Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelt så mange omkom i naturen som i trafikken.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Naturen har kostet flere mennesker livet enn trafikken. Hittil i år har ni mennesker blitt drept på veien i Troms. Ingen i Finnmark.

Hva er forklaringen på dette nedslående antallet omkomne i naturrelaterte ulykker i år? En urovekkende trend? Tilfeldige variasjoner?

Det er mer interessant å sammenligne tallene med andre år enn hva som skjer i biltrafikken. Det har jo overhode ingen sammenheng. At det er flere lete/redningsaksjoner nå enn før handler nok mye om at terskelen for å be om hjelp har blitt lavere samtidig som det har blitt mye enklere å komme i kontakt med hjelpen via mobiltelefon.

Men man kan vel ikke stikke under en stol at det er en trend for tiden der "alle" skal presse grensene og med god økonomi så kan mange utstyre seg langt over evne. Men uansett hadde det vært fint å sett tall for dette over en lengre periode. Og gjerne hele landet under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Tror også likt med svar over, men kan tenke meg flere argumenter (legger også til argumenter over)

- Folk kjøper seg over evne og går utover egen kompetanse og erfaring.

- Sikkerhet ikke taes på alvor på korte turer.

- Terskel for hjelp lavere.

- For lite sneskred kompetanse.

- Kansje mere guiding og kartlegging burde vært gjort (sneskred).

- Alkohol og sneskuter.

- Været taes ikke på alvor, men overkjøres.

- Flere folk i fjellet.

- Alle skal presse grenser.

- Trend i tiden med ti på topp og topp ti. Mange uerfarne på fjellet.

Er nok mange fler argumenter, tok med noen raske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsvant det jo en stor mengde utenlandske liv i en turistgruppe som gikk på ski når lokalbefolkningen frarådet det da.

Den alene vipper statistikken over i negativ favør for naturopplevelsene...

Statistikk kan brukes til så mangt. Bare vent og se hvis en turistbuss faller over kanten i Trollstigen. Da blir det fort 50 liv på statistikken over veiulykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til innbyggertall og biltetthet så dør det jo nesten ingen i trafikken i forhold til bare for noen tiår siden.

Og hadde ikke folk kjørt så fort på nattestid på E8 der oppe i Troms så hadde forholdstallene vært enda større.

Tallene hadde ikke vært fullt så ulike om fem stykker hadde hørt på skredadvarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann funnet død i teltet sitt. Hvordan blir noe sånt plassert i gruppen naturrelatert ulykke ? Kunne like godt ha skjedd i senga hjemme.

Jente død i skuterulykke i skuterløype. Er ikke dette en trafikkulykke ?

Mor og datter omkom etter båtforlis. Naturrelatert ulykke ? Hadde neppe noe sammenheng med friluftsliv selve ulykken.

Statestikk er hva du gjør den til.

At det kommer til å gå mange utlendinger framover er ikke uventet.

TV programmer om Norge som sendes i utlandet er ren lokkemat.

Traff noen italienere på Jiekkivarre for halvannen år siden.

For å si det rett ut, de hadde ikke snøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det verste vi ser hær opp (Nord-Troms og Finnmark) er (ungdoms) manglende respekt, erfaring og kunnskap om fjellvett, avstander og vinterfjell kontra sneskuter.

Jeg kjører sneskuter selv. Men er sikkert blant de få som har vært like langt inne på fjellet til fots og på ski som jeg har vært med sneskuter.

Eksempel kjører du passe fort med sneskuter f.eks 70km/t i snitt i en halv time -> 3,5mil. Får du da stopp?

4-6 timer å gå på ski, har de ski med? Nei.

Å gå 35km med skuterdress -> Mer enn 10 timer å gå.

Har de fleste med seg noe for å berges en vinter natt? -> Nei.

Mange tenker bare at jeg tar en snartur opp, men er totalt uvitende om hvor langt inn på fjellet de faktisk kommer.

Når mange ungdommer egentlig ikke er fjellinterresert men kun skuter og motorinteresert, og ikke vurderer forhold, bekledning, værmelding, ras osv. så er det dårlig sort.

Jeg har fått feil på skuter og måtte gå ned, heldigvis ikke så langt inne (2t å gå), har også fått feil lengre inne, men da var vi flere så ting ordnet seg.

Da jeg var liten hadde vi alltid ski med når vi dro på tur bare en skuter.

Begge de store ulykkene som var i fjor med sneskuter mener jeg grunnet i dette.

Om en ikke er fjellinteresert men kun interesert i å skru og kjøre så kan det bli farlig om været slår om eller en får feil. Tør å påstå at det er de færreste av skuterungdom som går på fjellet om sommeren.

Jeg kjører aldri på tur uten spade, fjellduk og gps.

Og når evt. om mine barn blir skuterjenter :-P så blir det ikke kjørt en meter uten at de har disse tingene med seg. Det kan gjøre forskjell på liv og død.

Synes det burde fokuseres på generell også annen opplæring på sneskutersertifikat. Skredkurs blant annet og litt om fjellvett, avstander, bekledning og hvordan berge seg en natt eller to ute om ting går galt.

Med saken i porsanger i fjor (forfjor??) så sto ene faren frem og påsto han var fjellvant, mens gutten frøs ihjel uten klær.

Da synes jo jeg at det er noe han har glemt i opplæringen /oppdragelsen.

