Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sliper du kniven/øksen din?


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg lurer på om det skulle la seg gjøre å levere kniv eller øks inn et sted, så noen ordner biffen skikkelig?

EDIT: Kom over dette:

BEHOV FOR Å SKJERPE KNIVENE?

I så fall har jeg gleden av å presentere deg for KNIVSLIPER`N, et slipeverksted på Lillehammer som har spesialisert seg på å slipe kniver for kokker og andre som bruker kokkekniver daglig. Vi sliper alle typer kokkekniver, også serraterte slik at bølgene fornyes og opprettholdes.

Alt slipearbeid blir håndverksmessig utført ved hjelp av tradisjonelle slipemetoder, en behandling selv det mest kresne knivblad tåler.

Knivsliperen selv har bakgrunn som håndverker og svennebrev i tømrerfaget, opplæring hos Norges desidert mest erfarne knivsliper, Jørn Aronsen fra Tønsberg, egen erfaring og praksis gjennom åtte år med over 40 000 slipte kniver, og er godkjent for sliping av Masahiro kniver i Norge.

Vi sliper først og fremst for bedrifter i Lillehammer, Gjøvik, Hamar, Valdres og Gudbrandsdalen. Vi henter og bringer knivene selv med leveringstiden fra én til fire dager. Vi tar også gjerne imot kniver fra private enten direkte på verkstedet, eller per post.

Du finner oss på hjemmeadressen Sæterhagen 40 på Søre Ål og her kan du få slipt ”mens du venter” - også fritidskniver, øks og ljå. Ta kontakt på telefon for avtale.

Vi selger kniver av merkene Masahiro og Victorinox, samt bryner og skjerpestål fra Fellkniven og Spyderco fra vårt verkstedutsalg eller sendt med post. Prisen ligger på omtrent halvparten av vanlige butikkpriser.

Priser uten mva per 01.05.2012: Kniver, rett egg kr 34,- per stk. Kniver, serratert egg kr 50,- / 60,- per stk Bordkniver kr 10,- per stk Minstepris for sliping er kr 100,- når knivene sendes med posten.

Priser, private Ved levering på verkstedet kr 38,- per stk inkl. mva Ved postsending kr 45,- per stk Porto som ved posten.

KNIVSLIPER'N Maiken Edlund

Mob. 48 03 98 36

Tlf. 61 25 64 28

Postadresse: Sæterhagen 40, 2614 Lillehammer

Besøksadresse: Sæterhagen 40, 2614 Lillehammer

Organisasjonsnummer: 998 172 381

Kontonummer: 9365 20 07382

[email protected]

Må da være kurrante priser for å få slipt både kniv og øks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo fint ut hvis det er en god sliping. Kjøp et billig bryne i tillegg. Jeg bryner eggen sikkert 20-30 ganger før jeg sliper den opp igjen.

Det er en fordel å lage kniveggen litt "hul", så brynet tar skikkelig. Da trenger den heller ikke settes opp så ofte. Kjenner du en snekker, så får du hjelp til å sette opp eggen på en god måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stropper stort sett bare knivene med en lærstropp montert på ei treplate. . Er de skikkleige ille bruker jeg slipepasta på. Har det blitt et hakk i eggen, setter jeg den opp igjen med

noen japanske vannsteiner...

Masse videoer på youtube som viser deg hvordan du kan gå fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke noe fiksfakseri for å slipe kniv. Kjøp deg ett tosidig bryne med en grov og en fin side, og slip i vei. Kan brukes til kjøkkenkniver og sakser etc også. Vil du investere litt mer kan du kjøpe ett diamantbryne. Kan anbefale dette http://nettbutikk.ve...520&b_id=752868 Det brukes tørt og vaskes bare rent med vann av og til. Da har du bryne resten av livet. Med den røde siden er det ikke noe problem å bryne godt stål barberskarpt. For større slipejobber er selvfølgelig en eller annen maskin å foretrekke. Helst med vannkjølt slipestein. Man må unngå at ting går for varmt.

Ang selve slipingen/bryningen. Forskjellig sliping gir litt forskjellige egenskaper.

Butt og konveks gir en sterk egg som er god til kløyving men er lite egnet til spikking.

En tynn og konkav egg tar veldig godt når man spikker men kan ha lett for å kile seg. Det gir dog en tynn egg som tåler mindre juling. Den er også som sagt over lettere å bryne skarp igjen da man har mindre metall som må slipes. Konkaviteten blir dog borte etter noen bryninger. Og for å slipe det konkavt så må man bruke en maskin.

Jeg liker best at slipingen er rett.

Når det kommer til øks så kan man også variere hvor rund eggen skal være også. Hva som er best her er litt vanskelig å si men en rundere egg går på hardere og jeg vil nok anbefale det på ei turøks. Samt rett sliping for å få ett kompromi til kløyving/hugging.

Når man har slipt til den fassongen man vil ha så finbryner man og til slutt så er det om å gjøre å få brynet bort råeggen. Dette er metall som legger seg over på motsatt side av eggen. Du kjenner den med fingrene, Kan tas bort med polering med lærreim eller bare bruke ett fint bryne litt forsiktig langs med eller mot eggen.

Ang sånne fiksfakseri slipegreier så er det egentlig bare nødvendig om du skal vise fram hvor mange ganger du kan kløyve ett hårstrå. Den superskarpheten forsvinner etter kort tids bruk ute i felten uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse flotte tips her, takker for det! Innbiller meg at jeg ikke går på en kostbar kniv eller øks første gangen, men heller kjøper en billigkniv på Clas Olsson og prøver meg frem

Kjøp deg en Morakniv med blad av karbonstål. Skarpe som fy, mye kniv for veldig lite penger å lette å sette opp eggen på om nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.