Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

EliO skrev (7 timer siden):

Hei! Har du fått prøvd ut Zenbivy-dyna/posen? Gjort deg nokon erfaringar? Denne er eg sjølv nysgjerrig på! 

Føler at jeg endelig har funnet et sovesystem som passer perfekt for meg. Ligger mest på siden og da ender jeg fort opp med å fryse når jeg snur på meg og den komprimerte delen av soveposen blir eksponert. Vanvittig komfortabelt, er som å ha en dyne på seg og hetten er helt genial. Den holder blant annet puten på plass. Veldig fleksibelt opplegg, kan fint bruke det året rundt. Faktisk romslig nok til å kjøre to-pose løsning om vinteren med en sommerplate inni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (7 timer siden):

Skriv noen ord om minipeaken når du får brukt den litt da 😄

Minipeaken er nydelig når man camper i skog om vinteren, kan vel egentlig kalle det glamping 😅Godt og varmt i teltet og ovnen veier under kiloen så ingen pes å bære med. Litt uvant med tipikonstruksjon så viktig å få strekt ut duken optimalt ellers går det fort utover bruksareal og takhøyde utover sidene. Meget enkelt å slå opp. 

Teltduk og sømmer er av god kvalitet men er nok ikke oppi Hilleberg/helsport nivå. Innerteltet følte jeg ikke var særlig mye å skryte av, men bra bunnduk med høye kanter. Anbefaler å kjøpe bare selve bunnduken som passer til halve teltet. Gode luftemuligheter, og med ovn forsvinner eventuell kondens som bygger seg opp i løpet av natten på et blunk når man fyrer til frokost. 
 

Bruker det til solotelt men kan sikkert funke fint med ovn til to personer hvis man ikke bruker innertelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brian_D skrev (4 timer siden):

Føler at jeg endelig har funnet et sovesystem som passer perfekt for meg. Ligger mest på siden og da ender jeg fort opp med å fryse når jeg snur på meg og den komprimerte delen av soveposen blir eksponert. Vanvittig komfortabelt, er som å ha en dyne på seg og hetten er helt genial. Den holder blant annet puten på plass. Veldig fleksibelt opplegg, kan fint bruke det året rundt. Faktisk romslig nok til å kjøre to-pose løsning om vinteren med en sommerplate inni. 

Takk for svar! Det er noko å tenke på (spare til..) altså. Einaste er at den underdelen/"lakenet", vil ikkje fungere å feste til liggeunderlag i feks Amok Draumr-køye, som eg har. Der liggeunderlaget ligg inni ei lomme i køya. Men i ei Haven Tent-køye, vil den nok kunne funke 🤔🤔🤔 Som sagt, noko å tenke på, dette 😊 Eg er ikkje heilt fan av sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brått en ny pulk fordi jeg ikke hadde lyst til å ødelegge xcountry pulken min 😅🙈 

Valget endte på Paris expedition varepulken, kjøpte også med pulkfester fra fjellpulken. Så da mangler det bare å ordne ski, så kan den brukes når vi deltar i hundekjøring og samtidig at hunden kan dra den hvis vi trenger 2 pulker på telttur 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, hadde et svakt øyeblikk

  • Diverse småting fra aliexpress. Karabinkroker, barduner, gamasjestrikk, etc. 
  • Nytt Exped chair kit: Fruen har jo annektert mitt gamle.
  • Exped Dura 5R LW: Her var jeg bare svakelig. Pakka større enn jeg så for meg. Bortskjemt med UL 😅
  • Nite Ize Figure 9 Guyline kit: Oi, de var jo av plast 😅
  • Sydvang tarp 11: Tja, ville bare teste en catcut tarp 😅

 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (55 minutter siden):

Fikk disse med i handlekurven engang jeg også, da jeg bare manglet litt på fri frakt. De gikk i retur ja.

Mye plast er nå av god kvalitet, så gir de tvilen til gode. Burde være 5 års reklamasjonsfrist, så hvis de tåler normal bruk den tiden får det være greit 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en god gammeldags bomullsanorakk fra Skogstad på Askeladden bruktvarehus i Mo i Rana, til den nette sum av 129,- :)

Samme butikk hadde også denne deilige Norønna-jakka: https://www.ebay.com/itm/295025717832

1430945019_Nornna.thumb.jpg.f76ff513d622b6156b6a3fff46bfa2b6.jpg

Men skalljakker har jeg dessverre litt for mange av.. Forhåpentligvis får noen andre gleden av den. God gammeldags gore-tex-jakke som nærmest står av seg selv i skapet.

Endret av ingen87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedelser for ny tursesong:

- 2stk DAM Shadow Tele Mini Spin, 8"/240cm, 7-20g. Satt ned fra 899,- til 699,-, fikk de for 599,- stk fordi jeg kjøpte to:P 
   Blir stenger for å kunne kjapt ha stanga klar, både på fjell og i skog, lange og korte turer. Samt som reservestang.

- Filetkniv, da Casström Lars Fält egner seg dårlig til det. Det går jo, men...
- Crocs, for bruk i camp og ved evt elvekryssninger o.lign. Skulle aldri kjøpe Crocs, men her er vi altså...

 20230331_145924.jpg.e526f988a8df7eb3172a63254e748b5e.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk strikka meg(noen andre tok jobben) en skikkelig lang og god ullgenser i tykt garn til uteliv. (Hadde jeg valgt mer mønster ville den jo blitt dobbel så tykk, men ønsket varme og god lufting. Kom på 3700,- så ikke gratis. Da jeg ikke hadde jakker som matchet lengden, ble det og en parkas(for første gang). Vann- og vindtett typ Houdini på tilbud til 2500,- .

