Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann i kulda.


jenseman

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Ønsker noen tips om hvordan dere løser veskebehovet i virkelig kulde. Jeg snakker om lange skiturer i 20-30 min. Hva funker beste mht. Drikkeposer, slanger (isolerte) termos med kokende vann isolerte flasker etc etc..

Opplever at slanger på drikkeposer fryser lett. Dette virker utsatt selv om men blåser vannet tilbake i posen og har den inne på kroppen.

Eller er det den enkle metoden som funker i all slags vær. Termos som må skrues opp og koppen fylles med snø i en skvett "kokende" vann ?

Jenseman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... nå anser jeg vel ikke turer på 20-30 min. på vinterstid som lange turer, selv i streng kulde (lavere enn -20).

Går utifra at det er treningsturer du her snakker om? I så fall klarer man seg fint med den væsken som en allerede har inntatt og så etterfyller man når man har avsluttet.

For de riktig lange turene over dager og uker er en termos din beste venn etter min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Spor?

Nå kobler jeg ikke:)

Det betyr bare at jeg legger til ett inlegg i tråden din, slik at jeg blir varslet om at det er kommet ett nytt inlegg i en tråd jeg har deltatt i. Dette fordi at jeg er selv interessert i å få vite hva folk svarer. Jeg kunne likesågodt skrevet "pannekake" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå anser jeg vel ikke turer på 20-30 min. på vinterstid som lange turer, selv i streng kulde (lavere enn -20).

Går utifra at det er treningsturer du her snakker om? I så fall klarer man seg fint med den væsken som en allerede har inntatt og så etterfyller man når man har avsluttet.

For de riktig lange turene over dager og uker er en termos din beste venn etter min erfaring.

Jeg tror han mener 20-30 minusgrader, ikke 20-30 minutt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20-30 min har jeg ikke med noe. Over 30 min har jeg en drikkeflaske som jeg fyller med varm solbærsaft før jeg drar ut. holder fint inntil en time. Er jeg på lengre turer enn det har jeg ofte en termos med varm toddy i tillegg til en drikkeflaske.

Så spørs det hva som er streng kulde. I minus 20 går jeg som regel ikke så lange turer. I "vanlige" minusgrader har jeg gått 3-4 timer med isolert camelback i sekken. Ikke så varmt etterhvert da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå anser jeg vel ikke turer på 20-30 min. på vinterstid som lange turer, selv i streng kulde (lavere enn -20).

Går utifra at det er treningsturer du her snakker om? I så fall klarer man seg fint med den væsken som en allerede har inntatt og så etterfyller man når man har avsluttet.

For de riktig lange turene over dager og uker er en termos din beste venn etter min erfaring.

Hei :-)

Ja jeg skulle vel skrive kalde OG lange. Med lange dager som utgangspunkt blir det jo mere vesketap og dermed og så behov for mere påfyll :-)

Takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr bare at jeg legger til ett inlegg i tråden din, slik at jeg blir varslet om at det er kommet ett nytt inlegg i en tråd jeg har deltatt i. Dette fordi at jeg er selv interessert i å få vite hva folk svarer. Jeg kunne likesågodt skrevet "pannekake" :)

:-)

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr bare at jeg legger til ett inlegg i tråden din, slik at jeg blir varslet om at det er kommet ett nytt inlegg i en tråd jeg har deltatt i. Dette fordi at jeg er selv interessert i å få vite hva folk svarer. Jeg kunne likesågodt skrevet "pannekake" :)

Har du ikke en knapp som heter "Følg dette emnet"? Hvis ikke må jeg finne ut om noe er feil..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en snor rundt drikkeflaska og ha den om halsen under jakka, evt fyll med kokende vann om morgenen og pakk den inn i ull, jervenduk eller noe annet som holder godt på varmen, da varer det ganske lenge.

Jeg bruker dette trikset selv med ei flaske i en snor rundt halsen under jakka. Dette er også en grei måte å smelte snø. Når flasken er halvtom så etterfyller jeg med snø. Dette fungerer selvølgelig bare når man er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte over 2 liter drikke pr dag på lange dagsetapper sist vinter (npl). Var opptatt av vekt og brukte derfor ikke termos. Hadde to 0,6 l vannflasker m stor åpning og 2-3 imsdalsflasker. Drakk mye til frokost og kokte opp vann som ble litt avkjølt før de ble fylt på flaskene. Brukte energipulverpakker fra forsvaret oppi. Flaskene med stor åpning ble plassert tilgjenglig på sidene av sekken og etterfylt utover dagen. Var det kaldt hadde jeg bare en flaske utenpå sekken. De andre flaskene ble pakket inn i toppen av sekken i dunjakka. Fungerte meget bra for meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan beskrive "vann/drikke rutinene" som jeg har brukt mye vinterstid i litt mer detalj, kaldeste dagene har vært på rundt -35 minus vind og dette fungerte utmerket. Har alltid med meg termos + to 1liters Nalgene flasker ut, dette holder for meg iallefall. (Brukt Lifeventure flaske noen ganger men den klarte vi å knuse i vinter når vi skulle slå løs is i flaska så er tilbake til Nalgene vinterstid)

Det siste jeg gjør om kvelden er å fylle alle flaskene med kokende vann, Nalgene flaskene går i soveposen og hjelper meg med å holde varmen gjennom natta. Om morran etter så er ofte tempraturen på vannet rundt kropps temperatur eller litt varmere, da kan jeg starte dagen med "varm drikke" (Prøver å få i meg en liter før vi bryter camp), vannet i termosen brukes til kaffe og musli og siste litern går til å koke opp nytt vann til alle flaskene. Pakker alle flaskene inn i noe varmt (ull/jervenduk), evt hvis jeg har noen våte ullsokker så trekker jeg disse utenpå Nalgene flaskene så de tørker iløpet av dagen. Iløpet av dagen så pleier jeg stortsett å drikke 1 - 1,5 drikke inkludert kaffe/lunch slik at jeg har vann til middagen uten å måtte smelte snø.

