Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønne sertifikater ødelegger naturen


qwer993

Anbefalte innlegg

Osmose er jo også noe som er ett håp for framtiden. Kan bygges alle steder der ferskvann møter saltvann. Det brukes en slags membran og resultatet er trykk som driver en turbin. http://www.tu.no/innsikt/energi/2008/09/12/saltvann-ferskvann-strom.

Thorium som kraftkilde er i bunn og grunn ett atomkraftverk og det vil vi kanskje ikke ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva er alternativet, noe må vi dessverre ofre om det er fisk,fugel eller det visuelle.

Hvor mye skal Norge ofre? I dette landet har det blitt bygget ut over 3000 vannkraftverk etter krigen. Pr i dag er det vel et sted mellom 700 og 800 større kraftverk som allerede produserer så mye energi at vi må ause det ut av landet fordi vi produserer langt mer enn vi greier å bruke sjøl. I tillegg, med disse politisk korrekte grønne sertifikatene, kommer nå kanskje et skred av småkraftverk og oversubsidierte vindkraftverk som koster langt mer enn de smaker.

Dersom dette slår til slik miljøhippiene drømmer om, vil vi ikke ha mye uberørt natur igjen å tilby til vår egen befolkning eller til turistene som kommer hit for å se fjell og fjorder.

Vindkraftverk og småkraftverk blir i verste fall å bre seg som en epidemi langs norskekysten. Dette må settes en stopper for før vi gjør uopprettelige skader på den altfor verdifulle norske naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal vi ofre ?

Kan se ut som vi her i landet er i ferd med og få et gedigent luksus problem.

Vi er nå en gang velsignet med enorme naturgitte gaver som en hel verden

trenger, det vere seg olje og gass vannkraft og fisk og dette er ikke

bare sunn og frisk industri som spiller på lag med naturen men her handler det

også om å ta ut så mye som mulig og som Nordhauk sier.. ause det ut av landet

for vi klarer ikke å bruke det opp selv, dette kaller jeg å eksportere.

Kan heller ikke se noe galt i det og subsidere en ny og fremtidsretta

miljøvennelig næring.

Det enkleste hadde vert og samla hele norges befolkning rundt oslo gryta

slik at alle kunne sykkle og ta trikken på jobb.

Men fy f.. for et trist land vi hadde fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig misoppfatning å tro at "om Norge produserer mer fornybar energi, kan denne eksporteres til mindre miljøvennlige land, som da vil bli mindre avhengig av CO2-forurensende kraftverk". Erfaring viser jo at man bare flytter på CO2-kvotene, slik at emisjonen blir den samme, imens strømforbruk (grunnet økt tilgjengelighet) øker. Så er den onde sirkelen i gang.

Grønne sertifikater er et resultat av gode intensjoner basert på uvitenhet.

Jeg anbefaler alle å se Brennpunkt-dokumentaren på NRK om temaet. Nøktern journalistikk som virkelig ga meg en aha-opplevelse (og nei, jeg kjøper ikke lett propaganda). Synsing er farlig, og det er det Ola Borten Moe ser ut til å bedrive.

Bra post. For noen år siden var jeg veldig tilhenger av grønne sertifikater. Idéen er jo råsexy til tusen. Men det vil gi lite fornuftig tilbake med et slikt system. "Dyr og formålsløs moro". Sjekk ut hva Torstein Bye, Michael Hoel, m.fl. har skrevet om det. Her har Norge tatt seg voldsomt med vann over hode.

Yokon, les posten til Kikut, og se Brennpunkt-programmet. Ja, det går an å eksportere vår rene vindkraft, men det er ikke sikkert nettoeffekten blir helt det du ser for deg.

No er det jo ikkje så rart at land som for eksempel Danmark eller Nederland satsar på vindkraft, potensialet for vasskraft er ikkje akkurat så stort det for å sei det mildt. Midt oppi denne debatten om kraft , kvar har det blitt av bølgekraftverka som det var ein del snakk om for ei tid sidan? Er det og ulønnsom kraft som må subsidierast for i det heile tatt å kunne byggast ut? Eller forsking på thorum som energikjelde som spesiellt Frp var opptatt av for nokre års sidan?

Bølgekraft er nok ikke framtida.. Det er noe prøveprosjekt utenfor Portugal og sikkert andre plasser, og det kan hende det kan drives noen slike kraftverk i kommersiell setting om en god del år. Men i storskala? Neppe. Thorium liker jeg veldig godt, men forskere fant ut at det er vanskelig å utvinne i Norge med dagens teknologi. Så denne er satt på vent inntil videre. Hvem vet, kanskje dette får et gjennombrudd tilsvarende skifergassteknologien i USA..

