Gå til innhold
  • Bli medlem

Hillleberg Allak vinterstid. Erfaringer?


suninhill

Anbefalte innlegg

Skal på lang vintertur, solo. Har sett meg ut to Hillebergtelt, allak eller staik. Mest på grunn av desse vil gi meir plass til utstyr og matlaging, enn f. eks. soulo-teltet vil gi.

Er det nokon der ute som har testa ut allak i skikkelig vinterstorm?

Staika er sterkare, men veg også 0,8kg meir. Treng ein denne ekstra styrken for å klare seg i det som er av vær vinterstidi høgfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal på lang vintertur, solo. Har sett meg ut to Hillebergtelt, allak eller staik. Mest på grunn av desse vil gi meir plass til utstyr og matlaging, enn f. eks. soulo-teltet vil gi.

Er det nokon der ute som har testa ut allak i skikkelig vinterstorm?

Staika er sterkare, men veg også 0,8kg meir. Treng ein denne ekstra styrken for å klare seg i det som er av vær vinterstidi høgfjellet?

Kjenner begge ganske godt. Jævli bra telt forresten. Setter du dem opp ved siden av hverandre vil du oppleve betydelig forskjell på styrke og stabilitet. Staika er mye kraftigere både i konstruksjon og materialer. Det er også litt større.

Ikke sammenlikn Soulo med Allak mhp. styrke. Soulo er mer stabilt ettersom det er mye mindre. Godt forankret vil selvfølgelig Allak klare endel, og jeg skal ikke utelukke at det vil klare brasene. Skulle jeg velge mellom disse 2 og regnet med å bruke det i fjellet vinterstid ville jeg spise i meg 0,8 kilo ekstra og velge Staika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak har jeg brukt hele året. Selv med de vanlige stengene tåler det bra med vind. Du kan bruke tykkere eller dobbelt sett i følge produsenten.

Sist jeg var ute for relativt kraftig vind men ikke storm var nå i september. Det regnet horisontalt men teltet klarte seg bra selv om nattesøvnen ikke ble så dyp til tross for ørepropper :-)

Bardunering er viktig uansett telt og hadde jeg slurvet med dette den natten hadde det blitt en våt fornøyelse iom at innerduken på kortsiden hadde blitt våt.

Vinteren er jo vann ikke det største problemet. Teltet er fritt for snø selv om det blåser godt men man må selvfølgelig dekke til rundt med snø/blokker.

Luftingen er veldig bra vinterstid. Godt fornøyd med teltet mao :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.