Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose/liggeunderlag


resfjellet

Anbefalte innlegg

Etter flere år på tur med min trofaste Marmot fiberpose har jeg funnet ut at det er på tide å investere i en lettere og mer plassparende dunpose. Håper på gode tips. Har noen få kriterier som bør oppfylles. Bruksområdet vil være høyfjellet, primært sommerhalvåret. Dette vil si et temperaturspenn på ca +20 - - 2. I tillegg ønsker jeg lavest mulig pakkvolum og vekt. Har sett på disse posene: Sir Joseph Koteka 290 (500), Ajungilak Sphere 3 Season, Ajungilak Altitude Spring. I tillegg har det vært supert med innspill på liggeunderlag. Drømmeunderlaget er sklisikkert, isolerende, lett og enkelt å frakte med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Exped AirMat Basic Plus 7.5 M i mars, og er kjempefornøyd med dette liggeunderlaget.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3602&cid=543

Betalte 499,- i mars i år. Verdt hver krone!

For første gang sover jeg hele natta og våkner uten vondt noe sted. 570 g og lite pakkvolum.

Fort gjort å klemme ut lufta og lett å pakke sammen.

Sklir ikke av, og varmt å ligge på, mannen min skal kjøpe likedan, han er imponert av at jeg synes det er så fantastisk å ligge på.

Og han vet at det skal litt til...

Har ikke testet det vinterstid enda, det blir gjort i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped AirMat Basic Plus 7.5 M har en r-verdi på 0,7, dvs tilnærmet null isolasjonseffekt. Anbefales heller ikke under 11 varmegrader.... :???:

http://www.skirandonnenordique.com/modules/guide/item.php?itemid=178

Finnes det noen oversikt over hva r-verdi er i komforttemperatur?

Har selv sett på Thermarest neoair x-lite til sommerbruk på fjellet. Denne har r-verdi på 3,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Thermarest Neoair Xtherme, men har foreløbig bare fått testen den i noen få minus.

Den har en r- verdi på 5,7. Spent på om den vil holde i -20 ?

http://www.nationalparkstraveler.com/2011/09/travelers-gear-box-therm-rests-neoair-xtherm-sleeping-pad-wards-cold-nights8808

Dersom man setter r-verdi 5,7 til -20 grader C og r-verdi 0,7 til +11 grader C så ville en muligens finne en ønsket komfortverdi mellom disse grensene med enkel matematikk ? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Thermarest Neoair Xtherme, men har foreløbig bare fått testen den i noen få minus.

Den har en r- verdi på 5,7. Spent på om den vil holde i -20 ?

http://www.nationalp...cold-nights8808

Dersom man setter r-verdi 5,7 til -20 grader C og r-verdi 0,7 til +11 grader C så ville en muligens finne en ønsket komfortverdi mellom disse grensene med enkel matematikk ? Jeg bare spør.

Det vil med min (høyst feilbarlige) hoderegning gi komforttemperatur på -4,5.

Med vekta på 350 gram (i regular-versjon), er ikke det så verst. Mulig det blir sommerunderlaget mitt, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liggeunderlaget Dag nevner virker interessant. veier vel bare 4-500g, og er vel noe av det beste man får idag om man vurderer vekt, isolasjonsevne og komfort under ett. Vet ikke hvordan holdbarheten er. men det holder nok ikke som eneste underlag til skikkelig vinterbruk, uten betydelig varmetap til bakken.

resfjellet, du trenger en dunpose som veier rundt en kilo, med god dunkvalitet, 700 eller bedre. selv bruker jeg en marmot og en ME-pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har själv valt uppblåsbara av komfortskäl men om man kan tänka sig cellplast så rekomenderar jag detta.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3485&cid=546

Socsäckar så vill jag framhålla dun och två polska tillverkare som har gott rykte på svenska utsidan.se.

http://www.roberts.pl/Cat1_001.html

http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html

Hos Roberts så kan du få annat material eller bättre dun, kortare, bredare eller vad du kan ha för önskemål.

