Gå til innhold
  • Bli medlem

Konflikt syklister - fotgjengere


REs

Anbefalte innlegg

Har aldri hatt et problem med gående når jeg kommer på sykkel. Men senker alltid farten, plinger hvis nødvendig og tar rolig forbi. Men her i nord er det kanskje ikke så mange gående/syklende å ta hensyn til allikevel :-) Hehe.

En liten avstikker.. Var å sjekket terrengløypa vår i dag før rittet. Møtte ikke folk, og alt så greit ut. Setter i gang kort tid etterpå, og plutselig, midt i løypa rundt en sving sitter en hel barnehage å lager "bilder" med rammer i stein, og blomster/blader inni. Det var bråbrems og trille rolig i sikk-sakk forbi.. Ødela så klart sluttiden min litt, men alt i alt skal man vel bare være glad unga er ute å leker. Så får ritt være ritt.. :) (kan nevnes at jeg fikk en god heiagjeng, og klapping fra barna) hehe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt et problem med gående når jeg kommer på sykkel. Men senker alltid farten, plinger hvis nødvendig og tar rolig forbi. Men her i nord er det kanskje ikke så mange gående/syklende å ta hensyn til allikevel :smile: Hehe.

En liten avstikker.. Var å sjekket terrengløypa vår i dag før rittet. Møtte ikke folk, og alt så greit ut. Setter i gang kort tid etterpå, og plutselig, midt i løypa rundt en sving sitter en hel barnehage å lager "bilder" med rammer i stein, og blomster/blader inni. Det var bråbrems og trille rolig i sikk-sakk forbi.. Ødela så klart sluttiden min litt, men alt i alt skal man vel bare være glad unga er ute å leker. Så får ritt være ritt.. :) (kan nevnes at jeg fikk en god heiagjeng, og klapping fra barna) hehe

Hadde alle sykkelister vært slik ville det ikke vært spor av konflikter. Regler der man skal pukke på sin rett, levende eller død, ville heller ikke vært nødvendig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kanskje litt gammel tråd dette, anywho:

 

Jeg er syklist, turgåer, billist og løper: Holder til i Oslo.

 

Som flere har påpekt er det visst slik at man går på høyre side. Jeg har prøvd å gå på venstre, men da møter man jo bare på folk hele tida.

 

Men dette er ikke det største problemet: Det store problemet som jeg syns det er merkelig at ikke kommer frem er hvordan folk plasserer seg. Alle skal helst gå midt på veien, og er det to stk som går, ja da skal man gå med halvmeter mellomrom midt i veien.

 

Jeg tror det må komme regler for hvor man skal gå, hvilken side man skal sykle på og hvordan man skal oppføre seg. Da ville marka vært for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:???: 

Hei:-)

3 dager siden jeg havnet oppe på panseret på en bil.

Hei:-)

3 Dager siden jeg havnet oppe på et bilpanser faktisk.

Norge er et U-land hva gjelder sykkelstier, skilting, kultur i forhold til og ta vare på de myke trafikkanter. "Ikke regn med og bli sett" er min konklusjon

Viktig og si at ikke alle bilister er likeglade selfølgelig. Sykler vi over 20 km i timen skal vi bruke veien og det vil si at blir nettop veien.

Se på for eks dk og lær politikere. :smile:

Jenseman ;-)

Dersom sykkelistene hadde lært seg å sykle etter hverandre og ikke 2-3 i bredden, der det ikke er sykkelsti, tror jeg mye hadde vært gjort. At man kan sykle 20 kmt i snitt en nok riktig, men jeg har sett mange hvitstripesykkelister som ikke sykler så fort :-P

Men du her helt rett i at man ikke må regne med å bli sett. Jeg er selv myk trafikant. Derfor forundrer det meg at man pukker på sin rett iog velger bort sykkelstien bare fordi man har rett til å sylke i veien. Men man har jo hjelm..........., ringeklokke, og en finger å vise. Kan i farten bare huske å ha sett en eneste sykkelist som smiler. Det var en som syklet brokke/suleskard i øsende regnvær :???:

