Gå til innhold
  • Bli medlem

Slukboks


REs

Anbefalte innlegg

Var på fisketur sist helg og en av mine kamerater kommenterte et "problem" som jeg må innrømme alltid har vert der, men som ikke har vert så stort at jeg har forsøkt å gjøre noe med det.

Når du åpner flueboksen så står alle fluene fint på rekke og rad, en på hver knagg. Men når du åpner slukboksen så har vel de fleste mer en en sluk i hvert rom, og da henter mann som regel opp et knippe med sluket og spinnere som på et eller annet uforklarlig vis har klart å hekte sammen alle krokene slik at det nesten er umulig å få løs den du skal fiske med. Slitasjen på slukene blir også mye større når de ligger og slenger sammen i et rom i stedet for å ligge en og en.

Spørsmålet blir om det finnes noen smarte løsninger på dette problemet.

jeg husker da jeg var liten så hadde min far et sluketui som var laget av et eller annet stoff hvor slukene ble stukket ned i en liten lomme.

Finnes det noe slikt lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg brukar og ta av krokene på kvar enkelt sluk. Ofte hiver eg orginalkroken viss den er av dårlig kvalitet. Så kjøper eg inn kvalitetskrokar som f.eks owner i div str som eg monterar på ettekvart som eg har behov. Som regel brukar eg berre en krok på kvar fisketur, byttar eg sluk, tar eg av kroken og setter den inn på den nye. Etterkvart som den blir uskarp, kaster eg kroken og henter fram ein ny og skrap en. På denne måten har eg altid ein skarp kvalitetskrok i enden på sluken som sikkrar ein betre kroking.

Har gjort dette i årevis, og ikkje noke er så kjekt som og sleppe og kjempe med å løsne opp "floken" av slukar når ein skal skifte sluk. Slukskrinet blir også ryddigare, ein slepp at krokane rustar og missfargar både slukar og skrinet. Ofte vert krokane på slukane mindre kvass når dei ligg i ei "klyse" og rustar.

Kan anbefale plano sitt dobbelsidige slukskrin, finst i div str. Eg har eit slikt skrin til sjøørret, og eit til av same type berre mindre til fjellfisk. Her har du nok av plass, så kan du la eit par rom stå ledig til krokane. Brukar då ein bit skumgummi som eg har ned i rommet og festar krokane i dette. Eg har somregel med meg krokane i orginalembalasjen, og fiskar fram desse etter behov, men, ein gong gløymte eg og ha med meg krokar, og den fleire timers lange turen til det perfekte fiskevatnet vart ganske kjip der eg sto,med alle mulige slukar, men utan krok :P

Eg tar vekk krokane på spinnerere også, kniper desse av med tang, setter på ein mini splittring slik eg kan sette på krok etter eget ønske. Eit lite tips.

Sikkert mange som synast dette vert for mykje styr og bedrive, men det er verdt det.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med å ha slukene i hvert sitt rom er jo at de ikke ligger å sliter mot hverandre og sliter av maling og lager riper. For dette problemet hjelper det litt å ta av krokene, men tror ikke det er like bra som ett rom til hver sluk.

Her var biltema sin boks http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Oppbevaring/Agnbokser-455021/ Men litt bedre låser på den jeg fant i butikken.

Om man vil lage seg noe selv så kan jo denne krokholderpatenten være ett fint utgangspunkt http://www.cabelas.com/product/Fishing/Tackle-Storage/Tackle-Binders-Utility-Boxes%7C/pc/104793480/c/104777280/sc/104620680/Plano174-3503-Stowaway-SpinnerBait-Box/1344823.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Ffishing-tackle-storage-tackle-binders-utility-boxes%2F_%2FN-1100380%2FNs-CATEGORY_SEQ_104620680%3FWTz_l%3DSBC%253BBRprd704876%253Bcat104777280&WTz_l=SBC%3BBRprd704876%3Bcat104777280%3Bcat104620680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleire slukar i kvart rom er ikkje noko problem med tanke på slitajse i sjølve slukane. Men så lenge der er krok på sluken, vil krokspissen lett verte uskarp når den slår og gnisser mot sluken under transport. Dette har eg erfart ein del gongar, dermed begynte eg med og fjerne krokar :)

Kan anbefale dette planoskrinet til oppbevaring av sluker, skikkelig kvalitet som varer : http://www.academy.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_10051_12139_-1?N=97010236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker en Mustad nr.23, men det er ikke så nøye, viktigste er at den passer i lomma, er lett, men sånn passe solid.

Sorterer sluker og spinnere etter type i de 5-6 romma, men legger en bit av en brødpose el. mellom noen av slukene, og på toppen, så slukene ligger i ro mens boksen rister. Da er de lette å hente ut og de gnisser minimalt mot hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Frode_H

jeg har en sluk i hvert rom. og med på en fisketur har jeg 4stk slukskrin med 18rom hver(en del romdelere fjernet for å oppbevare større sluker, som wobblere poppere og slikt) i en praktisk fiskeveske. sammen med vekt, snelle, en flueboks er det også plass til + litt div småting. har ett sett(4stk) bokser for ferskvann. og ett sett(4stk) bokser for sjøfiske. i tillegg til et par bokser for hav fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.