Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags telt bør jeg velge?


Trell

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg skal kjøpe mitt første telt! Tidligere har jeg brukt et superbillig 1mannstelt/"festivaltelt" (aner ikke hvorfor jeg kastet bort penger på det), og lånt av venner og familie.

Det er det nå slutt på, nå vil jeg ha eget, som bare er mitt. Jeg blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg med å finne et telt som passer meg, selv om det garantert er veldig mange lignende innlegg på forumet :)

Jeg er ikke Lars Monsen, og kommer aldri til å bli det heller. Jeg kommer aldri til å telte på vinteren eller tidlig vår/sen høst. Jeg kommer derimot til å telte på fellet/vidda om sommeren, og der kan det jo bli kaldt om natta. Jeg kommer også til å telte i skogen på lavlandet (perioden 1 mai-30september). Teltet kommer kun til å bli brukt i Sør-Norge, og aldri på campinplassferie.

Jeg ønsker i å kjøpe et telt jeg skal ha for mange år fremover, slik at det ikke blir nødvendig å kjøpe nytt hver sesong. Det må altså være et relativt solid og allsidig telt.

Husstanden består av to voksne og en middels stor hund.

Teltet skal bæres i sekk, opp til en uke i strekk, så vekt er viktig.

Jeg vil så klart ha mest mulig for minst mulig pris (som vi alle vil). Jeg vil ikke spare en tusenlapp og ende opp med et telt som ikke er tilfredstillende (og ende med å kjøpe nytt og dyrere telt noen sesonger senere). Men jeg vil heller ikke pøse ut penger på et supertelt med funskjoner jeg aldri kommer til å få bruk for.

Er de noen som har noen tips? Alt fra konkrete forslag, til hva slags type telt/merker/størrelser jeg burde titte på. Jeg er ganske grønn.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for 3-manns eller større. Mener å huske plassen regnes som 60cm per person i bredden.

Stor vestibyll er kjekt for matlaging i regnvær, samt plass til sovende hund.

Det du må bestemme deg for er om du vil ha kuppeltelt ("frittstående") eller tunneltelt, og hvor mange kroner du er villig til å betale for lettere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Alla tält har sin fördelar. Kupolteltet är fristående, vindriktningen spelar ingen roll. Den är något tyngre i relation till platsen. Tunneltelt behöver markfästen (barduner) vilket kan vara svårare i stenigt terräng, det ger dock mer plats vid en given vikt. Själv går jag med ett Nallo 2 (en äkta tunnel, 2 kilo) och ett Tarra (en geodät/nästan kupol, 4 kilo), beroende på årstid mm. Nallo är något som skulle kunna passa dig men då med förtält (GT-versionen) och/eller som 3-manna.

Kolla in Helsports hemsida också, där finns en nätbutik med begagnade tält till nedsatt pris, vad sägs om nya Rondane light, 3-mannatält kring 2 kilo, för 3000 NOK:

http://www.helsportw...ry/57-telt.aspx

Jag har haft ett liknande tält från Rondane där dock innertälthöjden var för lågt för min smak, 90 (eller 95?) cm, men om man inte störs på det så är detta mycket bra kvalité.

Hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nallo 2 GT selv og 3 manns versjonen av dette burde passe deg veldig greit. Vi har sovet 2 voksne i 2 GT noen ganger, men i selve innerteltet blir dette trangt hvis det ikke kun er snakk om en liten helgetur der teltet stort sett brukes til soving. Derfor vil jeg tro 3 manns versjonen burde passe greit. Forteltet i GT versjonen er det veldig god plass i og du blir fort glad i å ha en utgang på hver side av forteltet.

Teltet tåler også en god del juling i form av vind, så jeg er ikke redd for å bruke det på fjellet høst og vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 3 Camp 3 kg eller Superlight versjonen på kun 1,8 kg. Prisen er dobbelt dog.