I Danmark sykler folk på 'vanlige' sykler, og har god tid. Mange smiler tilogmed. Kondomdressen har de lagt hjemme, og tour de Danmark kan vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle sykkelister vært slik ville det ikke vært spor av konflikter. Regler der man skal pukke på sin rett, levende eller død, ville heller ikke vært nødvendig :-P

Jaha? Alle problemene kommer ikke av syklistene vet du. F.eks satt jeg på med moren min som banner på sykklisten som kanskje holder 40 i 50-sonen i stedet for å sykle på fortauet. At det var 10cm slaps på fortauet syntes hun ikke var noen god grunn til å sykle på bilveien (som var bar, all slapsen var blitt måket over på fortauet).

 

Hvis alle syklister, bilister og fotgjenere hadde oppført seg som Kristina Martine, så hadde det ikke vært spor av konflikter. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist, motorsyklist, og bilist her..

Har til gode å havne i konflikt eller kollisjon, men har mange ganger blitt irritert/frustrert på trafikanters vegne uansett fremkomstmiddel. Det syndes i alle leire.

Synes veldig mange syklister synder på plassering og tilpasning. Ligge til høyre i filen når de skal til venstre f.eks. Det handler om å ta sin plass og være tydelig på hvor man skal. En forutsigbar syklist er enklere å forholde seg til. Er man til hinder, trekk ut av veibanen og la bilistene kjøre forbi. Følg hensiktsmessig hastighet på fortau osv.

Som syklist blir man generelt ofte ikke sett, og man er taper i enhver kollisjon. vær forberedt på å bremse! Vil du bremse med en bil rett bak deg? Jeg bruker vei om jeg ikke er til hinder eller klarer å holde hastighet, ellers trekker jeg ut av vei og senker hastighet til hensiktsmessig forhold inntil det er klaring i trafikken igjen, eller til jeg har krutt nok i beina til å være med trafikken. Jeg sykler alltid tidlig ut i kryss om det er klart, jeg vil ikke sykle miet i trafikken. Tenk rute, hvor er det minst konflikt, hva er mest effektivt og gir best flyt? Kanskje verdt å ta en omvei? 

De fleste trafikantene hadde hatt godt av å sitte på "motstanderns" kjøretøy ett par uker i året...

 

Bruk hue alle sammen, ingen grunn til å hisse seg opp :-). Spesielt dere myke hvor feil kanskje bare gjøres en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Alle problemene kommer ikke av syklistene vet du. F.eks satt jeg på med moren min som banner på sykklisten som kanskje holder 40 i 50-sonen i stedet for å sykle på fortauet. At det var 10cm slaps på fortauet syntes hun ikke var noen god grunn til å sykle på bilveien (som var bar, all slapsen var blitt måket over på fortauet).

 

Hvis alle syklister, bilister og fotgjenere hadde oppført seg som Kristina Martine, så hadde det ikke vært spor av konflikter. ;)

Dersom du leser inlegget og setter det i sammenheng med sitatet, så ser du at jeg sier det samme som du så klokt avslutter med. Men akk, hadde nå bare sykkelistene vært mitt i veien de gangene det var slaps på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt bil i 35 år. Har aldri opplevd problemer som tap av tid (hindringer) eller annet med syklister. Jeg har vært helårsyklist siden 1989 (de første årene ble jeg gjentatte ganger stoppet og spurt om jeg ikke visste at det var forbudt å sykle om vinteren(!)). Fotgjenger har jeg vært i over 50 år. Bortsett fra alt hatet jeg leser i kommentarfeltene i avisene er min opplevelse som bilfører, syklist og fotgjenger totalt problemløs, selv om det er rent fascinerende hvordan mange bilister overser og gir blanke i syklister. To typiske foreteelser er å kjøre forbi (i hvert fall nesten) for så å legge seg inn før de er ferdige med å passere. Det andre er å kjøre forbi (med nød og neppe) for så å svinge av til høyre og se dumt på deg som må bråstoppe. Ellers er det jo ganske typisk med avkjøring fra hovedvei som krysser sykkelbane og utkjøring over samme, uten å ta det minste hensyn til syklende.

