Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda vinter 2013


Signalmonster

Anbefalte innlegg

Halloo

Det er sikkert hundrevis av Hardangervidda tråder her på fjellforum..., men

Men jeg har planer om en tur på Hardangervidda i vinter. Planen er å ta turen med sekk og fjellski. Bo i telt og være forsynt med selvbrakt mat. Er ikke sikker på om jeg vil ha med pulk og isfiskeutstyr. Hva mener dere?

Bor i Telemark, så det mest naturlige utgangspunkt blir vel Haukeliseter? Jeg har planer om å dra alene, i en uke. Har ikke planer om å gå fra A til B i løpet av den turen, men komme meg et godt stykke på vidda, vandre litt i løpet av uka. Og havne tilbake på Haukeliseter. Har ikke begynt stort planleggingen av ruta, ville høre om noen har noen gode forslag til eventuelt rute, eller plasser jeg kan gå, og som jeg rekker å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville startet med pulk hvis du ikke har gått på langturer med sekk om vinteren før og går alene. For tung sekk er pes. Du bør også være ganske forsiktig i nedoverkjøringer med sekk alene. Beina er utsatt for knekk om du tryner. Det er også lurt å ta med litt ekstra.

Hvor langt du kommer er helt avhengig av vær og føreforhold. Hvis du ikke har gode kunnskaper om skred og kartlesning kan det være lurt å holde seg til de traseene som blir kvistet i påsken. Disse "løypene" finner du bl.a. inntegnet på Uglands turkart (men ikke på vanlige 50.000 kart). Haukeliseter-Hellvassbu-Litlos-Torehytta-Hadlaskar-Besso-Litlos-Middalsbu-Bråstøl er f.eks, en fin tur, som lett kan utvides hvis været er fint. (Da må du sjekke om Valldalsvannet er passerbart - det er regulert).

Jeg vil anbefale deg å supplere proviant på DNT-hyttene. De er også greie å spise lunch på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.