Gå til innhold
  • Bli medlem

Børge Ouslands egenutviklet ekstremtelt(Helport Patagonia)


Hawk!

Anbefalte innlegg

Enig i at prisen er overkill, men tipper at kvaliteten på dette teltet kommer til å overgå flaggskipet Svalbard. Uten at Svalbard skal ha noe særlig kritikk for kvalitet. Hadde det vært Helsport alene som lagde dette teltet, med et lite samarbeid med en eller annen polfarer. Men når teltet er babyen til Selve Ousland tviler jeg sterkt på at det vil stå på kvaliteten, noe som den stive prisen også indikerer. Smarte løsninger som "hele" stormmatter og poser til bardunene samt ekstra ventiler og doble stangkanaler gjør at de viser at teltet ikke er som alle andre. Har stor tro på teltet, selv om jeg er enig i at 10 000 kr for et 2/3 manns telt er langt over det fornuftige.

Tipper det også kommer en større utgave etterhvert, men i mellomtiden er det bare å håpe at prisen faller betraktelig, skal det være av noe interesse for undertegnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisen kjem nok til å gå ned ein del når det kjem ut på det frie markedet, og signaturen til Ousland ikkje følgjer med.

Med mine erfaringar med Helsport og Hilleberg, ville eg nok likevel valgt Keron dersom eg skulle kjøpt eit vintertelt i dette segmentet pr idag. Ikkje bare for at ikkje har tru på Helsport, men fordi måla på Keron passer betre til mitt bruk. Det er faktis viktigare enn at det passar til ein profilert polfarar sitt bruk, i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, men tenker man på sidevind, så har dette teltet mindre areal mot vinden enn Keron. Mulig dette er et ekstrem-ekstrem-telt der feks skrå endevegg (som jeg absolutt ikke liker på vintertelt) og avtagende høyde mot enden skal aksepteres for mindre vindfang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelte kan lite vindfang ved sidevind vera viktig. Skråveggen er nok til at eg ikkje er interessert i det. (Eg har eit førtidspensjonert Nammatj liggande i skapet)

Det viktigaste er at ein vel telt etter eigne behov, og ikkje bare fordi ein profilert person har vore med å utvikle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å se hvordan Helsport kan forsvare en sånn pris kontra den generelle helsportkvaliteten. Helsport er OK det, men hvis jeg først skal bruke 10 000 kr på et 3 manns telt, ser jeg nok heller mot Hilleberg eller exped og betaler mindre

Om det er Helsport eller Hilleberg er av mindre betydning, jeg har ennå til gode å sitte værfast og tenke "Nå skulle jeg ønske jeg hadde teltet til den andre leverandøren", men akkurat som ingen skalljakke er verdt 5000 kroner, er intet telt verdt å betale 10 000 for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Helsport eller Hilleberg er av mindre betydning, jeg har ennå til gode å sitte værfast og tenke "Nå skulle jeg ønske jeg hadde teltet til den andre leverandøren", men akkurat som ingen skalljakke er verdt 5000 kroner, er intet telt verdt å betale 10 000 for.

Poenget mitt er vel at man betaler ikke 500 000 for en Opel, hvis man kan kjøpe en Mercedes til 350 000. Når det er sagt, er jeg helt enig med deg ang prising av både skalljakker og telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Helsport eller Hilleberg er av mindre betydning, jeg har ennå til gode å sitte værfast og tenke "Nå skulle jeg ønske jeg hadde teltet til den andre leverandøren", men akkurat som ingen skalljakke er verdt 5000 kroner, er intet telt verdt å betale 10 000 for.

støtter den, et telt til 10 000 burde huset nærmere 10 personer, ikke snaut 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Helsport eller Hilleberg er av mindre betydning, jeg har ennå til gode å sitte værfast og tenke "Nå skulle jeg ønske jeg hadde teltet til den andre leverandøren",

Ikkje eg heller, men eg har vakna opp på vintertur med våt fotende på soveposen og bestemt meg for at det skulle vera siste vintertur med telt med skrå endevegg. Sum for teltet som då vart pensjonert og teltet som vart kjøpt inn som erstatning passerte kr10000 med god margin. Men ingen av desse telta var så tunge som Patagonia, sjølv før ein legg til Helsportfaktoren på vekta til Patagonia. Den gongen bytta eg altså teltform, at eg fortsatte med same merke var meir tilfeldig. Eg vurderte seriøst fleire modellar frå både Helsport og Hilleberg og andre. Usikkerheita ved vektangivinga til Helsport var ein av faktorane som gjekk i disfavør av Helsport sitt telt den gongen.

Og eg har ligge i Ringstind ei vindfull seinhaustnatt og tenkt at eg hadde feil telt for anlednigen og bestemt meg for å kjøpe sjølvståande lettvektstelt til denne bruken. Dette vart riktignok ikkje så dyr natt som den vinternatta, men eg har lært at feil fyrstevalg kan koste dyrt i det lange løp. Og med mange nok utenetter er eg villig til å betale litt ekstra for dei riktige løysingane. Den gongen hadde eg derimot hatt så dårlege erfaringar med Helsport sine teltstenger, at fleire telt frå Helsport var heilt uaktuelt for meg (etter det eg har forstått har Helsport bytta stangleverandør til DAC no, så teltstangproblemet skal vera ute av verden, men det ligg sikkert mange Helsporttelt med gamle stenger på lager rundt i sportsbutikkane i lang tid framover).