 

Men for meg personlig er det hele problemløst, men jeg har selvsagt stor sympati og medfølelse for de bilister som må lette på gassfoten og kanskje mister 10 - 20 sekunder en gang i blant. Det skal en ikke kimse av.

 

Og nei, det er ikke rart det alltids er en krig et eller annet sted.

 

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilistene som tar hensyn til syklister er sannsynligvis syklister som av en eller annen grunn må bruke bilen, og de bilistene som garantert ikke er syklister er drosjesjåfører. Sykler du over et fotgjengerfelt så vil de aller fleste bilistene respektere dette, men kommer det en taxi så ikke forvent annet enn "krig". Enten så passerer den like foran eller like bak sykkelen, så nære at det akkurat ikke blir skade på lakken, og i en fart som skulle tyde på at han hadde "styggen sjøl" i hælene.

Er det noen bilister som man skulle forvente var oppdaterte på trafikkreglene så burde det være yrkessjåfører og spesielt drosjesjåfører siden de transporterer levende last og er på veien nesten hele døgnet. Men det er ikke alltid at det ser ut som de vet hva de holder på med.

 

Men ellers er det lite nytt hva konflikten mellom syklende og gående angår.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Her-blir-det-asfalt-i-skogen-3200119.html#.UkklmNIvneA

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article6888233.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig ikke klar over at fotgjengere bør gå på venstre siden på en gang- og sykkelsti. Det virker helt unaturlig. Men når jeg løper på en slik sti (med musikk som står rimelig lavt), holder jeg godt til høyre fordi jeg vet at stien blir brukt av mange syklister og jeg er forberedt på at de kan passere meg hele tiden.

 

En av grunnen til at jeg gjerne løper på høyre siden av og til er at jeg ikke ønsker å gå skjevt på samme siden. Veien er litt rundt. Hvis du løper på veien på venstre siden, er kroppen litt skjevt på denne siden. Jeg kompenserer på gang- og sykkelvei ved å løpe på høyre siden.

 

Forøvrig er noen fotgjengere (barnevognbrigader) så frekke at de går 5-6 i bredden over hele veien og nekter å la en åpning når en syklist kommer i sakte fart imot dem. Min mann opplevde det og måtte faktisk stoppe opp, ellers hadde han kjørt rett på dem. Og dette var på en grusvei hvor det til og med kjører biler av og til. Men syklister skal de ikke ha, selv om min mann hadde pen fart på en søndag ettermiddag med mange fotgjengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn i denne debatten at man må være representant for en hel gruppe? Er man syklist, er alle bilister og fotgjengere duseter. Er man fotgjenger, er alle syklister bøller som sykler på fortauet. Er man bilist, er alle syklister råkjørere som kjører minst to-tre stykker i bredden og ikke tar hensyn..

 

Jeg er et individ som veksler mellom å sykle, gå og kjøre. Når jeg sykler opplever jeg noen duster som kjører på en måte som er farlig for meg. Går jeg her i Oslo, hender det at det kommer noen syklende på fortauet i en fart som er farlig for fotgjengere. Som bilfører hender det at det oppstår skumle situasjoner pga aggressive syklister. Jeg skal heller ikke renvaske meg selv i alle situasjoner, verken som fotgjenger, syklist eller bilist.

 

Gjør jeg noe galt i trafikken, forventer jeg at jeg skal vurderes ut fra hvordan jeg oppfører meg i akkurat den situasjonen, ikke hvordan syklister eller bilister flest oppfører seg. Det blir så mye unødvendig aggresjon når vi projiserer våre subjektive opplevelser av en gruppe på et enkeltindivid i en situasjon som oppstår.

 

Når man har slike forutinntatte meninger, så legger man bare merke til de som oppfører seg slik man forventer, ikke de som oppfører seg slik de skal...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig ikke klar over at fotgjengere bør gå på venstre siden på en gang- og sykkelsti. Det virker helt unaturlig. Men når jeg løper på en slik sti (med musikk som står rimelig lavt), holder jeg godt til høyre fordi jeg vet at stien blir brukt av mange syklister og jeg er forberedt på at de kan passere meg hele tiden.

