Gå til innhold
  • Bli medlem

Satellittelefon


OleG

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er en drøss med nettbutikker i USA som selger f.eks Motorola Iridium 9505A til en ca $1200,- til $1400,- Spørsmålet er vel om man får disse til fungere her til lands? Strømnettet er jo annerledes der og kanskje de er låst til en annen type sim-kort for alt jeg veit. Noen som har prøvd noe i denne retningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei.

Har kjøpt meg en "Spot". Ferdes ofte i område med dårlig eller ingen dekning på mobil. Spoten har 3 funksjoner og det er særlig OK-knappen som jeg bruker. Den sender en posisjon og forhåndsbestemt melding til den eller de e-postene jeg har lagt inn på min profil. På denne måten kan jeg gi et hint om hvor jeg befinner meg. Spoten har også en knap som ber om hjelp. Denne funksjonen sender også kun til en e-post liste men den kan vær praktisk i f.eks en jakt situasjon hvor man har felt et større dyr og trenger hjelp med å få dyret i hus og man har avtalt at man møter på angitte position. Nød knappen sender direkte til en sentral i USA som så formidler hjelpen. Er ganske trygg på at hvis nødsignalet kommer fram til sentralen i US så blir det iverksatt det som er nødvendig for hjelp, jfr. erstatnings søksmål.

under ser man hvordan noe av meldingen man mottar fra Spot

Latitude:58.5479

Longitude:6.0659

Nearest Location: Helleland, Norway

Distance: 2 km(s)

Time:04/03/2008 09:58:50 (Europe/Oslo)

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=58.5479,6.0659&ie=UTF8&z=12&om=1

Posistionen er nøyaktig og dette var en test fra en rasteplass i Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg blir belastet i Euro. Derfor blir det noe dyrere enn det jeg i utgangspunktet trodde fra prislisten i USD.

Betaler 99 Euro i året for selve Spot tjenesten. I tillegg har jeg tegnet en redningsforsikring på 100000 Euro for 11 Euro i året. Og det er billig. Undersøkte nylig at Gjensidige som tar 7500 nok med 125 000 nok deknig for en 10 dagers tur til Svalbard i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekker SPOT forsikringen redning på Svalbard? Tvilar på at sysselmannen godkjenn denne, i alle fall ikkje dei vilkåra som er nevnt her: http://www.geosalliance.com/sar/

Forøvrig ein veldig interessant tjeneste med SPOT, bare synd satelittnettverket (Globalstar) ikkje har dekning overalt, t.d. ikkje på Svalbard, Grønland, store havområde mm. I Nord-Norge er nok også dekninga noko avgrensa. Får du forresten opp ei indikasjon på at meldingen er sendt, eller noko som viser at det faktisk er dekning?

Iridiums nettverk hadde vore å foretrekka for ein slik tjeneste, då kunne det enkelt også ha vore tovegs tekstkommunikasjon (det er teknisk vanskeleg p.t. med Globalstar). Det kjem nok i 2015/2016 om ikkje før.

SPOT vil ha bedre dekning enn ein vanleg Globalstar-telefon. Grunnen til dette er at ein telefon er avhengig av både opp- og nedlink (L og S-band, duplex), medan SPOT utelukkande sender signal (L-band, simplex). Mange av Globalstars satelittar har problem med S-band forsterkaren, medan L-band fungerer fint, derav forskjellen. Likevel er ein avhenig av at satelitten har både fri sikt til deg og til ein bakkestasjon (Frankrike/Italia er den nærmaste for oss). Banen er også avgrensa til maks 52 grader nord, slik at vinkelen til satelitten blir mindre jo lenger nord du reiser. Vinkelen vil også i store tidsperiodar vera låg, då satelittane beveg å seg (15-30 grader med maksvinkel på rundt 45 grader i sør-Norge). Meldingen vil altså gå gjennom raskare om du har sikt mot sør (eller deromring, det varier også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har sikkert rett om at Sysselmannen ikke godtar denne forsikringen men det er lov å prøve. Har vær i kontakt med Geosalliance for å få bekreftelse om dekningomfanget så er det opp til Sysselmannen å bestemme.

Er også klar over at Globalstar dekning ikke når helt opp til der vi skal dra men dingsen veier bare 200g så jeg tar den med for testens skyld.

