Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål: Hva trenger jeg?


Sopranoo

Anbefalte innlegg

Hei, Ny her på forumet, å ny i villmarken!

Jeg er en mann på 20 år som har fått opp øyene for livet i naturen,

Har ikke noe som helst av turutstyr, så har en lang handleliste foran meg. Eller?

Har sett litt på jakker å bukse fra norrøna. Recon. Ska snart ta jaktprøven, så tenker litt i kamuflasje banene.

Er det noen som kan svare meg, hvor stor sekk jeg trenger for 1-2 ukers turer? :) Noen jeg burde velge foran noe annet?

Jeg er personen som kjøper kvalitet foran kvantitet, så ser etter gode ting.

Tenker meg på både sommer å vinter turer. Fiske, jakt, fjellturer etc.

Sko er viktigt, trenger jeg en høy eller lav sko? Noen anbefalninger?

Telt, primus å øvrigt utstyr, Hva trenger jeg egentligt?

Mange takk i forhånd

Hilsen nybegynner Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen ut!

Spørsmålene dine dekker så store områder at i alle fall jeg, med begrenset erfaring, ikke har sjanse til å si "det MÅ du ha"

To anbefalinger:

1) Les og lær før du kjøper. En ting er priser, en helt annen ting er når du står midt i turen og skjønner at du har feil utstyr.

2) Prøv å tenke vekt. Med mindre du heter Lars Monsen jr., så kan det bli vondt midt i turen når x antall kilo for mye begynner å gjøre seg gjeldende.

Kjøkkenvekt og en pakkliste på et regneark kan være gode hjelpemidler.

Hva med å sette opp noen konkrete turer du har lyst til å gjøre, så har folk litt mer å bite i?

PS

Kamuflasje - for de jaktformene hvor det faktisk har noe for seg, er vel ghille-dressen best. Ellers kommer du langt ved å styre unna hvitt og svart og bevege deg langsomt (om i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk formye penger på utstyr før du vet hva du trenger og hva du vil bruke pengene på. Man kan helt fint være ute på tur uten at utstyret må koste allverden også kan du heller bytte ut utstyr ettervært.

Men veldig kort så kan jeg anbefalle brennere fra primus og msr, bruker selv whisperlite og xgk.

Norrøna recon dressen er bra, ellers har fjellreven og bergans en del bra bukser.

Helsport, hilleberg og north Face summit series har alle bra telt. Svalbard teltet til Helsport er noe mange bruker og er fornøyd med.

Alt av utstyr fra arcteryx og pategonia som jeg har vært borti har vært veldig bra men dyrt.

Aclima har veldig bra undertøy men også mye av undertøyet til stormberg funker bra.

Jeg har en ospray exposure 60l sekk som jeg bruker 90% av tiden og den har holdt det gående i snaut 5år. De har en rød sekk ute nå som er ganske lik. Storsekken bruker jeg på turer over 4–5 dager og er en bora 95. Kjempe sekk.

Ang vekt på utstyr så hadde jeg ikke brukt altfor mye tid på det, lær deg å pakk fornuftig og ikke ta med deg formye unødvendig også kan du tenke på vekt ettervært. Veldig liten vekt betyr ofte at det er dyrt også går det ganske mye utover slitestyrke.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager min u precise forklaring. Men jeg tenker mere å peke på en plass på kartet å dra! Spontant å fint. Derfor må jeg ha allt av standard utstyr, så eventuellt komplettere etter hvert.

Grimner- 1, Det er akkurat hva jeg har tenkt, når jeg står mitt i turen å tenker, faen.

2- Jeg er motsatsen till Monsen Jr. En 190 cm høy. 65 kg tarm. Trener 5 dager i uken, så klarer å løfte litt. Men absolut, jeg tenker vekt, jeg hater unødvendigt utstyr, litt minimalist.

Takk for raskt svar!

