Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytteliv i egen hytte kontra friluftsliv


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Tipper det er mange her på forumet som har egen hytte. Kunne vært artig å visst hvordan dette med egen hyttekjøp/bruk påvirker friluftslivet - i positiv eller negativ forstand. Kanskje noen har tatt et bevisst valg på å ikke ha "hytta å tenke på..."

Vi har selv hytte ved Børgefjell, i Fiplingdalen, og bruker den svært mye. Vi er her minst en uke i måneden eller mer. Tidligere leide vi hytter, og vi dro vel kanskje oftere på teltturer, men nå blir det mer hytteliv og dagsturer her i fra.

Vi prøver allikevel å få oss turer borte i fra hytta, men ser jo at det at man har hytta flytter fokus i fra telt og bål, til bygging av uthus og annet forefallende arbeid.

Det å styre på hytta er mye mer lysstbetont enn å holde på hjemme - merkelig nok :)

(jeg har holdt på med et uthus i ei uke, og været har vært ymse, men har kastet noen lange blikk opp mot fjella og spekulert på om jeg kunne klart meg/oss uten :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bevist valgt bort hytte og har aldri savnet den heller. Den hadde tatt for mye tid.

Vil heller være fri til å kunne reise rundt og oppleve all den vakre naturen vi har.

Synes også hytter tar for mye plass. Mange steder må man vasse gjennom hyttebebyggelse for å få startet turen.

Men har forståelsen for at noen velger hyttelivet. Noen har det mer primitivt på hytta enn hjemme, visa versa. Hver sin smak.

Heldigvis har heller ikke kona hatt behov for hytte. Hun har det for greit hjemme med hage og drivhus, og er også glad i tur i forskjellige landskaper.

Mye bry med hytte. Det synes sikkert hotellkonge Stordalen også.... :???:

978x.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd mange år i telt og har av og til leid en firmahytta for en helgetur. Spesielt for det siste er det greiest å ha en egen hytta der du har alt du trenger og vet hva du kan forvente. Du trenger ikke å dra med alt fiskeutstyr, ski, whisky, you name it, fordi det allerede står der.

Nå må jeg si at siden vi har denne hytta er det kjekt å besøke dem i en langhelg istedenfor å dra på telttur som vi gjorde før. Vi har bevist kjøpt en relativ ny hytte som ikke krever for mye styr, slik at vi kan nyte helgene istedenfor å jobbe der. Så det blir mange fjellturer og fisketurer, men da uten telt. Jeg må si at jeg savner dey litt å bo i telt. Det har en sjarme over seg å være et sted på fjellet hvor det er stille og med fint utsikt. I sommer har jeg dratt på telttur med en vennine og likte det godt med 3 netter i telt. Denne helgen skal jeg også på telttur.

Men når det gjelder vinter/vår er det veldig kjekt med hytte. Jeg synes ikke så mye om å krype inn i teltet med klær som er våte fra skituren og når det er tidlig mørkt. Da er det koselig med hytteliv.

Hytta har generelt en fordel at det er fort å pakke for turen i motsetning til telttur som er litt mer styr.

Men neste sommer skal vi dra på flere teltturer for å få denne følelsen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på hytte før nå, men siste året har ønsket om egen hytte kommet snikende. Mest for å ha en plass å dra til i helgene der man har alle tingene sine. Tror dørstokkmila blir litt kortere da, for jeg må ærlig innrømme at når værmeldingene er dårlige, så stikker ikke jeg til fjells alene i telt eller på DNT-hytter. Hadde jeg hatt egen hytte, tror jeg nok at jeg uansett ville ha dratt mange helger og sannsynligvis ofte blitt overrasket over at værmeldingene hadde vært i overkant negative. En annen ting som taler for hytte er at jeg knapt sover i sovepose og merker at det veier tungt når jeg vurderer teltliv (som som regel utgår til fordel for en DNT- eller firmahytte).