 

En av grunnen til at jeg gjerne løper på høyre siden av og til er at jeg ikke ønsker å gå skjevt på samme siden. Veien er litt rundt. Hvis du løper på veien på venstre siden, er kroppen litt skjevt på denne siden. Jeg kompenserer på gang- og sykkelvei ved å løpe på høyre siden.

 

Forøvrig er noen fotgjengere (barnevognbrigader) så frekke at de går 5-6 i bredden over hele veien og nekter å la en åpning når en syklist kommer i sakte fart imot dem. Min mann opplevde det og måtte faktisk stoppe opp, ellers hadde han kjørt rett på dem. Og dette var på en grusvei hvor det til og med kjører biler av og til. Men syklister skal de ikke ha, selv om min mann hadde pen fart på en søndag ettermiddag med mange fotgjengere.

 

Prøv å løp/gå på venstresiden.

Tenk slik: Hvor ofte er du redd for en syklist som du ser komme mot deg? Hvor ofte er du redd når du hører syklisten komme bakfra? 

 

 

Problemet i Oslo er at alle går på feil side, (høyre) og dermed vil du føle deg passe idiot når du går på riktig side (venstre).  men du vil i hvertfall føle at du har bedre kontroll over syklistene som kommer susene. Jeg skal prøve å ta meg noen turer i marka opp fra sognsvann, og konsekvent gå opp på venstre side. Lage litt kvalme for turgåerne som lever i sin egen lille boble. 

 

For øvrig bør det komme opp skilt som forklarer fornuftige grusvettregler (både for syklister og turgåere). 

 

Den største grunnen til konflkter er fordi alle mener de selv har rett til å gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere ganger at syklister har et dødsønske, de sniker seg fram og har forferdelig dårlig tid. Jeg er ikke interessert i å ha på samvittigheten at jeg har kjørt ned en syklist så jeg gjorde det jeg måtte gjøre for å unngå det. Prob. er kryss hvor man skal til høyre (og bruker blinklys ja) og syklister som legger seg på innsiden. Nå legger jeg meg slik at jeg spærrer sykkelfeltet (har en bil hvor du ikke ser om noen er på siden av bilen så der vil jeg ikke ha noen). Resultatet er stadige slag i bilen fordi de mener jeg står i veien for dem, men jeg slipper ihvertfall å få noen i siden når jeg skal kjøre.

Det er ikke syklister jeg har noe i mot, det er de som ikke klarer se konsekvensene av handlingene sine og som er så fulle av seg selv at de ikke ser resten av verden. Disse finnes som billister, syklister og forgjengere, og ikke minst i matbutikkene. Folk driter i om de er i veien for andre, det er om og gjøre å snike seg fram og breie seg ut. Eneste gangen man er nødt til å snike litt er i byer i rushtiden, men det er fordi ingen har vett på å slippe fram folk.

Bilister burde sykle og gå mer, syklister burde kjøre bil og gå mer og gående burde sykle og kjøre bil mer, eneste måten man kan lære seg hvordan den andre parten har det. Var først da jeg tok lappen at jeg forsto at å sykle rett ut i veien, selvom du ikke har vikeplikt, er livsfarlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom sykkelistene hadde lært seg å sykle etter hverandre og ikke 2-3 i bredden, der det ikke er sykkelsti, tror jeg mye hadde vært gjort. At man kan sykle 20 kmt i snitt en nok riktig, men jeg har sett mange hvitstripesykkelister som ikke sykler så fort :-P

Men du her helt rett i at man ikke må regne med å bli sett. Jeg er selv myk trafikant. Derfor forundrer det meg at man pukker på sin rett iog velger bort sykkelstien bare fordi man har rett til å sylke i veien. Men man har jo hjelm..........., ringeklokke, og en finger å vise. Kan i farten bare huske å ha sett en eneste sykkelist som smiler. Det var en som syklet brokke/suleskard i øsende regnvær :???:

I Danmark sykler folk på 'vanlige' sykler, og har god tid. Mange smiler tilogmed. Kondomdressen har de lagt hjemme, og tour de Danmark kan vente.

