Gå til innhold
  • Bli medlem

Nørrøna Svalbard


rakafisk

Anbefalte innlegg

Annonse

Med tanke på at det er Gore tex, bør jakka fungere godt til sein haust og sein vinter (og til vinter ellers dersom ein ikkje er sikra kuldegrader).

Sjølv foretrekk eg bomull når eg er sikker på at det er kuldegrader på heile turen, men det er delvis ein smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo utviklet for ekspedisjonsbruk, så vil vel si den er overkill i den forstand at i marka og i hverdagen så møter du ikke på 40 minus og stiv kuling. Men er en satans fortreffelig jakke(og bukse for den saks skyld), så ville ikke latt være å kjøpe den av den grunn. Jeg bruker min hovedsakelig til hundekjøring i fjellet på vinteren, men skal jeg på turer ellers hvor jeg vet det kan bli uvær så bruker jeg heller den enn Trollveggen jakka. Jeg vil tro at small passer deg fint, de er store i størrelsen, men kan være greit å prøve. Jeg er 1.76 og 75 kg(Flest kg i overkropp), og da har jeg god plass til ekstra klær under.

318764_10150373979656253_1384119730_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med afe i at bomull er å foretrekke når det er kuldegrader, bruker selv en gammel Norrøna nansenjakke både sommer og vinter så sant det ikke høljeregner. Har vært på tur med folk som har hatt Svalbard gore-tex jakka og den ser veldig god ut. Synes egentlig å huske at jeg var litt misunnelig også når snøføyken sto på som verst :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker for tilbakemeldinger!

Har prøvd jakka, var stor i str ja! Følte likevel at small kanskje ble litt trang dog kun helt nederst om jeg skulle bøye meg, så tror kanskje jeg går for medium, selv om denne var en tanke stor. Men denne jakka skal vel være nokså ”romslig” skal den ikke det? En har jo som regel en del under og, så da går det vel fint….. Ble bare forvirret av det hele, hehe, men jakka virket KONGE!

Noen som kan lede meg på et riktig spor?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nesten aldri mykje under jakka vinterstid. Når eg er i aktivitet held eg meg varm uansett så lenge jakka er vindtett. Når eg ikkje er i aktivitet, har eg på meg ei isolasjonsjakke utanpå. Ei ulltrøye, og eventuelt ei nettingtrøye under er alt eg har på meg under jakka.

Det eg er oppteken av når det gjeld storleik på jakke, er at ermane er lange nok uansett kva retning eg har armane. Det vil seie at det er god lengde når armane heng rett ned. Med ei velfungerande stramming rundt håndleddet, er det heilt uproblematisk med god lengde. Med mi kroppsform og jakke med lange nok ermar, er eg sikra god plass til både ein og to tjukke ullgensrar under jakka, men dette er enkelt å stramme inn med snor i livet.

Dersom jakka "kanskje ble litt trang dog kun helt nederst om jeg skulle bøye meg", er ho for lita, gå opp minst ein storleik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det kjøp. Gikk for medium etter råd fra afe, satser på at det blir bra. Gleder meg til det blir skikkelig grisevær, hehe…..

Noen som vet om det ligger noen episoder av Børge Ousland på nrk nett tv der han bruker denne jakka, bare morr å seJ

Og noen som vet hvo jeg får kjøpt pels til hetta, glemte dette helt bort da jeg kjøpte jakka.

Mange takk for tips og delte erfaringer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Nei den jeg har er i en litt annen prisklasse, men jeg har sett på den til Norrøna og skal ha en slik til en annen jakke. Til hundekjrøing og den slags så er det hensiktsmessig med en stor pels, men har en teori om at når det kommer til klatring og annen type aktivitet hvor man trenger litt bedre oversikt så vil det lønne seg med en som er litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med pelskant, er å få bremsa litt på vinden og snødrevet som ellers ville treffe ansiktet med full kraft. I vindstille kulde, gjer det også til at det vert stilleståande, ikkje så kald luft framom ansiktet.

Ulempa med pelskant kan vera pelshår i augene, det er ikkje behagleg. I forhold til alternativt å bruke ansiktsmaske, hindrer pelskanten sidesynet. Ansiktsmaske kan derimot bli klamt og fuktig i lengda. Her vert det mykje smak og behag.