Indikasjonene som Spot gir kan være litt vanskelig å få med seg, det er en blinkende LED for funksjonen. Når man aktiverer en av tjenestene blinker denne i takt med lyset. Tjeneste lyset lyset konstant i 5 sek. som kvittering for godkjent sending, så begynner den å blinke igjen. Man må derfor følge med lysene for å være sikker på å se kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Helledussan, det der var mye billigere enn jeg hadde trodd. 800 kroner i året er da ingenting, jeg fylte disel på bilen nylig og det forsvant mere fra kontoen pronto. Kjøpte en rednings-penn med to pakker signalskudd (rødt og knall) og det kostet 640! Ikke gir det samme sikkerhet, og ikke gir det noen mulighet til meldinger heller.

Gikk for to år siden over Svartisen, og i kulda gikk mobilen tom for batteri. Hadde glemt å slå den av, surrete som jeg var. Holdt nesten på å bli en redningsaksjon med Seaking, for kona hadde jo nervene i helspenn og jeg kjørte bare hjemover uten å gå innom en bensinstasjon og ringe hjem. Så ikke at mobilen var gått tom rett og slett.

Hubroen du må fortelle meg hvor du skaffet den, og om den rednings-forsikringen dekker Norge og Sverige. Jeg skal på tur om 14 dager, men det er ikke så farlig å få den til da. Vi er to på den turen. Det er verre når jeg bare drar alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjøpte Spot-en på E-Bay, "buy it now". Valgte en som sendte med vanlig post. Dette kostet 18 USD + selve enheten til 150 USD. Pakken brukte kort tid og kom rett i postkassa, ingen moms denne gangen.

Hvis du vil handle direkte fra findmespot.com kan du ikke lenger kjøpe fra USA, du må kjøpe fra Europa og da koster den 200 euro.

Årsavgiften velges ut fra hvilket land du setter i registrerings skjemaet. Husk at hvis du vil ha redningsavtalen så må denne velges ved registrering.

Sendte epost til GEOS SAR i går hvor jeg forklarte at jeg skulle til Svalbard til høsten og trengte en polise. Denne kom i natt og jeg kan ikke se at betingelsene er til hinder for Sysselmannens godkjennelse. I Norden skal det iallefall være helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Takker og bukker. Du skriver om registrering i ditt svar. Jeg går ut fra at du registrerer på nettet til et sted som står oppgitt i brukermanualen for Spot.

Dette virker jo svært lovende. Skal sjekke E-bay på nattevakta i natt. Så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre greie tester av SPOT:

http://www.equipped.com/SPOT_ORSummer2007.htm

http://www.cnet.com/8301-13512_1-9839898-23.html

http://www.equipped.org/blog/?p=73

Det mest interessante er at det kun er simplex transmisjon. Det vil sei at SPOT messenger ikkje på noko som helst vis kan sjekke at meldingen er blitt mottatt av ein satelitt (bare at den prøver å sende). "911" og "Help" meldingane sendes kontinuerleg kvar 5.minutt for å omgå dette problemet. OK/checkin sendes 3 gonger i løpet av 20 min (0min, 10min, 20min). Det kreves absolutt fri sikt til satelitten for at meldingen skal gå gjennom. Effekten er oppgitt til 400mW, samanlikna med ein vanleg PLB/EPRIB på 5W (nominell). I Norge er maksimal vinkel til Globlastar rundt 24 grader i Tromsø, 40 grader i Trondheim, 50 Grader i Bergen. Spesielt i Nord-Norge vil då SPOT ha problem om du er på nordsida av eit høgt fjell, eller i ein djup dal. I sør-norge er dette eit mindre problem, men det kan skje der også. Testane viser også at skog i stor grad forhindrar utsending av melding. Ein bør difor søke ein open plass ved sending av nødmelding eller ein "vikitig" OK melding. Det er nok også lurt å ikkje avtale å legge inn "OK" meldingar for ofte, då du ikkje veit at desse kjem gjennom alltid.

Globalstar's satelittar kan følges her:

http://n2yo.com/index.php?k=17

Merk at alle satelittar vises, men nokre er ikkje i bruk lengre. Dette kan du sjå ved at dei har ein annan bane enn ca 1414KM over overflata (f.eks. 900km eller 1500km).