Enig i den breddesyklinga. Men hvor i Danmark har du vært? Fra jeg var liten har jeg blitt dratt i nakken tilbake på gangveien fordi jeg har havnet i sykkelfeltet. De har "vanlige" sykler og trenger ikke kondomdrakt, men selv damene i skjørt har en hinsides, bortimot livsfarlig fart på sykkelen og det koster dem ikke en kalori å meie ned en fotgjenger som står i feltet dems. Men bortsett fra en og annen dum nordmann som bare skal besøke familien så holder fotgjengere seg på fortauet, syklistene holder seg i sykkelfeltet og bilistene å bilfeltet, og det virker som at alle har god kontroll på hva de kan og skal gjøre i enhver situasjon. I Norge virker det som at ingen ting er klart og da ender det med å bli mye rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang dette spørsmålet fra en danske:

Hvorfor nordmenn måtte se ut som om de skulle delta i Tour de France når de skulle ta ut sykkelen mens danskene syklet ikledd samme klær som de brukte ellers om dagen.

Jeg kunne ikke svare på det, men selv bruker jeg sykkelturen til og fra jobben som erstatning for en time på SATS eller deromkring.

 

Elisabeth-81:

Jeg har opplevd å sykle på sykkelsti, eller rettere sagt en ca. en meter bred rødmalt stripe langs kjørebanens høyre side, som er laget for sykler. Dette var til og med på forkjørsvei. Når du sykler her så gjelder samme trafikkreglene for sykkel som for bil. Men dette vet du selvfølgelig siden du har lappen på bil.

Like foran et veikryss ble jeg forbikjørt av en Toyota Hiace som like etterpå svingte til høyre i krysset. Resultatet ble selvfølgelig en sykkel i siden og en syklist på legevakten. Så kom Onkel Politi og en stund etterpå kunne bilisten betale inn en liten månedslønn til statskassen i tillegg til å reparere bilen og betale for rep av sykkel og syklist. (Men det siste dekket sikkert forsikringen.)

Jeg hadde klart meg veldig godt uten brukket albu og ødelagt sykkel og hun som kjørte hadde sikkert også klart seg veldig godt uten alt det hunn måtte gjennom. Nettopp derfor har vi noe veldig smart som heter trafikkregler. Hvis alle følger disse så slipper vi både uhell og lange meningsløse diskusjoner i aviser og på nettet hvor det tydelig fremgår at veldig mange som har førerkort ikke skulle hatt det på grunn av at de ikke kan trafikkreglene.

En forutsetning for å få førerkort på bil er at du kan trafikkreglene, og en forutsetning for å få beholde førerkortet er at du følger disse reglene.

 

Når syklister opptrer som kamikazeryttere så er det nok bare fordi de ikke har opplevd nærkontakt med bil i stor fart. Etter en slik opplevelse så blir de fleste ganske tamme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke bare "Lindap" som finner det naturlig å gå på høyre side. jeg også, og etter min oppfatning de fleste andre også, bare se på fortauet i byene. De aller fleste butikker, senter, kinoer osv har inngangsdøren til høyre. Det samme i skiløypene, spesielt i oppoverbakkene - hold til høyre.

 

Det med å gå på venstre side kommer jo fra der fotgjengere beveger seg på (bil)trafikkert vei uten fortau. Dette med sykler på stier er relativt nytt (selv om jeg tok med guttungen i barnesete fro snart 30 år siden), og disse er uansett oftest så smale at det ikke gjør særlig praktisk forskjell om en skal forholde seg aktsomt.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs

I ditt tilfelle var det jo helt klart bilisten sin feil. Greit at bilister skal følge trafikkreglene, men det må syklistene også gjøre om de skal sykle i veibanen. Det burde kanskje vært et eget fag på skolen. En forutsetning for å få sykle burde kanskje være at man kan trafikkreglene.