Dette er best å prøve ut og gjera eigne erfaringar rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med afe, men vil tilføye at pelsen i tillegg trekker fuktighet fra utånding vekk fra ansiktet, noe som er en fordel i forhold til ising. Bedre å ha det i pelsen enn at øynene fryser igjen. Men er det skikkelig uvær så synes jeg litt pels i øynene er en liten pris å betale for en god og varm hette, som ellers i livet.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den er jo utviklet for ekspedisjonsbruk, så vil vel si den er overkill i den forstand at i marka og i hverdagen så møter du ikke på 40 minus og stiv kuling. Men er en satans fortreffelig jakke(og bukse for den saks skyld), så ville ikke latt være å kjøpe den av den grunn. Jeg bruker min hovedsakelig til hundekjøring i fjellet på vinteren, men skal jeg på turer ellers hvor jeg vet det kan bli uvær så bruker jeg heller den enn Trollveggen jakka. Jeg vil tro at small passer deg fint, de er store i størrelsen, men kan være greit å prøve. Jeg er 1.76 og 75 kg(Flest kg i overkropp), og da har jeg god plass til ekstra klær under.

Hei Bergtass

Er det da slik å forstå at du har str S ?

Jeg har ganske omtrentlig dine mål, dvs 175/75, og ganske mye klær fra Norrøna, og de sitter normalt som støpt (lurer faktisk på om Norrøna mal-mannen må ha nøyaktig disse målene)

Dog så har jeg nok bittelitt kortere armer enn de fleste, så jeg er primært redd for at disse skal bli alt for lange om jeg går for en S (da denne modellen som kjent og beskrevet her er STOR i str)

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bergtass

Er det da slik å forstå at du har str S ?

Jeg har ganske omtrentlig dine mål, dvs 175/75, og ganske mye klær fra Norrøna, og de sitter normalt som støpt (lurer faktisk på om Norrøna mal-mannen må ha nøyaktig disse målene)

Dog så har jeg nok bittelitt kortere armer enn de fleste, så jeg er primært redd for at disse skal bli alt for lange om jeg går for en S (da denne modellen som kjent og beskrevet her er STOR i str)

Mvh Lars

Hallo!

Stemmer, jeg bruker normalt M. Men tror ikke det skal bli noe problem om du normalt sett passer perfekt inn i Norrøna-målene. Eneste forskjellen er at man må gå ned en str. i forhold til hva man normalt bruker. Passformen er utrolig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hawk! og Bergtass

Da endte jeg opp med S.

Jeg kom sjokkert for tilbudet som Hawk refererer til, og fant ut at jeg må bare MÅTTE slå til. i Mitt hode må nødvendigvis kombinasjonen av Ousland og Norrøna bli et resultat opp mot det absolutt råeste i verden.

Den er stor ja, men som Bergtass skriver har den jo meget bra passform. Jeg kan ha alt fra noe enkel ull til en seriøs dun-jakke under, og da har man jo plustelig skalert seg bra på gradestokken.

Snurpingen i livet, hoftene og hetta OG armene ser jo veldig bra ut.

Da gjenstår det bare å teste den i litt ordentlig grisevær :-)

Vanvittig fornøyd med å ha fått denne jakka så billig.

Takker for svar! (og de kara fra DNT som var behjelpelig med arm-lengde-testing via tlf, om de er tilstede her :-) )

Mvh Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe denne jakka selv. Eller den nye Recon-jakka. Hmmm...

Den største forskjellen blir vel sikkerheten man har med stormklaffen over glidelåsen om uhellet skulle være ute. Riktignok har glidelåsene blitt veldig bra, men det kan skje at den ryker. Men helt enig i at recon ser bra ut den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

foreløpig er jeg kanonfornøyd med ousland jakka. Regn og vind bare virkelig preller av den. Helt rått.

Rart det der med lommer. Noen sverger til glidelås, mens andre, inkl meg selv, foretrekker klaffer/borrelås. Har først i det siste blitt veldig glad i det siste, både på bukse og jakke. blir fort mye knot med glidelåser når det er kaldt, regn og is. Klaffene/borrelåsene på Ousland jakka er i tilllegg såpass kraftige at jeg har null skrupler med å legge fra meg mobil etc i de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.