Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimal frokostblanding?


jenseman

Anbefalte innlegg

Hei;-)

Da det finnes mye på markedet av både oppskrifter etc og smak ikke minst, så er det vel like godt og spørre "fjellfolket" direkte.

Jeg tenker og lage morgen måltidet til 5-6 ukers pulktur selv.

Hva bør være med.

Hva MÅ være med

og hva er lurt for smakens skyld . ??

Kom gjerne med ideer:-)

PS: JEG Tenker at basis er Havregryn men variert med kanskje, hurtigkokt risengrynsgrøt med tørrmelk noen dager i uka for sikkerhets skyld, så man ikke går lei.

Jeg vet litt om dette men,tenker at flere hjerner/ erfaringer altid har mulighet for og bli mere enn dobbelt så bra som resultatet av en !

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blander ofte store havregryn og forskjellige typer musli til frokost, enten med blåbær syltetøy eller med sukker/kanel. Blir kjedelig i lengden dette også men det er en forholdsvis sund frokost samtidig som man kan variere smaken ganske mye avhengig av hvilken musli man bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en frokostblanding du liker (havegryn/musli/whatever), og pluss på tørrmelk og proteinpulver med smak (jordbær, sjokolade, banan, ..). Omnomnomnomnom.

Spis gjerne det man ender opp med i en ukes tid før du drar så du er sikker på at du liker det. Det er utrolig kjipt å stå opp hver dag til en frokost man egentlig ikke kan fordra..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtgkokt risengrynsgraut vert eg lei av før eg vert mett, så det kan ville eg aldri teke med meg sjølv. Men smaken er som kjent ulik.

Havregrynsblanding har eg derimot brukt som fast turmat i over 15 år, og eg brukar det ofte heime også og har enno ikkje vorte lei, så det stolar eg på. På tur har eg med ei heimelaga blanding av havregryn, hakka nøtter, turka frukt mm. Porsjonspakningane mine skal halde til ein dag (morgon og 2-3 undervegsmåltid). Blandinga varierer litt mellom pakkene, slik at det går nokre dagar mellom kvar pakke med same smak. Det er då særleg den turka frukta eg varierer med.

Dette pakkar eg i doble posar, for enkelte plastikkposar er for dårleg sveisa i botn og revner der etter ei tid. Alle desse posane vert så pakka vanntett for å ikkje bli øydelagt av fukt eller det som verre er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har god erfaring med COOPS fruktmüsli. På en 14 dagers tur kokte vi grøt av denne hver morgen uten å gå lei. Brukte kun vann ved kokinga. Varierte litt med honning / syltetøy som søtstoff for de av oss som ønsket det.

Eirik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en frokostblanding du liker (havegryn/musli/whatever), og pluss på tørrmelk og proteinpulver med smak (jordbær, sjokolade, banan, ..). Omnomnomnomnom.

Spis gjerne det man ender opp med i en ukes tid før du drar så du er sikker på at du liker det. Det er utrolig kjipt å stå opp hver dag til en frokost man egentlig ikke kan fordra..

Hei:-)

Ligner en av mine varianter dette, som funka bra :smile:

Prøvde meg fram med litt soyamel i også men vet ikke om efekten tilsvarte forventningene helt. Er soya litt "ut" i forhold til prestasjon mon tro?

Jensman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stor skje med honning i stekepanna på så lav temp at honningen kun smelter.Putt så i havregryn og div finhakkede nøtter og litt rosiner og bland godt sammen.Når dette blir kaldt fungerer det både munnngodt når man er sliten,og er veldig godt med melk i som frokost på tur.Billig og god turmat.Dry teck har jo også fått et godt utvalg nå.Men desverre ganske dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min favoritt er inspirert av real turmat sin versjon, men mye billigere - havregryn, tørka bringebær (knusktørre, uten sukker, litt dyrt, men verdt det!) og solsikkekjerner.

Pleier også å variere innholdet i de forskjellige porsjonsposene for hver dag. alltid like spennende å finne den posen med en sjokoladebit i - sjokoladegrøt er digg når man har vært på tur en stund, ikke like godt hjemme i stua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager porsjonspakker i små plastposer, nær i smaken av Drytech sin frokost:

-lettkokt havregryn

-div musli, hva jeg har for hånden

-rosiner (evt. nøtter)

-sukker

-litt salt

-kanel

-meierismør

-tørrmelk (evt. morsmelkserstatning)

Tilsett kokende vann. Voila!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta en stor skje med honning i stekepanna på så lav temp at honningen kun smelter.Putt så i havregryn og div finhakkede nøtter og litt rosiner og bland godt sammen.Når dette blir kaldt fungerer det både munnngodt når man er sliten,og er veldig godt med melk i som frokost på tur.Billig og god turmat.Dry teck har jo også fått et godt utvalg nå.Men desverre ganske dyrt.

Honning kan i mange tilfeller erstatte sukker.

Selv om honningen inneholder over 70% sukker så er det ikke rafinert strøsukker og honning er nok mye sunnere hvis det skulle ha noen betydning.

Ikke varm honningen for mye. Den blir lett brendt og den tåler også lite varme før man begynner å ødelegge godstoffene som er i den.

Du kan blande diverse korn, nøtter og tørket frukt sammen med honning og litt sukker i en langpanne og sette den inn i stekeovnen. Så rører du litt rundt av og til og når sukkeret smelter så er den ferdig. Med bare honning kan den bli litt klissete.

