Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt på sommerstid?


Vagvær

Anbefalte innlegg

Blir helårstelt på sommerstid for klamt? Primært ønsker jeg et telt til bruk på fjellet (Jotunheimen og omegn) på vår/sommer/høst, men må jo ærlig innrømme at det etter hvert hadde fristet med turer på vinteren også.

Har kikket litt på Xtrem-teltene til Helsport (Fjellheimen xtrem 4 camp som familietelt for 2 voksne og 2 barn). Har også tenkt på et to-personstelt etter hvert - men problemstillingen blir jo samme: går det fint med et telt for hele året, eller bør man ha to?

Er det noen andre konkrete anbefalinger der ute utover helsport-teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med dette, men hadde samme problemstillingen da jeg kjøpte telt. Summa summarum er rådene jeg fikk at vintertelt sommerstid ikke er å anbefale, hvertfall ikke om det har stormmatter. Ventilasjonen blir elendig og tungt er det også.

Alternativet jeg landet på er Helsport Fjellheimen 3 camp, som i 2011-versjonen fikk endret ventilasjonen slik at det er et 3-sesongs som også fungerer dugelig vinterstid. Stormmatter kan du jo evt sy på senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt både og. Har brukt mit Svalbard 3 flere ganger på sommeren. Er som regel god lufting i vintertelt for å unngå kondens. Men merker jo at det blir noe varmere inne på morgenen enn sommerteltet. Dog er det lysere og har mer netting i innertelt.

Skal du bare bruke teltet på fjellet så er det jo ikke spes varmt i Norge om sommern som regel. Med helårs har du jo noe som tåler mye vind evt. Men du får mer vekt å dra på også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri brukt anna enn det som produsenten marknadsfører som heilårstelt til sumarbruk (det eine ville eg derimot aldri stole på til vinterbruk). Eg kan ikkje sjå ein einaste ulempe med det, utanom pris.

Men når det er nevnt, så brukar eg ikkje noko telt som heilårstelt. Behovet og kravet til telt er så ulikt sumar og vintertid, at eg likevel har ulike telt til dei ulike årstidene. Eit lite og lettast mogleg telt til sumarbruk. Til vår og haustbruk har eg større krav til at teltet står godt mot vinden, men vekt er fortsatt viktig, så her har eg eit lite, sjølvståande telt. Vintertid er ikkje vekt så viktig, ettersom eg stort sett brukar pulk. Men god innvendig plass er viktigare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vintertelt har mer lufting og er derfor godt egnet sommerstid, men har man et med stormmatter kan man brette inn disse. Legg noen steiner her og der langs duken, så den løftes opp. Det gir litt mer trekk. En kamerat av meg bruker klesklyper til å holde oppe noen av stormmattene om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport fjellheim x-trem 3manns, Er mye i Jotunheimen å det kan blåse noe så inni helvete, telte står støtt i det meste av vær så lenge du badunerer godt pluss at du har muligheten til å legge stein/snø på storm mattene, genialt telt! Brukt mye sommerstid på finnmarksvidda også, funker fett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er holdningen til stormmatter, forresten? Nødvendig eller tøys?

Det er avhengig av konstruksjonen. Nokre telt er konstruert med stormmatter, og då er dei avhengig av dei. Andre telt er konstruert for å fungere utan stormmatter, og då fungerer dei utan stormmatter. Eg har ikkje stormmatter på nokon av telta mine, og har heller aldri savna det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk!

Hva er holdningen til stormmatter, forresten? Nødvendig eller tøys?

Jeg har heller ikke stormmatter (Fjällräven AKKA). Om vinteren legger jeg snø rundt. Resten av året synes jeg ikke jeg trenger det. Men noen telt har slike. Finn et telt du liker, om det har stormmatter eller ikke. Stormmattene har ingen funksjon i forhold til å forankre teltet. Noen synes å mene det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.