Gå til innhold
  • Bli medlem

Sporty løper ber om tips!


Amanda20

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i toppform og driver med jogging på høyt nivå. Jeg har den siste tiden begynt interessere meg for friluftsliv, selv om jeg ironisk nok aldri har bevegd meg i fjellet, da jeg løper mye i oppløpte grusbaner. Jeg har ingen erfaring med friluftsliv, men ser frem til å utforske en del, da jeg har bosatt meg på Sunnmøret og gjerne vil utforske fjell og natur. Jeg skal handle en del utstyr på nettet i løpet av helgen, og lurte på om dette ser ut som en OK start:

- http://www.gmax.no/produkt/721806(BC_7)/berghaus-torridon-65/ , ok sekk? Stor nok til å romme sovepose/telt/stormkjøkken/mat?

- http://www.gmax.no/produkt/712639(BC_7)/ajungilak-kompakt-3-season/ , ok sovepose?

- http://www.gmax.no/produkt/725118(BC_7)/fjellsport-jazz3-telt-/ , ok telt? Så lenge det er vannavstøtende er det vel ok?

- http://www.gmax.no/produkt/712072(BC_7)/trangia-stormkjøkken-25-4ul---/ , stormkjøkken.

Takk takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linken til teltet manglet en parentes. Skal være slik:

http://www.gmax.no/p...t/725118(BC_7)/

Det står at det er et festivaltelt. På fjellet kan du forvente mye regn og hardt vind. Teltet skal være vanntett og vindfast. Det må ha mange barduner. Se f. eks. på Helsport sine telt. Jeg tror du må opp i deres pro-segment for et ordentlig telt som tåler fjellvær og som du kan ta med i ryggsekken.

Du vet at du må ha med ekstra varme klær, lue, hansker og hals? Og vann- og vindtett tøy, i hvert fall på overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til fjellforum!

Det er ikke meningen å være en fest(ival)brems her, men det kan være smart å starte friluftskarrieren med dagsturer på fjellet - før du går løs på de lengre ekspedisjonene :).

Vær i fjellet er ikke som vær ellers. Værmeldinger er i beste fall veiledende, og finvær kan fort slå om til et sertifisert mareritt hvis man ikke er forberedt.

Jeg vet ikke hvor kaldt det er i sunnmørsfjellene på denne tiden av året, men soveposen du har linket til er ikke spesielt varm, og gassprimus er ikke er spesielt effektivt når det nærmer seg frysepunktet.

Kjøp deg en dagstursekk og start med kortere turer uten matlaging og så kan du utvide utstyrsparken og ambisjonene etterhvert. Da får du tid til å lære mer om forskjellige aspekter ved friluftslivet og du slipper å kjøpe feil primus, sovepose og telt.

Hvis du løper om vinteren vil jeg anta at du har grunnleggende erfaring med bekledning. Lag på lag fungerer bra og hvis du legger ett lag til utenpå det som fungerer til trening i lavlandet - så har du kommet langt. Selv har jeg treningstøy fra vintertrening på sykkel og ski som er viktige komponenter i turbekledning.

Det er mange flere ting å si om friluftsliv i fjellet, men det beste er å begynne i det små og ta det videre skritt for skritt :).

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg var så godt igang... kan vi ta soveposevalg som eksempel. Ajungilak Kompakt 3-season soveposen har en oppgitt komfortgrense på -5C - for menn. Kvinner fryser lettere enn menn med samme innpakning, og komfortgrensen for kvinner er derfor oppgitt til -1C. Så vet vi at produsentene kan være en smule optimistiske på egne produkters vegne..

I tillegg antar jeg at du som topptrent løper ikke har mye fett på kroppen, noe som gjør at du har mindre naturlig isolasjon enn testpersonene til produsenten :). 3-season er også et begrep for produkter som er laget for vår/sommer/høst.

