Gå til innhold
  • Bli medlem

Turøks eller tursag på tur?


Luni

Anbefalte innlegg

Den beste tursaga jeg har prøvd er uten tvil GR-17 fra Eagle products. Lett å bære, skarp og det lett buede bladet gjør at den kutter veldig bra. Du kan også kjøpe nytt blad når det gamle er utslitt.

http://ljohansen.no/no/produkter/friluft---turutstyr/annet-tilbehor/ars-tursag/

Sagtyper med bøyle, såkalte buesager liker jeg ikke. Buen er bare i veien ute i skogen. En sag med kun bladet kommer stort sett til over alt.

Skal du f.eks. kutte ut noen tørre einerbusker så står de som regel sammen med noen som er grønne og da kan det være ganske trangt å få lurt inn en sag mellom stammene.

Jeg har også en liten turøks av den typen som er rød bakerst på skaftet. Den er veldig fin til å kløyve veden med. Det er bare et problem og det er at de øksene av denne typen som selges i dag er tyngre enn den som jeg har. dette gjør at balansen blir litt annerledes. De kjennes litt for tunge ut i hodet. De skulle nok hatt et litt lengre skaft.

Det er ikke alltid at øksa blir med på tur, men saga er alltid med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å ha med både sag og øks, hvis jeg er på tur i skogterreng. Foreksempel under jakta. Da kan jeg fyre bål uansett vær. For våt ved er bare våt på utsiden, og hvis jeg kan kappe og kløve tørrgran eller tyri , så finner jeg alltid tørr ved.

Men på fjellet, foreks. hardangervidda der jeg liker meg om somrene, har jeg bare med en samekniv. Den holder til det som finnes der oppe, einer og vier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det er bare et problem og det er at de øksene av denne typen som selges i dag er tyngre enn den som jeg har. dette gjør at balansen blir litt annerledes. De kjennes litt for tunge ut i hodet. De skulle nok hatt et litt lengre skaft.

Det er ikke alltid at øksa blir med på tur, men saga er alltid med.

De fleste turøksene jeg har prøvd er ganske ubrukelige til å kløyve med. Øksehodet blir for tynt slik at de bare biter seg fast i veden, uten å kløyve den. De er utmerket til å hogge ned trær med, men altså kløyving er de dårlige på. Men fant ei på Biltema av alle steder som var grei nok, etter litt reprofilering av eggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste turøksene jeg har prøvd er ganske ubrukelige til å kløyve med. Øksehodet blir for tynt slik at de bare biter seg fast i veden, uten å kløyve den. De er utmerket til å hogge ned trær med, men altså kløyving er de dårlige på. Men fant ei på Biltema av alle steder som var grei nok, etter litt reprofilering av eggen :smile:

Dette er riktig. mange økser ser veldig fine ut fra siden, men snur du dem og ser rett forfra så ser du med en gang at øksehodet er alt for smalt nederst mot eggen til å kløyve med.

Før var det et klart skille mellom øks til å felle med og øks til å kløyve med, men i dag er trenden at alt ser likt ut og mange økser har også alt for kort og for rett skaft.

Noen økser blir også kalt husholdningsøks. Disse er ofte et kompromiss mellom en øks til å felle og til å kløyve med.

http://www.xn--verkt...x.cfm?id=363044

Skal jeg kjøpe øks så må jeg alltid ta den i hånda og kjenne på den. Er den ok så er det å sjekke formen på hodet.

Ikke lett å finne gode turøkser i dag selv om mange er både dyre og fancy utformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv dratt med meg en Fiskars Kløyvøks på turer i Nordmarka og andre steder. En god øks er nødvendig vis man skal klare å kløyve ting og man må se på bleien om den egner seg til kløyving eller ikke. Nå skal jeg snart teste en sag jeg har kjøpt fra USA, men det blir nok ikke før til våren siden jeg på denne tiden av året bruker primusen mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule kansje - men du verden så inspirert jeg blev! :smile: Mener selv at alle er helt normale - men vær og en på sin egen måte.

Det var da enda godt.!

På siste tur hadde jeg med Enzo Trapper, Joikesabel, Opinel #8 og SAK + ei billig, sammenleggbar hagesag fra Europris til 49 kroner...

