Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg tror jeg har funnet den ultimate turtelefonen!


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig var mitt innlegg satt grundig på spissen. (Men det er jo ofte når ting blir satt på spissen at de står best.)

Jeg har full forståelse for at folk har forskjellige interresser og forskjellige behov, og det må de gjerne ha for meg.

Lang eller kort tur, med eller uten diverse hjelpemidler. Det er opplevelsen som teller og hva som oppleves som en perfekt tur er jo svært individuelt.

Noen må sykle Trondheim Oslo eller gå birkebeineren på rekordtid for å ha noe å skryte av. Jeg har en fantastisk opplevelse av å sykle langs Jærens flate landskap en sommerdag med vipeskrik og lerkesang, og kan skryte like mye av det etterpå.

Jegerjente:

Hva betyr det vel om telefonen virker eller ikke hvis den har lengst levetid på batteriet?

Det minner meg om han som hadde bygdas største stereoanlegg, men så var det en som fikk større høytalere enn ham. Da solgte han hele anlegget sitt for å få råd til enda større høytalere.

Nå hadde han bygdas desidert største høytalere. Uten lyd, men hva gjorde vel det. De var størst.

Nå kunne han sitte der og se på høytalerne sine og vite at ingen hadde større høytalere enn ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når gikk jeg sist på tur i områder med mobildekning?

Ja det vet jeg ikke for jeg gidder ikke ta med telefonen for å sjekke. Vanligvis forsvinner mobildekningen når jeg ikke lenger kan se bilen.

Jo forresten, sykkelturen til og fra jobben. Der er det dekning.

GPS?

Jeg har vert den lykkelige eier av en GPS i ca. 1,5 år, men jeg har ikke funnet ut hva jeg skal bruke den til.

Selvfølgelig vet jeg hvordan den virker, men den forteller meg ikke mer enn det kartet og kompasset forteller meg. Kartet forteller forresten mer enn Gpsen, for kartet på skjermen er jo komplett ubrukelig. Sómer du inn til det er lesbart så viser det ikke mer av landskapet enn det du ser rundt deg og ellers så er det komplett umulig å se noe som helst på den lille skjermen.

Jo, den kan fortelle meg posisjonen på stedet der jeg står, men det vet jeg jo, og så kan jeg komme hjem og se hvor jeg har gått, men det vet jeg jo også. Jeg var jo med når jeg gikk der. Ja og så kan jeg planlegge turen hjemme og så kan jeg se på Gpsen om jeg går riktig, men det har jeg jo alltid brukt kartet til tidligere.

Er det noen som har et bedre argument for GPS enn tåke og mørke?

Og så MP3 spiller?

Hva i huleste skal den brukes til?

Det må vel bli som å gå på kino med bind foran øynene.

Vel vel, kanskje litt vell pessimistisk, men jeg sverger nå til det enkle. Leve i og med naturen uten innblanding av andre moderne elementer som ødelegger opplevelsen.

Det er vel derfor man drar på tur, eller er det ikke?

Noen er jo slik at "det gamle er best" og evner ikke se fordelen med ny teknologi - om de vil eller ikke.

Husker jeg nevnte den nye dunsoveposen min overfor min bestefar, hvor han la ut om den fantastiske 40 år gamle syntetiske posen han hadde på loftet. Den var bra den skjønner du!

Jeg bruker gps`en jevnt og trutt når jeg går i områder jeg ikke har vært i før, og joda, jeg klarer å se mer enn et par meter foran meg på skjermen.

Ved å legge inn veipunkter før turen starter har jeg full kontroll underveis på hvor jeg skal gå, hvor lenge jeg skal gå, og hvor langt jeg har gått. Veldig enkelt og greit, men kanskje ikke like stilig som kun med kart?

Kartet er også med skjønner du, til planlegging av ruta videre om jeg vil gjøre endringer, for å gi bedre oversikt og til telt-kosen om kvelden for å fundere over terrenget. Ja og til navigasjon om gps`en ikke virker.

Du skriver videre "Leve i og med naturen uten innblanding av andre moderne elementer som ødelegger opplevelsen".

Hvor langt tilbake i tid strekker du dette? Går du uten klær? Med tøyfiller rundt beina istedenfor nymotens sko? Uten telt eller kanskje et gammel bommullstelt? Eller stopper innblandingen av moderne elementer fra det utstyret du fikk utdelt under førstegangstjenesten? Er det gammelt nok?

