Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets stridsrasjon


Steinar M

Anbefalte innlegg

Slik du beskriver det, så virker det som om du mener den amerikanske MRE( Meal Ready to Eat). Den kommer med en grønn pose som har magnesium pulver i (Mg), når du da heller vann (H2O) i så vill det dannes magnesiumoksid (MgO) og reaksjonen vil gi fra seg varme og hydrogengass(H2) og du vil få varm mat på ca 7 - 12 minutter.

Egentlig så er det ikke lov å selge den militære versjonen, men det er ikke noe straff for de som gjør det (så vidt jeg vet). Det blir EKS solgt i Army surplus butikker i USA. Du kan også kjøpe på ebay.com men jeg vet ikke om du får det gjennom tollen vist du kjøper derifra.

Det finnes også en sivil versjon laget av samme selskapet (SoPakCo) som er helt lovlig å selge. Den eneste forskjellen er att selve MRE-en kommer i en gjennomsiktig plastikk (Den militære kommer i en ørken brun pakking) De sivile har to typer design på kassene, en ny og en gammel. De gamle har ikke varme posene i, men de nye har. så vist du kjøper en sivil versjon, vær sikker på att det er den nye typen. Det kan hende att du ikke får den sivile versjonen gjennom tollen heller, på grunn av varmeposen. Jeg vet ikke om reglene for den typen kjemikalier er lovlig for sivile å eie.

Her er videoer av den sivile og den militære versjonen så du kan se forskjellene.
www.youtube.com/watch?v=1Aj05APl_mU (sivil)
www.youtube.com/watch?v=Z5p-7Yb5yVE (militær)

En kasse med MRE (12 måltider per kasse) koster ca 50$ - 70$ eller 300kr - 400kr (militær versjon)
og en kasse av den sivile varianten går for ca 30$ - 50$ eller 200kr - 300kr

kjøper du et enkelt måltid kan det koste ca 7$ - 10$ eller 50kr - 60kr (begge varianter)

En ting å tenke på er att en kasse veier ganske mye og det vil koste en del i frakt.
 

Eller så kan det hende du mener åpnespis, som er en norsk utgave av den amerikanske MRE. mer info finner du her "aapnespis.no"  og her kan du kjøpe "http://www.armygear.com/stridsmateriell/ernaering/maaltider.html"

 

håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

http://www.amazon.com/Eversafe-Full-Meal-Kits-Heaters/dp/B004WGN1KO

 

$35.00 + $33.49 shipping for 12 måltider.

Regnet om til norske kroner: 35 + 34 = 69 USD x 6 kroner pr dollar = 414 kroner.

Delt på 12 (måltider) = 34, 5 kroner per måltid.

Og dette er inkludert frakt.

Rimelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

RSP er eller var Forsvarets stridsproviant. Innholdet er noe likt Snurring eller Turistproviant, men litt mer fett. Jeg driver med 1973 årgangen og den er velsmakende :)

 

Forsvaret slutte å kjøpe RSP i 1995 og gikk da over til Drytech.

 

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReserveStridsProviant skulle være det samme som Snurring, men jeg menr det ikke er helt likt.

 

Hermetikk holder et par kriger. Om ikke boksen blir skadd/rustet.

Innholdet blir litt kornet, og smaken ikke helt på topp om boksen fryser og tiner noen gangen gjennom årene.

 

Jeg har fortsatt et par bokser fra forrige århundre, og ville ikke ha problemer med å spise disse om det trengtes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaringen!

Jeg trodde dette kanskje var en slags hermetisk skinke e.l., men så feil kan man ta. Videre har jeg vært skeptisk i forhold til årstallet på lokket, men forstår at RSP tydeligvis da har de samme gode egenskapene som gammel vin. Dette skal prøves ved første anledning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "dumme" med de tropiske stridsrasjonene er at kalori-innholdet i "hovedretten" er satt ned betraktelig fra de gamle, og er istedenfor kompansert med masse smått sukkerholdig stash som Skittles mm. Smaker godt, men næringen holder ikke lenge. Er likevel som regel med beef jerky ol, men er man uheldig møter man på en pose tuna istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen av kjemikaliene de bruker i varmeelementet er farlige å få i seg. Kan lett se for meg at en eller annen løk av en rekrutt, den dagen de får bruke disse, presterer spise noe av innholdet i varmeelementet. VG/Dagbladet: "Forsvarets stridsrasjoner inneholder livsfarlige kjemikalier! Hvordan kunne noe slikt skje?-spør blogger"   :P

edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10135431 :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to slike bokser som jeg fikk en gang, men tror de er merket 1978 (?).

Hva er det egentlig i disse, Humle, og hva er holdbarhetsdatoen?

