Gå til innhold
  • Bli medlem

Jyltingsmarka juli 2012, med barn


Imse

Anbefalte innlegg

Ja,det er så mange turrapporter av folk på solotur at jeg legger en turrapport under barn og friluftsliv fra våre to flotte turer i jylitngsmarka.

Søstra mi Muffen( bruker her inne) har 2 barn på 3 og 12 år og jeg har 3 stk på 5,7 og 9 år, minste min har et sjeldent syndrom og har akkurat begynt å gå, derfor er kanoturer en flott måte å komme seg ut i marka.

I vår begynte vi å snakke om kanolandet jyltingsmarka, hvor ingen av oss hadde vært siden skoleturen i 8.klasse. Jyltingsmarka er en perle i utkanten av femundsmarka, kort fortalt på østsiden av Femund, mellom Sorken og Elgå. For oss er jo ikke dette langt unna da, siden vi bor en drøy time unna Drevsjø.

Så vi planla tur, mannen fikk tatt seg en dag fri fra jobb og fikk 4 dager fri. Været var meldt så som så, veldig lurt å ha regnponcho lett tilgjengelig.

Vi hadde 4 flotte dager. Vi startet i Halvorsjøen, padlet over Glen, gjennom kanelen mellom Glen og Bursjøen og fant en fin plass der hvor vi slo opp lavvoene.

001-2.jpg

005.jpg

Dag 2 var planen å padle til Skjeftsjøen gjennom Håan. Men med 5 unger og to hunder og 3 kanoer som måtte fløtes og bæres, så nådde vi ikke skjedftsjøen pga klokka rant fra oss. Men vi var uansett ute i 8 timer eller så og koste oss.

018.jpg

Dag 3. Padlet vi Storjylitngen, dagen opprant med sol, men endte i tordenbyger og vi satte oss til på en øy der og spiste lunsj mens det regnet og tordnet. Lykken var stor da tante Muffen dro fremn gele hun hadde laget kvelden før! Og dagen ble avsluttet med nystekte vafler i lavvoen i tørt ulltøy.

043.jpg

044.jpg

061.jpg

068.jpg

070.jpg

Dag 4 skulle vi hjem, men vi padlet innom målartjønna og ungene fisket og koste seg. Alt i alt en flott tur!

073.jpg

Men man får jo lyst på mere tur da, så etter en tur hjemme i noen dager for å vaske klær, så dro Muffen og jeg med 4 av ungene( vår minste ble hjemme med mannen som måtte jobbe) enda en tur. Denne gangen ble vi 8 dager.

Det var en flott uke, regnbyger hver dag, lunsjen ble inntatt under presenning hver dag, men ingen klaget, og det var definitivt mere latter enn gråt( om det var noe). Vi padlet på alle sjøene utenom Skjeftsjøen denne gangen.

Og ja, lavkarbo funker på tur, hjemmetørket kylling, kjøttsaus, wokgrønnsaker og noen bokser kokosmelk, frøknekkebrød og tubeost og nøtter. Mor ble mett og fornøyd og slapp å tenke på magevondt og slapphet. Det tar jo litt ekstraa tid å lage 2 middager, men det holder å bløte opp min mat først og koke den opp, lage mat til de andre og koke opp min mat.

De siste 2 nettene kom mannen min med minstejenta, hundene og jammen hadde han fått med seg 3 av sine søsken og en nevø og niese. Og Muffen hentet vår far( han canadieren) som koste seg maks på tur med alle 5 barnebarn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder og fine turer. Dypt imponert over at du får det til, mange som hadde gitt opp slike prosjekter lenge før det du gjør.

Det funker igrunn ganske bra. Jeg pakker og ordner og gubben hjelper til med løfte kanoene på taket:D

Men det var definitivt en læringskurve å pakke og ha med barn på tur. Tror stikkord er å ikke stresse med å nå fastsatte mål, ha noen overraskelser på lur og la dagen gjøre seg selv( ungene er fornøyd med å ligge å sove litt i kanoen, ta noen bilder, spise litt kjeks osv). Vi stressa vel ikke på noen av turene, men fikk jo sett litt av hvert. De majestetiske fjellene fikk vi sett fra vannet, og det er i første omgang nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imse! Så koselig å treffe på deg her!

Det var bilder som ga inspirasjon kjenner jeg!

Vi har kjøpt en kano, men må ha en til, før vi legger ut på tur! Jeg elsker kanoturer, men er usikker på hvordan det blir med tre barn, så dette var veldig morsomt å lese! Siden sesongen er såpass på hell, går vi for kanoturer neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport :)

Helt enig med deg i at det er lurt å ikke ha en fast plan for turer med barn. Å dra på tur og ta det som kommer og la turen forme seg selv er nok mest avstressende både for små og store. Det dukker alltids opp små delmål etterhvert, som krever motivasjon og resulterer i mestringsfølelse. Bare det å være ute i fri lek med små oppdagelser underveis er jo suverent - i alle fall for våre små- ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.