Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs - Januar 2013


dimex

Anbefalte innlegg

Spekulerer som så mange andre på å gå Norge på langs i begynnelsen av januar 2013. Fra lindesnes til nordkapp, med ski og pulk.

Det eneste det står på er om jeg får videre jobb eller ikke, hvis ikke, så går jeg.

Er det noen som har gått før og vil dele ruta si i detalj?

Er det noen som har gått turen, og handla alt dem trengte av forsyninger underveis, for å slippe å stelle i stand depot'er? Var dette greit?

Er det mulig å gå helt fra lindesnes fyr med en pulk etter seg på vinterstid (januar)?

Jeg har lagd liste over alt av utstyr jeg mangler, samt samla inn flere ruter der turen er beskrevet i grove trekk, og fått tak i noen bøker.

Hvis noen ønsker å dele erfaringer eller meninger, så kom med det. Jeg har fra før av lest temaene som eksisterer på fjellforum om norge på langs.

Noen som har forslag til telt for turen? Jeg skal gå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støvler som passer best mogleg på foten. Bindingar må passe til støvlane.

Dersom du ikkje har såpass erfaring at du greier å velge slikt sjølv, ville eg ikkje anbefale å legge ut på ein så lang tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe jeg skjønner hva du mener, men er nok ikke helt enig. Om jeg bruker meg selv som et eksempel så har også jeg lekt med tanken om denne turen uten at jeg har gjort alvor av det. Jeg kunne gjerne har stilt samme spørsmål som trådstarter hva angår valg av skiutstyr. Dette mener jeg dog ikke diskvalifiserer trådstarter, meg eller noen andre. Jeg vet ikke hva slags bakgrunn og erfaringer trådstarter har, men han kan gjerne være kvalifisert til denne turen til tross for ovennevnte spørsmål. Jeg har selv tilbrakt mye tid alene i skog og fjell til alle årstider i 20 av mine 33 år gamle liv. I nærmere 15 av disse årene var aldri utstyr et stort tema. Jeg tok hva jeg hadde noe som innebar vadmelsbukse, hjemmesydde klær fra bestemor, islender, forsvarets feltstøvler, skiutstyr jeg arvet (husker fremdeles jeg var på loftet og fant treski), annet tilfeldig skiutstyr osv.

For ordens skyld: dette er ikke klær jeg brukte på vinterfjellet.

Det er først de senere år jeg har anskaffet meg utstyr som etter hva jeg kan skjønne er "normalen". Jeg har fremdeles ikke kjøpt eller satt meg inn i hva som er anbefalt skiutstyr.

Det er ikke meningen å starte en lang diskusjon som tar bort fokus spørsmålet fra trådstarter, men jeg følte et behov for å "ta han i forsvar" om han er i cirka "samme gate som meg"

mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg gikk selv NPL sist vinter m sekk. Snøforhold fra Lindesnes varierer fra år til år. Jeg gikk på beina til Vigeland og på ski videre på vei retning Ljosland. Isforholdene i Setesdalsheiene kan være usikre. Sjekk på nettet evt ring Ljosland - Haukeliseter. Vedr ruta bør du i sør bruke ut.no sine sider for vinterruter.

Forøvrig ligger alt av info du lurer på nevnt i norge på langs-lista. Les og plukk ut det som er aktuelt for deg.

Vedr ski,sko og binding bruket jeg Åsnes Amundsen ski men byttet til Fischer bcx da disse hadde bedre kvalitet etter min mening. De fleste andre som gikk sist vinter bruket Åsnes ski så her er det forskjellige meninger....

Brukte BC binding og Alfa Skarvet sko. Meget godt fornøyd.

Vekta var svært viktig da jeg gikk m sekk slik at depoer med nye forsyninger m mat og kart var best for meg. Dersom du satser på innkjøp underveis må du regne med å gå med mer i pulken.

