Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjell - veldig fint område


Lindap

Anbefalte innlegg

I helgen dro jeg med en vennine til Blefjell. Ingen av oss hadde vært der før, men vi hadde lyst på en tur som ikke krevde for lang kjøring. Og nå trengte vi kun å kjøre presis 100km hver vei.

Vi bodde i telt. Starten gikk fra Nordstul, der det er en stor parkeringsplass som ligger høyt oppe, slik at du kan begynne å gå litt under tregrensen. Turen startet gjennom en fin skog med store furuer (eller gran, har ikke sjekket så nøye). Vi traff ingen andre på stien. Vi satt opp teltet ved en sidesti inn i Stolsdalen. Veldig flott utsikt derfra. Kvelden va lun og fin og vi koste oss med et lite bål. Teltet stod under et stort tre og vi trodde det var godt skjermet mot vind, og det var jo nesten ingen vind uansett. Men etter at vi hadde lagt oss og solen var gått ned, begynte det å blåse noe voldsomt. Forferdelig harde kastevind, både bakfra og forfra. Vi var gjennom hele natten ganske bekymret for om teltet skulle holde. Heldigvis gjorde den det. Men jeg sov ikke et minutt, også pga. blafringen i teltduken. For et bråk.

Neste dag var også en veldig fin dag. Vi tok T-stien opp mot Sigridsbu, den stien som går på utsiden. Skulle være den tungste ruten, stod det på et skilt, men den var ikke tung. Kjempefint utsikt. Pause ved et lite vann. Deretter videre retning Eriksbu. Vi trodde vi så Gaustadtoppen i det fjerne. Kan det stemme? I det hele tatt var stien veldig fin ut fjelle rundt var flotte. Vi var positivt overrasket over hvor fint Blefjell egentlig var. Og hvor var alle andre turfolk. Vi traff bare 6-7 personer eller grupper i løpet av lørdagen. Og dette i en helg i september med godtværsvarsel.

Vi ble litt sliten av øresusen av den harde vinden og tok en laaang pause ved et fint vann ut av vinden. Deretter ble det leting etter en teltplass i le, noe som ikke var lett. Men vi fant noe ved Uldernatten, der vi lå nesten rett og skjermet. Av og til noen vindkast forfra, men dette tålte teltet veldig lett. Jeg klarte nesten å sove gjennom natten. Da jeg gikk ut så jeg en flott klar sternehimmel og melkeveien. Jeg nyttet synet skikkelig. Det var lenge siden sist. Har vært mye på tur nordover om sommeren og da er det jo alltid lyst.

Neste dag skulle vi finne en annen vei tilbake, men det fantes ikke flere T-stier. Så det ble navigering gjennom terrenget. Da vi begynte å gå trengte jeg ikke kompass. Jeg viste jo presis hvor vi var. Jeg skulle navigere oss mellom Fleseblekkble og topp 1174. Da vi var der, stemte det ikke helt med vannene som skulle ligge bak. Det var bare ett vann oppe og et større vann for langt ned. Det var også mye brattere på kantene enn kartet viste. Da jeg kom hjem viste og så litt på kartet i ro og fred, viste det seg at jeg hadde navigert på feil side av Fleseblekkble og vi gikk rundt Svartkulp. Jeg skal derfor i fremtiden alltid bruke kompass, selv når jeg vet hvor jeg er... Men vi fant i hvert fall Storevatn der vi gikk rundt på østsiden. Planen var å gå mot en sti som fører forbi Kløvetjørn, noe som krevde mye tur gjennom terreng. Men så kom skyene litt lavt inn, så det var ikke lenger mulig å navigere på topper. Da valgte vi en litt enklere rute og gikk over topp 1165 o derfra rett sør, krysse bekken som kom ut fra Bleporten og opp på stien der. Og så tilbake over vinterruten. Det var også en bra sti. Landskapet er helt annerledes enn der vi hadde gått dagen før. Vi så ikke et menneske på søndag før vi kom til parkeringsplassen. Det ble litt regn og fuktig luft på søndag, men mye mindre vind.