Osmose er jo også noe som er ett håp for framtiden. Kan bygges alle steder der ferskvann møter saltvann. Det brukes en slags membran og resultatet er trykk som driver en turbin. http://www.tu.no/inn...erskvann-strom.

Thorium som kraftkilde er i bunn og grunn ett atomkraftverk og det vil vi kanskje ikke ha?

Osmose er kjempespennende, men utroooolig langt fram i tid. Statkraft har et prøveprosjekt oppe, men dette går veldig smått framover nå. Vi snakker ikke kommersiell utnyttelse før.. veldig lenge.

Hvorfor snakker vi om atomkraftverk som et så enkelt konsept? Reaktorer av generasjon III er under bygging i Finland, III+ og etterhvert IV er også på trappene om noen år.. Kort sagt; de tar ikke bort all risikoen, men disse vil ha langt høyere sikkerhet enn hva vi har sett tidligere. De gamle reaktorene som ble bygget flere tiår tilbake i tid er... veldig gamle og mange er veldig dårlige (Sverige sliter enormt med vedlikeholdet f.eks.). Tsjernobyl var delvis forårsaket av overivrige ingeniører. Japanerne undervurderte tsunamier.. Allikevel skjønner jeg litt av skepsisen til de konvensjonelle fisjonsbaserte kraftverkene. ..

Thorium har derimot ikke så mange momenter som er så usikkert som det konvensjonelle. Jeg håper virkelig at dette vil slå igjennom etterhvert. India driver bl.a. med en hel del forskning rundt dette nå, og de har avsindige mengder av det.

Om en femti år plusspluss kan det godt hende fusjonsbaserte kraftverk er på plass, og dette er sikkerhetsmessig på et helt annet plan enn annen atomkraft. Det er jo bare vann! ;)

En britisk fysikkprofessor (MacKay) mener at om Europa skal bli grønnere, bør de redusere energibruken. Og det skjer jo ikke (i det store og hele). Så derfor mener han løsningen ligger i enten kjernekraft, karbonfangst, eller import av solenergi fra Nord-Afrika. (etter hva jeg husker, jeg finner ikke igjen sitatet)

Hvor mye skal Norge ofre? I dette landet har det blitt bygget ut over 3000 vannkraftverk etter krigen. Pr i dag er det vel et sted mellom 700 og 800 større kraftverk som allerede produserer så mye energi at vi må ause det ut av landet fordi vi produserer langt mer enn vi greier å bruke sjøl. I tillegg, med disse politisk korrekte grønne sertifikatene, kommer nå kanskje et skred av småkraftverk og oversubsidierte vindkraftverk som koster langt mer enn de smaker.

Dersom dette slår til slik miljøhippiene drømmer om, vil vi ikke ha mye uberørt natur igjen å tilby til vår egen befolkning eller til turistene som kommer hit for å se fjell og fjorder.

Vindkraftverk og småkraftverk blir i verste fall å bre seg som en epidemi langs norskekysten. Dette må settes en stopper for før vi gjør uopprettelige skader på den altfor verdifulle norske naturen.

Det blir vel bygget ut nye 13-14 TWh fordelt mellom Norge og Sverige pga. de dumme sertifikatene. Rundt halvparten regnes å bli i Norge. Skulle ønske det var mulig å trekke seg fra dette, men er redd det ikke er mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig kunne være noe, kunne vært å installere pumpekraftverk rundt om (importere billig strøm om natta, pumpe vann opp igjen, selge dyrere seinere) og kabler til Tyskland, som desperat trenger regulasjonskraft pga. mye sol- og vindkraft.

Så kunne vi heller sitte på gjerdet og vente til vindturbinteknologien når et metningspunkt der ytelse/kostnad flater ut, og heller investert da. Det er andre land som både er lengre og som har større behov for vindkraft enn Norge.

Rent klimamessig burde vi være flinkere på å spare på strømmen, som nevnt tidligere. Det er et paradoks at vi ler av amerikanerne når de skriker opp når den billige bensinen sin øker litt i pris... vi gjør jo det samme med strømmen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et stykke om det og gjennskape fotosyntesen til kraftproduksjon for mange år siden

men har ikke hørt noe mer om dette, hvis vi lykkes med det ville alle energiproblemer være

løst en gang for alltid, men dette var anslagsvis 30-40 år frem i tid.

Mens vi venter på dette får vi brette melkekartonger og senke tempraturen noen grader på hytta som

sjelden blir brukt....