ZCXES-

Det er helt klart dyrt med utstyr. Men jeg tenker langsiktigt, Utstyret må tåle litt! Å ja jeg kan erkjenne, Jeg liker å ha bedre utstyr en naboen. hehe.

Så hvis jeg tenker 1-2 ukers turer, Ska jeg satse på 80 L?

Jeg ska undersøke hva du nevner!

Takk for raskt svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 liter vil nok holde lenge, men du skal fortsatt pakke fornuftig for at det skal holde for 1-2 ukers turer. Mange bruke det og det fungerer godt, men 60 liter blir nok i det miste laget ville jeg tru. En ting er alt utstyret som skal med, men mat også, 1-2 uker. Det blir en del. Med mindre du har planer om å ete fisk til alle måltider, noe som er en dårlig plan.

Personlig liker jeg å ha en storsekk, for å få plass inni sekken, og ikke ha alt dinglene på utsiden. Sekkene er selvfølgelig tyngre, og koster mer, men det finner du ut av hva som passer deg. Gå for all del i butikken å prøv diverse sekker, du skal bli fornøyd!

Alt i alt, planlegger du ukesturer og mer, ville jeg gått for 80+, og skjekk tester klikk og tv2 hjelper deg har gjort. Mellomstore og store sekker.

Som du sier om Norrøna Recon klær, veldig bra tøy. Særlig til jakt. Men av egenerfaring syns jeg jaktklær blir tungt.

Grunnleggende turutstyr:

-Sekk

-Telt

-Sovepose

-Liggeunderlag

-Matlagingsapparat (primus el)(multifuel?)

-førstehjelpspakke

-kniv

-Superundertøy, Ullundertøy, helst dobbelt sett så du har noe å bytte til om(når) du blir svett, men husk at superundertøy ikke isolerer når det er vått.

-Mellomlagsplagg, gjerne fleece eller ull

-Skallplagg, og/eller regntøy, eller for eksempel Norrøna Recon som du snakket om.

-Ullsokker, tennissokker er fyfy, selv på sommeren, mener nå jeg.

-Gode sko, jeg foretrekker høye fjell/jaktstøvler. Bruker Alfa Hjerkin selv. (husk at skoene må inngåes, før du planlegger langtur)

Jeg har sikkert glemt masse, ble litt sånn slengt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Mye fornuftigt der!

Ullsokker har jeg skjønnt er et must!

Sko er intressant, Burde man virkeligt ha høye sko i avansert terreng? Er de fleste skomerker gode? eller burde man holde seg vekk fra noen? har sett litt på Lowa tibet, har hørt mye bra om den skoen.

Er det veldigt nødvendigt med ulik sovepose vinter og sommer? eller holder det å kle seg litt godt i soveposen?

Det eneste jeg har till nå er faktist Hodelykt! En genial en! Led lenser H14! Legg det navnet på minnet godt folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldigt nødvendigt med ulik sovepose vinter og sommer? eller holder det å kle seg litt godt i soveposen?

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye ekstra vekt du har lyst til å bære (på sommeren) og hvor kaldt du har tenkt å ferdes på vinteren. Mange har en ekstra sovepose med seg i tillegg til sommerposen, og bruker begge på vinteren. For noen holder det med en lakenpose i tillegg til en varm 3-sesongspose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullsokker har jeg skjønnt er et must!

Sko er intressant, Burde man virkeligt ha høye sko i avansert terreng? Er de fleste skomerker gode? eller burde man holde seg vekk fra noen? har sett litt på Lowa tibet, har hørt mye bra om den skoen.

Er det veldigt nødvendigt med ulik sovepose vinter og sommer? eller holder det å kle seg litt godt i soveposen?

Ull er bra innerst også på resten av kroppen (stikkord: merino).

Alle skomerker har fornøyde kunder. Alle skomerker har misfornøyde kunder. Ergo er andres erfaringer verdiløse for andre enn dem selv.