Det som taler imot egen hytte er variasjonsbehovet mitt. Jeg kjeder meg lett om jeg må gå de samme løypene/stiene hele tiden, så en evt. hytte må ligge slik til at det er mange muligheter både utenfor dørstokken og max en halv times kjøring unna.Også har vi selvsagt det lille tema som omhandler pris/lån. En helt klart ulempe ved det å eie egen hytte, særlig når man skal finansiere det på egen hånd i tillegg til bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette Kjell Iver, og en problemstilling jeg egentlig ikke har tenkt over før du tar det opp nå.

Jeg er i den situasjonen at jeg har en båt med alle fasiliteter ombord, og den har blitt brukt mye langs sørlandskysten sammen med familien. Jeg liker det, mens fruen og ungene elsker det! De storkoser seg blant holmer og skjær, fisker krabber, stangfiske fra land, dorging etter makrell, flotte solnedganger og mange koselige kvelder rundt et bål eller med yatzee og oljelampe i båten. Vel og bra, men jeg merker at jeg til stadighet lengter veldig etter innland, skog, ferskvann og soveposen.. Og når den tredje sommeren på rad nå har regnet bort har jeg blitt overbevist om at en hytte ville vært tingen for oss.

Når jeg tenker på hytte så mener jeg hytte. Uten vann og strøm, kun gass og oljelamper, og selvfølgelig utedo! Hytta må ligge i nærheten av et vann med fiskemuligheter, være omgitt av turterreng med muligheter for bærplukking, sopplukking, skiturer osv, maks en time å kjøre hjemmefra. Dette mener jeg vil være et bedre alternativ, og jeg tror hytta vil bli mye mer brukt enn det båten blir. Det er min mening, men så var det resten av familien da...

Ungene sier selvfølgelig "ja takk, begge deler", og for de er det helt uaktuelt å ikke skulle være på sjøen om sommeren. Fruen er litt delt, da hun støtter ungene i at sjøen er tingen om sommeren, samtidig som hun også gjerne ville hatt en base for friluftsliv resten av året. Økonomisk kan det ikke forsvares å ha både båt og hytte, så da står det litt i stampe..

Derfor synes jeg spørsmålsstillingen blir veldig interessant, og belysningen rundt det med færre teltovernattinger når man har hytte spesielt! Vi har både telt og lavvo, men siden det først og fremst er jeg og eldstemann som liker dette livet så er det kun han og jeg som har brukt dette. Kanskje det er litt egoistisk av meg å tro at en hytte vil være tingen for oss, og at jeg kanskje heller burde fokusere på å få med meg resten av familien ut på telttur isteden? Klarer jeg det så blir det jo litt "ja takk, begge deler" til en overkommelig pris :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg "disponerer" en hytte på fjellet.

ca 6km å gå opp på 607moh ved 2 fiskevann.

Er ikke der så ofte som jeg skulle ønske. Som regel er jeg der oppe 3-5 fotturer, en skitur og 5-10 skuterturer.

Hytta er ikke mer enn en koie med 3 sengeplasser, bord og en vedovn. Hytta er låst.

Synes det er genialt, med hytte der oppe. Men det er ikke hytteliv slik man er vant med med soverom, bad og all annen luksus.

Dette er parafinlamper, vedovn, primus og utedo.

Har lyst på ordentlig hytte, men hvor? Og vil jeg ha tid og bruke den?

post-1054-0-29106700-1347541512_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med hyttedrømmen i en del år. Hadde et fast søk liggende inne på Finn. Max 500 000,- Det gikk ganske lang tid før jeg fant den, og da godt under den prisen. Ikke innlagt vann, skikkelig utedass og 5-10 min å gå fra parkering. Kravet var nær skikkelige fjell og med mulighet for jakt og fiske i rimelig nærhet. Jeg opplever at det har blitt mer variert fjellbruk for meg etter at jeg fikk hytta. Kan nå mange ulike fjelltyper innen 20 min. kjøring, og jeg når snaufjellet på 20 minutter på ski. Det blir færre teltdøgn, men mer besøk av venner som har høyere terskel for å komme seg ut.