Men i verste fall, hva om vi menesker fikk tilgang på så mye ren og miljøvennelig kraft vi bare måtte

ønske til en billig penge.. Ja da blir det som strømforbruket i norge og bilismen i usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat sett programmet via NRKs nettsider. Nok en kritisk, god dokumentar, som forteller mye om hva politikerne og miljølobbyen har satt i gang. Spørsmålet er: Er denne prosessen irreversibel? Går det an, slik Heidi Sørensen (AP) gjør, å faktisk angre - og som følge av det reversere beslutninger som er tatt? Jeg håper det.

SE PROGRAMMET HER:

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna20001212/20-11-2012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat sett programmet via NRKs nettsider. Nok en kritisk, god dokumentar, som forteller mye om hva politikerne og miljølobbyen har satt i gang. Spørsmålet er: Er denne prosessen irreversibel? Går det an, slik Heidi Sørensen (AP) gjør, å faktisk angre - og som følge av det reversere beslutninger som er tatt?

Det går fint hvis viljen er der. Men Stortinget og alle partier vil tape ansikt overfor EU og det norske folk. Derfor spørs det.... Og for hver dag som går ødelegges mer av norsk natur av lokale næringsinteresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er det ikke fornuftsstridig og si nei til vindturbiner da vi som et av verdens rikeste land og som indirekte er det mest forurensende

land i verden pr innbygger.

Her snakker vi om visuelle ingrep i naturen som før eller senere vil komme noen tilgode, jo`vi har mer strøm enn vi kan bruke,men

vi har også en fabelaktig evne til pine våre vassdrag til det ytterste. (ta en skitur i et kraftregulert vassdrag)

For meg kan det virke som et stort paradoks om vi ikke er med på det fornybare eventyret.

Mange eventyr slutter godt men oljeeventyr har en lei tendens til og spise seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint hvis viljen er der. Men Stortinget og alle partier vil tape ansikt overfor EU og det norske folk. Derfor spørs det.... Og for hver dag som går ødelegges mer av norsk natur av lokale næringsinteresser.

Ser ikke helt hvorfor f.eks Høyre/Frp skulle tape noe ansikt på å snu her. De kan jo ganske enkelt si at de ikke vil subsidiere "ødeleggelse" av norsk natur. Enig i at det må et regjeringsskifte til før noe slikt kan skje dog, og jeg er ikke helt klart for Frp i regjering og litt usikker på Høyre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fornuftsstridig og si nei til vindturbiner da vi som et av verdens rikeste land og som indirekte er det mest forurensende

land i verden pr innbygger.

Her snakker vi om visuelle ingrep i naturen som før eller senere vil komme noen tilgode, jo`vi har mer strøm enn vi kan bruke,men

vi har også en fabelaktig evne til pine våre vassdrag til det ytterste. (ta en skitur i et kraftregulert vassdrag)

For meg kan det virke som et stort paradoks om vi ikke er med på det fornybare eventyret.

Mange eventyr slutter godt men oljeeventyr har en lei tendens til og spise seg selv.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at vi "ikke er med på det fornybare eventyret". Vindturbiner må da være svært mye mer forurensende enn vannkraftverk? (Kostnadene pr kwt er jo mye høyere for vindkraft enn vannkraft og forskjellen i kostnad gjenspeiles nok i CO2-utslipp for å lage vindturbinene/vannkraftverket). Norge er vel det landet i verden som leder an i det fornybare eventyret med vannkraften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fornuftsstridig og si nei til vindturbiner da vi som et av verdens rikeste land og som indirekte er det mest forurensende

land i verden pr innbygger.

Her snakker vi om visuelle ingrep i naturen som før eller senere vil komme noen tilgode, jo`vi har mer strøm enn vi kan bruke,men

vi har også en fabelaktig evne til pine våre vassdrag til det ytterste. (ta en skitur i et kraftregulert vassdrag)

For meg kan det virke som et stort paradoks om vi ikke er med på det fornybare eventyret.

Mange eventyr slutter godt men oljeeventyr har en lei tendens til og spise seg selv.

Det virker ikke som du har sett programmet!? Ta deg tid til å se det, selv om det egentlig er til å bli dårlig av.

 

Dette er jo nesten galskap satt i system. De fleste glemmer de enorme anleggsvirksomhetene som må til både for å kunne sette opp fundamentene, få installasjonene på plass og drifte dem. Og for ikke å snakke om alle kraftlinjene som må til for å sende kraften dit den skal. På toppen av dette er levetiden på slike anlegg relativt kort og det er kostbart og krevende å destruere. Det gikk et program om dette et sted ifjor eller forfjor, det var overraskende saker.