Hva som passer dine føtter er umulig å si. Du er pent nødt til å prøve selv. Generelt vil en veldig stiv støvel tilpasse seg føttene dine i mindre grad enn en ren lærstøvel. Med mindre du skal klatre eller gå mye i vått og kaldt vær, kan det være at du klarer deg fint med lette lærstøvler.

Veldig høye støvler er, så vidt jeg vet, fine til to ting: vading og saaaaakte tørking (etter at de plutselig ikke var høye nok...). På minussiden er de gjerne tunge (vekt på føttene er ganske mye tyngre enn vekt på ryggen), og er de høye/stive nok kan de også hindre naturlige bevegelser. Skal du gå mye i kratt er et par gamasjer bedre.

Alt fra bare føtter, sandaler, sko, ankelsko, lave støvler og halvhøye støvler har sine tilhengere. Hva som er "best" styres dels av personlige preferanser, terrenget og hvor mye du nå trenger i sekken.

Vekt er definitivt noe du bør passe på. Selv om løftig av vekter kanskje hjelper, så er det annerledes enn gange med last. I det minste kan det være lurt å begynne pent, før du fyller opp 80+ liter og legger i vei. Tell for all del ikke hundredels gram, men det er nok av turgåere som har adskillige kilo å ta av. Bare det å ha oversikt over hva du har med deg vil være verdifullt. Med tiden kan du bruke zcxes' metode fordi du kjenner utstyret, terrenget og deg selv godt nok til å pakke trygt og godt.

Soveposer er noe jeg for tiden lærer om, så ta dette med masse salt: ja, du kommer langt med full påkledning i en tynn sommerpose (ikke på vinteren), men fytterakkeren hvor mye mer komfortabelt det er med en pose som er varm i seg selv. Jeg vil tro at du bør ha pose etter forholdene du regner med å komme ut for og så ha muligheten til ekstra varme med klær i bakhånd dersom noe skulle slå seg vrangt. Søvn og hvile er viktig, så der kan du trygt la pengene og grammene rulle på dunposer og gode underlag.... zzz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZCXES-

Det er helt klart dyrt med utstyr. Men jeg tenker langsiktigt, Utstyret må tåle litt! Å ja jeg kan erkjenne, Jeg liker å ha bedre utstyr en naboen. hehe.

Så hvis jeg tenker 1-2 ukers turer, Ska jeg satse på 80 L?

Jeg ska undersøke hva du nevner!

Takk for raskt svar!!

Ja, ser den, men du kan få bra utstyr utenom å kjøpe de aller dyreste merkene, men noen ting feks sekk og sko som du vil bruke i mange år er det verdt å bruke mye penger på med en gang. Mens feks hansker, jakker og bukser som det finnes hundrevis av varianter av så kan det være greit å vente litt og se hva akkurat du er ute etter; lav vekt, sliteestyke, hvordan lommer, snitt, bib eller bukse, etc

Hvis du skal ha sekk for 1-2 ukers tur så hadde jeg valgt en storsekk, dvs over 90l. 80 liter blir for meg litt for generelt, for stor for dagstursekk mens akkurat for liten for lengre turer. Men hvis du feks stort sett skal gå sommer turer eller bruke pulk om vintern så funker nok 80l greit. De virkelig store sekkene trenger du først når du skal ha med spesielt utstyr som Iridium telefon, klatre/breutstyr, stor førstehjelps sats, etc.

En større sekk gjør at du kan ta med dunjakka i tilegg selvom det egentlig ikke skal bli så kaldt, sinnsykt digg om høsten når kroppen ikke er vant til kulda :)

Ellers er det som andre har vært inne på erfaring som teller, du vil garantert gjøre noen feil, enten vekt i sekken, type utstyr, planlagt løype etc og det er bra fordi det er ingen ting du kommer til å lære mer av enn det. Bare ikke gå for høyt ut med en gang, slitasjen pga tung vekt kommer snikende og det er kjipt å sitte langt inne på fjellet med verkene skuldre en sekk som tapper deg helt for energi etter noen hundre meter. Prøv utstyret i et sikkert miljø, ta en pardagers tur i et område hvor du lett kan komme deg til en vei eller hytte. Du skal finne glede med turen og som med trening så er ettervært "det gode slitet" en viktig og givende del av mange turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko-anbefaling fra meg: Crispi Besseggen.