----

Ang forsikringen, så trur eg ikkje Sysselmannen godkjenner den av følgande grunn:

-Visse krav om forsiktighet i forhold til vær, utstyr, trening etc

-72 timars regel (dekker i utg punktet bare hjelp i ein periode etter alarmmelding, 72 timar)

Begge desse punkta er problematiske på Svalbard. Men det er jo opp til Sysselmannen, det kan jo hende det går gjenno,

$100,000 er pr år, pr hendelse er det $50,000

Dette tilsvarer 265000NOK i løpet av 3 døger. Totalt f.eks ca 12 helikopter flytimar viss vi reknar med ein pris på 22.000NOK pr time (avhengig av type, burde vera brukbart estimat for eit middels SAR helikopter). I Skandinavia burde forsikringen vera undøvendig, har vanskeleg å sjå for meg at redningssentralen vil be om ekstra kapasitet bare fordi du har forsikring, då ville dei ha satt den inn uansett. Redning er også "gratis" i Norden, forutan delar av Svalbard der forsikring/garanti er nødvendig. Andre stadar i verda er det nok meir bruk for dette.

Prisen for første år er $7.95. Viss det er samme pris også for dei neste åra, er det jo svært rimeleg. I tillegg kjem jo sjølve SPOT avgifta, men den har du jo uansett ($99/£99)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto.

Registreingen er helt kutant. Det står et registreings nr. i batteri rommet som brukes til aktivering.

Ragnar.

Min registrering er gjort i Euro så prisen er €11 /år og dekningene er også i Euro, dvs €100.000 pr år og maks €50.000 pr redning,dvs ca nok 400.000. For turen vi skal på i høst har Sysselmannen bedt om at vi forsikrer oss for nok 125.000. Om denne prisen gjelder påfølgende år går ikke helt klart fram men den tid den sorg.

Det som står i vilkårene er at redningsaksjon ikke skal strekke seg ut over 72 timer, dette bør heller ikke være et stort problem på Svalbard

Unntakene sier den ikke dekker hvis situasjonen er oppstått ved et væromslag som man kunne ha forutsett før turen starter - tro dette er rettet mot varslede orkaner og tropiske stormer.

Videre dekkes ikke hvis man har utilstrekkelig proviant, trening eller kompetanse på/for turen. Lite mat er aldri et tema på turene jeg er med på, snarere tvertimot. Kompetansen er helt grei og treningen, vel alle kan vel bli ennå bedre. Men jeg ville aldri be om assistanse pga stølhet i leggene heller.

Er faktisk litt overrasket at vilkårene er såpass enkle og oversiktelige, så da får vi se hva Sysselmannen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar hadde rett, Spot SAR oppfyller ikke kravene til Sysselmannen.

Og nå skjønner jeg hvorfor forsikringene blir dyre, dette er et av kravene som må oppfylles:

"Forsikringen eller garantien skal dekke slike utgifter uten hensyn til om det er utvist uaktsomhet av reisearrangøren, personer i hans tjeneste eller turdeltakere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

(litt gammel tråd muligens men verdt et forsøk)

Hva med å stille med egen bankgaranti på 125 000kr og ha SAR-forsikringen til SPOT i tillegg? SAR forsikringen vil etter all sannsynlighet dekke eventuelle redningsaksjoner, og hvis ikke så javel - da må du punge ut selv.

Herlig opplegg dette med forsikring på svalbard :shock: Sysselmannen skal jo godkjenne nettopp kompetanse og planer for turen i forkant slik at det burde være enkelt å legitimere bruk av SAR-forsikringen som følger med SPOT.

Blir ikke noen stjerne i boka fra meg; hverken til det utøvende byråkratiet på Svalbard eller de ansvarlige i det norske embedsverket som har funnet på disse reglene... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til hver å velge hvilken ordning man velger og det er ikke noe i veien for å velge en bank garanti. Har ikke undersøkt hvor mye bankgarantien koster men ble anbefalt å ta forsikring. Vi ente opp med 6 deltagere og betalte 7500 totalt for forsikringen så det ble overkommelige forsikrings utgifter.

Turen i høst er nå gjennomført og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.......

se forøvrig https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13544 for erfaringer med SPOT på Svalbard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(litt gammel tråd muligens men verdt et forsøk)

Hva med å stille med egen bankgaranti på 125 000kr og ha SAR-forsikringen til SPOT i tillegg? SAR forsikringen vil etter all sannsynlighet dekke eventuelle redningsaksjoner, og hvis ikke så javel - da må du punge ut selv.

Herlig opplegg dette med forsikring på svalbard :roll: Sysselmannen skal jo godkjenne nettopp kompetanse og planer for turen i forkant slik at det burde være enkelt å legitimere bruk av SAR-forsikringen som følger med SPOT.