Priserna är också mycket låga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom xtherme bare var et tre-sesongsunderlag så hadde jeg nok ikke kjøpt det.

Til det var prisen for stiv.

Jeg vet ikke helt om dette med r-verdi er et nøyaktig mål jeg, eller om det er som med det meste av turutstyr, litt unøyakig? 2-personstelt og komforttemperatur liksom? Og - det kan bli ganske ufyselig allerede i oktober her oppe i jotunheimen. På vinteren ved jeg kanskje ikke om det er nok? Og: har hørt at luftunderlag er sårbare mot kondens ved kalde temperaturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et kort exped downmat en sommer på fjellet for noen år siden. Putta sekk/klær under beina. Sitat fra butikken:

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Turutstyr/Liggeunderlag/Liggeunderlag/Exped-Down-Mat-7-Short-pump--104302M-p0000008887.aspx

"Fjærlett, varmt og ultrakompakt liggeunderlag. Nettene i telt, snøhule eller under åpen himmel vil med dette liggeunderlaget gi deg en ny og bedre natur-/friluftsopplevelse. Integrert pumpe for enkel og effektiv oppblåsing. God søvn og komfort på tur er like viktig som hjemme. Derfor skal du prøve dette liggeunderlaget, bittelite og kjempekomfortabelt. Veldig varmt og veldig lett. Perfekt for bruk hele året. MÅ prøves!

  • Temperaturgrense: -24 grader
  • Størrelse: 120x52x7 cm
  • Vekt: 640g
  • Vekt pakksekk: 16g
  • Størrelse pakket: 23x12 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan R-verdien måles ganske nøyaktig i labb.

Benevnelsen er m2 x K / W, og produsentene av liggeunderlag kan nok ikke juge på seg noe her.

Komforttemperatur er nok vanskeligere siden den er så personlig avhengig.

Nå tror jeg vel ikke beregningene for komforttemperatur er noe mindre vitenskapelige. Det ligger nok en form for iso-standardisert formel bak dette tallet også. Og opplevelsen av r-verdi er nok ikke noe mindre individuelt enn for komforttemperatur, eller?

Men hva med kondens? Er dette et problem i luftunderlag ved lave temperaturer, eller er det noe jeg bare har innbilt meg å ha lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan R-verdien måles ganske nøyaktig i labb.

Benevnelsen er m2 x K / W, og produsentene av liggeunderlag kan nok ikke juge på seg noe her.

Komforttemperatur er nok vanskeligere siden den er så personlig avhengig.

R-verdien er avhengig av kor mykje underlaget vert trykt saman, altså kor tung personen oppå er og kor hardt det er blåst opp. Så nokon nøyaktig verdi vert det ikkje sjølv om ein kan få ein repeterbar måling i ein lab.

Krav til isolasjonsevne i underlaget er veldig avhengig av korleis underlaget under teltet er. På snø forsvinn varmen i smelting, og isolasjonsevna til liggeunderlaget er heilt avgjerande. Men bakken får ein temperatur nær 0 grader, nesten uavhengig av utetemperaturen. Så nødvendig isolasjonsevne til liggeunderlaget er likevel lite påvirka av utetemperatur. På barmark, særleg på tørr bakke, vert bare bakken under teltet passe oppvarma og varmen forsvinn i liten grad. Då betyr isolasjonsevna til liggeunderlaget veldig lite. På tørt granbar har ikkje liggeunderlaget anna funksjon enn å stoppe barnåler frå å stikke opp i ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill på underlag her! Hadde også gjerne sett at noen flere kunne kommet med konkrete forslag til sovepose, også gjerne innspill i forhold til posene jeg nevnte i første innlegg.

Björn sine tips om polske produsenter var også interessant. Noen som vet mer om disse? Selges de i Norge eller må de bestilles direkte fra Polen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Larsdx.