Litt tunge, og krever jo litt vedlikehold siden det er lærstøvler - men det er nesten som å tre på seg et par pakker med romtemperert smør.

Møkkastøvler... dårlige og gir store gnagsår. Søk mer på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkastøvler... dårlige og gir store gnagsår. Søk mer på forumet...

Jeg ser for meg at det vel kommer an på bruken hva slags erfaringer man gjør seg med dem. At det er mange positive erfaringer rundt disse skoene tror jeg er hevet over enhver tvil. Med mindre alpin bruk er ditt primære bruksområde tror je Besseggen er en god allroundsko. Men du må jo gjerne utdype litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er viktigt, trenger jeg en høy eller lav sko? Noen anbefalninger?

Telt, primus å øvrigt utstyr, Hva trenger jeg egentligt?

Hei Erik,

Jeg må først si at jeg er litt i overkant interessert i utstyr, selv om jeg nok langt i fra er den på forumet som har mest at det. Husk at en ting er utstyret folk snakker om, en annen er hva folk egentlig bruker. Derfor er jeg veldig glad i å lese utstyr-/pakklister. Her er for eksempel min generiske sommerliste som jeg bruker som utgangspunkt for en spesifikk turliste. Det jeg har oppdaget er at folk har litt forskjellig "stil" i hvordan de er ute i naturen. Det reflekteres best i utstyrslistene og for meg oppdager jeg mer spennende og interessant utstyr jeg liker ved å følge med listene til folk som har rimelig lik "stil" som meg selv.

(Merk: å ha en utstyrsliste er egentlig en "stil" i seg selv. Mitt inntrykk er at folk som pakker 130L ryggeskker ikke lager eller publiserer lister.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder støvler og eller sko så tenker jeg att det er tyngden på sekken og terrenget som bestemmer for meg.

Jeg har en gammel Pararanger 130l, når den er tungt pakka bruker jeg støvler, og da er jeg som regel på langtur, man blir bløt på bena uansett hva man har på.

Støvler tar lang tid å tørke.

På lettere turer bruker jeg lavere fjellsko, eller hiking sko.

Når det gjelder turliste har jeg noen faste ting som alltid er med. Jeg er enig med logrus, man har egne erfaringer og pakker etter de.

Regner med du får egne etterhvert.

Har funnet ut at det er noen dyre engangskjøp, men for å få kvalitet må man betale for det.

Jeg derfor valgt å betale mye for: telt(fjellheimen extrem 3),sko( Crispi),klær(recondress til norønna),soveposen er ikke så ille dyr men bra nok fo meg, )Carinthia Sovepose Defence 6 X) Mulitfuel (Nova +).

Det er de dyre tingene, resten er forbruk som blir slitt fortest og må byttes ut etterhvert.

Men mange bra tips her, det viktigste uansett er at du får gode opplevelser og da spiller faktisk utstyret en rolle.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turliste i XL-mal = i overkant interessert :mrgreen:

Hehe, sant det. Men er i overkant glemsk også, og da hjelper det. Når man i tillegg jobber med IT så blir det jo nesten obligatorisk! :D

Ellers så er det mange lister å finne her da, selv om kanskje det ikke er så mange av dem som er Norske. Noen som vil innrømme å ha laget seg en liste på geargrams?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk respons!

Mye fornuftigt her!

Logrus- Det var litt av en organisert liste! Jeg begynner å skjønne helheten i hva jeg trenger! Skjønner at organisering er A og O.

Må tenke litt om, kan tydligtvis ikke ha samme utstyr vinter som sommer!