Var ute i 3 timer of fyrte opp kaffebålet med flint og stål... sistnevnte ikke fordi det er praktisk, ikke fordi det veier lite, men rett og lsett fordi det er ren of uforfalsket moro å få det til.

Men neste gang skal jeg prøve meg på frisksjonsild med bue, og to pinner. Noe må man ta seg til der ute. Utsikt er det dårlig med i mørketida alikavel, og jeg har sett den før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da enda godt.!

På siste tur hadde jeg med Enzo Trapper, Joikesabel, Opinel #8 og SAK + ei billig, sammenleggbar hagesag fra Europris til 49 kroner...

Var ute i 3 timer of fyrte opp kaffebålet med flint og stål... sistnevnte ikke fordi det er praktisk, ikke fordi det veier lite, men rett og lsett fordi det er ren of uforfalsket moro å få det til.

Men neste gang skal jeg prøve meg på frisksjonsild med bue, og to pinner. Noe må man ta seg til der ute. Utsikt er det dårlig med i mørketida alikavel, og jeg har sett den før...

Jeg er så enig som jeg kan få blitt. Å fyre bål kan enten gjøres effektivt med tennveske og fyrstikker eller med fyrstål og knusk, bommuld eller lignende. Sistnevnte er selvfølgelig mye kjekkere.

F.eks. når jeg er ute på små dagsturer så er det mye enklere å ta med en termos med varmt vann, men det er mye koseligere å fyre bål eller primus. Det viktigste med turen er jo opplevelsen.

Hvis du skal prøve å lage bål med bare pinner så er det ofte enklere med en tørr vedskie som du lager et spor i og skyver en pinne frem og tilbake enn å bruke en roterende pinne, men det viktigste er at treet er tørt og at det du skal tenne fyr på er sjikkelig tørt og finmalt.

Kanskje disse bildene kan gi deg et tips eller to.

post-4220-0-80839700-1357828304_thumb.jp

post-4220-0-35025100-1357828336_thumb.jp

post-4220-0-00882400-1357828358_thumb.jp

post-4220-0-92264600-1357828439_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror jeg blåser liv i denne tråden igjen i stedet for å starte en ny.

Saken er nemlig den at hvis jeg ber kona om å kjøpe turutstyr til meg så får hun en lapp med merke / type, butikk og helst også bilde.

Dette er ikke særlig populært blant barna, og spesielt ikke til jul.

Til jul i fjord hadde jeg blant annet ønsket meg ny tursag. Kona og  yngste sønn var ute og handlet og resultatet ble en sammenleggbar tursag fra Jernia av merket Fixit. 

Planen var å bytte denne og kjøpe meg en ny av typen GR-17 fra Eagle Products. Men den ble bare liggende og etter en tid kjøpte jeg heller nytt blad til min gamle Eagle.

I dag ble Fixit sagen pakket ut og prøvd på restene av juletreet som fremdeles stod ute på terrassen. Førsteinntrykket var at den var litt tung, men kanskje den også var tilsvarende solid.

Jeg begynte å kviste treet med denne sagen, men hadde ikke tatt mer en fem-seks greiner før Eagle ble hentet frem. 

Fixit sagen var dårligere ny enn min gamle Eagle før den fikk nytt blad. 

Så hvis noen tenker på å kjøpe en slik sag hos Jernia eller andre steder:

Tenk på noe annet, hva som helst bare ikke på denne sagen. Det blir bare banning, skjelling og andre ufine ting neste gang du er på tur og trenger å kutte opp ved til bålet.

Kjøp noe som virker og betal prisen med glede.

http://www.sportsdeal.no/turutstyr/kniver-turredskap/sag-oeks/tursag-gr17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

Jeg har ikke mye erfaring med sag, men liker godt biltema-sagen. Kjøpte bred borrelås for å legge på hver side av sagbladet og henger saga bak på sekken. Småved brekker jeg, og jeg bruker kniv til lett kløyving om det er litt vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

 

Helt enig, den saga er suveren. Bruker den minste, den er mer enn stor nok etter min mening. Går som en drøm å pløye gjennom noen trestammer hvis man skal fyre over flere dager. Å gjøre det samme med en liten foldesag er adskillig mer arbeid, samtidig som vekta ikke øker horribelt med buesaga. Med pulk er det ikke noe å snakke om en gang ;) Turøksa er ofte en naturlig følgesvenn for buesaga, da det er greit å kløyve de største kubbene fra trestammene. Skal jeg bare ha et lite kaffebål eller et kveldsbål på noen timer har jeg ikke med mer enn en kniv. Da klarer jeg meg med det jeg kan bryte av trær. En kniv kan brukes til lett kløyving om det er vått i marka.