Hvis du baker brød og bruker honning i stedet for sukker eller sirup så forlenger du holdbarheten på brødet en god del i forhold til vanlig kjøpebrød.

Jeg har alltid honning med på tur, men pakk den godt så du ikke får honning rundt i hele ryggsekken.

Hvis du er glad i søtsaker så kan du lage honningdrops eller "brendte mandler" med honning. De smaker veldig godt enten du er hjemme eller på tur.

Kan legge inn oppskrift på honningdrops siden, men her er litt annet snadder som kan være godt å stikke i munnen når du er på tur.

http://www.honningcentralen.no/default.asp?V_ITEM_ID=1255

http://www.honningcentralen.no/default.asp?V_ITEM_ID=917

http://oppskrift.klikk.no/brente-mandler/4209/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å finne en type vanlig havregrøt som er ok. Så ha en del rosiner, syltetøy, tørket frukt, sukker ol å variere med. Da går man ikke lei så lett.

Hva med disse?

http://www.mollerens.no/Forsidesaker/Havregrot1/

Jeg har brukt den vanlige havregrøten i porsjonsposer. Den kan du bare røre ut i varmt vann. Den selges på Rema 1000 og koster ca. 5 -6 kroner pr. pakke.

Kanskje mer enn å kjøpe en pose havregryn til 10 kroner og koke grøt fra bunnen av, men i løpet av et år så blir det nok ikke de helt store pengene selv om man velger små poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen. Planlegger tur og tenkte jeg skulle lage min egen frokostblanding. :)

 

Ser at mange (i diverse fora) sier at de sper på frokostblandingene/havregrøtvariantene sine med proteinpulver. Det er en hel skog med varianter av proteinpulver der ute - det store spørsmålet er hvilken variant proteinpulver bør man velge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne tråden igjen. Planlegger tur og tenkte jeg skulle lage min egen frokostblanding. :)

 

Ser at mange (i diverse fora) sier at de sper på frokostblandingene/havregrøtvariantene sine med proteinpulver. Det er en hel skog med varianter av proteinpulver der ute - det store spørsmålet er hvilken variant proteinpulver bør man velge? :)

Om du virkelig tror du trenger tilskudd av proteiner, bruk "Kalvegodt" fra Felleskjøpet. Da har du i hvert fall sånn noenlunde peiling på hva du får i deg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha... Hva med produkter beregnet på mennesker? Hvorvidt JEG TRENGER proteintilskudd er strengt tatt ikke spørsmålet ;-)

Uten at jeg helt skal gå god for det, så er kalvegodt "bedre" enn andre. Kontrollen er i hvertfall bedre. Det er ingen eller lite kontroll med det som selges av proteintilskudd rundt om kring.

Spis kalvegodt, det er tryggest og like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg en referanse på at proteinpulver liksom skal være så jævlig ukontrollert og farlig?? 

 

Om man kjøper en boks med myseprotein fra PF kommer varene brukt i produktet rett fra Tine..

 

Hva får alle til å tro at proteinet, fettet og driten de putter i Kalvegodt er så mye bedre!? Det er jo bare en mix av hvahvetveldu?

 

http://www.nrk.no/livsstil/hva-er-det-i-boksen_-1.10895787

 

"– Cirka 84 prosent av innholdet i proteinpulverboksen er mysepulver fra Tine, sier salgssjef Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken.

Han forklarer videre at pulveret ikke er definert som kosttilskudd, siden det ikke er tilsatt ekstra mineraler eller vitaminer.
Etter Mattilsynets definisjon er det derfor et næringskonsentrat på linje med posesuppe, bakeblandinger og saft.
..
For å sikre at ingen boks med proteinpulver inneholder snusk, blir prøver fra alt fabrikken lager sendt til dopinganalyse."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein fra feks pf er ganske godt testet ja, kroppsbyggere og atleter er så opphengt i hva de får i seg at jeg kjenner til personer som bare drikker destilert vann.. Firma som ikke har kontroll på hva de putter i produktene sine overlever ikke lenge i den bransjen (sikkert noen hederlige unntak med lugubre firma som selger skrot pr internett)

 

Nå er vel strengt tatt produksjonen av "kalvegodt" nedlagt for ett par år siden om jeg ikke husker feil, tror det nye er Pluss alma. Det er no griseri med palmeolje og diverse i, hver enkelt får vurdere om det er egna som menneskemat.

 

Det finnes morsmelkerstatning i pulverform som nok er bedre egna om du skal lage mat :angel: Ikke prøvd det selv, men om det er egna som eneste mat for småtroll holder det nok for ei uke eller 3 for voksne.

 

On topic: PF har noen proteinpannekaker som kanskje kan duge? tenker pakke ferdig mengde pulver i noen poser, legge i en shaker og ta med. Bare sette en tusjstrek på shaker hvor mye vann du skal ha i så er det bare å blande + riste før man har pannekaker til frokost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg blander sammen lettkokte havregryn, solsikkekjerner, gresskarfrø, brunt sukker, litt salt, ei stor skje peanøttsmør. Blir nesten 1000 kalorier og smaker skikkelig godt på tur. Har det i en ziplocpose og bare heller på varmt vann. Ingen oppvask, raskt, næringsrik og billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 gram Havregryn

20 gram proteinpulver

20 gram tørrmelkpulver

sukker og kanel

 

Dette blander jeg og har i porsjonspakke som vakumpakkes. Heller så bare i varmt vann og en god smørklatt og lar det svelle i 5-10 minutt. Smør hjelper veldig på smaken på denne synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.