Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetoppene i Gjesdal og Bjerkreim med estetiske terningkast.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

gjesdal.gifStrålaus, Kommunetopp i Gjesdal. 1142 moh.


15.09.2012. Tidlig lørdags morgen, stjernene glitret over Evje da jeg startet turen oppover Setesdalen.
Også oppe i Valle så det ut som det skulle bli en fin dag. Men da jeg nærmet meg Suleskard begynte regnet og da jeg etter et par timers kjøring kom til Stølsdalen ovenfor Lysebotn var det nesten utrivelig. Kjørte inn til dammen ved Aklaråtjørna som ligg på ca 950 meter og parkerte ved bommen. Gikk vegen inn til Langavatn der stien starter mot Langavatnhytta starter. Gjørmesti, rettere sagt. Her hadde langvarig nedbør bløyta skikkelig opp. Vannet var også fylt opp så stien lå et par plasser i knedybde under vann:
57764488.jpg

Etter en stund på sleipt føre dukket hytta opp i enden av vannet.
34842136.jpg



Siden den var full av gjester som stod i vinduene og glåpte på denne vildringen som var ute i uværet vadet jeg heller over bekken, passerte Strålaus på nordvest sida og gikk opp på sydsida.Finner toppen greit selv i tett tåke. Sterk vind med sludd i kasta gjorde oppholdet kort. Varden var rund og bedre enn mange andre. Men ritualet med å gi varden en klem frista ikke så mye da den var bevokst med lange alger, lignet nesten tang. Men toppen var rein og ryddig. Jess, Gjesdal, jeg gir den en sterk firer.
Returen gikk samme vegen. Var innom hytta som nå var varm og tom, spiste nista og gikk / vada tilbake til bilen. Utrulig hvor godt det er å fyre opp bensinmotoren og varmeapparatetpå en slik dag.
Strålaus- Kommunetoppen i Gjesdal. 1142 moh. Terningkast 4.
19845627.jpg



bjerkreim.gifVinjakulå, Kommunetopp i Bjerkreim. 907 moh.

Kjørte ned til Sirdalen og tok deretter Hundalen ned til Byrkjedal, Tok av mot Maudal og parkerte på den store plassen på vegens høyeste punkt på ca 450 moh. Fulgte så stien bratt opp lia inntil det slaket av og gikk mer opp og ned mot kula. Nedbøren hang på meg men vinden var ikke så lei her nede. Det surklet og rant overalt. En lokal en fortalte meg at det hadde kommet 30 mm hver dag de siste par ukene. Ja rogalendingene har alltid vært heldige. Mye jord til bøndene, masse fisk og olje i havet, men mødje regn au. Litt rettferdighet må det være.
Det surklet og rant, var det stien eller en bekk ?

55261807.jpg

Det siste stykket mot toppen skulle gå på fjell. Men jeg ser lite i tåka, mister hovedstien og kommer alt for langt mot venstre. Her er og der noen nøddlinger, men hvor er toppen ? Går opp og ned og blir mer og mer dessorientert. Har bare ei grov kartfille som er printa frå nettet og kooordinatene til Vinjekula ligger selfølgelig nede i bilen. Skimter av og til en topp i det fjerne, men har mistanke om at det er topp 828 som ligg øst for kula. Eneste hjelpemiddel nå er høydemåleren på GPS'en. Den viser snaue 800 moh. Kula husker jeg skulle være 907 moh. Nei den toppen jeg skimter er ikke så høy. Jeg snur og går mest på husken tilbake og treffer på den brede sti. Litte etter dukker denne profilen opp. Kan det være Vinje som har gitt toppen navn ? Jeg bare spør. Høydemåleren viser 850 moh. Jo, dette er riktig veg.
Profilen til Vinje ?
92183229.jpg

Etter en kort klyvetur finner jeg topp-punktet. Og hvilken topp. En høydare for meg som er så glad i varder. Glemt er surklende stier, våte myrer, sleipe steiner, feilnavigering og våte klær. Her står en kvadratisk 100% flott murt varde på reinskrapet fjell uten noe fjas i nærheten. Kun en anonym toppbok-kasse på sydsiden. En mindre kopi av alle varders mor, det 100 år gamle kunstverket på Melderskin.
En soleklar sekser, Bjerkreim !!
Den får en god klem og jeg ofrer som vanlig en sjokoladebit til korpen på toppen av den.

img2339ba.jpg

Vinjåkula- Kommunetoppen i Bjerkreim. 907 moh. Terningkast 6 !