Soveposen du linker til, kan fort vise seg å være ukomfortabel når temperaturen tipper under +10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på PaperCut og anbefaler deg å starte med dagsturer eller teltturer til nærområdet, selv om du er i super form. Turer på fjellet, ikke minst på høyfjellet er totalt forskjellig fra andre type turer og krever derfor mer erfaring.

Når det kommer til utstyret du refererer til ville jeg nok lagt litt mer penger i det. Teltet kan du bare glemme ettersom det er et festivaltelt. De har sjelden særlig med gode bardunfester, dårlig vannsøyle og elendig lufting. Med andre ord kan du ende opp med å sitte langt inne på vidda med søkkvått telt og fuktig og tett luft inne, før så teltet bestemmer seg for å bli tatt a vinden. Som nevnt tidligere av andre ville jeg beveget meg opp i "Pro" linjen til helsport sine telt, eller lignende fra andre seriøse merker som hilleberg, mountan equipment osv.

Soveposen kan funke på sen vår og tidlig høst samt sommer, men resten av året synker ofte temperaturen lengre ned enn 8 grader på natten og da er posen i grenseland. I høyfjellet synker tempen lavt ned på nettene til og med midt på sommeren.

Stormkjøkkenet fungerer greit, men kan være stort og klumpete om du drar på tur alene. En mindre og mer effektiv primus er en mulighet. Eneste du må huske på er ,som nevt av andre at gass uansett kun fungerer bra i + grader.

Husk også at du skal ha plass til mer enn bare camputstyr i sekken. Skift med klær, varme klær, vind/vandtett, lue osv hører med, siden været skifter i fortere enn man tror er mulig på fjellet. Om du ikke allerede ka det vil jeg også abslutt si du bør lære deg bruk av kart og kompass forstest mulig..noe som egentlig er enkelt om man bare bruker det på dagsturer fra starten av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for gode råd og tips:-) Jeg er som sagt i god form, og har lang erfaring med 5000 & 7000 meters løp. Det er ikke kaldt på denne tiden, så tenker alt utstyret går fint i høsttider, bortsett fra teltet, da jeg kommer til å velge et nytt og større telt. Dere snakker om at kjente merker er gode, men ser at det er dyre priser på slikt utstyr. Tenker å finne et litt større telt. Jeg vet det kan li kaldt , så har kjøpt ullundertøy fra Kari Traa. Takk igjen for alle tips, dere er supre:-) Gleder meg til å utforske fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Ser at teltene varierer mye i vekt! Tenker å ha et mest mulig lett telt, da sekken kan bli en samlet vekt på 10kg, noe som blir mye mtp. ryggsekk. Da blir spørsmålet mitt, er det best å kjøpe et litt dyrere telt, eller er de som ligger på 2000 OK i kvalitet/vekt? Teltet trenger ikke være helt vanntett da jeg kun tenker helgeturer i fjellet der værmeldingen er sjekket på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er en værmelding i fjellet noe man skal ta med en ytterst liten klype salt. Men jeg ville heller spart litt og kjøpt et godt telt du kan ha i mange år. Blir fort like dyrt å kjøpe flere dårlige telt.

Med sunn fornuft og respekt for fjellet er det bare å dra på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis teltet skal være med i en lett sekk hele turen bør du vurdere lett-variantene. F.eks Super-Light-teltene til Helsport.

Jeg har selv Ringstind SL 1-2 som veier under 1 kg ferdig pakket. Det er veldig lite og tåler ikke storm men jeg har brukt det veldig mye.

Alternativet er å legge opp flerdagsturer med basecamp på et passende sted. Da slipper du å ha telt, sovepose osv. på ryggen hele tiden.

Angående sovepose. Selv har jeg klart meg med 3-sesongers sovepose i mange år - en Helsport Alta (har kjøpt vinterpose nå i sommer). På turer der det blir kuldegrader har jeg tatt med lakenpose og brukt inni soveposen. Det hever komforttemp en god del grader synes jeg.

Lykke til med friluftsliv i fjellet!

Jeg håper du vil si om et år: "Hvorfor i all verden startet jeg ikke med dette tidligere?". :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.