Begynn rolig og gå deg i form. Kom deg tidlig opp og start m lyset dersom du vil ha best mulig utbytte av dagen. Pass på beina slik at du ikke får gnagesår osv....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dimex. Ser du også spurte om type telt for npl tur. Jeg brukte ettmannsteltet Hilleberg soulo. Teltet fungerte bra men er noe lite innvendig. Hadde det bare til bruk i nødtilfelle da jeg satset på dagsetapper som gikk fra hytte til hytte/hus. Fikk da kun to overnattinger i teltet grunnet dårlig vær. Teltet fungerte som sagt bra med er noe lite til innvending primusbruk og lign. Dersom du satser på endel teltovernattinger på din solotur ville jeg hatt et større telt.

Som motivasjon for turen/gjennomføringen kan du bruke alle de som sier/tror du ikke klare det. Snu disse kommentarene til noe positivt og si til deg selv at da skal jeg faen meg ihvertfall klare det ! Lykke til !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Jeg vet enda ikke om jeg får gått turen siden jeg har fått forlenget kontrakten min der jeg jobber, men det vil vise seg når den går ut om 4 uker. Jeg fortsetter uansett å legge rute, og finne ut hva jeg trenger av utstyr, kart, proviant osv.

Jeg har uansett sett litt på ski og forhørt meg litt rundt, og tror jeg kommer til å havne på Åsnes sine Nansen.. Telt har jeg tenkt at jeg måtte ha et med litt plass i uansett om jeg skal gå alene. Jeg kommer til å satse på å ha overnattingene mine for det meste i telt, men bruke hytter hvis det passer og hvis jeg må tørke eller reparere noe. Telt for turen har jeg tenkt på Helsport svalbard 3, da bør jeg ha god nok plass. Soveposen jeg skal bruke på turen er isbjørn jan mayen.

Pulk for turen har jeg sett på både fjellpulken sin transportpulk på 144 cm og acapulcka, etter det jeg har lest meg til så er acapulca sin transportpulk på 135cm stødigere grunnet formen. Men jeg synes det hørtes drøyt ut å kunne pakke 50cm høyt. Noen som har erfaringer med nevnte pulker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I likhet med Terje gikk jeg turen fra Lindesnes - Nordkapp. 1.januar til 20.mai 2012.

- Ruta vår finner du her: http://trelangsnorge.com/om-turen/ruta-var/

- Jeg tror det er lurt, både økonomisk og praktisk og legge opp til depoter.

- Om du får til en løsning med hjul på pulken din er det sikkert mulig å gå med den fra Lindesnes. Vi valgte å bruke pulk fra Ljosland.

- Brukte samme sko som Terje, Alfa skarvet. Ingen gnagsår og terningkast 6.

- Jeg ville heller valgt Åsnes Amundsen. Jeg synes Nansen-skiene er litt som å gå med telemarkski. Stålkanten vil trolig løsne med så mye slitasje, så det er lurt å ha et nytt par klart.

- Vi brukte Fjellpulken og var svært fornøyd med det. Dragene har fjæring i motsetning til de vi har prøvd fra Acapulca.

Ellers har vi lagt ut noen erfaringer fra turen her: http://trelangsnorge.com/etter-turen/tips-og-erfaringer/

Lykke til med planleggingen. Gi gass!

Jeg misunner deg dette eventyret.

Spekulerer som så mange andre på å gå Norge på langs i begynnelsen av januar 2013. Fra lindesnes til nordkapp, med ski og pulk.

Det eneste det står på er om jeg får videre jobb eller ikke, hvis ikke, så går jeg.

Er det noen som har gått før og vil dele ruta si i detalj?

Er det noen som har gått turen, og handla alt dem trengte av forsyninger underveis, for å slippe å stelle i stand depot'er? Var dette greit?

Er det mulig å gå helt fra lindesnes fyr med en pulk etter seg på vinterstid (januar)?

Jeg har lagd liste over alt av utstyr jeg mangler, samt samla inn flere ruter der turen er beskrevet i grove trekk, og fått tak i noen bøker.

Hvis noen ønsker å dele erfaringer eller meninger, så kom med det. Jeg har fra før av lest temaene som eksisterer på fjellforum om norge på langs.

Noen som har forslag til telt for turen? Jeg skal gå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.