Mange mener jeg er hard og en idiot som mener dette, men orker ikke å unnskylde idioti eller la være å nevne noe bare fordi det gikk dårlig.

Skiter vell i eget sneskuter reir hær...... :mrgreen:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye på aircraft crash investigation og må si at med tanke på hvor mange elementære feilvurderinger som fører til dødsulykker, så hadde folk hatt godt av et kurs i konsekvensanalyse generellt, ikke bare fjellvettregler

Når det kommer til ungdommer, så har man som <20 åring ikke vett, sånn er det nok bare. F.eks når jeg var ung og dum og kjørte altfor fort på motorveien, marginene var knøttsmå og evt uhell ville nesten garantert resultert i dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann funnet død i teltet sitt. Hvordan blir noe sånt plassert i gruppen naturrelatert ulykke ? Kunne like godt ha skjedd i senga hjemme.

Jente død i skuterulykke i skuterløype. Er ikke dette en trafikkulykke ?

Mor og datter omkom etter båtforlis. Naturrelatert ulykke ? Hadde neppe noe sammenheng med friluftsliv selve ulykken.

Statestikk er hva du gjør den til.

At det kommer til å gå mange utlendinger framover er ikke uventet.

TV programmer om Norge som sendes i utlandet er ren lokkemat.

Traff noen italienere på Jiekkivarre for halvannen år siden.

For å si det rett ut, de hadde ikke snøring.

«Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste vi ser hær opp (Nord-Troms og Finnmark) er (ungdoms) manglende respekt, erfaring og kunnskap om fjellvett, avstander og vinterfjell kontra sneskuter.

Jeg kjører sneskuter selv. Men er sikkert blant de få som har vært like langt inne på fjellet til fots og på ski som jeg har vært med sneskuter.

Eksempel kjører du passe fort med sneskuter f.eks 70km/t i snitt i en halv time -> 3,5mil. Får du da stopp?

4-6 timer å gå på ski, har de ski med? Nei.

Å gå 35km med skuterdress -> Mer enn 10 timer å gå.

Har de fleste med seg noe for å berges en vinter natt? -> Nei.

Mange tenker bare at jeg tar en snartur opp, men er totalt uvitende om hvor langt inn på fjellet de faktisk kommer.

Når mange ungdommer egentlig ikke er fjellinterresert men kun skuter og motorinteresert, og ikke vurderer forhold, bekledning, værmelding, ras osv. så er det dårlig sort.

Jeg har fått feil på skuter og måtte gå ned, heldigvis ikke så langt inne (2t å gå), har også fått feil lengre inne, men da var vi flere så ting ordnet seg.

Da jeg var liten hadde vi alltid ski med når vi dro på tur bare en skuter.

Begge de store ulykkene som var i fjor med sneskuter mener jeg grunnet i dette.

Om en ikke er fjellinteresert men kun interesert i å skru og kjøre så kan det bli farlig om været slår om eller en får feil. Tør å påstå at det er de færreste av skuterungdom som går på fjellet om sommeren.

Jeg kjører aldri på tur uten spade, fjellduk og gps.

Og når evt. om mine barn blir skuterjenter :-P så blir det ikke kjørt en meter uten at de har disse tingene med seg. Det kan gjøre forskjell på liv og død.

Synes det burde fokuseres på generell også annen opplæring på sneskutersertifikat. Skredkurs blant annet og litt om fjellvett, avstander, bekledning og hvordan berge seg en natt eller to ute om ting går galt.

Med saken i porsanger i fjor (forfjor??) så sto ene faren frem og påsto han var fjellvant, mens gutten frøs ihjel uten klær.

Da synes jo jeg at det er noe han har glemt i opplæringen /oppdragelsen.

Mange mener jeg er hard og en idiot som mener dette, men orker ikke å unnskylde idioti eller la være å nevne noe bare fordi det gikk dårlig.

Skiter vell i eget sneskuter reir hær...... :mrgreen:

100 % enig..... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har på gps lagt inn hytter og sneskuterløyper. Før gps sin tid var det ikke like enkelt. Husker godt mange turer med null sikt og vær som slo om. Nesten håpløst å si på kart hvor du er. Eneste du har å støtte deg til er din egen husk + kompass. Man var ikke like nøye med å respektere værmelding som 16-20 åring. Men var aldri i fare, men har vært både værfast, og ikke turt å kjøre dit jeg hadde tenkt men måtte følge andre (og enklere) veier ned. Grei erfaring å ta med seg. Dagens utstyr, gps og fjellduk er gull verd i sånne situasjoner. Dette var før sneskuterløyper egentlig kom.

Det verste som jeg husker var min bror som var på fjellet i ett allerhelv... vær. De var 4 i teltet, to stykker skulle kjøre til ett nabovann. Men ble rasket over av uvær og mistet totalt retningssans. De fant noen stikker (løyper) og turte ikke annet enn å følge de. Løypa førte ned til bygda. Husker godt usikkerheten den natta hva de to som var igjenn i teltet inne på fjellet gjorde. Om de hadde dratt ut for å lete kunne det blitt katastrofe. De holdt heldigvis hodet kaldt, og satt han av.

En onkel til en kompis omkom på fjellet hos oss. Han skulle ut og pisse (etter hva jeg har hørt) og fant aldri tilbake til teltet. De fant ham dagen etterpå. Ett stykke unna. Brødrene hans som var med forsøkte å lete men fant ham ikke med null sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.