Jeg mener at den som står først i køen skal kjøre først. Et unntak er kanskje motorsykler som kommer fort opp i fart og som ikke er til hinder, de kan jeg godt la kjøre først. Men hvorfor skal en sykkel som kommer bak meg få lov til å stelle seg på siden av meg og tråkke på i det lyset blir grønt. Jeg sto først og jeg er ute av krysset lenge før han. Skal de på død og liv langt fram i køen så får de legge seg på venstre side når noen febrilsk blinker til høyre, da slipper de å bli påkjørt og bilisten slipper å ha det på samvittigheten. Hadde dette skjedd av og til hadde jeg ikke reagert på det, men det var hver dag da jeg jobbet i Oslo. For meg er det en stressfaktor jeg gjerne kunne vært for uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang dette spørsmålet fra en danske:

Hvorfor nordmenn måtte se ut som om de skulle delta i Tour de France når de skulle ta ut sykkelen mens danskene syklet ikledd samme klær som de brukte ellers om dagen.

Jeg kunne ikke svare på det, men selv bruker jeg sykkelturen til og fra jobben som erstatning for en time på SATS eller deromkring.

 

Jeg vet ikke om danskene har lagt merke til det, men terrenget i Norge og Danmark er ikke akkurat helt likt...

Jeg sykler også til jobben hele året, men jeg har bare 3-4 km, så jeg trenger ikke å svette. Derfor blir det i vanlige klær. Hadde jeg hatt en lengre tur hadde jeg, som deg, tatt det som en treningstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om danskene har lagt merke til det, men terrenget i Norge og Danmark er ikke akkurat helt likt...

Jeg sykler også til jobben hele året, men jeg har bare 3-4 km, så jeg trenger ikke å svette. Derfor blir det i vanlige klær. Hadde jeg hatt en lengre tur hadde jeg, som deg, tatt det som en treningstur.

Og så har vi som bor her vest kanskje et litt annet klima enn danskene og vi trenger derfor også kanskje litt andre klær for å kunne fungere både på sykkelen og på jobben etterpå.

Dette med riktige klær er vel noe vi her på forumet har litt erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hvis det er kjørende på veien, f eks syklister, skal fotgjengere holde seg på venstre side ift gangretningen. Ref. Trafikkreglene paragraf 19. Dette gjelder også gang- og sykkelveier,  uavhengig om det er asfalt eller grus. De fleste veiene i Oslomarka er beregnet for kjørende selv om det er lite biltrafikk. Gående skal holde til venstre fordi det gir best oversikt og mest trygghet ved møte med biler og sykler.

Utfordringen er når politikere og politi kommer med råd og "pålegg" som strider mot lovverket. Da ender det med fullt kaos og overhøvlinger fra gamle damer. Raymond er jo ingen jurist akkurat...

På en sti vil jeg si at det er naturlig for gående å holde til  høyre når man møter andre gående, selv om ikke det finnes noen lover eller regler for dette.

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (6 timer siden):

På en sti vil jeg si at det er naturlig for gående å holde til  høyre når man møter andre gående, selv om ikke det finnes noen lover eller regler for dette.

Jeg kjenner en som er så og si blind, og derfor går med førerhund. Førerhund er trent til å gå på venstre side av veien. Førerhunden går på venstre side enten det er veg for motorisert ferdsel eller en bred sti/sykkelvei. I disse Coronatider så har det blitt noen møter på sti, med litt amper stemning. Dette fordi hun går på venstre side, sammen med førerhund og de som kommer i mot går på høyre side.

Vi burde gå på venstre side, uansett det gjør reglene enklere å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som argumenterer for å gå på venstre side gjer meining.

Men, eg syns det er mest naturlig og holde seg til høgre. Når ein møter nokon rett på, er det til høgre ein går for å unngå kollisjon. Dette gjelder i trapper, dører osv. Rulletrapper er det "høgrekjøring" som gjelder, og forbikjøringsfeltet er til "venstre". 

Blir kun komplisert når ein involverer forskjellige typer trafikanter som biler og sykler. Eg huska eg sku ønske eg kunne sykle på venstre side, for og få samme fordelene gåande har oppmot bilane(sjå dei tidlig, bli forbikjørt med god avstand). 