Mens jeg er på toppen begynner været å lette. Yr meldte oppklaring på formiddagen, litt for tidlig ja.
Nå blir det endelig utsikt. Utsikt til et variert og vakkert landskap. Snur meg der jeg gikk feil på veg opp. Herregud så lett det hadde vært å funnet kulå uten tåke. Jeg mistet nok en time, dersom man kan miste en time i fjellet da. Det er vel bare forran TV'n en mister tid. Men det var blitt såpass langt ut på ettermiddagen at det siste turmålet, kommunetoppen i Moi får vente. Nå ville jeg heller hjem å tørke opp. Selv ikke en kompiss på hytta i Sirdal inneholdene varm bastue og kompegryte fristet ikke nok. Får nok ha mer regnkleder med på neste raid til Rogaland... :cool:-

PS. Lurer på om RE står for regn for rogalendingene RE og REJOHN. Et litt anderledes friluftsliv er det nok her vest.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin rapport.

Langavatn er en av hyttene jeg har overnattet mest på. Men helst ikke lørdag til søndag - det var fullt i helga.

Jeg var selv på tur i samme området i helga.

Elva nede hos meg minket med 40 cm i løpet av natt til lørdag.

Vaet du har bilde av, var en del høyere på fredag.

Jeg mener det tar ca 2 timer fra bommen nedfor Akslaråtjørn til toppen av Strålaus, kan det stemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og tappert gjennomført Dag! Spørs hvor motivert jeg hadde vært i et sånt vær. Men jeg besteg jo Sarektjåkkå i stusselig vær i sommer for å ha den samme følelsen som Sondre etterpå, når alternativet er å kope i en teltvegg i timesvis så...

Det er iallfall sant at det stort sett bare er foran tven (eller ukeblader) man kan kaste bort tid. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og tappert gjennomført Dag! Spørs hvor motivert jeg hadde vært i et sånt vær. Men jeg besteg jo Sarektjåkkå i stusselig vær i sommer for å ha den samme følelsen som Sondre etterpå, når alternativet er å kope i en teltvegg i timesvis så...

Det er iallfall sant at det stort sett bare er foran tven (eller ukeblader) man kan kaste bort tid. :smile:

Har også hatt mine to dager i år med teltkoping i et forrykende uvær på Snøtinden på Svartisen.

Ikke særlig trivlig når en er tom for lesestoff også.

Man får i hvert fall testet litt klær på slike turer som den til Strålaus.

Fjellreven buksa i G-1000 stoff var gjennomvåt etter to minutter.

Berenberg jakka var derimot pottetett hele dagen. Synd at de gikk konk.... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Sverre. Starter du på 0...?..... :-P

Takk, Dag! Nei, jeg har vært på 13 kommune topper. D.v.s. er litt usikker på om den i Randaberg er riktig, men det blir i såfall rettet opp med en vinter tur. Min samling kan du se her: http://www.fottur.net/side210.html Klikk på navnet og du får se turen. I utgangspunktet så samler jeg på turer og ikke spesifikt kommune topper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Dag! Nei, jeg har vært på 13 kommune topper. D.v.s. er litt usikker på om den i Randaberg er riktig, men det blir i såfall rettet opp med en vinter tur. Min samling kan du se her: http://www.fottur.net/side210.html Klikk på navnet og du får se turen. I utgangspunktet så samler jeg på turer og ikke spesifikt kommune topper. :)

Ser du har tøys og tulltoppen Spjotheia - 278 moh, Søgne som mål.

Har rota bort fila med bilder derifra. Kanskje like godt det, Støpte ølflasker i stedet for varde..... :cry:

Høyda på den er nå nedjustert med 1,98 m. (276)

Kunne vel like godt ha sprengt ned heile fjaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har tøys og tulltoppen Spjotheia - 278 moh, Søgne som mål.

Har rota bort fila med bilder derifra. Kanskje like godt det, Støpte ølflasker i stedet for varde..... :cry:

Høyda på den er nå nedjustert med 1,98 m. (276)

Kunne vel like godt ha sprengt ned heile fjaset.

Blir nok ikke så mye turer i det sørlige Vest Agder på en stund. Har hatt campingvogna på fast plass ved Farsund 3 sommere, men nå er plassen sakt opp og det blir litt mere "fanteliv" neste sommer.

Sjefen ble lei av å være i vogna alene med 3 hunder, så det er blitt lite turer der nede de siste to årene. Men takk for tipset om høyden på "fjasetoppen". Retter den i listen min med en gang. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.