Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger på telt!


Espen Tømmervold

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei :smile:

Et telt jeg vil anbefale er Helsport Fjellheimen. Dette synes jeg er et godt telt til bruk i fjellheimen.

Har brukt det siste 2 årene og er veldig fornøyd.

Teltet er romslig og med god plass til 2 personer på tur. Synes det også er veldig vindstabilt.

Kan sjekke ut denne: http://www.helsport....jellheimen_Camp

Lykke til med jakten på nytt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnst masse telt som kan brukast året rundt. Men du må bestemme deg for kor stort og tungt telt du vil ha. Jo større teltet er, jo tyngre vert det også. Uansett kva som vert foreslått, er sjansen stor for at akkurat det teltet ikkje passar til ditt behov. Behovet til telt er gjerne ulikt til vinter- og sumarbruk, slik at eit og same telt ikkje fungerer godt som heilårstelt. Sjølv har eg eit lite og lett telt til å bruke sumarstid når eg ber alt på ryggen. Vintertid vil eg ha betre plass ettersom all matlaging og meir vert gjort inne i teltet. Vekta er heller ikkje så viktig ettersom teltet ligg i pulk undervegs. Dette er ting du må ta stilling til før det har noko for seg å anbefale bestemte modellar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion Extreme kan anbefales på det varmeste :) støtt som fjell i vind og mange fine egenskaper og løsninger.

Helsport Fjellheimen er jo et telt man ikke kan tråkke feil i ved kjøp.

Forholdsvis grei vekt og veldig stabilt i vind. Trenger neppe ekstrem versjonen. 3camp passer veldig godt for 2 med en del utstyr og vekten på 3,3kg (kontrollveid mitt eget) gjør det helt kurant å drasse på.

Men er det for solo turer eller med jaktkompis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode svar :-)

Ser at det er flere ting jeg må vurdere når jeg skal kjøpe et telt :-)

Jeg har for øvrig et helt nytt og ubrukt telt (ikke tatt ut av pakningen) jeg vurderer og selge.

Det er Mountain Hardwear sitt EV3. Ny pris på sportsnett.no er 6999,-, vurderer og selge det for 5000, si i fra om noen er interesserte.

Ble litt ivrig når jeg kjøpte det da det viste seg at det ikke passet min bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i Orion jeg også. Er jeg aleine og må bære boligen (ikke pulk/padling) velger jeg Hilleberg Akto og en tarp. Det er en fortreffelig kombinasjon, synes nå jeg.

Nå må det legges til at jeg ferdes stort sett i bålterreng vinterstid hvis jeg telter. På høyfjellet vinterstid er det kjekt med litt plass og takhøyde til fyring og klestørk.

Vi sitter alle inne med mye erfaring med de produktene vi selv eier/har prøvd og det er derfor vanskelig å være objektiv i denne jungelen av produkter og meninger.

Tenk litt på hva det skal tåle. Hvem har laget stengene og glidelåsene? Er det løsninger du liker og kan trives med? Hvordan kan teltet barduneres hvis det blåser hatter og høy?

Må du ha to innganger? Er stormmatter viktig for deg?

Er vekt viktig? Skal det ligge lenge i ryggsekken eller trenger du en base når du er i fjellet? Er det praktisk med to små fortelt eller ett stort?

Sikkert mange flere spørsmål rundt dette som jeg synes er viktigere enn "ferdigtygde" svar :-P

Kjøp fra en kjent produsent og kos deg i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget til TomVom.

Har ikke erfaring med andre telt enn de 2 jeg selv har. Det ene er ikke i salg lenger så sånn sett uaktuelt i denne sammenheng. Det andre er Nanok arxcis duo, et 2-personers kuppeltelt med 2 innganger og tilhørende romslige fortelt. Har bare hatt det ca 1 år, men er så langt fornøyd.

Anton sport selger dette teltet for 2000,- i disse dager. I flg veiledende/villedende er dette under halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode svar :smile:

Ser at det er flere ting jeg må vurdere når jeg skal kjøpe et telt :smile:

Jeg har for øvrig et helt nytt og ubrukt telt (ikke tatt ut av pakningen) jeg vurderer og selge.

Det er Mountain Hardwear sitt EV3. Ny pris på sportsnett.no er 6999,-, vurderer og selge det for 5000, si i fra om noen er interesserte.

Ble litt ivrig når jeg kjøpte det da det viste seg at det ikke passet min bruk.

Hei.

Hvorfor liker du ikke dette teltet?

Tips: På et telt som primært skal brukes utover høsten så ville jeg lagt vekt på god plass, det blir gjerne våte klær, tidlige kvelder (såfremt det ikke er furuskog i nærheten;) og uggent vær. Har du teltet på høsten før så er du sikkert klar over dette.

Tunneltelt gir som regel mest plass pr kg, enkelt og raskt oppsett hos de fleste kjente produsenter.

Modell med stort fortelt er å foretrekke, gjerne av en skandinavisk fabrikat som er laget med veggen helt ned til bakken og lufteventiler plassert godt over bakkenivå.

Mange fine modeller hos både Helsport, Hilleberg og Fjellreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.