Perra- Helt enig med deg i att man får hva man betaler for. Å ja jeg må nok tenke om. Kanskje det er av det mest brukte utstyret man trenger høy kvalitet av. Resten kan man skifte ut fra tur till tur.!

vagvær- Erfaringer er vell det viktigaste her i livet, uansett hvordan man snur det. ska nok får byggt opp fine erfaringer, men vanskeligt i begynnelsen, begynner få klarhet i noen ting! Men noen ting må man tydligtvis anpasse etter seg selv :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sopranoo og velkommen til Fjellforum.

Som andre har nevnt tidligere; bruk en del penger på "de fire store", telt, sekk, sovepose samt fottøy til å begynne med.

Når det gjelder kokeapparat/brenner vil jeg anbefale deg en multifuel, dvs. en brenner som kan fyres med forskjellig typer brennstoff (gass funker dårlig på vinterstid, da er det annet som gjelder).

Dette er dog ikke noe must, mange har klart seg fint med en vanlig trangia rødspritbrenner og/eller bål.

Uansett hvilket fyringsystem du bruker, lær deg systemet godt og vær klar over hvilke eventuelle farer forbundet med det.

Du vil kunne finne en del omtaler av spesifikt utstyr i http://www.fjellforum.no/index.php?/page/articles.html/_/utstyrstester/ og http://www.fjellforum.no/index.php?/forum/23-utstyrserfaringer-gammel/ her hos oss.

Som "fersk" friluftsmann kan du se frem til mange spennende turer og opplevelser, håper det gi mersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til sånn i farta, hvis du har planer om å gå inn fjellet vinterstid og tenkt til å kjøpe telt så skaff deg et skikkelig telt med storm matter og skikkelig barduner med en gang. Kontakt nanok, de kvitter seg med en del telt om dagen og du burde få tak i et billig og greit vintertelt der.

Ang støvler så anbefaler jeg deg å kjøpe høye jaktstøvler hvis du skal drive med vandring. De er tyngre enn rene vandre støvler men støtter bra opp en utrent ankel og er sinnssykt mye mer allsidige. Bruker alltid høye støvler på lange turer med stor sekk, er stress å tørke men det er også alle andre type støvler når du er ute. De fleste jaktstøvler funker også okish til bre og toppturer også kan du heller skaffe deg anmarsjsko og alpin støvler senere.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opfattning av at høye fjellstøvler kan bli for klumpsete. Har noen av dere med dere en lavere å lettere sko i back backen?

Igjen takk for kloke svar!

Martin-M-

Ja jeg har tenkt litt på de fire store, fjellutstyr er dryrt, men hvis man har det grunnleggende i god kvalitet så kan man bygge på etterhvert!

Ska se lese igjennom relevante emnen! mye god info her asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man ofte også kan finne mye brukt, feks her på forumet.

Jeg kjøpte et fjellreven-telt, som jeg er strålende fornøyd med her, til langt under halv pris.. Så kan jo gjøre noen kupp og spare noen penger.. Er nok lurt å ta litt etter hvert som ting dukker opp. Er jo ikke noe poeng å komme med en stappfull 130 liters sekk, og ikke vite hvorfor man har med halvparten.

Kan kanskje også være en idè å ta korte turer til å begynne med, feks 1-2 netter. Slik at man kan kjenne litt hva man trenger, hva man bør forandre, kjøpe osv. Jeg vil si at det krever litt erfaring for å være borte 1-2 uker, spesielt nå på høsten og vinteren. Spesielt på fjellet blir det fort farlig kaldt om man ikke har det man trenger og vet hva man skal bruke det til.

Jeg bruker følgene av de 4 store:

- Fjällräven AKKA RS3 telt

- Bergans Rondane 85 liter sekk

- Carinthia Defence 6 sovepose

- Alfa Bever Grip sko.

I tillegg bruker jeg fjällräven g1000 Vidda bukse og Arcteryx Theta AR jakke.