Jada, jeg liker også det enkle, men det er ikke dermed sagt at jeg ødelegger turopplevelsen ved å bruke gps eller mp3-spiller på tur, ja eller et "nymotens telt" for å søke ly i om natten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg liker også det enkle, men det er ikke dermed sagt at jeg ødelegger turopplevelsen ved å bruke gps eller mp3-spiller på tur, ja eller et "nymotens telt" for å søke ly i om natten.

Folk må gjerne ta med hva de vil for meg i naturen. Men, det er nok noen som har med langt flere duppedingser som GPS, MP3-spiller og telt, og begrepet "naturopplevelse" er noe annet enn slik jeg definerer det. Har sett folk med både mini-TV, mobilt bredbånd/laptop og annet "bare må ha med" for vel å få full utnyttelse av "naturopplevelsen". Hva er "naturopplevelse" uten Hotel Cæsar, liksom.. Det er også ok for meg, selv om jeg for min del drar ut i naturen også for å få med meg lydene eller sogar stillheten rundt meg. Gaulingen fra MP3-spilleren er noe av det jeg drar vekk fra, og for meg er det bare forstyrrende å lytte til "baby, baby, oooh yeah..." når jeg vandrer rundt og i stedet velger å lytte til lydene rundt meg som fugler, vann, vinden, +++, eller bare stillheten. Det er for meg en del av naturopplevelsen, men jeg innser at det for andre kanskje bare er skremmende og trist. For meg blir det å gå i naturen med MP3-spiller på ørene, det samme som å sitte med MP3-spiller på en konsert, men det er fritt valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne ta med hva de vil for meg i naturen. Men, det er nok noen som har med langt flere duppedingser som GPS, MP3-spiller og telt, og begrepet "naturopplevelse" er noe annet enn slik jeg definerer det. Har sett folk med både mini-TV, mobilt bredbånd/laptop og annet "bare må ha med" for vel å få full utnyttelse av "naturopplevelsen". Hva er "naturopplevelse" uten Hotel Cæsar, liksom.. Det er også ok for meg, selv om jeg for min del drar ut i naturen også for å få med meg lydene eller sogar stillheten rundt meg. Gaulingen fra MP3-spilleren er noe av det jeg drar vekk fra, og for meg er det bare forstyrrende å lytte til "baby, baby, oooh yeah..." når jeg vandrer rundt og i stedet velger å lytte til lydene rundt meg som fugler, vann, vinden, +++, eller bare stillheten. Det er for meg en del av naturopplevelsen, men jeg innser at det for andre kanskje bare er skremmende og trist. For meg blir det å gå i naturen med MP3-spiller på ørene, det samme som å sitte med MP3-spiller på en konsert, men det er fritt valg..

Når det gjelder MP3-spiller har jeg forståelse for at noen bruker denne om kvelden for å få sove. Når det er vindstille hører du jo selv den minste mus løpe forbi teltet.

Når jeg er på tur i Vassfaret foretrekker jeg å slå opp teltet i nærheten av rennende vann. Da sovner du som en stein selv om du et par timer tidligere har sett ferske spor etter bamsen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder MP3-spiller har jeg forståelse for at noen bruker denne om kvelden for å få sove. Når det er vindstille hører du jo selv den minste mus løpe forbi teltet.

Når jeg er på tur i Vassfaret foretrekker jeg å slå opp teltet i nærheten av rennende vann. Da sovner du som en stein selv om du et par timer tidligere har sett ferske spor etter bamsen :shock:

Så selv den minste mus lager "så mye lyd" at man trenger MP3-spiller for å øverdøve den skremmende lyden der? Personlig hadde jeg sovnet fortere med lyden av en mus enn lyden av musikk tredd inn i øret. At stillheten er så "skremmende" at man ikke får sove, var noe nytt for meg. Jeg har motsatt problem - å få sove med alle lydene rundt meg fra biler, fly, musikk, slamrende dører, etc..

Iallfall godt å vite at du ikke stapper ørepropper med lyd i ørene når du har sett bjørnespor tidligere.. Dog, er det noen grunn til å frykte bjørnen? Statistisk sett skal man jaggu være uheldig om man blir angrepet av bjørn her til lands, iallfall når man sover. Men, det er vel med bjørn som med å fly, at noen velger å være redd selv om statistikken sier det er aldri så trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv den minste mus lager "så mye lyd" at man trenger MP3-spiller for å øverdøve den skremmende lyden der? Personlig hadde jeg sovnet fortere med lyden av en mus enn lyden av musikk tredd inn i øret. At stillheten er så "skremmende" at man ikke får sove, var noe nytt for meg. Jeg har motsatt problem - å få sove med alle lydene rundt meg fra biler, fly, musikk, slamrende dører, etc..