I det siste har jeg lurt på hvordan det ville vært om jeg solgte hytta og kjøpte en Multivan i stedet (Volkswagen sin "bobil" light). Det vil gi en utrolig frihet. Jeg legger den på "Kjøp og salg" her på forumet om jeg bestemmer meg for det... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode betraktninger og mye er jeg enig i. Tror at man får en annen type friluftsliv - på både godt og vondt.

For vår del har det medført mye mindre pes - mye mindre bilkjøring og en mye større frihet til å velge innland eller kyst. Siden vi bor i fjæresteinene er det uansett noe kjøring for å komme til innlandsklima, og denne delingen av "klimasoner" har gitt et helt nytt perspektiv. Kanskje spesielt på våren - når det grønnes hjemme, og det er 2 meter snø på hytta.

Vi opplevde et stort dilemma mhp valg av hyttetype. Altså "det enkle" kontra "det luksuriøse". Med 2 små barn er det ikke et must å ha innlagt vann om man er på hytta bare ei helg i ny og ne. Men om man er på hytta i ukesvis hver måned, og er avhengig av å vaske klær, dusje etc, så sier det seg selv.

Beklageligvis er det alt for mange hytter som står tomme - det er trist, men kanskje eierne er på tur?

I det siste har jeg lurt på hvordan det ville vært om jeg solgte hytta og kjøpte en Multivan i stedet (Volkswagen sin "bobil" light). Det vil gi en utrolig frihet. Jeg legger den på "Kjøp og salg" her på forumet om jeg bestemmer meg for det... ;-)

Gjør det - så kan vi ta prosenter av salget :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle har mine foreldre alltid hatt hytte på fjellet. Det i seg selv har nok påvirket meg i posiv grad ift det å bli glad i naturen / være ute. Man er vokst opp med positive minner fra det å gå på skiturer, brenne bål og kvikklunsj. I tenårene var det skisenteret som var hovedinteressen, men så kom lysten på langrenn smygende tilbake og har Idag som 31åring totalt tatt overhånd igjen.

Så når jeg reiser på hytta Idag er det for å tilbringe dagene til fots/ski og kose meg i naturen. Ofte pakker jeg sekken og sover ute ei natt eller tre, mens jeg egentlig er på hytta. Man må jo gjøre seg lommekjent i området så man utforsker nye områder og topper veldig ofte. Og så viser man "perlene" til venner og familie når dem er med.

Det å bare være på hytta synes jeg også er avslappende og gir meg mye tilbake. Det er ikke alltid man har lyst til å være på "ekspedisjon", noen ganger vil man bare vekk, slappe av og lukte på fjellufta. Det er deilig å ha muligheten til å kunne gjøre det på sparket. For min del bruker jeg også mye hytta til å tilvenne samboeren friluftslivet. Hun er ei typisk cafe latte jente, men begynner nå å trives mer og mer med turskoene på beina. Hun blir gradvis lurt ;)

Turer andre plasser hvor man planlegger telt eller gapahuk, blir ofte planlagt. Derfor tror jeg ikke at det blir nevneverdig færre av dem, selv om vi har hytte. Jeg dropper ikke en tur for å dra på hytta. Men man får flere turer hjemmefra om man har hytte...

Ja takk, begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har hytte på fjellet og denne kan jeg og familien stort sett bruke når vi vil. Synes det er veldig greit å ha denne muligheten og det blir lettere å få med sambo og småen til fjells. I sommer reiste vi oppover og bodde en natt i telt, ikke langt fra hytta. Synes det er greit å variere og det er enda mange områder å utforske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bare være på hytta synes jeg også er avslappende og gir meg mye tilbake. Det er ikke alltid man har lyst til å være på "ekspedisjon", noen ganger vil man bare vekk, slappe av og lukte på fjellufta.

