Gå til innhold
  • Bli medlem

Turøks eller tursag på tur?


Luni

Anbefalte innlegg

Jeg for min del, med mange jeg kjenner, bruker øksen stort sett kun til kløyving på tur. Så hvor godt profilen på øksehodet er egnet til kløyving er blir vel ikke helt irrelevant for en turøks? Skulle gjerne hatt en turøks med et litt bredere hode enn Fiskars X7 som jeg bruker nå. Hadde ikke gjort meg mye at den fungerte dårlig til andre ting enn kløyving. Felling av trær synes jeg er håpløst tungvint med en kort turøks uansett. Også vanskelig å finne en god arbeidsstilling som minimerer risikoen med å sette øksa i leggen. Saga er suveren i så måte, og gir dessuten mye mer kløyvevennlige kubber.

Nå kan jo et egnet liten turøks brukes til mer, enn vedkløyving da. :) Men jeg kan holde meg til bålved. Bl.a. kvisting av  tørrgraner, hugging av (oppdeling) av kvist til småved. Og hvis det er lite småved, med ei tørrgan som kan felles og kappes opp, kan en med ei god øks lage alt, fra fliser til opptenning og dernest småved. En typisk klyveøks, egner seg kun til å klyve kubber, for å få større vedstykker. Om det noensinne blir laget en liten klyveøks for turbruk, så kommer jeg fremdeles ikke til å kjøpe noe slikt.

 

Vet ikke hva du mener med "bredere hode", på øksa! Er det øksehammeren, eller øksebladet du tenker på? Eller er det tykkelsen på øksebladet, for å få bedre klyve egenskaper? Selv klarer jeg å klyve all nødvendig bålved i skogen, men den minste turøksa til Øyo. Og den er skarp, kan til og med høvle med den. :)  Kan nevnes at den er noe tykkere i øksbladet, enn din Fiskars øks. Men jeg har heller ikke kløyveproblemer, med de minste Fiskars øksene heller. Har også prøvd den med et miniskaft, beregnet på å henge i beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil sag.

Antar at for alle som ikke kjører til leirplassen så er det litt enten eller, neppe mange som går lange turer med alle tre.

Samekniven er (for meg) bare ei dårlig øks, og altfor stor til noe fornuftig bruk, derfor er den ikke et alternativ. Vekten står ikke ifht bruksnytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo et egnet liten turøks brukes til mer, enn vedkløyving da. :) Men jeg kan holde meg til bålved. Bl.a. kvisting av  tørrgraner, hugging av (oppdeling) av kvist til småved. Og hvis det er lite småved, med ei tørrgan som kan felles og kappes opp, kan en med ei god øks lage alt, fra fliser til opptenning og dernest småved. En typisk klyveøks, egner seg kun til å klyve kubber, for å få større vedstykker. Om det noensinne blir laget en liten klyveøks for turbruk, så kommer jeg fremdeles ikke til å kjøpe noe slikt.

 

Vet ikke hva du mener med "bredere hode", på øksa! Er det øksehammeren, eller øksebladet du tenker på? Eller er det tykkelsen på øksebladet, for å få bedre klyve egenskaper? Selv klarer jeg å klyve all nødvendig bålved i skogen, men den minste turøksa til Øyo. Og den er skarp, kan til og med høvle med den. :)  Kan nevnes at den er noe tykkere i øksbladet, enn din Fiskars øks. Men jeg har heller ikke kløyveproblemer, med de minste Fiskars øksene heller. Har også prøvd den med et miniskaft, beregnet på å henge i beltet.

 

"Bredere hode" var en tullete formulering, mente selvsagt tykkere blad :) Mente ikke at jeg ønsket en vaskekte kløyvøks i turformat, bare en som er litt bedre egnet til kløyving enn den jeg har i dag. Kanskje noe ala din Øyo-øks. Som nevnt er det kløyving som alltid blir hovedjobben til øksa på mine turer. Kvisting og oppdeling av småved krever sjeldent den store innsatsen, så øksas egenskaper er ikke der så kritisk at jeg ikke hadde tålt en øks med tykkere blad.

