Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Tinnhylen.


Fiskemann

Anbefalte innlegg

Annonse

Mener det er ca. 10-11km fra RV7 ved Dyranut (Tråstølen) til Tinnhølen. En kjent fiskeplass i Tinnhølen er i Hestosen der elva Snero kommer inn. Jeg kan også anbefale Kleivshovdtjønn oppstrøms Tinnhølen i Snero. Fin teltplass like vest for innoset. Inn-og utoser er ofte gode fiskeplasser.

Jeg var der sist i 2010: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/07/hardangerviddatur-6-13-juli.html

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Tinnhølen og omliggende områder er alle bilturistene som kjører helt inn, gjerne på dagstur så langt unna som fra Osloområdet. Fiskepresset er enormt og snittvekten er latterlig lav.

Vi så bare yngel og knøtt når vi var der. Vi gikk raskt videre med teltene våre...

Men det er vel en og annen halvstor kannibal som suser rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Tinnhølen og omliggende områder er alle bilturistene som kjører helt inn, gjerne på dagstur så langt unna som fra Osloområdet. Fiskepresset er enormt og snittvekten er latterlig lav.

Vi så bare yngel og knøtt når vi var der. Vi gikk raskt videre med teltene våre...

Men det er vel en og annen halvstor kannibal som suser rundt der.

Jeg er vel ikke helt enig i dette. I fjor ble det tatt 800kg fisk i Tinnhølen på garn. Det ville vel ikke vært særlig attraktivt å fiske med garn der hvis det kun var småfisk og yngel. Takk og lov for at det er noen som gidder å fiske med garn der! Hvis ikke, ja DA hadde vi nok trolig snakket om småfisk og tusenbrødre...

Dette er grunne innsjøer med STOR produksjon som da også tåler et forholdsvis stort fiskepress. Det gjelder å være på rett sted til rett tid på fjellet for å få fisk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Tinnhølen og omliggende områder er alle bilturistene som kjører helt inn, gjerne på dagstur så langt unna som fra Osloområdet. Fiskepresset er enormt og snittvekten er latterlig lav.

Vi så bare yngel og knøtt når vi var der. Vi gikk raskt videre med teltene våre...

Men det er vel en og annen halvstor kannibal som suser rundt der.

Hvor gikk dere da? Bra å fiske der ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynningsfiske som foregår i nærvannene rundt Litlos kjenner jeg godt til. Garnfisket fisk egner seg svært dårlig til utsett i andre vann. Det er ikke slik det gjøres i Litlosområdet.

Meg bekjent foregår det ikke tynningsfiske i Tinnhølen. Derimot i Langavatnet er det startet tynningsfiske. At det er mye småfisk i elver og os betyr jo ikke at vannet/innsjøen er overbefolket med småfallen fisk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tusenvis av bra fiskesteder på Vidda. Nesten over alt. Men de samme stedene er dårlige fiskeplasser hvis man fisker når fisken ikke er der.. Enig med Bjarnehs: Rett sted til rett tid er det viktigste. På lav vannføring kan et område bare ha småfisk, mens det blir en attraktiv plass for storfisk om vannet står høyere. Temperatur og vær avgjør om det er natt- eller dagfiske som er mest effektivt. Jeg har også fått fin fisk oppstrøms i Tinnhølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynningsfiske som foregår i nærvannene rundt Litlos kjenner jeg godt til. Garnfisket fisk egner seg svært dårlig til utsett i andre vann. Det er ikke slik det gjøres i Litlosområdet.

Meg bekjent foregår det ikke tynningsfiske i Tinnhølen. Derimot i Langavatnet er det startet tynningsfiske. At det er mye småfisk i elver og os betyr jo ikke at vannet/innsjøen er overbefolket med småfallen fisk.

:)

Neidda, jeg sier ikke at det kun svømmer småfisk i Tinnhølen.

Det vi så- og opplevde, var omtrent køfiske i området der. Og det skylder jeg på ekstra lett adkomst. Man kan kjøre fra Oslo og fiske på selve Hardangervidda, midt i hjertet, på en dagstur... Da blir det press og stamfisken som gjerne har faste plasser, fiskes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.