Ja, du sier noe! Dette er helt klart nok en grunn til at jeg drømmer om hytte. Tenk så deilig å våkne en lørdag morgen og drikke kaffe mens man skuer utover vakker natur langt borte fra byens tetthet og bråk. Hvilken lykke det ville ha vært :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte startet hytteturene mine med en lengre vandring (1-2 uker) for så å ende opp på hytta.

Da får jeg både i pose og sekk. Hytta (på Østerdalssiden av Rondane) ligger en halvtimes gåtur fra nærbutikken i bygda og jeg har det meste jeg trenger av klær og annet liggende på hytta demed trenger jeg ikke å pakke med meg allverdens for å benytte den.

Nå er jeg usedvanlig glad i teltlivet og dersom jeg teller antall hyttedøgn kontra teltdøgn så kommer hytta dårligst ut. Jeg kommer antagelig til å avslutte hyttelivet og kun satse på telt i fjellheimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "disponerer" en hytte på fjellet.

ca 6km å gå opp på 607moh ved 2 fiskevann.

Er ikke der så ofte som jeg skulle ønske. Som regel er jeg der oppe 3-5 fotturer, en skitur og 5-10 skuterturer.

Hytta er ikke mer enn en koie med 3 sengeplasser, bord og en vedovn. Hytta er låst.

Synes det er genialt, med hytte der oppe. Men det er ikke hytteliv slik man er vant med med soverom, bad og all annen luksus.

Dette er parafinlamper, vedovn, primus og utedo.

Har lyst på ordentlig hytte, men hvor? Og vil jeg ha tid og bruke den?

Du beskriver jo en perfekt hytte.

Jeg overnatter ofte på selvbetjente turistforenings hytter, og disse har nettopp vedovn, stearinlys, gassprimus og utedo. Vannet hentes i bekken. Det er på slike hytter jeg finner roen.

Jeg har tilgang til hytte ved sjøen, som har strøm og vann,men foretrekker fjellet.

Men nå må jeg pakke for ukas overnattingstur til Blåfjellenden, som ligger på 600moh og i nærheten av fiskevann. Og det er 8-9 km å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte ja. Jeg har tilgang på to, og drømmer om en egen.

Hytte nr 1 ligger i nordenden av Nordmarka. Vann og strøm, alt inkludert, og bilvei helt inn. Flott sted for sosiale lag og kort vei hjemmefra.

Hytte nr 2 ligger på fjellet, gassprimus, solcelle og utedo, med selvbåret vann. Bilveien stopper et par km fra hytta, ser sjelden andre mennesker der når jeg er der. Langt å kjøre, men gir den ultimate ro.

Drømmen om egen er sprunget ut fra familielivet. Har lyst på noe midt mellom hytte 1 og 2. Mindre luksus enn hytte nr 1, men litt nærmere enn hytte nr 2. Tviler på at jeg finner det....

Edit: I forhold til teltliv finner jeg at muligheten for å få med hele familien ut ofte er langt større med en hytte å dra til enn uten. Nå skal det sies at jeg har tre små barn under 6 år, og kona har jeg ikke fått med ut på overnatting med telt enda, så jeg jobber fortsatt i det små. Da ser jeg det som bedre med en hytte som utgangspunkt, enn å skulle mase på tur i tid og utid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hytte er uten strøm, uten innlagt vann og med biodo. Den er min sommerbolig på 1025 moh. Har ikke overnattet hjemme siden i begynnelsen av juni... Det er 30 min å kjøre på jobb nede i bygda og det synes jeg er helt overkommelig. Bruker mest mulig tid til tur på kveldene og i helger og ferier. Det er alltid nye områder å undersøke selv om det blir en fem seks turer i uka, noen korte og noen lengre. De fleste turer går utenom sti eller kun dere av turen på sti. Kjekt med sti i de aller bratteste partiene ned fra snaufjellet. I fjor ble målet og gå en ny tur hver dag. Aldri samme sted. Det ble gjennomført. I år har det blitt en del nye turer, men endel flere gjentakelser etter at jeg gikk meg bort i tåka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Du beskriver jo en perfekt hytte.

