Gå til innhold
  • Bli medlem

Turutstyr som aldri kastes!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel turjakke som jeg har pensjonert for to år siden. Min Marmot Glenmore 2 har vært med meg i 9 år og er svært mye brukt.

Men uansett kjøp av ny moderne jakke, ender jeg alt for ofte med å ta med den gamle jakka- selv om den er delaminert et par steder, og det er ikke fritt for rifter. Jeg liker den for godt til å begynne å bruke den til skrammelbruk :)

Er det bare jeg som har det sånn eller er det flere som har turutstyr som de aldri vil kaste - og som alltid blir med på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en ryggsekk jeg har hatt ca hele livet. Fra Lillsport som ikke lenger produserer ryggsekker. Har ihvertfall hatt den i 16 år.

Kan vel heller fortelle om hva jeg har byttet ut. Skihansker fra Swix, en udugelig jakke fra Stormberg og gassprimus som måtte vike for bensinbrennere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ryggsekk jeg har hatt ca hele livet. Fra Lillsport som ikke lenger produserer ryggsekker. Har ihvertfall hatt den i 16 år.

Kan vel heller fortelle om hva jeg har byttet ut. Skihansker fra Swix, en udugelig jakke fra Stormberg og gassprimus som måtte vike for bensinbrennere.

Har fortsatt 60 litern fra Lillsport. Tror jeg kjøpte den i OL-året 94.

Like god. Men størrelsen faller liksom mellom to stoler.

For stor for dagstur, for liten for langtur.

Passer godt til hytte-hytte tur.

Men den følger nok med meg til the bitter end.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse jakker og bukser, men kvitter meg ikke med Norrøna Trollveggen jakka+buksa jeg kjøpte i 1993. Kongeblå!

Litt utdatert snitt, men funksjonell som fy. Mine første ordentlige fjellklær etter år med grønne noname bomullsklær.

Den jakka var også min første skikkelige jakke. Kjøpte nok min 5-6 år senere etter en runde gjennom billige membranjakker som ikke var skikkelig tette eller så pusta de ikke. Har brukt den mye og den har vært trofast i både stormer og godt vær. Selv om den har begynt å delaminere så holder den fortsatt uværet ute. Min er sort, elsker å ta den på for da vet jeg at jeg skal bedrive en friluftsaktivitet. Samme følelsen som når man snører på seg fjellskoene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den første anatomiske småsekken til Bergans fremdeles (mørk og lysegrå) på snaut 40 l., den kjøpte jeg i 1984, Har fått noen rifter og er ganske så falmet og har stort sett plass i utstyrsboden selv om den aldri kommer til å brukes. Men kastes, aldri i verden!

Hadde og en Berghaus Trango Extreme jakke som til slutt var langt bedre til å suge til seg vann enn å holde det ute samt hadde en rekke reparerte skrammer og rifter, men vindtett. Den gikk faktisk ut av boden og huset for under to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheim vindjakke, ca 20 år gammel. Den er i helt mykt stoff i to lag og er skikkelig digg å ha på seg. Ser ut som en dass, ettersom blåfargen er blitt bleket av solen og strikken i ermene ikke lenger er elastisk. Bruker den fortsatt, fordi jeg ikke har funnet noen god erstatning. Jeg er ikke interessert i noe stiv fjellanorakk som er delvis vannavstøtende. Jeg vil ha en jakke som er myk, puster bra og holder mesteparten av vinden ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Berghaus segg jeg fikk som skolesekk i '86 tror jeg det må ha vært. Knøtt liten og hull i bunn, men kvitte meg med den? Aldri.

Min første GoreTex-jakke var en Norrøna Storm jakke jeg fikk på ungdomsskolen en gang på begynnelsen av 90-tallet. Ble kjøpt i stor størrelse slik at jeg hadde litt å vokse i, den er fortsatt for stor... Og jeg er 189. Kan ikke kvitte meg med den, selv om den nesten aldri brukes.

Teltet mitt er et Helsport Børgefjell fra tidlig 90-tall. Har lenge tenkt å bytte det ut, men nå sender jeg det heller til Helsport for at de skal sette inn ny bunnduk. Så varer det sikkert en god stund til. Jeg kan ikke bytte ut noe jeg er så fornøyd med.

Og soveposen min er en ajungilak Iglo fra midten av 80-tallet. Brukte den senest for et par uker siden på tur med min sønn, men nå MÅ den erstattes da den ikke lenger holder når tempraturen nærmer se 0-10 grader PLUSS og størrelsesmessig tar den alt for stor plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som årenes løp har medført av knekte fiskestenger ligger på garasjeloftet i påvente av konvertering til båtstenger eller isfiskeutstyr. Antallet tatt i betraktning burde jeg nok starte både produksjon og salg av dette, siden jeg umulig vil kunne nyttegjøre meg alle samtidig sjøl...