IMG_20230410_144816.jpg.6b10ffb33327075e6600301a87e8a98f.jpg

Manko på lange gummistøvler medførte et kjøp nå hos Viking, Trophy Pro High 1600,- minus 20% rabatt. 

 

Viking.JPG.9d3b7f5193d54e857b297b634b7cce94.JPG

Så da har jeg en god habitt for ymse vær, der det å sette seg ned på post i lyngen på orrhaneleik, blir en drøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Exped Orion III Extreme på Outnorth sitt påskesalg (25 %).

Med det er teltsamlingen komplett. 

Solotelt: Hilleberg Akto

Familietelt: Bergans Wiglo 4 lt.

Meg og madammen på tur: Exped Orion III Extreme

Vintertur/ekspedisjon: Helsport Spitsbergen 3 X-trem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått litt hardt utover lommeboka den siste uka. Startet med at jeg fant ett STS comfort plus på finn som ble kjøpt. Har sett flere her inne som syns det har veldig mye bedre komfort i forhold til andre liggeunderlag med tanke på ryggen. Så får vi håpe det stemmer for min del også. 

Ellers ble det handlet inn en Optimus Nova til vintertur hovedsaklig, ble lei av å varme opp gassboksen. 

En dag etter bestilling av ny brenner kom jeg over ett godt tilbud på en Worksharp Ken Onion knivsliper, så da måtte det bli en sånn også. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 13.4.2023 den 20.41):

Svakt øyeblikk her. Soto Stormbreaker bestilt etter å ha gjort litt research for dagen og blitt mer og mer betatt.

Fikk jo vesentlig tilbake på skatten - Er min gode unnskyldning 😅

Den medfølgende 700ml bensinflaska til Sotoen er stor og fin, men litt for unødvendig stor for enkle helgeturer. 400ml flaske bestilt, fra Bakeren og Kokken av alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Anar Suohtas Kniv til kr 374: https://www.skittjakt.no/anar/226196/anar-suohtas-kniv
Rimelig stikk-tang i karbonstål, som jeg ut fra mål og fasong tror vil ligge godt i hånden.

Bestilte også et par Mora 511 i karbon til kr 40,-/stk hos Staypro. Bestilte noe verktøy der, så hadde gratis frakt. Skulle jeg bare hatt disse ville frakten fyi blitt 99,-.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse sluker snøre, har vel brukt litt over 5000 kroner på å fylle på alt jeg hadde lyst til å ha i slukboksene mine.  Atomsilda i alle størrelser, masse møresilda, spinnere, snører, litt sølvkroken, nye fiskebriller og mere til. Kjøpte også en Sea to Summit Aeros Down pute. :) Nå begynner jeg å bli skikkelig sommerklar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ny bil... (håper det er lov, hvis ikke får admin/mod bare slette.)

For min del er en god bil en viktig del for å komme seg på tur, både nærturer og turer langt unna, så nå skulle det bli en nyere bil, med lav km og garanti! Gamlebilen tok kvelden (igjen!!) og jeg er lei av å tenke på "hva er det neste som ryker" og måtte bruke masse penger på verksted og vente på ledig time. Gamlebilen gjorde jo at turen til Lifjell i fjor høst ikke ble noe av...

Jeg har falt for designet på Volvo V60, og lenge sett på V60 Cross Country D4 (190hk diesel) som den ultimate bruks- og turbilen, da de er fine og høye for å komme seg fram på dårlige grusveier med 21cm bakkeklaring mot 10cm på den gamle. De har goood plass og er komfortable å kjøre langt med. Men de er så himla dyre i det segmentet jeg har sett på, nyere enn 2019 og km.stand under 50kkm, dette bare pga statens avgifter.

Men så kom jeg over en lokal forhandler som hadde en V60 hybrid inne i en fin blåfarge, og prøvde den en tur. Denne er fortsatt 3-4cm høyere enn min gamle bil, så alt hjelper. 19" felger og lavprofildekk er kanskje ikke ideelt, men hadde det på gamle bilen også, det går om man er forsiktig på grusveiene. V60 har også såpass god plass baki med baksetene lagt ned at jeg tror kanskje jeg på 186cm kan fint overnatte i bilen en natt eller to om det skulle være nødvendig på langturer.
Forhandler sa at avgiftene på denne er rundt 25tusen, mot 300tusen på dieselen når de var nye, så disse hybridene er priset langt mer fornuftig. På bruktmarkedet er de ca 100k lavere priset enn tilsvarende Cross Country D4 med samme km.stand, årsmodell og de har i tillegg mindre utstyr! Hadde sikkert ikke trengt så dyr og fancy bil, men jeg har en bilinteresse i tillegg, så denne dekker både det og turhobbyen.

Etter en prøvekjøring på fredag var ikke valget vanskelig, kontrakten ble signet og bilen hentet på tirsdag i tide til 17. Mai.

Så nå har jeg begynt å leke med tankene om en liten norgesferie i august og stikke innom flere fine plasser man kan gå både dagsturer og turer med overnatting(er). For nå trenger jeg neppe være like redd for havari på en slik tur, for det hadde vært en nervepirrende opplevelse med den gamle bilen :P 

2020 Volvo V60 T8 AWD R-design, i fargen "Bursting blue", med Polestar-optimalisering som gir 405hk/670nm.
20230516_195831.thumb.jpg.f6edd506e4651ab36ac865d9e211e58d.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noen pakkposer fra Hilltopp Packs. To stk for å ha drikkeflaske litt mer tilgjengelig på sekken og noen vesker dedikert ti førstehjelp og diverse andre ting.

Bestilte også en pakkpose med motiv fra eget foto, spent på hvordan den blir.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.