Det var en fin tur og jeg har fått sans for Blefjell som er så vakker, så nær storbyen og allikevel så rolig. Kommer sikkert tilbake dit.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig at andre har "oppdaget" Blefjell.

Husker første gangen jeg gikk opp til Store-Blefjell. Det var om natten, på høsten i full måneskinn. Utganspunktet mitt den gang var også fra parkeringsplassen på Nordstul. Jeg hadde tittet på kartet hvor jeg skulle gå på forhånd, og bestemte meg for å gå uten å bruke hodelykta (som selvfølgelig var med og lå i sekken sammen med kart og kompass), og peilet meg inn mot stien på sørsiden mot Sigridsbu. Det var en smule mørkt i skogen før stigningene, men ikke mørkere enn at sansene utmerket fant vegen (det var på den tiden det ikke fantes noe man kunne stappe i ørene og la seg forstyrre, annet enn bomull..).

Det gikk utmerket å finne frem selv i mørke, og spesielt etter at jeg kom over tregrensa og lyset fra månen hjalp til. Så et lite lys i det fjerne da jeg kom opp på første topp, og tippet på at det var Sigridsbu jeg så og at det var folk der og peilet meg inn dit. Stakk en tur innom, og riktignok var det folk der, som tilbød meg nypoppet popcorn, før jeg trasket videre til Store-Ble der jeg hadde bestemt meg for å sove under åpen himmel. Natten ble akkurat så kald den burde, for å kjenne at jeg sov ute og ikke inne..

Etter den gangen har det blitt mang en gang til Store-Ble, og alle gangene har jeg tilbragt under åpen himmel, også vinterstid. For meg kommer jeg nærmere naturen på den måten enn å ligge i telt, når været "tillater" det. Det er ikke en topp som kreves all verden, men samtidig gir den iallfall meg følelsen nok til å verdsette det å være ute i naturen og stillheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt klart Gaustadtoppen du så, den ligger vel bare 3 mil vest for Store ble. Jeg var på Store Ble på lørdag for 2 uker siden, og da blåste det så hardt oppe på snaufjellet at jeg kunne lene meg mot vinden, tipper det var rett under liten kuling. Vi endte opp med å snu litt etter at vi hadde gjort unna nesten all stigningen før Sigridsbu. Det var rett og slett ikke noe hyggelig å gå lenger, det var nesten umulig å snakke sammen. Det var endel folk i fjellet den dagen, så kanskje ryktene om sterk vind har drevet folk bort?

Den vestre ruten fra Nordstul til Sigridsbu er definitivt den med best utsikt på vei til Bletoppen, har gått dalen en gang og det føltes som en transportetappe. Store ble overrasket meg positivt første gangen jeg var der også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på en liten tur til Store Ble i dag. Gikk fra Nordstul og tilbake. Nydelig vær og utsikt milesvis fra toppen. Gaustadtoppen var dekket av snø og pakket inn skyer. Vinteren er i anmasj. Masse folk på tur, både småbarnsfamilier og gamle. Høstferien drar tydeligvis folket ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

Var på ski på Ble både i går og i dag. På Fagerfjell (560moh) i går var det ca 30 cm våt sno og greit å ta seg fram i skogsterreng.

Var høyere i dag, gikk fra Høgda over Korslinuten inn mot Strutåsen. I 700 meters høyde var det veldig greit skiføre. Vannene ser ikke gode ut, men på Sveisbufjell var det 6 cm is på større vann sist helg. Med litt kulde vil sørpelaget som nå ligger på vannene forhåpentligvis fryse noe bedre til-

Hvor har du tenkt deg?

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå ble jeg inspirert! Har hatt hytte i foten av Øvre Bjørvatn i 40år, og jeg har enda ikke vært på blefjellstoppen! Det er bare flaut. Skal gjøres noe med i nærmeste framtid! Fordi det er et fantastisk vakkert område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.