Har selv western mountaineering summerlite og har vært meget fornøyd i tre sesonger nå. Det eneste jeg vil påpeke er at den nok kan bli noe kald ned mot -2oC hvis du er litt frossen av deg. Jeg har ikke det problemet, og for meg fungerer den greit, selv rett under 0oC.

WM ultralite kan kanskje være en idé dersom du har litt lett for å fryse. Fortsatt dyr, men fantastisk kvalitet på disse posene.

Ble også litt nyskjerig på de polske posene som ble nevnt tidligere i tråden. Cumulus fant jeg stort sett bare positivt om rundt på nettet. Lite line 300 og 400 burde kunne være aktuelle for deg. Kanskje ikke hvis du er noe særlig over 185cm, da posene vist kan være noe kort. Cumulus må nok bestilles fra Polen, og det fordyrer de jo noe, hvis du ikke kan hente på postkontor i Sverige da.

Hvis du skal ha et meget lett og komfortabelt liggeunderlag ville jeg gått for therm-a-rest neoair x-lite. Varm nok i massevis. Mange er usikre på holdbarheten til neoair, men jeg har nå snart tre sesongers erfaring, og har ikke hatt noen problemer med lekasje.

Mens den første versjonen av neoair hadde et slags antisklibelegg, er x-lite relativt glatt. Ikke så veldig mot soveposen, men mer mot teltgulvet. Dette har jeg løst ved å ha striper med silikon (sømtetting) på teltgulvet. Det hjelper bra.

Som mye annet friluftsutstyr er neoair priset meget høyt her i Norge. Selv bor jeg rett mot grensa til Sverige, og henter utstyr jeg kjøper fra England, Tyskland og Sverige på postkontor der. 1040,- ink porto måtte jeg ut med for neoair x-lite regular kjøpt på tysk nettbutikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Altitude Spring og Sphere 3-season veier likt, mens sistnevnte har 500g 850cuin dunfyll og førstnevnte har 260g 800cuin dunfyll. Sphere bør være en god del varmere enn Altitude (og WM summerlite) bare pga dunmengden.

Skal soveposen kun brukes i telt - eller overnatter du også under åpen himmel?

Jeg har brukt min Ajungilak Sphere Spring (550g totalvekt) vår, sommer og høst uten problemer sammen med en silkelakenpose. Null trøbbel med noen blå grader.

Men... jeg liker å sove under åpen himmel, og noen ganger tar luftfuktighet og/eller regnvær rotta på Sphere. Ytterstoffet er merkverdig bra mot fukt, men det er måte på hvor mye den tåler før den klapper sammen.

Derfor bytter jeg ut med en Ajungilak Shield 3-season ganske snart. Dobbelt så mye dun (500g), tapede sømmer og vanntett sovepose.

Når jeg kjøpte Sphere Spring var jeg litt for opphengt i lettest mulig sekk og sovepose... den har vært veldig bra, men vekt er ikke alt - og de ekstra 600 grammene er garantert verdt det. Har kun annenhånds erfaring med Shield, men har brukt Bergans Rago (waterblock) en stund og den er i prinsipp samme konstruksjon som shield.. bare tyngre.

Har også en Neo-Air Thermarest som nå er to år gammel. Den har begynt å lekke litt, men det går akkurat med en natts søvn før den trenger påfyll. Har i stor grad brukt den sammen med bamse extreme. Spesielt på snø i høst- og vårsesongen. Denne ble kjøpt inn i samme gramhysteri som Sphere Spring, og blir også byttet ut med noe mer funksjonelt. Trolig en Exped Downmat 7, for jeg er ikke sikker på at Neo-Air all-season hverken er verdt prisen eller tåler normal bruk.

Gramjakt har sin pris. Jeg har prøvd det letteste, og funnet ut at jeg heller bærer litt tyngre for å ha produkter med bedre funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill på underlag her! Hadde også gjerne sett at noen flere kunne kommet med konkrete forslag til sovepose, også gjerne innspill i forhold til posene jeg nevnte i første innlegg.

Björn sine tips om polske produsenter var også interessant. Noen som vet mer om disse? Selges de i Norge eller må de bestilles direkte fra Polen?

