Gå til innhold
  • Bli medlem

Losbymarka helga 7-9 september 2012 med kano-nå med video!


Tony_

Anbefalte innlegg

På min blogg har jeg lagt ut bilder fra helgen:http://friluftsgutte...ember-med-kano/



Denne turen var planlagt i noen uker og noe man så veldig frem til. Kano ble skaffet, pakkliste ble laget og utstyr sjekket. I utgangspunktet så det ut til at jeg skulle dra alene på denne turen, men den siste uka kom det 2 stk. som ville bli med. Og for en tur det ble!
Losbymarka er en av innfarstportene til Østmarka og Rælingsåsen. Videre innover ved Mønevann, som ligger 1,5 km fra Losby, er det mulig å komme seg langt innover i marka da vannene stortsett “henger” sammen. Noen steder må det bæres/trilles, men ikke lenger enn at det er verdt det. Jeg har aldri vært videre innover ved Mønevann på sommerstid og jeg må si jeg er meget positivt overrasket over hvor fint det var innover. Masse villmark hvor det er lite støy fra hverdagslivet. Dog er ikke dette noe for den som vil være helt alene da det er populært å dra på kanotur innover i disse vannene. Det var mange som hadde tenkt det samme som oss denne helga, så alene var vi ikke. Men turen ble allikevel meget bra. Med det været som har vært i helga kunne det ikke annet enn å bli vellykka.
På fredagen var det bare 2 av oss. Pga. litt sein start var vi bare ved Mønevann den første natta. Vi fant en bra leirplass, fiska litt, lagde mat og gledet oss til resten av turen der vi satt foran det knitrende bålet når mørket hadde senket seg.
Lørdagen startet med å blåse litt på bålet fra dagen i forveien så var det i full fres igjen. Frokost ble inntatt og Mønevann skulle fiskes tomt. Den gang ei. Ei litta abbor var det eneste vi fikk. Etter en times tid i kanoen på Mønevann bestemte vi oss for å pakke ned og komme oss videre innover. Denne dagen skulle siste mann også dukke opp og være med oss.
Etter at kanoen var fraktet fra Mønevann og forbi demningen var vi nå oppe i Fløyta. Her dro vi inn til en vik hvor jeg hadde vært i vinter for å se om det var mulig å slå leir der for dagen, men det var det ikke. Mens vi drev inne i vika hadde Reinert kommet og da var vi “alle mann alle” for resten av turen. Vi fant en nydelig leirplass innerst ved Geitsjøen, spiste lunsj og småfiska før vi bestemte oss for å dra inn til enden av Røyrivann og opp mot Tappenbergvann. Vi kom ikke helt opp til Tappenbergvann, men snudde ved Nordre Krokvannet etter noen kast i starten av vannet ettersom vi ikke bærte med oss kanoen opp bakken på 200-300 m.
Da vi kom tilbake til leiren tok jeg en kjapp dukkert i vannet. Ikke akkurat noe badetemperatur i vannet, men en rask dukkert gjorde godt. Varmen kom uansett fort tilbake igjen. Resten av ettermiddagen/kvelden var vi ved leiren og spiste, fiska og noe godt å drikke på. Hvordan fiskinga gikk? Reinert fikk 2 små mort. Gratulerer! Natta tok vi ute under åpen himmel inntil bålet. Litt kaldt, men absolutt verdt det.
Søndag morgen 06.00 våkna vi av et helsikes plask. Reinert hadde nettopp fyrt i bålet og han lå nå og sprelte i vannet. Det så mye kaldere ut nå enn for noen timer tilbake da jeg selv var uti. Noen timer ble det foran bålet, godt pakket i soveposen før man brøyt leir og kom seg nedover mot Losby.
En utrolig fin tur innover i Losbymarka ble det. Å være ute i kano er noe som anbefales på det sterkeste. Blir garantert en vår og høsttur neste år i kano.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe feil med den lenken du har i førsteinnlegget ditt.

Vi setter veldig stor pris på at teksten i fra turrapportene også kopieres inn i forumet. Det er beklageligvis veldig ofte at lokale hjemmesider - blogger etc blir tatt ned etter noen år, og da er tråder som bare starter med en lenke også ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe feil med den lenken du har i førsteinnlegget ditt.

Vi setter veldig stor pris på at teksten i fra turrapportene også kopieres inn i forumet. Det er beklageligvis veldig ofte at lokale hjemmesider - blogger etc blir tatt ned etter noen år, og da er tråder som bare starter med en lenke også ødelagt.

Da gjør vi slik da. Nå skal det funke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på videoen og har et par tips til dere:

Jeg tror dere kan ha stort utbytte av å gå på et padlekurs eller få en erfaren padler til å lære dere litt mer om kanopadling.

Det blir fort veldig mye gøyere, mindre slitsomt og ikke minst sikrere å padle når en har litt mer kunnskap og teknikk.

I tillegg vil jeg anbefale å alltid ha på seg flytevest når en padler. :cool:

Det så uansett ut som dere hadde en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.