Iallfall godt å vite at du ikke stapper ørepropper med lyd i ørene når du har sett bjørnespor tidligere.. Dog, er det noen grunn til å frykte bjørnen? Statistisk sett skal man jaggu være uheldig om man blir angrepet av bjørn her til lands, iallfall når man sover. Men, det er vel med bjørn som med å fly, at noen velger å være redd selv om statistikken sier det er aldri så trygt.

Når har jo du tredd en påstand nedover alle andre i diskusjonen om at "stillheten er skremmende", og at det er derfor folk har med seg musikk på tur. Snedig.

Jeg kan jo ikke snakke for alle andre som hører på musikk på tur, men for min egen del så har det ingenting å gjøre med at stillheten er skremmende. Jeg liker musikk, og evner å finne annen type musikk enn "baby baby oh yeah" som du refererte til tidligere. At jeg hører en av mine favorittlåter mens jeg går, eller når jeg har lagt meg i posen for kvelden, er noe som er med på å heve opplevelsen min. Det er dessverre ikke slik at det høres fuglesang, rennende vann eller lyden av smågnagere rundt teltet hele tiden. Da er det veldig kjekt å kunne høre på kvalitetsmusikk og la bjørn være bjørn for ei stund. Prøv det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edsson:

Du må huske på at en stor del av friluftsfolket kommer fra mer urbane strøk og dermed ønsker å ta med seg noe kjent og trygt. En god natts søvn er tross alt en forutsettning for å nyte turen.

Jeg er selv vokst opp på gårdsbruk og har brukt naturen til avkobling siden jeg var barn. Jeg bor for øyeblikket sentralt i en by.

Om det er en trailer som kjører forbi på veien eller en elg som knekker en kvist går ut på det samme. Det vekker sansene og forstyrrer søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det veldig kjekt å kunne høre på kvalitetsmusikk og la bjørn være bjørn for ei stund. Prøv det.

Kvalitetsmusikk hører jeg på konserter, ikke med MP3 (har ikke en gang spiller, så jeg får ikke prøvd) på øret ute i naturen. Den totale naturopplevelsen for meg inkluderer de naturlige lydene som finnes rundt meg der og da, ikke med propper i ørene. Kanskje du skulle prøve å venne deg til den naturlige stillheten som er i naturen, uten å måtte bruke kvalitetsmusikk for å få den totale nytelsen? Forresten det samme for meg hvordan andre definerer naturopplevelser, men jeg har problemer med at digital lyd på øret er med i den definisjonen. Dog igjen, samma for meg om andre synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edsson:

Du må huske på at en stor del av friluftsfolket kommer fra mer urbane strøk og dermed ønsker å ta med seg noe kjent og trygt. En god natts søvn er tross alt en forutsettning for å nyte turen.

Jeg er selv vokst opp på gårdsbruk og har brukt naturen til avkobling siden jeg var barn. Jeg bor for øyeblikket sentralt i en by.

Om det er en trailer som kjører forbi på veien eller en elg som knekker en kvist går ut på det samme. Det vekker sansene og forstyrrer søvnen.

Joda, jeg skjønner at det er slik for noen om ikke de fleste, men jeg personlig har problemer med å få de tingene til å passe sammen. Sansene mine hadde iallfall blitt vekket med musikk stappet inn i øret.. Og hva blir det enste for de urbane? Posevis med ferdige hamburgere kjørt inn med en eller annen firehjulstrekker? God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edsson:

Jeg mistenker at du ikke gjør ditt beste for å forstå hva jeg sier her.

For min del ønsker jeg å ha det stille når jeg sover. Enten det er en elg eller en trailer uroer det søvnen min. Jeg liker da å ligge ved siden av en bekk/elv, andre foretrekker kanskje musikk på øret for å få en bedre søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg en gang å ha med mp3 spiller på jogge/gåtur i marka. men skrudde den av etter 100m, var ikke slik det skulle låte i marka.

Men en liten radio hender det jeg har med meg. Ligger man ved vann i nærhet av grusvei i marka kommer det jo biler og sykler stadig vekk på dagtid. Ikke så nøye om jeg ikke hører de så godt.