 

Foldesaga faller derfor litt mellom to stoler for meg, men skjønner at mange er tilhenger av den. Skulle jeg fyrt mye og var nødt til å holde vekta minimal ville nok foldesaga være det beste kompromisset, men det er omtrent aldri et tema for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

 

Vurdere faktisk en tur til Biltema for å ta med en sånn. På siste tur gikk det trått med vedsankinga med ei sammenleggbar hagesag. Og har jo pulk nå. Så ei skikkelig vedøks blir nok også kjøpt inn...forundrer meg ikke om det blir fra Biltema det og, men da må nok fil og bryne fram....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

En vanlig buesag som jeg faktisk har flere av i garasjen. To eller tre størrelser.  Fine til å kappe ved med både hjemme og ute i skogen, men er litt for store til å putte i sekken når jeg skal på tur. Prisen tilsier også at det ofte nesten er billigere å kjøpe ny sag enn å kjøpe nytt blad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne her, hvis du skal ha god tur sag er det en ting som gjelder: Biltema.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag-16463/

Selv om denne sagen ikke er sammenleggbar slik som tursager over, er den overlegen til saging.

Har selv brukt en del av de sammenlegg bare sagen, kommer aldrig til og skje igjen.

De små sammenlegg bare sagene blir ofte for små og veike når skikkelig ved skal sages.

 

Ja takk begge deler sier nå jeg. En litten sammenleggbar tursag er mer enn god nok til småturene hvor en bare skal ha kaåppe litt småved i passe lengder til pølsebålet.

Og en skikkelig buesag når man skal ha ved til vinterleiren. Det er to helt forsjellige situasjoner.

 

Men når sant skal sies...ofte bruker jeg bare joikesabelen til førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste turøksene jeg har prøvd er ganske ubrukelige til å kløyve med. Øksehodet blir for tynt slik at de bare biter seg fast i veden, uten å kløyve den. De er utmerket til å hogge ned trær med, men altså kløyving er de dårlige på. Men fant ei på Biltema av alle steder som var grei nok, etter litt reprofilering av eggen :smile:

Ser ikke, at slike økser er et problem. Da jeg vokste opp, fantes ikke klyveøkser. Vi hogg i kubben og splittet ikke øksa kubben, men satt fast, så snudde vi kun øksa og slo med øksehameren i hoggestabben. Dette går helt greit, spessielt i skogsområde. Der finnes det alltid en stubbe, eller noe annet du kan slå øksehammeren i. Er jeg på kanotur og har fjell i nærheten, snur jeg ikke øksa som har satt seg i kubben. Men slår kubben (med øks) kontrollert i stein, til kubben deler seg. Ikke noe problem med litt erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger utstyr, etter hvilke tur og område jeg skal ut i. På høyfjellet, er det lite behov for øks og sag. Og brenner jeg bål der, blir det kun et lite kaffebål. Da duger de fleste solide kniver. Og dette er vel en av de få gangene, den 8" samekniven er i beltet. Selv på kanoturer synes jeg samekniven er lite effektiv. (Ellers så benytter jeg mest et lite kokeapparat fra Esbit, hvis jeg skal varme vann). Og jeg husker med gru, den første kanoturen på Femunden. Uten øks og sag, hadde vi ikke fått tørket klærne. Og småved fantes ikke. På kanoturene brenner jeg normalt bål i mange timer, hver kveld/natt og da må en ha utstyr. 

 

Er jeg i barskog, har jeg som et minimum med meg en sammenleggbar sag. Den er så lett, at den kan være i sekken uansett tur. Er det fare for regnbyger, eller jeg ønsker å lage mat på bålet, så har jeg med meg både sammenleggbar sag og liten turøks. Om jeg ikke lager mat, men blir overrasket av regnbyger (for kraftig til fuglejakt) finner jeg et større gran og avventer der. Er det litt kaldt, tenner jeg også bål, i regnværet. Så koser jeg meg med bål og sitter tørt, mens regnet spruter.