 

Hvilke andre anvendelser tenker du på? Har aldri vært oppfinnsom nok til å finne andre bruksområder enn vedarbeid med øksa på vanlige turer, kanskje du kan gi noen gode ideer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bredere hode" var en tullete formulering, mente selvsagt tykkere blad :) Mente ikke at jeg ønsket en vaskekte kløyvøks i turformat, bare en som er litt bedre egnet til kløyving enn den jeg har i dag. Kanskje noe ala din Øyo-øks. Som nevnt er det kløyving som alltid blir hovedjobben til øksa på mine turer. Kvisting og oppdeling av småved krever sjeldent den store innsatsen, så øksas egenskaper er ikke der så kritisk at jeg ikke hadde tålt en øks med tykkere blad.

 

Hvilke andre anvendelser tenker du på? Har aldri vært oppfinnsom nok til å finne andre bruksområder enn vedarbeid med øksa på vanlige turer, kanskje du kan gi noen gode ideer? :)

Øksa mi er tykkere i bladet enn din, så du får se på denne type øks. Den er jo heller ikke dyr, så det er bare å kjøpe en og prøve. Du kan også slipe den til, så eggen blir noe mindre vinkel på, så bryter den bedre. Men som sagt, jeg har ikke problemer med din type øks heller. Det eneste kan være, at din øks oftere setter seg fast i kubben. Da er jo det gamle trikset, å snu øksa (med kubben i) og slå øksehammeren i en stubbe, eller noe annet i tre, til kubben deler seg. Vanlig gammeldags vedhugging, før kløyveøksene kom.

 

Bruk av øks på tur, så er det nesten bare fantasien som begrenser deg. Selv om jeg også bruker øksa mest til å kløyve ved. Og det er kanskje da en har en camp på samme plass, for en uke eller to, at brukområdene øker. Men kan nevne noen eksempler. Bruke øksehammeren til å slå ned teltplugger, der det er hard grunn. God hjelp, ved laging av enkelte gapahuker, eller vindskjermer. Av kubber, har jeg kløyvd og teljet tynne skjærefjøler, stekespade, emne for treskje, og mye mer. Men ei skarp øks kan den også konkurere med en skap kniv, på enkelte områder.

 

Kan også nevne, at første gang jeg var på kanotur på Femunden på 80-tallet, hadde vi behov for å tørke klær. Det fantes ikke småved, enda vi gikk mer enn hundre meter inn i skogen og søkte. Tidligere padlere hadde tatt alt. Men jeg fant ei tykk tørr furu, som andre hadde sjauet til en bålplass, i nærheten. Dette var nok tømmer, men andre hadde allerede brent en del på den, så jeg annså ikke at vi gjorde noe galt, ved å bruke stokken. Vi flyttet og laget leier der. Uten småved, er jeg glad jeg hadde noe mer enn våre nyinnkjøpte Strømengkniver. Å begynne å hungge i den ca 40 - 45 cm stokken, med min 8" kniv hadde vært bare tull. Vi måtte jo ha mer ved, enn bare til et kaffebål. Heldigvis hadde jeg sikret meg og hadde med en liten turøks. Hadde en liten sammenlegbar sag, men her var den ubrukelig. Så jeg hugget jeg meg ned i stokken (kilespor, eller fallhakk), først to steder, for å få flis og opptenningsved. Så utvidet jeg avstand mellom "kilesporene" for å få noe lengere vedstykker. På den måten fikk jeg tent opp under stokken og fikk fyr på den. Måtte selvfølgelig mate, med ny ved under. Men der brant det i mange timer, etter at klærne var tørket. Uten en egnet øks, hadde vi ikke fått tørket klærne da. Vi hadde selvfølgelig klesskift, men ønsket å få tørket klærne, som etter for mange timer i regn og "sjøsprøyt" (overvann) hadde trekt vann. I dette tilfellet ville ei øks alla kløyveøks, vært håpløs å bruke. Så en god øks kan brukes til mangt, mye mer enn jeg har nevnt, spessielt for de som er litt praktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4104-0-75060500-1362521678_thumb.jpØks eller sag?

 

Ja takk, begge deler! På lengre turer er det greit å ha med seg  både øks og sag; ikke rart at jeg foretrekker kano!

 

På dagsturer har jeg kun med Granfors "Jeger",  saga jeg bruker er Fiskars "Grensag Soft-grip". 