De måste beställas från Polen (Cumulus kan beställas från en butik i Sverige, http://www.packalatt.se/?osCsid=64783e87c7f40e20699a2dc60adec4fc) , efter beställning så sys de upp. Så räkna med viss leveranstid. Du kan hitta lite synpunkter åsikter i denna tråden om Roberts.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61029&highlight=cumulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill på underlag her! Hadde også gjerne sett at noen flere kunne kommet med konkrete forslag til sovepose, også gjerne innspill i forhold til posene jeg nevnte i første innlegg.

Björn sine tips om polske produsenter var også interessant. Noen som vet mer om disse? Selges de i Norge eller må de bestilles direkte fra Polen?

Her har du en knallpose til knallpris

Marmot Helium Long Left Zipper

ca 2700kr inkl frakt og moms

http://www.sunnysports.com/Catalog.aspx?op=ItemDisplay&ProductID=MRMBHEL&Page=1&Term=helium

Pris i norge 5000

http://www.prisjakt.no/product.php?p=180332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli mange alternativer å velge blant nå. Tydeligvis mange kvalitetsprodukter der ute. Takk til PaperCut for god argumentasjon. Enig med ham at lettest ikke nødvendigvis er best. Er vel egentlig mer opptatt av lite volum enn lav vekt. Bedre plass i sekken betyr mer plass til luksus (mer fiskeutsyr, god mat og drikke). Posen jeg har brukt til nå tar godt over ti liter av plassen, vekta tør jeg ikke tenke på. Alle alternativene over vil være som luft i forhold.

Er fremdeles veldig fristet til å sjekke ut Bjørns polske alternativer. Virker forlokkende å kunne få en spesialtilpasset pose for en relativt rimelig penge. Har sendt mail til Roberts for å forhøre meg litt om alternativer og priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en sovepose som passer til din kroppsform og sovestil. Soveposen bør være "akkurat passe", slik at det ikke blir for mye unødvendig luft å varme opp. Forskjellige merker har ulik passform. Noen produsenter, som Western Mountaineering, tilbyr også poser for folk med forskjellig kroppsbygging. De fleste WM posene er ganske breie øverst og noe smalere ved beina enn andre produsenter. Jeg liker det. WM tilbyr noen poser med superlett stoff og noen med et litt tyngre stoff.

Enig med Papercut i at man ikke skal se seg blind på vekt. Superlette poser er både mindre slitesterke og har dårligere vannmotstand. Marmot Helium posen qwer993 henviser til en er knallpose som har vunnet en haug med priser. Har selv hatt storebroren Hydrogen og har vært meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Sphere Spring (550g, -1 komfort). Sover godt i den vår, sommer og høst.

Exped Synmat UL. Lett og digg underlag. Brukt det er par sesonger nå og har foreløpig ikke hatt noen lekasjer eller annet trøbbel.

.

Enig i at Exped Synmat UL er er et, som du formulerer det, "lett og digg underlag". Men du har neppe brukt det "et par sesonger" siden UL utgaven av Exped sine underlag først kom på markedet i år. :)

Jeg har tilfeldigvis samme sovepose om deg også, men for meg ble det litt bomkjøp. Jeg trives best i soveposer med litt større plass så min favorittpose vår/sommer/høst er en Helsport Svadalen LT. Dobbelt så tung og dårligere dunkvalitet men mye mer romslig og komfortabel. Er også fan av Helsport sine sommerposer med glidelåsåpningpå begge sider. Har en jeg mener hete Glittertind som ofte får være med på sommertur om jeg ikke pakker "ultralight".

På virkelig kalde vinterturer buker jeg helst en Isbjørn Jan Mayen. Veldig komfortabel og romslig som holder meg god og varm selv om gradestokken viser under 30 kalde,og det i bare boxershortsen. Dog har denne noe stort pakkvolum så jeg bruker den kun når jeg drar pulk. Noe jeg forøvrig alltid gjør på kalde vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.