Eg går til høgre på gangfelt osv, og det gjer dei fleste andre. Er naturlig og bli forbijogga på mi venstre side. Høyrer eg ei sykkelbjelle vil eg, og sikkert de fleste andre instinktivt hoppe til høgre. 

Eg kjem aldri opp i den komiske situasjonen når to stykk prøver og gå forbi kvarandre, og fortsett og stanga i ein an, for eg går til høgre. 

Las opp på reglane for gang/sykkelsti no, og det står dei er uklare. Syklister skal holde høgre, men ingen klar regel for gåande, untatt at veien skal delast. I sverige har dei nylig sagt at gåande skal halde venstre i gang/sykkelsti. 

Kan skjønne det kan bli konflikt når grupper bruker heile veien, men om ein holder til ei side, bør det vell gå greit. 

1006384_0_398_0_0_0_0_4.jpg.a165b9ae70ea312b25dc5b29950942dc.jpg1329442230_TwintourTWBoonEdamkaruselldrenergibesparende_0.jpg.bbcd6aea2b14e6522a2def2811bf7738.jpg1586616217_0046EFSvgy6QYxP2qXIde690.jpeg.1ea76fd2d625c27df7b37090d0bf345b.jpeg22036d53-79b2-4aae-b21e-f45bd57123bb-large16x9_PHCKIDSSENSORYPATH_frame_1409.jpg.99006deb289d6b04215b15d66d8d60c0.jpg5cb12258d9af1.image.jpg.0037f234ff4862ac93356c302c29f665.jpgdepositphotos_156352696-stock-photo-people-walking-on-the-pavement.thumb.jpg.0d34e70791b878549eee5e8af22e6099.jpg

Høgre er liksom "the - right- way" 😅

Endret av Soppelmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (På 9.5.2020 den 13.53):

Hvis det er kjørende på veien, f eks syklister, skal fotgjengere holde seg på venstre side ift gangretningen. Ref. Trafikkreglene paragraf 19. Dette gjelder også gang- og sykkelveier

Skulle ønske det var slik du skriver, men kjørebane er ikke det samme som gang- og sykkelvei (se definisjoner i paragraf 1c). Dermed er det dessverre anarki på gang- og sykkelveier ift hvor fotgjengere skal befinne seg. Dette har vært tatt opp gjentatte ganger av Syklistenes landsforbund med Statens Vegvesen, Vegdirektoratet og ulike samferdselsministre, uten at dette har resultert i endringer av forskriften.

Norge er også et av svært få land i verden som har kombinerte gang- og sykkelveier og sykling på fortau. I de fleste land skilles det mellom gangveier (der syklister eventuelt kan ferdes på de gåendes premisser), og sykkelveier, der gående skal tilpasse seg på lik linje som i veibanen.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (På 15.9.2012 den 8.09):

En av de første trafikkreglene jeg lærte da jeg begynte på skolen var at vi går på venstre side av veien og kjører / sykler på høyre side.

Jeg er helt enig med deg.Det er også Trygg trafikk. Det er tryggest for fotgjenger å møte kjøretøy, enten det er bil eller sykkel med mye større fart enn dem selv når man kan ha øyekontakt.

https://www.dinside.no/motor/oppsiktsvekkende/72435770

Det er også problematisk å lære barn og foreksempel blindehunder å vurdere hvor de skal gå på venstre side og hvor de skal gå på høyre side.

Øyekontakt er også noe man lærer er viktig som MC-fører for å unngå ulykker i kryss/utkjøringer. Får man ikke øyekontakt med føreren (og fotgjengeren også for den saks skyld) som er på vei ut i kjørebanen foran en, er det hånda på bremsen klar til å stoppe. Øyekontakt er ett av de viktigste, kanskje til og med det viktigste kommunikasjonsmiddel trafikantene har seg i mellom. Det har i alle fall reddet meg en del ganger fra å kjøre en 400 kg tung MC rett inn i sida på bilen  til en uoppmerksom bilfører.

;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.