Vannet i termosen bruker jeg til lunch og kaffe, det gjenværende vannet i termosen blander jeg med vannet i siste Nalgene flaska slik at dette ikke fryser. Prøver å få i meg resten av vannet iløpet av kvelden, også har jeg et par-tre pissepauser under vannkokinga slik at jeg slipper å stå opp iløpet av natta. Dette har fungert strålende for meg, det viktigste har vært å pakke flaskene sikkelig inn i pulken slik at de ikke ligger uisolert mot plasten, da fryser de ganske fort. Har også alltid passet på å plassere flaskene ned mot bunnen av pulken da jeg har fått for meg at snøen under isolerer en god del, mulig dette bare er humbug.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan beskrive "vann/drikke rutinene" som jeg har brukt mye vinterstid i litt mer detalj, kaldeste dagene har vært på rundt -35 minus vind og dette fungerte utmerket. Har alltid med meg termos + to 1liters Nalgene flasker ut, dette holder for meg iallefall. (Brukt Lifeventure flaske noen ganger men den klarte vi å knuse i vinter når vi skulle slå løs is i flaska så er tilbake til Nalgene vinterstid)

Det siste jeg gjør om kvelden er å fylle alle flaskene med kokende vann, Nalgene flaskene går i soveposen og hjelper meg med å holde varmen gjennom natta. Om morran etter så er ofte tempraturen på vannet rundt kropps temperatur eller litt varmere, da kan jeg starte dagen med "varm drikke" (Prøver å få i meg en liter før vi bryter camp), vannet i termosen brukes til kaffe og musli og siste litern går til å koke opp nytt vann til alle flaskene. Pakker alle flaskene inn i noe varmt (ull/jervenduk), evt hvis jeg har noen våte ullsokker så trekker jeg disse utenpå Nalgene flaskene så de tørker iløpet av dagen. Iløpet av dagen så pleier jeg stortsett å drikke 1 - 1,5 drikke inkludert kaffe/lunch slik at jeg har vann til middagen uten å måtte smelte snø.

Vannet i termosen bruker jeg til lunch og kaffe, det gjenværende vannet i termosen blander jeg med vannet i siste Nalgene flaska slik at dette ikke fryser. Prøver å få i meg resten av vannet iløpet av kvelden, også har jeg et par-tre pissepauser under vannkokinga slik at jeg slipper å stå opp iløpet av natta. Dette har fungert strålende for meg, det viktigste har vært å pakke flaskene sikkelig inn i pulken slik at de ikke ligger uisolert mot plasten, da fryser de ganske fort. Har også alltid passet på å plassere flaskene ned mot bunnen av pulken da jeg har fått for meg at snøen under isolerer en god del, mulig dette bare er humbug.

Hei :-)

Supert. Her var det mye nyttig

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan beskrive "vann/drikke rutinene" som jeg har brukt mye vinterstid i litt mer detalj, kaldeste dagene har vært på rundt -35 minus vind og dette fungerte utmerket. Har alltid med meg termos + to 1liters Nalgene flasker ut, dette holder for meg iallefall. (Brukt Lifeventure flaske noen ganger men den klarte vi å knuse i vinter når vi skulle slå løs is i flaska så er tilbake til Nalgene vinterstid)

Det siste jeg gjør om kvelden er å fylle alle flaskene med kokende vann, Nalgene flaskene går i soveposen og hjelper meg med å holde varmen gjennom natta. Om morran etter så er ofte tempraturen på vannet rundt kropps temperatur eller litt varmere, da kan jeg starte dagen med "varm drikke" (Prøver å få i meg en liter før vi bryter camp), vannet i termosen brukes til kaffe og musli og siste litern går til å koke opp nytt vann til alle flaskene. Pakker alle flaskene inn i noe varmt (ull/jervenduk), evt hvis jeg har noen våte ullsokker så trekker jeg disse utenpå Nalgene flaskene så de tørker iløpet av dagen. Iløpet av dagen så pleier jeg stortsett å drikke 1 - 1,5 drikke inkludert kaffe/lunch slik at jeg har vann til middagen uten å måtte smelte snø.

Vannet i termosen bruker jeg til lunch og kaffe, det gjenværende vannet i termosen blander jeg med vannet i siste Nalgene flaska slik at dette ikke fryser. Prøver å få i meg resten av vannet iløpet av kvelden, også har jeg et par-tre pissepauser under vannkokinga slik at jeg slipper å stå opp iløpet av natta. Dette har fungert strålende for meg, det viktigste har vært å pakke flaskene sikkelig inn i pulken slik at de ikke ligger uisolert mot plasten, da fryser de ganske fort. Har også alltid passet på å plassere flaskene ned mot bunnen av pulken da jeg har fått for meg at snøen under isolerer en god del, mulig dette bare er humbug.

Bruker noenlunde de samme rutinene som zcxes om vinteren.

Får vel i meg 4-5 liter i døgnet gjennom mat og drikke på lengre vinterturer. Det meste i leir, og ca 2 liter i løpet av dagen. Bruker som regel en termos og 2 nalgene flasker. I ene flasken har jeg rent vann, og den andre med pulver som iste o.l. for å motivere til drikkepauser.

Har forøvrig et lite innlegg på bloggen med tips til hvordan unngå at vannet fryser når kvikksølvet leker gjemsel nederst i gradstokken: http://www.tursiden.net/2012/02/hvordan-unnga-at-vannflasken-fryser-i-kulden/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.