 

Og alt for å fremstå som miljøvennlig enda vi vet det knapt tjener miljøet i det hele tatt og heller skader det. Det er skapt et inntrykk av at vi har energikrise i Norge, noe som ikke er tilfelle (akkurat som det er skapt et inntrykk av at landet avskoges, mens det i virkeligheten nesten er et miljøproblem at landet gror igjen). Det er sagt at vi må bygge ut kraft for å møte utfordringene med å lade el-biler osv. Det økonomiske er jo enda mer tullete. Samfunnet vil kaste bort rundt 150-180 mrd bare fram til 2020 til ingen nytte!

 

Verdt å merke seg hvilke mennesker det er som uttaler seg også. F.eks har Heidi Sørensen bred bakgrunn fra miljøbevegelsen og en rekke offentlige utvalg. Hun var i mange år statssekretær i Miljødepartementet og er (var) representant for SV som mange forbinder som rene miljøforkjempere. Her er det en professor i SSB, det er uttalelser fra mijøøkonomer og eksperter på kvotesalg osv.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ble litt ullent formulert Blackbrrd, norge er helt klart ledende på vannkraft noe vi også kan bli på

vindkraft.

Forholdene for vindkraft i norge er ganske enkelt glimrende og to fornybare bein er bedre enn ett.

Det at kostnadene er høyere pr kwt for vindkraft mener jeg er nokså underordna og noe som fort kan

forandre seg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det gjerne galskap koppen, men om 20 år er jeg ganske sikker på

at folk har et annet syn på vindkraft,grunnet med at dette er en evig kilde.

Folk flest vet det,forskere vet det,og politikre tør ikke overse det. WOW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det gjerne galskap koppen, men om 20 år er jeg ganske sikker på

at folk har et annet syn på vindkraft,grunnet med at dette er en evig kilde.

Folk flest vet det,forskere vet det,og politikre tør ikke overse det. WOW

Vind er ikke mer evig kilde enn solenergi, bølgekraft og tradisjonell vannkraft.

 

Og bare for å ha sagt det, jeg er i utgangspunktet ikke noe imot selve vindkraften. Men den utbyggingen det legges opp til nå bygger på subsidier (falsk økonomi kan en kalle det i dette tilfellet), utplasseringen er på de mest ødeleggende og irrasjonelle stedene ift anleggsvirksomhet og framføring av produsert energi.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind er ikke mer evig kilde enn solenergi, bølgekraft og tradisjonell vannkraft.

 

Og bare for å ha sagt det, jeg er i utgangspunktet ikke noe imot selve vindkraften. Men den utbyggingen det legges opp til nå bygger på subsidier (falsk økonomi kan en kalle det i dette tilfellet), utplasseringen er på de mest ødeleggende og irrasjonelle stedene ift anleggsvirksomhet og framføring av produsert energi.

 

:)

Forstår godt følelsene en slik utbygging setter i sving.

Altautbyggingen var også en stor sak en gang i tiden men alt går seg til over tid så

hvorfor skal ikke vindparker gjøre det.

Det er mye som kan kalles subsidert eller falsk økonomi men ting som kraft og mat

er etter min menig så viktige ting i et et sammfunn at man må se litt større på det.

.. smiley..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Mig veterligen så är skadorna från vattenkraft mycket större än från vindkraft. En älv som torrläggs går inte att återställa på en kafferast, inte ens två... Det är både flora och fauna som blir förstört. Titta på en vattenreservoar när man tappat av vatten från den. Är det långgrunt så kan det vara enorma arealer av död sjöbotten.

 

Jag ser inte att vindkraft kan orsaka en skada som är evig, vattenkraften däremot är mycket närmare det uttrycket. En lokal stam av fisk som utrotats går inte att återskapa, det är förlorad biologisk mångfald för all framtid.

 

Min personliga åsikt är att vi aldrig skulle ha byggt ut vattenkraften. Definitivt inte någon ny i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt følelsene en slik utbygging setter i sving.

Altautbyggingen var også en stor sak en gang i tiden men alt går seg til over tid så

hvorfor skal ikke vindparker gjøre det.

Det er mye som kan kalles subsidert eller falsk økonomi men ting som kraft og mat

er etter min menig så viktige ting i et et sammfunn at man må se litt større på det.

.. smiley..

Nå er det vel få saker hvor det har blitt tatt så mye selvkritikk som i Altasaken. Til og med Gro uttalte at den utbyggingen aldri burde vært utført..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.