Om det står Helsport eller Hilleberg på posen betyr for så vidt ikkje noko, det er korleis teltmodellen er utforma og korleis løysingane fungerer som er viktig. Men når ein fyrst har gode erfaringar med eit merke og dårlege erfaringar med eit anna merke, vert det til at ein stolar meir på det eine merket, og då er ein også villig til å betale meir for det merket enn det andre, sjølv om modellane ser nokså like ut i katalogen.

Men prisen på Patagonia vert sjølvsagt lågare når det vert solgt som eit masseprodusert telt, og ikkje som eit samleobjekt som det vert marknadsført som på Helsport sine sider akkurat no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jippii!

Jeg fikk epost fra Helsport at jeg er en av de første hundre til å få (kjøpe) Patagonia som er forventet til lager 1. november. I tillegg fikk jeg invitasjon til å være med på lanseringsfesten i Oslo i slutten av november, noe jeg selvfølgelig takket ja til. Da vil blant annet Børge Ousland gi en gjennomgang av teltet.

Det føles nesten som å vinne i lotto :-)

Jeg kommer med en utstyrsrapport første eller andre uke av november.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Enig, tror det e det råeste vinterteltet en får kjøpt for penger. Var med Børge på Svalbard da brukte han bare Helsport telt.

Utrolig raskt å sette opp og ta ned teltet med den metoden hans. Selv i kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nå har jeg i en årrekkte vært Hilleberg entusiast på min hals, men må rett og slett innrømme at Patagonia ser ut som et sinnsykt fett telt!
Hvorfor synes du det virker bedre fnn tilsvarende modeller fra Hilleberg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente bare å si at dette virker som et heftig telt  altså positivt om Helsport. Ikke nødvendigvis bedre enn Hilleberg. For å ta noe jeg synes så bra ut må det være 4 ventiler, enkle pluggfester, mulighet for doble stenger, solid glidelås, bra høyde og skikkelig liggelengde. Får inntrykk at det er et bra ekstremtelt.

 

Men kommer ikke til å bytte Keron teltene mine med et slikt.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om det.

Men det er jo lett å klippe og lime inn da.

Fristende å kjøpe det da, men har jo Svalbard 3 fra før, blir jo litt overkill.

Skal ikke blande meg opp i diskusjonen Hilleberg versus Helsport. Men en ting er sikkert, man blir fattig av å kjøpe snøplugger til alle bardunfestene på Svalbard 3 :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo jævla lovende ut da, for de som har slike behov. Selv er jeg ikke så "ekstrem" at jeg trenger et ekstremt telt, ihvertfall ikke som koster så inn i h**vete mye penger. Funger fint med mitt snart 10 år gamle Helsport Bygdin 3-camp som jeg betalte ca 3000,- for i sin tid. Ikke blitt tatt av stormene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men en ting er sikkert, man blir fattig av å kjøpe snøplugger til alle bardunfestene på Svalbard 3 :smile:

 

Etter mi erfaring, er dei beste snøpluggane av tre. Og dei må ein lage sjølv.

Som oftast sit gode snøpluggar godt. Men snø er eit potensielt dårleg medium for teltpluggar, så det skal vera mange pluggar på eit vintertelt. Med fleire pluggar totalt, betyr det mindre om nokre få av dei mister taket i underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare nysjerrig på hva erfarne brukere ser på som "kvalitetskriterier" i forhold til slike telt og hva som eventuelt skiller dette fra andre telt i samme kategori.

 

Siste del av spørsmålet dit blir vel egentlig besvart i videoen over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Svalbard selv. Er vel 8 år så vidt jeg husker. Har jo skjedd litt med den modellen og frem til i dag.

Som noen nevner er det jo ektremt mange fester på teltet, med bunn og barduner mener jeg det er 32 stk så det blir dyrt å kjøpe snøplugger til alle ja.

Jeg bruker ofte kvist rundt teltet unntatt hjørner hvor jeg bruker 31cm snøplugg. Så bruke jeg 50cm plugger på barduner.

Sammenlignet med telt i Trek og Pro segmentet så har disse teltene litt tykkere og "seigere" duk, hvertfall kjennes den slik. Så er det gode luftinger og snøringer. Litt ekstra plass inne og kontra Trek og Pro telt som regel.

Viktgiste forskjeller jeg ser av video kontra Svalbard som jeg har er at det er doble stangkanaler, at stormatte er hel og det integrerte pluggfeste i mattene. Hvor vidt jeg ville lovpriser de endringene uten å har testet telt i praksis vet jeg ikke.

Siden det er Børge som er medutvikler så savner jeg kanskje at teltet ikke leveres med pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten spørre, sånn av nysjerrighet... Hvilke telt av skikkelig kvalitet, og som egner seg i fjellheimen vinterstid, veier vesentlig mindre enn 4 kg?

Skal jeg være noen dager i fjellet på vinteren og drar på en pulk a 40 kg kiper jeg ikke på 1 kg telt fra eller til. Vil ha et telt som står støtt, tåler en trøkk, har nok plass og skikkelig ventilasjon... Men meg om det....

Men da var plutselig innlegget spørsmålet var rettet mot borte.... :smile: Noe med at 4 kg telt er altfor tungt til skandinavisk bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.