Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart for fjellvandring


Chad Stokes

Anbefalte innlegg

Hei,

Min kjæreste og jeg skal på tur i fjellet, nærmere bestemt Rondane - Jotunheimen - Skarvheimen - Imingfjell - Blefjell.

Jeg er vant til kart fra Ugland og standard M711 kart, men snuser litt på Cappelens alt-i-ett kartblad. Det som frister er kombinasjonen 1:100 000 + 1: 50 000, samt at papiret er godt gummiert. Det jeg lurer på er erfaringer med disse kartene - dekker de områder bra nok (de er jo i mindre utvalg enn fx Ugland)?

Klar for tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg forstår ikkje heilt kva du meiner med "kombinasjonen 1:100 000 + 1: 50 000".

Eg har Hardangervidda-kartet som er i 1:100000, og det er heilt greit kart, langt betre enn tidlegare kart frå Cappelen. Sjølv synest eg skiløypene vert litt dominerande på kartet. Dette gjer fyrsteinntrykket veldig rotete, men lesbarheita er god når ein fyrst studerer kartet litt nøyare.

I litt vansklegare terreng, ville eg nok valgt 1:50000 kart i staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med kombinasjon er at Cappelen har 1:100 000 på den ene siden av kartet og 1:50 000 på den andre. Det sier seg selv at den minste målestokken må bli et utsnitt av den større, og jeg lurer følgende på om det er noen som har erfaring med disse kartene i de gitte områdene. Er det lille utsnittet valgt riktig i forhold til det vanskelige terrenget i området? Grunnen til at jeg spør her er at det ikke har lyktes meg å finne en butikk som har disse kartene, så jeg kan se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser at det eneste kartet i den serien som har 1:100 000 på begge sider er akkuart Hardangervidda. Alle de andre områdene har 1:100 000 på den ene siden og et utvalgt område med 1:50 000 på den andre siden. Jeg har allerede Jotunheimen, og synes det er en bra dekning. Jeg lurer på om noen har erfaring med Rondane, Skarvheimen og (som jeg har fått flott svar på fra deg) - Hardangervidda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med 50000+100000-kartet over Jotunheimen, og synes det har en fornuftig dekning. De bratteste delene er i 1:50000, dette+resten i 1:100000 (mao. er hele området i 1:100000, og så et utsnitt av dette også i 1:50000).

Siden setningen 'fornuftig dekning' kan tolkes på forskjellige forskjellige måter alt etter hvor du vil gå så har jeg tatt bilde av baksiden av kartet mitt så får du vurdere selv :smile:

post-6647-0-77274400-1347276877_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No forstår eg ;)

Etter å ha studert sida som er linka til, er det ein ting eg savner. Nemleg oversikt over kva områder som er dekka, både i 1:100000 og i 1:50000. Sida var eigentleg ganske dårleg og lite informativ og bekrefter bare mine dårlege erfaringar med Cappelen som kartprodusent.

Om karta dekker områda du skal gå i bra nok, er det ikkje lett å uttale seg om, ettersom det er bare du som veit kvar du skal gå. Sentrale områder i dei fjellstroka som har gjeve karta navn er heilt sikkert godt dekka, men korleis dekningen er i randsonene du skal ferdast, i er meir usikkert.

Hardangerviddakartet stoppar 6km aust for Gavlen på Immingfjell. Og rett nord for Tungevatnet på det austlege kartutsnittet, og rett nord for Finse på det vestlege utsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har registrert at kartbutikker (ei heller produsentene) på nett ikke helt forstår kundens behov for å se hva kartene dekker. Kun DNT som har utsnittsvisning i sin nettbutikk (pluss i margen!).

Takk for innspill om dekning på Hardangervidda! Jotunheimenkartet er det eneste jeg har (fra Cappelen) og er greit fornøyd med det, så nå må jeg bare få sett hvor 1:50 000 delen på Rondanekartet dekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Rondane kartet til en tur tidligere i sommer. Kikket litt på alternativene, men endte opp med Cappelens kombi utgave. 1:50000 siden dekker de største toppene midt inne i Rondane. I grove trekk fra Otta i SV til Folldal i NØ. 1:100000 siden dekker også viddene i alle himmelretninger. Jeg skulle gå en tur til Rondslottet, samt besøke en venn i Atnadalen. Da passet dette perfekt til meg.

Kan også legge til at jeg kjøpte kartet over Setesdalen til en annen tur. Et kartblad som dekket hele området. Det blir litt smått å orientere til inne i skogen, men til åpne landskap og vidde så fungerer det bra (iallefall for meg).

Papirkvaliteten kan jeg ikke si så mye om enda. Bruker en vanntett kartmappe. Det virker iallefall solid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.