Jeg overnatter ofte på selvbetjente turistforenings hytter, og disse har nettopp vedovn, stearinlys, gassprimus og utedo. Vannet hentes i bekken. Det er på slike hytter jeg finner roen.

Jeg har tilgang til hytte ved sjøen, som har strøm og vann,men foretrekker fjellet.

Men nå må jeg pakke for ukas overnattingstur til Blåfjellenden, som ligger på 600moh og i nærheten av fiskevann. Og det er 8-9 km å gå.

Hytta er perfekt. Der oppe finner jeg roen. Luksusen der oppe er radioen. RadioNorge og P1 er favoritt.

Har aldri vært i DNt hytter.

Er på tur opp til hytta nå om ett par timer. Årets første jakttur.

Er nokk lite fuggel i området men vi har med mat nokk. Finnbiff, egg, karbonade, bacon, løk osv. Blir nokk kos. :cool:

Kunne allikevell tenkt meg en standard hytte, med bilvei helt inntil (eller nesten), egne soverom, litt mer luksus og beliggenhet selvfølgelig på fjellet nært noen fiskevann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler egentlig

Hytte

Har en skogshytte, egentlig en gammel seter fra ca 1810. Kun 1 time å kjøre unna Oslo. Gammelt men innlagt strøm og sommervann så greit nok sånn praktisk uten at det er noe luksuskåk. Er ikke all verden spennende turterreng der men fine skiløyper om vintern. Liker å ha hytte da det er greit å komme seg ut av byen med jevne mellomrom. Bra fiskevann ved naboeiendommen, ca 1 km å gå gjennom skogen.

Er og kortere dørstokkmil for å reise dit enn å pakke sekken od dra i marka e.l. Har jo mye der oppe så man trenger ikke ta med. Og oftere ute i dårlig vær der enn jeg sikkert hadde gjort i telt. Enklere å få tørket ting og slikt der.

Så med hytte er jeg nok vekk hjemmefra klart mer enn om jeg bare hadde hatt telt. Siden stedet er gammelt går noe tid til vedlikehold da.

Telt

Kan jo reise mange flere steder. Liker og det at det blir adskillig flere fisketimer enn på hytta siden man som regel bor i vannkanten. De aller beste opplevelsene er nok på telttur men jeg er litt "godværsturist" så det har blitt en del færre netter i år enn jeg hadde tenkt. Har da ofte endt på hytta i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hytte, men kan få lånt hytte på fjellet. Skikkelig hytte, 20 min å gå fra bilen, vannet henter vi i åa og dassen har en gang vært grisehus, og hytta har 2 gassbluss. Det man trenger av luxusting altså.

Hytte med bad og strøm kunne jeg nok aldri på noe vis tenkt meg, det kaller jeg fritidsbolig og ikke hytte. Nå har dte kanskje mye med at vi faktisk bor langt ute på landet, så hyttefelthytte vil jo oppleves som utrolig klastrofobisk for oss.

Men vi har 3meter campingvogn fra 1973 som huser det meste vi trenger, så det er lett å ta en kjapp tur med den, trenger evt bare fylle opp med fersk mat. Ullundertøy mm ligger der hele sommeren, så det er enkel nr jeg pakker til telttur også, for da er alt slik samlet i vogna, bare ta med sekker og pakke der inne. Der bor stormkjøkken, turøks osv. Ergo 5kvm oppbevaring for turutstyr.

Vi drømmer om å bygge ei hytte da, på ene utslåtten vår. Enten en tømmerkoie på rundt 15kvm eller en stor jordgamme. Jordgamme høres veldig forlokkende ut, enda en ny ting å lære seg å bygge. Nope, vi har ingen høye krav, det viktigste er fravær av strøm og naboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp men hytte ved sjøen, like øst for Lindesnes. Min mor kjøpte den like etter at min far døde for så var ferieproblemet løst. Jeg var bare 12 år den gang og hytta ble mitt ferieparadis.

