - er den slitesterk nok? Er gamasjeløsningen bra? Til en ekstremtur som det du beskriver ville jeg trolig valgt en bib - som er mye høyere i livet.

Og... man må på do selv om det er grisekaldt... hvordan får du det til uten å ta av for mye klær? Noen bukser har har "do-luke". Kanskje noe å vurdere?

Jakke - som sagt før.. puster dunparkas godt nok? I -40 trenger du trolig mange lag ull under en vindtett skalljakke i bomull eller gtx, i TILLEGG til en dunjakke når du stopper..

Ellers om jakkene - expedition down light har ikke stormklaff foran glidelåsen. Hva om glidelåsen går istykker? Bergans-jakkene bruker forøvrig ikke dun av ypperste (850cuin) kvalitet. Høyere kvalitet dun == mer varme pr. vektenhet. Men det koster også mer.

Lue - sikkert grei, men du trenger flere luer. Noen tynne, noen som er foret. Jeg ville hatt høyere ullprosent i min hovedlue.

Hansker har jeg kommentert over :). Tovede ullvotter med vindtette yttervotter er stalltipset mitt, og noen skikkelige dunvotter til de ekstremt kalde dagene.

Men nå setter jeg strek for i kveld. Det hjelper hvis du kan fortelle litt mer om ekstremturen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Specifikt om votter:

Innerst tunn ullsilke e silke fingerhandske

Deretter slitesterk ullpolyester fingervott. Magasinet har for rimelig penge.

Disse to tar jeg ikke av forren absolutt nødvendig. Forfrysning på mindre enn minuten ellers.

Utenpå ullvott eller ullvotter

Utenpå lang vindvott i bomull og skinn som med snor festes i jakken. Di to ytterste kan tas av og på sammen.

Dette har fungert greit for meg i minus 25 og snø, lite vind. Ikke prøvd ved tøffere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta skal jeg sjekke ut!

Spesifikt om jakke, ikke dunlagret, for kaldt bruk: se Snowsled i UK. Jakken bør være lang, og ha flere lommer. For dårlige førhold, så bør den ha dobbelt stengesystem, alltså knapper plus glidlås. Jeg har en med belglommet nede (votter ekstra) smålommer oppe (gps, fyrstikker), samt ekstra innerlommer (penger, lue, telefon) i dobbelt lager tett bomull. Dobbellagret er overkill. God rørlighet viktigt for skigåing. Alle lommer må kunne åpnes med votter, alltså heng på en liten stropp om det mangler.

Hetten skal ha stålwire, og du bør sy på en pelskant. Finns løst fra norsk merkevare på N.

Jeg er ikke associert med Snowsled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om festene! :)

Om dunjakke: deilig om den går ned over baken. Skall sitte ganske nære kroppen, så du ikke får in vind under den. De fleste velger før vida jakker. Prøv den ut med allt annet på.

Husk at man å på dunjakken må kunne feste vindvotter, slik de ikke blåser bort dersom man må ta dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mye å sjekke ut!

Gleder meg :)

Takk igjen!!

Så mine personlige favoritter for minus 25 - dette avhenger av mitt tempo, og min kuldetoleranse, og er ikke direkte overforbart til andre

Brynje double arctic understell. Mange andre velger to lager for å enklere kunne variere; jeg har ikke det behovect på mine turer.

Brynje double arctic balaklava og litt forskjelligt utenpå

Fjellreven tur bib alt gtx bib. Avhenger av vekt og fuktighet.

Tukk ull samt reserve fleecegenser. Avhenger av vekt og fuktighet.

Gtx jakke alt snowsled osprey med litt 'moddar'. Avhenger av vekt og fuktighet.

Ekstra varma gamasher i gtx material, med tett fitt till varme lær skistøvler. Extra ullsåle i støvlene.

Tykk dunjakke for pauser. Hade jeg valgt på nytt hade jeg sagt: lang, tettsittende, med varmelommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå far du enda mer å sjekke ut. Beklager ;-)

Kjenner du til boka "Baffin Babes - 80 dager på ski i Arktis" (Larsforlaget 2010)? Helt bakerst i boka finner du et 3-siders utstyrsliste, her og der med kommentar ift erfaringer på etterkant av turen. En del om klær - fra undertøy, luer og votter til skallbekledning/dun og fottøy. Faktisk ganske interessant å lese gjennom! Det var snakk om temperaturer fra + 20°C helt ned til 40 nydelige kuldegrader, altså ganske likt med det dere antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i Smartwool sokker. Ullfrottè. Slitesterke, varme, behagelige og de holder mykheten og isolasjonsevnen bra etter mange vask. Jeg kombinerer dem ofte med en tynn sokk i ull/silkeblanding innerst. Der bruker jeg Eton som egentlig er en klassisk herre pensokk, typ smoking. Tviler på om den finnes i damestørrelser men man finner helt sikkert alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en Norgestur hadde jeg heller hatt en litt tynnere dunjakke og supplert med tynn, lett dunvest. Dunvest syntes jeg var et teit plagg. Leste at mange brukte dem på kalde turer, og fant en god en på salg. Nå er den alltid med. Suveren til å regulere temperatur når en går på ski. Mye bedre beveglighet enn jakker, og fram for alt kan brukes utapå skalljakken uten å føles klumpete-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå far du enda mer å sjekke ut. Beklager ;-)

Kjenner du til boka "Baffin Babes - 80 dager på ski i Arktis" (Larsforlaget 2010)? Helt bakerst i boka finner du et 3-siders utstyrsliste, her og der med kommentar ift erfaringer på etterkant av turen. En del om klær - fra undertøy, luer og votter til skallbekledning/dun og fottøy. Faktisk ganske interessant å lese gjennom! Det var snakk om temperaturer fra + 20°C helt ned til 40 nydelige kuldegrader, altså ganske likt med det dere antar.

Den skal jeg absolutt skaffe meg! tusen hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i Smartwool sokker. Ullfrottè. Slitesterke, varme, behagelige og de holder mykheten og isolasjonsevnen bra etter mange vask. Jeg kombinerer dem ofte med en tynn sokk i ull/silkeblanding innerst. Der bruker jeg Eton som egentlig er en klassisk herre pensokk, typ smoking. Tviler på om den finnes i damestørrelser men man finner helt sikkert alternativer.

Hvordan blir det å ha to par sokker på da? Kan ikke det skape gnagsår, gnikking frem og tilbake?

Aldri hatt mer enn ett par på av gangen, også skifter jeg med engang jeg kommer frem til leiren til et par tørre tykkere sokker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.