Jeg har også en Ajungilak Tyin sovepose som jeg fikk av mine foreldre i barndommen, antatt ca 1980. Den vil aldri bli avhendet. Posen er altfor stor og tung til dagens bruk for fjellturer, men når man først er nedi den enten det er alene i bilen for en power-nap eller som teppepose i båten, har Ajungilak på en eller annen måte greid å bake inn søvn i konseptet man kjøpte.... Jeg sovner med et smil og våkner alltid uthvilt i den posen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boden henger en gammel sekk fra midten av 80-tallet, Lowe Lhotse, og en diger fiberpose av samme årgang, Alaska Explorer, som skulle tåle temmelig mange kuldegrader. Sekken brukes ennå, men posen har mistet mye av spensten så den er pensjonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vondt for å kaste, sjøl om turbua etterhvert er sørgelig full. Bygger vel heller på enn å kaste Bergans Alpinist fra tidlig 70tall eller den siste Bjørka Brenva Combi (ryggsekk, forløper'n til Alpinisten) de hadde på Sportco.

Hadde i mange år div. årganger SportcoKatalogen med turutstyr som kunne få unggutter til å sikle. De forsvant ved en flytting, men det hadde jo vært artig å kikke i dem nå!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kristian 123 og Dag G - Evje har også jeg en Lillsport ryggsekk kjøpt midt på 90-tallet på Sørlandssenteret. Den var med til Børgefjell i 1996, og den var med dit også i 2012.

Har en 45l (35+10+rypenett) fra de-sikkert 25år gammel, og min absolutte favoritt til korte/dagsturer.

Det var som bare ... Jeg har også en Lillsport sekk av god gammel årgang - tidlig nittitall. Sekken er 80l og har vært brukt på mange skiturer.

Jeg foretrekker fortsatt denne sekken framfor Norrøna Parrarangeren som blir alt for tung når børa ikke er for tung og det er ski som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som bare ... Jeg har også en Lillsport sekk av god gammel årgang - tidlig nittitall. Sekken er 80l og har vært brukt på mange skiturer.

Jeg foretrekker fortsatt denne sekken framfor Norrøna Parrarangeren som blir alt for tung når børa ikke er for tung og det er ski som gjelder.

Min lillsport sekk er også 80L, synes den er bedre egnet enn mange andre tyngre sekker også. Det eneste jeg har byttet på sekken er beltespennen på hoftebeltet, denne hadde en tendens til å åpne seg i vått vær og ble byttet ut med en helsport spenne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart at boden blir full etterhvert...

Å kaste ting man har hatt mange gode minner med er ikke sunt for sjelen. Enten det er den slitte gamle soveposen du har hatt så mange gode utendørsnetter i, eller den hullete sekken som har hvert med på mange fine fine turer i mange år, eller om det er den 10 år gamle knekte fiskestanga og den havarerte snella som man har hatt så mange gode fiskeopplevelser med. Har jo ikke hjerte til å kaste sånt, men samtidig er det jo vanvittig gøy å kjøpe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ogå et Helsport Dividalen 3camp som var mitt første telt. Godt brukt de første årene og litt mindre brukt etter hyttekjøp.

Etterhvert som det ble unger å ha med på tur+hund selvsagt, ble det litt trangt. Da ble det lavvo og så ble det et Svalbard 5. Har tilogmed kjøpt Svalbard high3.

Men de fleste gangene jeg skal ut på tur, blir det Dividalen som henger på sekken. Det er der jeg føler meg hjemme:-)

To av jentene har blitt ungdommer, og når de skal på tur med venner får de med seg Dividalen-teltet. Det er tross alt det gamleste teltet og "ikke så nøye med". Men jeg blir svært skuffet hvis det skulle skje noe med teltet. Og det vet jentene. (det gjelder alt utstyret mitt forresten)

Hvis du lurer på hvilket telt jeg babler om-se avataren min:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fremdeles min gamle 80 liters anatomiske sekk fra Bergans som jeg fikk av mine foreldre på 15 års dagen i 1993, den er i bruk enda nå og da.

Har også fått noe turutstyret til min far som jeg vokste opp med, deriblant et Trangia stormkjøkken og et G-sport Villmark telt som ble kjøpt i midten av 70-tallet. Telttet ble senest brukt på en 12 dagers tur i Femundsmarka i 2007.

Dette utstyret kommer jeg nok til å ta vare på ut livet.

Edit: har faktisk en samekniv jeg fikk av mine foreldre for rundt 20 år siden også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle Ajungilak Igloo som jeg fikk av bestefar i -79 eller -80. Brukes fremdeles forholdsvis ofte. Har sikkert ikke samme isolasjonsevne i dag, men den holder meg varm ned til en del minus. Den fungerte helt utmerket på både Elbrus og Kilimanjaro. Jeg aner ikke hvor mange netter jeg har sovet i den men vi snakker mange hundre, kanskje et firesifret antall netter også. Den blir aldri kastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.