Nå er hytta solgt og jeg må innrømme at jeg savner den. Men da denne hytta ble solgt hadde jeg akkurat bygget mitt første hus og penger var ikke det jeg hadde mest av.

Nå er jeg så gammel at jeg, i følge statistikken, skulle hatt minst en hytte, men det har aldri vert aktuelt for oss.

Man skaffer seg mye gjeld, eller binder opp ganske mye penger som kunne vert brukt på andre ting. F.eks. reiser eller leie av hytte når det var ønskelig.

Da barna mine var små leide vi hytter når vi hadde lyst til det, og for prisen av en egen hytte så kan man leie ganske mye luksus, bruke den en periode og ikke ha noe ansvar for drift og vedlikehold når man ikke trenger den.

Jeg har også prøvd campingvogn. Fast plass ved sjøen og en tur med vogna bak bilen om sommeren.

Det ble med den ene turen.

Dette var ikke noe for meg.

Nå bruker jeg telt eller T-hytter og hvis jeg skulle trenge en hytteferie så er internettet fullt av utleiehytter over det meste av verden.

Kanskje jeg bytter ut huset mitt med et lite hus ved sjøen et sted på Sørlandet når / hvis jeg blir pensjonist. Kjøper man noe med boplikt så blir det nok et solid overskudd ved salg av det huset jeg har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette definitivt "ja takk, begge deler".

Er oppvokst med besteforeldrehytte på fjellet. Da den ble for liten bygde mine foreldre hytte i nærheten. Da den ble for liten kjøpte jeg egen hytte i nærheten. Har f.eks. vært på hytta alle påsker fra jeg var 0 år, høstferier, vinterferier, nyttårshelger, sommerferier osv osv. Dette er fjellhytter uten innlagt vann/strøm, selv om vi har en del bekvemmeligheter nå med solstrøm og gass til komfyr og kjøleskap. Utedass eller snurredass. Ikke bilveg helt fram og på vinteren er det 2-3 km å gå. Etter min smak er det litt for mange naboer rundt vår egen hytte men regner med den blir solgt når vi tar over foreldrehytta for fullt.

Når jeg kommer på hytta, fyrer opp med ved, pakker ut det lille jeg trenger å ha med meg (fordi det meste finnes der fra før), setter meg i stolen med en kopp kaffe og ser ut og innover Trollheimen... Da skjer det noe med hode, skuldre og resten av kroppen, både fysisk og mentalt.

Parallelt med hytteliv har det alltid vært rom for teltturer både med bil/hustelt og sekk/fjelltelt. Mindre med bil etterhvert men mye mer på fottur i fjellet.

Hytta kan også være utgangspunkt for fjellturer med telt, bl.a. med pulk på 2-3 dagers tur i påska.

Også reisen til/fra hytta brukes som tur. Det tar 70-80 min med bil og er en kjempefin sykkeltur med flere varianter. Har lenge hatt planer om å gå på ski til hytta noe som trolig tar 2-3 dager. Sliter litt med vegvalget spesielt hvis det er lite snø. Men det blir nok en dag! Fottur er også en mulighet som nok blir prøvd ut når tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgang på familiehytte (enkel standard sommerhytte uten strøm) på Sørlandet (vest for Mandal, øst for Lindesnes), få meter fra sjøen. Er der helst påske og høstferie evt. en liten tur sommerstid. Trives best der på vårparten (sjøørretfiske). Ellers er det teltliv i fjellet resten av barmarkssesongen som frister. Jeg får i pose og sekk og fornøyd med det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette Kjell Iver, og en problemstilling jeg egentlig ikke har tenkt over før du tar det opp nå.