 

Laftebila lar jeg bli hjemme!

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat ny øks jeg...

Den ble egentlig kjøpt til vinterbruk siden jeg heretter bruker pulk på dene årstiden. Så ser ingen grunn til ikke å ha med buesag og ordentlig øks lengre.

Men siden øksehodet er på bare 850 gram er den faktisk lettere enn turøksa mi med 1 kilos hode. Så spørs om ikke denne blir med likevel når jeg bruker storsekken om sommeren.

8512865590_e13f86a8b1.jpg

 

8512865214_bb07031254.jpg

8511754393_727a6f7406.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

 

Selv er jeg fornøyd med en type "Japansag" med slire som er beregnet på ferskt treverk. En sånn http://razorsaw.co.jp/english/seihin/namaki.htm .Man får disse Japansagene med masse forskjellig tanning. Den er ganske lett og stor nok til å gå på litt grov ved.

 

Hvor får du tak i disse sagene? Bestiller du rett fra nettsiden eller finnes det forhandlere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av utformingen av øksehodet og vekten på det har selvsagt skaftlengden mye å si. Men, en hendt person som også kan lese veden kommer mye lengre enn en uvant og ”ukyndig” om han har aldri så god øks. Jeg har sett folk gyve løs på vedkubber uten tanke på treffpunkt, på høye huggestabber og med både bøyd albue og tilbaketrukket skulder.


En i familien hadde vedboden full av økser i alle tenkelige utforminger, men klaget likevel på at han manglet en skikkelig god en og ville ikke høre snakk om at vedkløyving hadde det minste med kunnskap og erfaring å gjøre. Jeg utfordret ham til å samle all ved han ikke klarte å kløyve selv, så skulle jeg ta meg av dem når jeg kom på besøk. Han stilte seg opp med en overbærende mine, men minen forsvant fort, akkurat som haugen med vanskelige kubber. Han hadde f.eks aldri sett noen svinge økseskaftet på langs med vedkubben for å brekke ut vedski som hang i kvist, han hadde heller aldri sett noen benytte vedkubben selv som vekt.

 

I det hele tatt er det mange som overser det som for de fleste er opplagte og enkle knep. På tur kan ett av dem være å korte inn på kubbelengden om en har god sag. Slik sparer en vekt også. Og slik har jeg klart meg fint på alle turer med øks med min lille Øyo Speider på 0,45 kg fra midten av 70-tallet.

 

:)



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg følgende:

 

 

1. En skikkelig, håndlaget samekniv i håndhamret svart stål og reinhorn bakerst på skaftet. Den kniven har sjel, og turen føles helt feil uten den. Oppbevares (som Humle) utenpå sekken under marsj, så klipser jeg den heller på hofta når jeg har bruk for det.

 

2. En liten kniv til spikking av fliser og sløying/skjæring av fisk.

 

3. Jegersag/klappsag fra Fiskars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler :cool: Har med meg en ARS foldesag, og en liten øks. Brukte lenge den korte til Fiskars, men har gått over til den minste til Granfors. Koselig med treskaft :oops: . Man kan kløyve ganske tykke kubber med en liten øks, men man må la tyngden på kubben få gjøre jobben for deg. Bruker saga på å kappe stokker opp til ca 20 cm, og kapper de i ca 30 cm lengder. De jeg ikke klarer å kløyve direkte, vender jeg bare, og bruker vekta på kubben til å kløyve seg selv ned mot øksebladet. Har da bare behov for en liten kniv med blad på 8-10 cm til det en kniv skal brukes til. Bruker også øksa til å hugge opp tyriflis og annet som er vanskelig å bruke saga til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du tak i disse sagene? Bestiller du rett fra nettsiden eller finnes det forhandlere i Norge?

Kjøpte min på Villmarksmessa på Lillestrøm. men husker ikke av hvem. Ikke funnet lik sag på norsk nettside.

Clas selger en slik som foldesag, dog blir bladet kort http://www.clasohlson.com/no/Japansk-allroundsag/Pr408324000

Fant faktisk en på norsk side som ligner. http://www.skogsmaskiner.no/Silky-sager.html

Den som heter Gomtaro. Men den var dyere enn på messa. Tror jeg ga 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.