Gå til innhold
  • Bli medlem

Sen vår på fjellet?


REs

Anbefalte innlegg

Var en tur på fjellet i helgen, og forhåldene var kjempefine. Fjellene hadde et lett "melisdryss" på toppene, myrer og bakker var mettet med vann etter en våt sommer og høst, men været var veldig bra.

Jeg var turleder for en gruppe ungdommer, 12 - 14 år, og noen av dem var mer interessert i å studere småting enn å tilbakelegge kilometer. Dette resulterte i at en av dem fanget et rumpetroll i en vannpytt som lå på ca. 800 meter.

Det var en del frosk å se, både store og små, men rompetroll så sent på året, kan det være riktig. Ja det var mer enn et rumpetroll, men han fanget bare et.

Er det noen som vet om dette er normalt, eller er det kanskje dårlige forhold og lite mat som kan være grunnen til sen utvikling.

Tok noen bilder med min mobiltelefon, Sony Experia. Selgeren i butikken mente at med denne telefonen trengte jeg ikke å ta med kamera på tur, men min erfaring er at den i hvert fall ikke takler motlys av noe slag. da blir bildene lett tåkete.

post-4220-0-78493600-1348554639_thumb.jp

post-4220-0-66072900-1348554646_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel en smule sent for rompetroll... Jeg også syns det var rart med kulper med 1,5 meter snø på fjellet rundt Voss i slutten av August. Møtte en lokal helt som påsto at det ikke hadde vært slik på 30 år. Grunnen til dette var mild og våt vinter i lavlandet, mye snø på fjellet og kald vår og sommer. Det kan også være grunnen til at du ser rumpetroll nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på fjellet i helgen, og forhåldene var kjempefine. Fjellene hadde et lett "melisdryss" på toppene, myrer og bakker var mettet med vann etter en våt sommer og høst, men været var veldig bra.

Kan du si noe om hvor du var.

(dette virket ikke kjent for meg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.