Jeg er i den situasjonen at jeg har en båt med alle fasiliteter ombord, og den har blitt brukt mye langs sørlandskysten sammen med familien. Jeg liker det, mens fruen og ungene elsker det! De storkoser seg blant holmer og skjær, fisker krabber, stangfiske fra land, dorging etter makrell, flotte solnedganger og mange koselige kvelder rundt et bål eller med yatzee og oljelampe i båten. Vel og bra, men jeg merker at jeg til stadighet lengter veldig etter innland, skog, ferskvann og soveposen.. Og når den tredje sommeren på rad nå har regnet bort har jeg blitt overbevist om at en hytte ville vært tingen for oss.

Når jeg tenker på hytte så mener jeg hytte. Uten vann og strøm, kun gass og oljelamper, og selvfølgelig utedo! Hytta må ligge i nærheten av et vann med fiskemuligheter, være omgitt av turterreng med muligheter for bærplukking, sopplukking, skiturer osv, maks en time å kjøre hjemmefra. Dette mener jeg vil være et bedre alternativ, og jeg tror hytta vil bli mye mer brukt enn det båten blir. Det er min mening, men så var det resten av familien da...

Ungene sier selvfølgelig "ja takk, begge deler", og for de er det helt uaktuelt å ikke skulle være på sjøen om sommeren. Fruen er litt delt, da hun støtter ungene i at sjøen er tingen om sommeren, samtidig som hun også gjerne ville hatt en base for friluftsliv resten av året. Økonomisk kan det ikke forsvares å ha både båt og hytte, så da står det litt i stampe..

Derfor synes jeg spørsmålsstillingen blir veldig interessant, og belysningen rundt det med færre teltovernattinger når man har hytte spesielt! Vi har både telt og lavvo, men siden det først og fremst er jeg og eldstemann som liker dette livet så er det kun han og jeg som har brukt dette. Kanskje det er litt egoistisk av meg å tro at en hytte vil være tingen for oss, og at jeg kanskje heller burde fokusere på å få med meg resten av familien ut på telttur isteden? Klarer jeg det så blir det jo litt "ja takk, begge deler" til en overkommelig pris :smile:

Det du trenger er en amfibiecampingbil. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på hytta nå. På fjellet i trøndelag.(Ipad med 3G) Naturen er rett på utsiden av døra. Når kaffen er drukket, drar vi på tur.

Jeg tar med ( får med) ungene på teltturer i sommerhalvåret, men kona blir ikke med i telt. Da er det perfekt å ha hytte. Det er hele familiens fristed og hit drar vi så ofte vi kan.

For meg er det mere tiltak når teltet skal brukes. Mye forarbeid og pakking. Etterarbeid med tørking og rydding. Tyngre å komme seg på tur når været ikke er bra.

På hytta drar vi uansett vær. Vi har klær og utstyr nok her, så en liten tur innom butikken på tur opp er nok. Turene fra hytta blir kortere i dårlig vær, men vi går en tur uansett vær.

Så mye som vi bruker hytta, går nok de forskjellige turene og helgene over i hverandre. Teltturene har mere særpreg ettersom alt er forskjellig fra gang til gang.

Så konklusjonen er: ikke enten eller, men både og. Ville ikke vært hytta foruten......har 3 telt og en lavo som brukes også:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en tur innom en T-hytte for et par år siden traff jeg en skolekammerat fra ungdomsskolen. Han fortalte at han hadde ligget som tilsyn på denne hytta, og brukt den som "familiehytte", i neten 20 år. Et greit alternativ til egen hytte, men da må du nok være ganske sosial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta er ikke mer enn en koie med 3 sengeplasser, bord og en vedovn. Hytta er låst.

Synes det er genialt, med hytte der oppe. Men det er ikke hytteliv slik man er vant med med soverom, bad og all annen luksus.

Dette er parafinlamper, vedovn, primus og utedo.

Akkruat slik et hytte på fjellet skal være, slik jeg ser det! Luksus trenger man ikke over alt. Utover kosen ved å ha ei slik lita hytte, da. At man klarer seg med lite er en luksus i seg slev, mener jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.