Men alt er jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med eller uten taster? Har den med touch, synes den har svært dårlig batterikapasitet. Guttungen brukte 14 dager på å knuse skjermen på sin (fall i asfalt fra en meters høyde), så ikke imponert over hvor mye juling den tåler heller. Utgaven med taster har god batterikapasitet i alle fall.

vanlige taster. Er på tur flere ganger per uke. Er vanntett og har overlevt mange fall ner i stein. men den har dårlig kamera og liten trist display...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk søker rekreasjon ute i naturen, ønsker de fleste helt fravær av kunstige lyder, inkludert telefon, MP3 og radio.. Noen undersøkelser påstår til og med at når folk ikke "klarer" å nyte stillheten i naturen uten kunstig lyd, skyldes det en form for stress.

”Lar vi støyen drepe stillheten, taper vi en kongeveg til inspirasjon, refleksjon, skapende evne – og som en kulturens veg hjem til naturen”. Nils Faarlund

Men, igjen, samma for meg. Husk bare å ta med "de ultimate batteriene" også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk søker rekreasjon ute i naturen, ønsker de fleste helt fravær av kunstige lyder, inkludert telefon, MP3 og radio.. Noen undersøkelser påstår til og med at når folk ikke "klarer" å nyte stillheten i naturen uten kunstig lyd, skyldes det en form for stress.

”Lar vi støyen drepe stillheten, taper vi en kongeveg til inspirasjon, refleksjon, skapende evne – og som en kulturens veg hjem til naturen”. Nils Faarlund

Men, igjen, samma for meg. Husk bare å ta med "de ultimate batteriene" også..

Nåer du virkelig på bærtur. Igjen kan jeg påpeke at verken jeg, eller andre jeg kjenner som har med musikkmuligheter på tur, går med dette på øret hele tiden. Jeg bruker det kun i ca 15-20 minutter etter jeg har lagt meg på kvelden. Alikevel får jeg alle naturopplevelsene andre får og koser meg gløgg ihjel. Men atter igjen er det ikke det denne tråden handler om.

Du får begynne å respektere at alle ikke er som deg og at du ikke er som alle andre. Sånn jeg ser det har du ikke et eneste positivt bidrag i denne tråden, så foreslår at du rusler videre og tar med deg den dømmende og sarkastiske tonen et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg både gammel og ny teknologi på tur. Ofte gammel Primus og smarttelefon. Som flere andre skriver her hører jeg på musikk eller ser på film etter at jeg har krøpet i soveposen. Jeg spiller aldri musikk mens jeg går eller sitter ved bålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det har du ikke et eneste positivt bidrag i denne tråden, så foreslår at du rusler videre og tar med deg den dømmende og sarkastiske tonen et annet sted.

Og det "positive bidraget" du kommer med var..? Eller er det slik at de som skriver alt du ikke liker per def er negativt? I såfall har du en utfordring, fordi verden er full av mennesker som ikke liker det samme som deg.

Som jeg har skrevet før, så er det det samme for meg hva folk stapper i ørene og lytter på for å få den store naturopplevelsen, men jeg synes fremdeles det er merkelig, og for meg og mange andre er det bare støy når vi ferdes i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk respektere at vi er forskjellige, og at vi legger ikke det samme i "naturopplevelse"?

Helt enig. Og må alt man gjør i naturen på død og liv være naturopplevelse?

Jeg har selv stått alene på en topp i Jotunheimen med vinden som river i klærne og med Muse på full blast i ørene. Ståpels over hele kroppen. Muse har aldri vært bedre for meg.

Ipoden ble kun brukt til tre sanger på toppen på hele turen. Det handlet ikke om angst for stillheten eller disrespekt for naturen. Det handlet om å gi seg selv en sterk opplevelse.

Det blir for dumt om noen definerer hva som er riktig og gal adferd ute i naturen (så lenge man ikke forsøpler eller forurenser).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for hverandre er viktig. Eg deler ikke de samme interessene som alle andre, men eg kan love dere at eg koser meg med mine interesser. Og når eg gjør det, så har det for meg ingen verdi å titte på naboen for og se om eg koser meg like mye, eller helst mer.

Eg har selv vandret både det ene og det andre stedet både med og uten musikk, både mens eg pratet sammen med en god venn, gikk i egne tanker eller pratet med noen på telefonen. Sikkert mange som mener at eg gikk glipp av HELE turen pga en liten forglemmelse. Men bryr det meg? Neh.

Min perfekte turtelefon må kunne ringes med og sende/motta tekstmeldinger med. Den må ha lang batterilevetid og aller helst knapper. Finnes den? Sikkert ikke. Og det er helt greit. Eg pakker telefonen eg har inn i en pose som er beregnet for mobiler og tåler vann, og så pakker eg telefonen bort så godt som det lar seg praktisk gjøre(ja, eg finner faktisk på og svare den om den ringer).