 

Øksen jeg har benyttet de siste årene, er den minste turøsken fra Øyo. Det finnes små økser som er noe lettere, bl.a. de som er Vikinginnsperiert. Fiskars har også en liten øks med kort skaft, til å henge i beltet. Men jeg er fornøyd med den jeg har, den har godt stål, i motsettning til mye annet skrap. Fiskars har en på samme størrelse, som er bra, Men da bør en selv lage en lærbeskyttelse og ikke bruke den store medfølgende plastholderen. 

 

Å bassere seg på kløyving med kriv, synes jeg blir tullete, men det er min mening. :) Det er ikke alltid en finner, eller kan kappe egnede vedkubber, med tilstrekkelig vekt, for å slå på ryggen av knivbladet og da blir det bare plunder. Hvis en ikke er så tullete å bruker stein da, har sett idioter gjøre det også. Trenger en kløyving, så er det et minimum en stor samekniv. Men er det litt kvist i veden, blir det problemer da også, dermed øks.

 

Å drasse på "bågesager", stikksager (vanlig håndsag), eller svære økser ser jeg ikke behov for. Jeg lager bål på sommeren, om høsten og på vinteren. Alt fra små kaffebål, bål til matlaging, til varme/kos.

 

Nå skal det sies, at er en på jakt/tur og benytter lavvo (som camp), samt fyrer med ved, da er bør en ha med en litt større øks og en liten "bågesag". Personlig så benytter jeg parrafinovn, i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke, at slike økser er et problem. Da jeg vokste opp, fantes ikke klyveøkser. Vi hogg i kubben og splittet ikke øksa kubben, men satt fast, så snudde vi kun øksa og slo med øksehameren i hoggestabben. Dette går helt greit, spessielt i skogsområde. Der finnes det alltid en stubbe, eller noe annet du kan slå øksehammeren i. Er jeg på kanotur og har fjell i nærheten, snur jeg ikke øksa som har satt seg i kubben. Men slår kubben (med øks) kontrollert i stein, til kubben deler seg. Ikke noe problem med litt erfaring.

Nå er sikkert de forskjellige øksetypene ganske mye eldre enn de som uttaler seg her på forumet, og fordi om ikke Tiur3 kjente til forskjellige økser når han vokste opp så er nok ikke det på grunn av at de ikke fantes. Den nyeste typen er kanskje det som kalles en "husholdningsøks". En mellomting / hybrid mellom felleøks og kløyveøks. 

 

her er litt ekstra info.

http://www.hultafors.com/no/produkter/om-vare-produkter/okser-smidd-med-tradisjon/sliping-lagring-og-bruk/

 

 

 

Axes-sharpening-435px.gif

Axes-usage-435px.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er flere forskjellige økser som har vært sitt bruksmål. kløyvøkser har eksistert lenge og kjennetegnes ved bleien. Hogstøkser har ett smalere hode slik at det skal da være lettere å felle trær med de. Jeg på tur har med meg en øks som regel og en sag. Har hatt med bågasag stroppa på sekken noe som har vært kjekt når det har vært behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er flere forskjellige økser som har vært sitt bruksmål. kløyvøkser har eksistert lenge og kjennetegnes ved bleien. Hogstøkser har ett smalere hode slik at det skal da være lettere å felle trær med de. Jeg på tur har med meg en øks som regel og en sag. Har hatt med bågasag stroppa på sekken noe som har vært kjekt når det har vært behov.

Ja i dag, er det en mengde forskjellige økser å få tak i. Men det er ikke så mange årene, det har vært slik.

 

Kløyveøkser har eksistert lenge! Jasså.... kan du fortelle meg, når de første kløyve øksene ble laget? Og når de fikk den betegnelsen?

 

Hogstøkser, hva er det for noe? Og så skriver du, noe om smalere hode, for å lettere felle trær! Hva er det for noe tull? Den gang (før motorsagen) tømerhuggerene bruket svans og øks, brukte de en tung vedøks for å hugge "fallsporet". 