Blir ikke noen stjerne i boka fra meg; hverken til det utøvende byråkratiet på Svalbard eller de ansvarlige i det norske embedsverket som har funnet på disse reglene... :x

Det beste hadde sjølvsagt vore å ha fri redning på heile Svalbard, som elles i Norge. Men no er Svalbard litt spesiell med tanke på svalbardtraktaten mv, og det er vel i den samanhengen at det har blitt slik det er no.

Når det først er ei påtvungen SAR-forsikring/garanti, så har eg forståing for at dette skal dekke alle tilfeller, slik at staten ikkje sit igjen med rekninga eller at privatpersonar pådrar seg stor gjeld pga dårlige forsikringsdekning. Det er eit utal forskjellige forsikringsordningar, om det er gjennom eit vanleg forsikringsselskap som Gjensidige eller forsikring knytta til ulike organisasjonar (f.eks. Alpeklubb). Så lenge du får forsikringsselskapet til å signere papira frå Sysselmannen, så gjeld den. Dvs at gjerne denne "alpeforsikringen" kan i ein del tilfelle gjelde på Svalbard har eg forstått (ikkje alle), men at SPOT forsikringen er såpass avgrensa at den ikkje oppfyll krava. Forøvrig så trengs det ikkje forsikring om ein i gruppa bur på Svalbard, då er det kun meldeplikt.

Det er SPOT sjølv som har bestemt seg for å satse på ein forsikring med strenge vilkår (GEOS Alliance). For min del ser den meir ut til å vera ein ekstra forsikring i tillegg til ein vanleg (SAR eller reiseforsikring), kan nesten ikkje sjå kor i verda den faktisk er særleg nyttig i seg sjølv? Einaste eg kan tenke meg er land med dårleg redningstjeneste, der ein då kanskje kan få ekstra ressurser utanfrå. For stort sett praktiseres enten meir eller mindre fri redning, eller så må ein ha ein meir dekkande forsikring/garanti (eksempelvis Grønland og Svalbard). Det ville jo ha vore veldig interssant å fått sett kva slags utbetalingar GEOS Alliance faktisk har hatt det siste året

Når det gjeld vurdering og godkjenning, så er det litt avgrensa kva Sysselmanen skal kontrollere. Hovudsaka er å sjekke om det er ein komersiell tur (med turleiar) eller ein privat tur, då det er ulike reglar. Deretter om turen går i spesielt restriktive område, og om ein evt har ein god grunn for å dra dit. Kompetanse eller utstyr blir ikkje vurdert, sjølv om nok mange er av den oppfattning. Eg veit fleire aktørar på Svalbard som meiner Sysselmanen bør kontrollere også dette. Forsikringsbeløpet er slik eg forstår det avhengig av estimerte utgifter for SAR i det aktuelle området, stort sett standardiserte summer (typisk 50.000-150.000). For Grønland er det betrakteleg høgare summar det må garanterast for, gjerne eit par mill DKK - noko som også fører til høgare forsikringspremie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Thuraya satelittelefon? Det skal ha blitt bedre dekning og dekningskartet til Thuraya www.thuraya.com tilsier full dekning i Norge.

Thuraya fungerer brukbart i Sør-Norge, har ikkje testa i nord. Det nyttes geosynkroniserte satelittar og det kan samanliknas med vanlige TV-satelittar (geostasjonære). I djupe dalar eller andre stadar med avgrensa sikt til horisonten, kan det vera vanskeleg å få kontakt. Siden satelitten står (nesten) heilt i ro, så er den alltid på samme punkt. Det er difor nokonlunde enkelt å sjå på eit kart t.d. kor det er dekning heilt lokalt. Ofte er det nok å flytte litt på seg. Om du imidlertid er midt i Jotunheimen med 2000meter topper på alle kanter, er det mindre sjanse for å komme gjennom. Her i Bergen by må ein t.d. gjerne flytte litt på seg for å få kontakt, då eit av de 7 fjell til tider blokkerer litt. Håper det var oppklarande.

Thuraya har ikkje dekning på Svalbard. Med tid og stunder kan det hende det kjem ein satelitt som også dekker Amerika (og deler av Grønland også), men det er fram i tid.