Plass og takhøyde er meget bra, samt bra service attpåtil om det skulle være noe.

Var i samme situasjon i fjor, masse vurderinger, og endte opp med Fjellheimen 4. Når det er sagt kunne jeg tenkt meg ett selvstående, men det får komme senere hvis behovet melder seg.

Tunneltelt er topp vs. plass og vekt til ditt bruk vil jeg tro.

Masse å velge i der ute, men tror ikke du gjør noe dumt uansett, så lenge du ikke er kjøper ett på Ringo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på én ting til: hvor lenge kan jeg forvente at teltet holder? Har levealder noe med merke/pris å gjøre?

Beklager om jeg spør dumt, men jeg er altså helt telt-grønn. Tør ikke helt spørre på butikken, for jeg er redd for at de prakker på meg super-telt til 10K, når jeg egentlig kun trenger et telt til 4K.

Jeg forstår at levealder har med bruk å gjøre, og at et no-name telt til 999,- holder kortere enn et merketelt til 10K. Jeg tenker å kjøpe et telt i 3-5K klassen, og kommer ikke til å bo i skogen. Jeg er mer på én langtur om sommeren (4-10 dager) og så noen helger i skogen spredt utover vår/sommer/høst. Dette kan jo selvfølgelig endre seg og jeg blir helfrelst om noen år, men akkurat nå er det slik ståa er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på én ting til: hvor lenge kan jeg forvente at teltet holder? Har levealder noe med merke/pris å gjøre?

Hej!

Det håller lätt 10-15 år om du sköter det någonlunda, viktigast att inte ställa det på alltför spetsiga stenar samt att torka det ordentligt innan du lägga tillbaka det i skåpet efter turen. Se upp med eld, inget tältmaterial (med viss undantag för bomull) tål gnistor. Se upp MYCKET med att använda primus i tältet, av flera skäl, ett av de är att om lågan blir större än planerad fattar tältet gärna eld.

Och sist: yttertält med silikon är lättare men tål UV-ljus sämre än PU. Vanlig användning på langtur går förståss bra och du behöver inte ta ned tältet på morgonen om du vill tälta på samma plats några nätter. Men låt det inte stå i trädgården veckor i sträck bara för att barnen kan leka.

Hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi!

Jeg var på XXL og "prøvesatt" Norheim Fjellheimen camp 3 i dag, som de hadde slått opp. Det er et veldig fint telt, men jeg syntes var det mye høyere enn jeg hadde sett for meg at 110 cm er! Jeg hadde egentlig gått bort i fra Rondane, som jo også ser ut til å være et bra telt, på grunn av kun 90 cm sittehøyde (på det meste).

Jeg syntes at Fjellheimen var veldig høyt... Det er absolutt det teltet jeg tenker å kjøpe, men når jeg ser det i virkeligheten, ser det veldig ruvende ut. Er det noen som vet hvordan et telt på 110 fungerer med vinden på vidda i sommerhalvåret?

Er småredd for at hele hurven forsvinner i et vindkast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi!

Jeg var på XXL og "prøvesatt" Norheim Fjellheimen camp 3 i dag, som de hadde slått opp. Det er et veldig fint telt, men jeg syntes var det mye høyere enn jeg hadde sett for meg at 110 cm er! Jeg hadde egentlig gått bort i fra Rondane, som jo også ser ut til å være et bra telt, på grunn av kun 90 cm sittehøyde (på det meste).

Jeg syntes at Fjellheimen var veldig høyt... Det er absolutt det teltet jeg tenker å kjøpe, men når jeg ser det i virkeligheten, ser det veldig ruvende ut. Er det noen som vet hvordan et telt på 110 fungerer med vinden på vidda i sommerhalvåret?

Er småredd for at hele hurven forsvinner i et vindkast ;)

Ikke vær redd for vind. Det står seg godt. Jeg har brukt dette teltet i to år og er svært fornøyd.

PS. Ikke "Norheim"! ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.