Så får dere andre krangle om hvilke funksjoner dere MÅ ha på deres, eller hva som helst ikke skal være der for at dere skal kunne nyte turen. For det MÅ jo være målet? Eller kanskje ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er visse elektroniske gjenstander som er obligatorisk for meg når jeg er på tur:

-Telefon

-mp3 spiller/spotify

-gps

-kamera

Jeg har til nå hatt med min HTC Desire HD, men pga elendig batteri, får jeg ikke brukt denne til annet enn en nødtelefon som er avskrudd og har vært avhengig av å drasse med flere gjenstander. Jeg jobber i mobil og telebransjen og kan enkelt og greit konkludere med at det ikke har vært en mobiltelefon som har kunne dekket alle disse punktene i et og samme firkantet apparat - til nå!

Nokia har tidligere vært den som har vært nærmest, da de hele tiden har ligget foran de andre konkurrentene når det kommer til kart, kamera og batteri. Nokia har den mest detaljerte og beste kartdatabasen blandt leverandørene man kan velge mellom, men jeg har fortsatt syntes det ikke har vært riktig nok for å legge igjen GPS og kamera hjemme på kortere turer.

I tillegg vil jeg ha en telefon som egner seg i jobb sammenheng, som i tur sammenheng.

Nå har Nokia lansert Lumia 920 med pureview teknologien som er revlusjonerende i forhold til kamera på smarttelefoner. Det revlusjonerende med denne er at ved bildetagning innendørs eller på steder med dårlig lys, så slipper linsen inn mye mere lys, som gjør at bildene knuser alt annet av hva man får på high end modellene til f.eks Apple, Samsung og HTC, altså de største i markedet når det gjelder bilder i dårlig lys-settinger. Se på videoen under og scroll til 1.30 for å se sammenligning av bilder tatt med Lumia 920 og Samsung galaxy SIII, det er virkelig et drastisk steg i riktig retning!

I tillegg til dette har du Nokia Maps som jeg tidligere i innlegget var inne på. Det Nokia gjør bedre enn noen annen her, er at du kan laste ned kart for område eller land du ønsker på forhånd helt gratis, noe som gjør at du ikke er avhengig av signaler og datatrafikk når du bruker kartene som man må med de andre telefonene. Nokia Maps er også utrolig detaljerte og kan fint brukes som en fullverdig frilufts GPS på kortere turer, ved siden av kart som man selvfølgelig alltid skal ha med seg. I tillegg til dette kan den brukes som "turn by turn navigation" i bilen.

For å håndere alt dette har Nokia plassert inn det største batteriet de noen gang har hatt i en telefon før. Når det kommer til byggkvaliteten på telefonen, er dette et område Nokia også er best. Hele telefonen er i polykarbon unibody, som på norsk betyr at hele telefonen er et stykke. Altså ikke deksler, biter, utagbart batteri og deler man kan ødelegge. Telefonen ble testet av de største mobilmediene i går etter lansering og det meldes om en skjerm som er den beste de har sett på en telefon før. Noe av det beste med denne, er at hvis man er ute og solen f.eks skinner på skjermen, så oppfatter mobilen dette selv og justerer lys styrken sånn at man hele tiden ser alt perfekt.

Ellers er det viktig å nevne at denne skjermen er den eneste av sitt slag da den kan opereres med fingernegler, votter, kulepenn eller hva det skulle være. Det går ikke an med noen annen smartmobil. Så på vinterstid kan man fint ligge i teltet i 20 minus og operere skjermen med dunvottene på :)

Med lagring på 32 GB har man også mer enn nok til å lagre kart og alt annet man skulle trenge.

Lanseringen på denne var i går, så er ennå ikke mye info der ute, men dette er en telefon som skal sjekkes ut så fort den kommer i butikk og blir forhåpentligvis den første telefonen som gjør at jeg kan legge igjen alt det andre hjemme.

Det kan kanskje oppfattes som om jeg er månedens ansatt hos Nokia, men dette er ikke tilfellet. Jeg har jobbet i teleoperatørbransjen i snart 10 år og engasjerer meg stort innenfor dette området, noe som gjør at jeg har en høy kometanse innenfor de forskjellige levandørens modeller, men er alikevel helt uavhengig noen av mobil produsentene.

Uansett, verdt å ta en titt på når den kommer i butikken :)

nokia-lumia-920-pics-3114.png

Har du testet hvor lenge batteriet kan vare på en lading?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.