Thurya har små og fine telefonar med ein liten, ekstra antenne som skyves opp ved bruk. Fleste modellar har fargeskjerm og god samtalekvalitet. I forhold til Globalstar eller Iridium, så er dette meir ein "vanleg" mobiltelefon å rekne, ikkje ein stor koloss. Thuraya kan sende og motta SMS på heilt vanleg måte (roaming med Telenor og Netcom). Ved mykje bruk er det eit prisgunstig ECO ordning, rundt 2.30kr pr minutt frå veldig mange land, deriblandt Norge. På Everest og K2 er det nesten bare Thuraya som brukes til håndholdt satelitt-kommunikasjon, men her er også vinkelen litt meir gunstig (rundt 35-40 grader, mot rundt 10-20 grader i Sør-Norge)

Thuraya har innebygd GPS, det er mogleg å sette opp ein slik tracker tjeneste, der du på menyen velger å sende ein ny oppdatert posisjon. Omtrent likt som på SPOT, kan posisjonen vises på eit kart, som kan delast til venner og kjente. Tjenesten baserer seg på SMS, så du må betale for kvar oppdatering. Det er også meir "knot", så det konkurrerer ikkje akkurat ut SPOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Drar opp denne tråden igjen.

Jeg vurderer å kjøpe en satellittelefon for å øke sikkerheten når jeg går alene i fjellet. Jeg tenker først og fremst på bruk i Norge, men det kan tenkes at jeg får bruk for telefonen andre steder også. Både PBL og SPOT er billigere, men jeg anser muligheten for toveiskommunikasjon som veldig praktisk hvis en kommer opp i en vanskelig situasjon.

På meg virker det som Iridium fremdeles er det mest aktuelle alternativ. Thuraya har dårlig dekning her i nord, og Globalstar sliter med teknologien. De skal sende opp nye satellitter i 2010.

Noen som har erfaringer med Iridium telefoner? Hvilken leverandør skal jeg velge, og hvilket abonnement? Ut fra det jeg har sett virker standard månedsabonnement mest interessant. Telefonen vil bli med på mange kortere turer, og noen lengre turer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev litt om dette i en annen tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14266&highlight=

Jeg kjøpte en brukt iridium 9505 A i høst. Prisen kom på under 4 000,- kr. og dersom en leter litt på f.eks. finn.no så er det fullt mulig å gjøre lignende kjøp. (I disse dager er det nok en del båtfolk som selger både båt og den nyinnkjøpte iridium telefonen ) Dermed synes jeg at pris ikke er et vesentlig kriterium. Men en ny koster jo opp mot 14 000,-. Det er jo rimelig heftig. Jeg fikk uansett et bra tilbud på en ny hos tradee i Oslo: http://www.tradee.no/?kat=47_55_58_85∏=138

Iridiumen har en oppgitt standby tid på 30 timer. jeg får ca 20-25 timer ut av min brukte, og det er jo mulig å kjøpe ekstra batteri. Det er etter mitt syn mer enn bra nok for de fleste alminnelige turer. Den er forholdsvis liten og lett, og svært enkel å bruke.

Prisen på bruk er heller ikke avskrekkende synes jeg; Tradee har et abonnement hvor en betaler $32 i måneden i fast pris. I tillegg kommer en minuttpris på $1,39 på samtalene. Det utgjør ca. 200,- kr. i måneden i fastpris og er etter mitt syn en akseptabel pris for forsikring.

Globestar virker ikke som det er til å stole på her i nord. dersom det brenner på dass vil jeg være sikker på at samtalen går igjennom. SPOT virker jo som en flott ide, men du vet jo ikke at meldingen er kommet frem når du har trykket på knappen. Det er etter mitt syn en vesentlig ulempe. Igjen; når det brenner osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Så er den nye Iridium 9555 i hus.

Min gamle Globalstar telefon blir pensjonert. Jeg tror den er brukt en eller to ganger til nødvendige ting, i løpet av de årene jeg har hatt den.

Det hadde vært mye billigere å fortsatt bruke Globalstar, men det er lite vits i en telefon som ikke kan brukes når det trengs,

(En annen sak er vel at telefonen ikke helt har tålt å ligge - godt innpakket - i topplokket på sekken.)

Da er det bare å håpe at det aldri vil bli bruk for den nye telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt hos en hyggelig kar - Norsk Satelittelefon AS 3895 Edland - i nærheten av Haukeli. Telefon 35 07 03 30

Tilbud 9.990,- + mva.

Iridium abbonement 250,- pr måned, og da er det kostbart å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.