Pleier å fungere til det meste på i hvertfall 3 av sesongene, men også på vinteren så lenge det ikke er veldig kaldt.

Er nok en god idè å investere i litt skikkelig utstyr i telt, sekk, pose og sko, og heller kjøpe litt billigere for å teste ut resten for å se om det fungerer for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en utstyrsteoretiker, som prioriterer holdbarhet og sikkerhet:

Telt: Med absid. Med gulv med høy vannpilar, alltså motstandsdyktighet. Med myggnetting. Hellre opp noe i vekt og pris her.

Sovepose: høy dunkvalitet året rundt. Husk att EU og USA standard ikke er samme.

Ytterplagg: jeg kjører tex-bokse, men bomullsanorakk med dobbelt tyg og poncho. De fleste bomullspolyesterbokser er ok for ikke for ille vær. Vet skikkelig dårlig vær (regn og vind) bytter jeg annorakken t tex-jakke.

Støvler: jaktstøvler med ordentlig voksing.

Under: ull oppe og nede.

Ullsokker, med litt mer plast i:

Votter: flerlags, avhengigt av temperatur. Siden jeg bruker poncho trenger vottene ikke å være vanntette. For verstingvør bruker jeg: silke (dyrt) ullpolyester (kjemperimelig sak på Magasinet), ullvott, vindvott.

Kjøkken: Parafin er beste brenselet, fordi det er ikke eksplosivt, som bensin er. Nesten samme energidensitet, samt lett å få tag på. Husk at i andre lænder heter parafin andre saker. Viktigt. Kjøkken: verdens beste er altjevnt primus 210, från 60-talet. Den har nesten inge deler som kan gå sønder, og veier lite. En man som heter Finn og bor i Nittedal selger ubrukte! Men, idag bruker jeg en parafinbrenner fra Primus, typ 'bråkebrenner'. Ju mer som kan gå sønder, kommer å gå sønder.

Sekk: norrøna syncroglex med ramme, men med avtagna sidovesker.

Kniv

Tykk fleece samt ekstra varm ekstra ull er optioner.

Ved sterk kulde og vind legger jeg til slalombriller og heldekkende hodeklædning.

Hodelykt: med rød farve for nattbruk. Med standard batterier, ikke ladbar.

Om 'merker': på klæd-siden er det mye mote. En jakke å stole på har: dobbelt system for stenging, grovt glidlås, og enkel eller dobbelt stormlås (overlapp over kedjen). For tex-materialer, se etter vædring under armene. Jeg har prøvd mange bokser, og akkurat nå er favoritten tykker Fjellreven-varianter. Liker ikke de med stretch, fordi det er tynnere materialer, samt jeg opplever dem som 'gjennomblåselige' når de stretcher. Bland tex-materialer: finn en membran-basert, ikke coating.

Lengde på jakke bør være ned over baken. Liker å bibs, alltså høye bokser. Da blir jeg aldrig bløt.

Dersom vekten ikke er et problem, så tar jeg en tykk islandsgenser isf tykk fleece.

Vannflaske: nalgene med stor åpning. Den kan åpnes med fire votter på, og tåler kulde bra. Dyr sak. På sommaren duger vannflaske for 10kr fra Nille.

Sparpotensialer: mye brukt bomull/ tykk ull på Freetex til latterlige priser. Ull undertøy: se i jaktbutikk, ikke sportskedje. Tex-klær: du trenger ikke noe fint, det blir uansett hull fra elden. Telt: spør deg hvor mye du egentlig trenger, det finns alle prisklasser. Ryggsekk: jeg favoriserer en meget dyr sekk, og de færreste trenger den. Bokse: mye bra brukt militærutstyr til lave priser. Samme materiale som fra Fjellreven, men ikke så mange finesser. Kniv: biltema. Poncho: Magasinet. Sovepose: towerridge i uk eller Roberts i Poland. Dunjakke: evt Sir Josepth i long-variant, men kjøp i Tjekkiske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.