 

Tror du prater om ting, du ikke har greie på! At du trekker frem noen moderne begreper, fra en svensk produsent som har vært på markedet noe få år med økser, sier meg lite. At norske tømerhuggere bruker noe som kalles for hogstøkser, er meg fremmed. Har flere bekjente som jobber i skogen. Og da jeg vokste opp, var de fleste også med i skogen. I tillegg hugger jeg min egen ved, med tips råd fra tømmerhuggere. Frem til for ca 25 - 30 år siden var det kun to typer økser å få kjøpt i forettningene. Det var vedøks og en dårlig tømrerbile (snekkerbile). Andre økser som div laftebiler, ble laget lokalt av smeder. Det er først nå, de siste årene ca. 10 - 12 år at lafte økser er blitt å se i butikkene. Ser bort fra et lite fåtall av spesialforetninger.

 

Har selv 9 økser i dag, fra små turøkser, gammeldags vedøks, modrene vedøkser, moderne klyveøkser, en vanlig tømrerbile. Og to tørmerbiler laget etter mine spesifikasjoner, fra en Valdressmed på 70-tallet. Og har brukt div andre  økser i mange ti-år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lett øks kan ikkje brukast til noko som helst, så då er sag det einaste aktuelle.

Da har jeg gått rundt å trodd at jeg har hugget og kløvd ved i snart 40 år nå. Dette kunne du jaggu ha sagt for lenge siden!

 

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikkert de forskjellige øksetypene ganske mye eldre enn de som uttaler seg her på forumet, og fordi om ikke Tiur3 kjente til forskjellige økser når han vokste opp så er nok ikke det på grunn av at de ikke fantes. Den nyeste typen er kanskje det som kalles en "husholdningsøks". En mellomting / hybrid mellom felleøks og kløyveøks. 

 

her er litt ekstra info.

http://www.hultafors.com/no/produkter/om-vare-produkter/okser-smidd-med-tradisjon/sliping-lagring-og-bruk/

Kan fortelle deg, at jeg har brukt økser i ca 55 år. Også profesjonelt i noen ti år. Økser har vært brukt i tusener av år og har hatt mange utforminger og produsert av en lokal smed. Men hvis en tenker på industriell produksjon her i Norge, så er dine begrep ukjent. Ser også at du henter innsperiasjon fra en svensk produsent, som har vært på markedet noen år.

 

Husholdningsøks og felleøks! Hvor har du disse begrepene fra? Det kan jo være andre benevnelser i andre deler av landet, men her på østlandet har jeg aldri hørt om slike begreper.

 

Nå diskuterte vi økser til turbruk! Og da er det vel ingen som drasser på ei klyveøks og som kun egner seg for klyving. Så din kommentar om hva du bruker til vedhugging, er vel noe urelevandt, som du også antyder. Kom heller med noen praktiske råd, eller la vær å kommentere.

 

Editt: Jeg kom med mine tips, om hva jeg brukte og hva jeg mente. Men hva andre bruker og ønsker, eller finner praktisk, er opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg gått rundt å trodd at jeg har hugget og kløvd ved i snart 40 år nå. Dette kunne du jaggu ha sagt for lenge siden!

 

;)

 

Det opplyste eg om 4. september, bare 4,5 time etter spørsmålet var stilt. Kva meir kan du forlange ;)

Men spørsmålet var kva kvar enkelt foretrekk. Det betyr at _du_ bare kan fortsette å kløyve veden din med noko _eg_ ikkje finn formålstjenleg å tynge ned sekken _min_ med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Nå diskuterte vi økser til turbruk! Og da er det vel ingen som drasser på ei klyveøks og som kun egner seg for klyving. Så din kommentar om hva du bruker til vedhugging, er vel noe urelevandt, som du også antyder. Kom heller med noen praktiske råd, eller la vær å kommentere.

 

Jeg for min del, med mange jeg kjenner, bruker øksen stort sett kun til kløyving på tur. Så hvor godt profilen på øksehodet er egnet til kløyving er blir vel ikke helt irrelevant for en turøks? Skulle gjerne hatt en turøks med et litt bredere hode enn Fiskars X7 som jeg bruker nå. Hadde ikke gjort meg mye at den fungerte dårlig til andre ting enn kløyving. Felling av trær synes jeg er håpløst tungvint med en kort turøks uansett. Også vanskelig å finne en god arbeidsstilling som minimerer risikoen med å sette øksa i leggen. Saga er suveren i så måte, og gir dessuten mye mer kløyvevennlige kubber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.