Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til bensin.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes noe alternativ som kan brukes på bensinprimuser? Har hørt at amerikanerne snakker om panel wipe og noen her på forumet har nevnt tennvæske som fuel, men tror det kun var til Optimus 111.

Tennvæske er meget mye billigere enn renset bensin, så hadde vært knall om det kunne brukes istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle primuser som kan bruke parafin kan vel bruke tennvæske. Jeg ville ikke forsøkt det i primuser som er designet for kun bensin (eks. Optimus Hunter8 og Svea 123r). Jeg bruker tennvæske på min Manaslu 96, Optimus No. 00, og Optimus 111. Min Optimus 111c og Hiker + (med novabrenner) bruker for tiden bensin, men brenner fint på tennvæske også. De to er jo såkalte multifuelbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naphta = Nafta = White spirit ? http://no.wikipedia.org/wiki/Nafta

Går vel heller dårlig å bruke sprit på multifuelbrennere?

Og det er vel mindre energi både pr. vektenhet og volumenhet...mener jeg å ha hørt en plass :-P

Mener også å ha hørt at det ikke er lurt å bruke tennveske pga. noe voks el. som kan tette filtrene i brenneren fort, eller blander jeg bare med lampeolje? (Som jeg vet tetter)

Parafin pleier i allefall å være rimligere enn renset bensin. Bare husk å ta med rødsprit el. til forvarming :???: (klok av skade...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne- du vet ikke tilfeldigvis hvor man får tak i denne spriten?

Kan enten gå til et lakkeringsverksted, de kan ofte selge til kunder.

Ellers er det mange Mekonomen og Bilxtra butikker som fører lakk og lakkeringsutstyr. Mekonomen (her om kring) fører MaxMeyer, helt grei lakk, men basen deres (Aquamax) dekker veldig dårlig, så basefarge handler jeg hos lakkeringsverkstedet (Standox), Bilextra på Lillehammer fører (gjorde i alle fall tidligere) Sikkens, det og er veldig gode produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvis du skulle dra til Danmark noen gang, pass på å ta en stikk innom et vanlig kjøpesenter, der får du kjøpt det som kalles " rensebenzin"  til ca. 20 kr. for 1/2 liter. Brenner utrolig rent, brukes også til å ta bort flekker på klær. Søler du på noe fordamper det på sekunder uten å etterlate flekker.

 

post-5741-0-10954200-1360517293_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke for meg noe annet enn åkere og gårder rundtom i Danmark. Det finnes jo noen serverdigheter, men ville ikke akkurat si at danskene er særlig kjent for å dra på tur? Man har jo Danmarks høyeste topp å bestige :). Ellers så er det nok av puber å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panel wipe datablad på norsk: http://www.globalprodukter.no/uploads/s2002_slow_panel_%20wipe.pdf

 

Bensinbrenner kan nok gå på en del rare ting, men primusbensin, og alkylatbensin (4-takt miljøbensin) er nok det tryggeste. Ingen fare å kjøre på bilbensin en gang i blandt, men det er vel en kjent sak at avgassene kan være helseskadelige, og at tilsetningstoffene tetter brenneren.  Viking bensin har det blitt advart mot her på forumet, så det har jeg ikke testet.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det, rensebenzinen koster 10kr mer enn 4takts alkylatbensin per liter. Har noen forresten hørt om at noen drar på tur i Danmark som man gjør i Norge? Ser liksom ikke for meg at det er så mange steder å vandre rundt i Danmark.

Jeg har prøvd alkylatbensin vs. rensebenzin. Førstnevnte stank ( ikke overraskende..) skikkelig bensin. Rensebenzin dufter ikke akkurat roser den heller, men det er en helt annen "aroma", lukter ikke " skitten" på samme måte som alkylat-varianten. Mitt inntrykk er at Danskeutgaven brenner renere enn alkylatbensinen. 10 kr. mindre pr. liter er selvfølgelig en forskjell, men så likevel at Oslo sportslager vil ha 79 kr. for en liter av deres Coleman fuel. Rensebenzinen virker dermed ikke så avskrekkende prismessig. Personlig velger jeg den for at den brenner så rent og ikke lukter altfor ille, prisen er mindre viktig når apparatet jeg heller det på koster mellom 1000-2000 kr.

Terskelen for å kjøpe med produktet fra Danmark er trolig også noe lavere for meg enn nordmenn flest ettersom jeg er dansk og likevel er i landet regelmessig av andre årsaker enn friluftsliv :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke for meg noe annet enn åkere og gårder rundtom i Danmark. Det finnes jo noen serverdigheter, men ville ikke akkurat si at danskene er særlig kjent for å dra på tur? Man har jo Danmarks høyeste topp å bestige :). Ellers så er det nok av puber å besøke.

Det finnes nok en ivrig sjel eller to, sjekk gjerne ut Dansk Vandrelaug sine hjemmesider: http://www.dvl.dk/   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.