Har ikke prøvd dem da jeg ikke vet hva som er på innsiden :)

 

Holdbarhetsdatoen er til evig tid og innholdet i RSP er

 

Rester av

Sprengt

Personell

 

Usansynlig godt stekt i steikepanna med potetmos til...men du driter ikke på et par dager etterpå...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaringen!

Jeg trodde dette kanskje var en slags hermetisk skinke e.l., men så feil kan man ta. Videre har jeg vært skeptisk i forhold til årstallet på lokket, men forstår at RSP tydeligvis da har de samme gode egenskapene som gammel vin. Dette skal prøves ved første anledning. :)

 

 

Den eldste jeg har spist var fra 1962. Men det var i 1990... 68 årgangen var forøvrig utmerket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når jeg er på tur skal jeg kose meg, ikke ete smakløs guffe.

Noen få drytech i sekken som nødproviant i tilfelle rottefelle, dårlig fiskelykke osv-OK-men basere turen på det?

 

Verv dere til rett avdeling så får dere fort nok av stridsrasjoner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har noen bokser RSP fra 1982, som er veldig gode. Har også et par kasser med forsvarets Drytech pakker, synes de er veldig greie å ha med på lengre turer. Der har man det meste man trenger (sjokoladepulver, klortabletter, energidrikk, tunfisk osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg savner boksene med forsvarets RSP. :thumbsup:

Er det noen som vet om de produseres lenger.

All den nye high teck turmaten som kommer frister ikke så mye.

F.eks. så prøvde jeg en gang noen poser fra Mountain house. Fryktelige greier som var avgjørende for at turen ble avbrutt et par dager før planlagt.

De nye selvvarmene posene har jeg ikke prøvd, men jeg er meget skeptisk til "kjemien" i disse posene. Hva er det som produserer varmen?

Jeg ser at merket Eldorado er nevnt tidligere i denne tråden og min erfaring med dette merket er at det både har lav pris og lav kvalitet på det meste som leveres.

Nei, gi meg noen bokser RSP og en pakke ekte mils majones, så har jeg både middag og pålegg til brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lenge siden RSP er produsert. Snakket med FLO for et par år siden. Da hadde de solgt ut restlageret av allt slikt noen år i forveien. Da snakker vi altså 5 år+ siden.

Mulig det er å få tak i via noen som kjøpte opp mye. Evt om de fikk det så billig at de har brukt det til for av hunder eller noe.

 

Mountain House har en jeg synes er ok, lasagne med pastasaus eller hva den heter.

Eneste selvvarmende jeg har testet er den som heter åpne-spis. Prøvde vel Hjortegryte og Lasagne. Likte ikke helt smaken nei. KOnsistens var derimot bra, store biter kjøtt og poterer i gryta. Oppvarmingsgreie fungerte sånn passe. Mat ble bare lunken selv på sommern. Og fremover alt så er det tungt. LIke greit å ta med annen fersk mat. Synes f.eks Trondheims brun lapskaus på boks er vel så godt da, krever dog kjele.

 

Et lite tips til matlaging på tur som jeg har testet selv i det siste for å få litt mer smak. En bør jo ha med litt smør å steke i. jeg tok likegodt med litt kryddersmør og litt hvitløkssmør i tillegg til litt vanlig smør.

Bruker jeg det i panne når jeg steker f.eks en fisk jeg har fått. Hvitløkssmør er fint i kjelen med posemos f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk etter bokser med Trondhjems Turistproviant på matvarebutikken. Innholdet er så godt som identisk med RSP. Mener jeg så den i butikken for ikke så lenge siden.

 

RSP var forresten fine saker på tur. Jeg brukte både det og Turistproviant i mange år. En boks RSP, en god klatt smør, en halv pose potetmospulver og litt vann. Surret sammen i noen minutter i kokekaret over 111'en var noe vi brukte mye på øvelse. Hurtig, mye energi og godt på smak.

 

Fant bilde av Turistproviant, så vet du hava du skal se etter.

 

 

post-7299-0-35762100-1401951619_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner boksene med forsvarets RSP. :thumbsup:

Jeg ser noen mener Turproviant er lik RSP, men jeg trodde "Snurring" var fra samme produsent.

 

Jeg bruker i hvert fall "Snurring" på samme måte som RSP.  (På panna og med brød.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurring er produsert av Terina, mens Turistproviant er produsert av Trondhjems(Stabburet). Turistprovianten er (så godt som) lik RSP, men Snurringen har noe annet innhold. Deriblant ris, som nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurring er produsert av Terina, mens Turistproviant er produsert av Trondhjems(Stabburet). Turistprovianten er (så godt som) lik RSP, men Snurringen har noe annet innhold. Deriblant ris, som nevnt over her.

Og jeg jobber i bransjen....

 

Jeg er blitt lurt ut på feil jorde av formen på boksen...

Og har selvsagt aldri sjekket fakta.  Takk for oppklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.