Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Epletre skrev:

Jeg likte ikke tanken på å ha denne skarpe foldekniven i lomma noe sted i frykt for at bladet skulle folde seg ut sånn utilsiktet

 

kniv2.JPG

Om du anser at det er fare for at det skjer så kast kniven i gjenvinningcontaineren.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å skulle kaste alle kniver som ikke ligger i etui virker vel drøyt. Minner meg om en Rema 1000 "kassedame" (mann) som en gang kalte min grønne Kiwi pose for "stygg". 

Denne Opinel kniven jeg kjøpte var grei sånn sett, da den har en dugelig lås.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Epletre skrev:

Det å skulle kaste alle kniver som ikke ligger i etui virker vel drøyt.

Om en lommekniv åpner seg av seg selv i f.eks bukse/jakkelomma så er den farlig å bruke!
Altså, noe som hører til i gjenvinninga

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du er nesevis her. Det er jo ikke snakk om at kniven åpner seg av seg selv, men tanken om at knivbladet kan dunkes løs og folde seg selv ut. Dette knivbladet glir ikke ut sånn av seg selv, men kanskje med et kraftig dunk, så vil den kanskje kunne vippe ut. Vanskelig for meg å teste dette sånn i praksis. Må innrømme at det var mer problematisk at det er skrekkelig å tenke meg at knivbladet skulle komme "løs" i bukselomma av en eller annen grunn. Kniver er egentlig skumle greier for meg, men ikke så skumle som sirkelsag og båndsag. :)

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Epletre skrev:

Jeg mistenker at du er nesevis her. Det er jo ikke snakk om at kniven åpner seg av seg selv, men tanken om at knivbladet kan dunkes løs og folde seg selv ut. :)

Nei, komentaren min er basert på over 45 års erfaring med utrolig mange kniver !
En lommekniv som åpner seg slik du beskriver er på ingen måte trygg !
Da er det enten feil på fjær, låsemekanismen eller så er selve åpningsmekanismen feilkonstruert (om kniven skulle ha en slik)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Epletre skrev:

Jeg likte ikke tanken på å ha denne skarpe foldekniven i lomma noe sted i frykt for at bladet skulle folde seg ut sånn utilsiktet, så jeg begynte å lete etter et etui. Litt dust da kanskje at det er hehe tau-kutter på en kniv av alle ting.

Kniven ser ut til å være laget for uhell med bil. Taggen på enden er for å knuse glass med, slik at du kan komme deg ut av en bil der dører/vindusheiser ikke kan brukes, evt kan du komme deg inn til andre som trenger hjelp. Taukutteren er for å kutte bilbelter eller til å skjære opp klær uten å skade den som har dem på. Og knivbladet er ... et knivblad. Har du bil, finn en plass som er greit å rekke fram til med hendene fra førersetet, og la den ligge der uten etui. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Trangia stormkjøkken 27-3 UL billigere enn noe jeg har sett annet sted på XXL, så det er nå på vei til opphentingsbutikken. I tillegg har jeg bestilt gassbrenner fra ebay til under én tredjedel av butikkpris.

Dette er en kokesett jeg vet fra før er stabilt og lett å bruke. Og mer fleksibelt og enda enklere med gass, det har jeg ikke prøvd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem med VISAen igjen...

13 timer siden, RElling skrev:

Summit to eat  er nå på tilbud hos hekta på tur.    https://www.hektapatur.no/sokeresultat?searchstring=summit+to+eat#p-0

Er ikke det billig nok. så har XXL noen av de produktene, og de har prisgaranti. så de må legge seg enda litt lengre under.

https://www.xxl.no/search?q=summit+to+eat

0001.png.699aeed893d92a96d3186a49d2c16668.png

Og:
Trek'N Eat
Ungarsk Gryte med Pasta
https://www.xxl.no/trek-n-eat-ungarsk-gryte-med-pasta/p/1091717_1_style

Trek'N Eat
Pasta med Laks i Urtesaus
https://www.xxl.no/trek-n-eat-pasta-med-laks-i-urtesaus/p/1091718_1_style

Trek'N Eat
Pasta med Kylling i Fløtesaus
https://www.xxl.no/trek-n-eat-pasta-med-kylling-i-flotesaus/p/1091719_1_style

0002.png.cd1aa80c8a7747cb0f62f2d0d1d2840c.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2x Aclima Lightwool Shorts, tynt ullundertøy
  • Biltema's vakumpakker (inkluderer 20cm rull a 3m, samt en mystisk duppeditt i plast med hull som jeg ikke vet hva er til) (kr 599,-)
  • 2x Biltema's dobbelpose med 22 og 28 cm brede ruller a 5m. Så, to stk. 22cm og to stk. 28cm ruller. (kr 99,- pr dobbel pose)
  • Biltema's pakke med to små stropper (de er ulike), skal bruke den ene med clips som evt. poncho belte (145cm langt).
  • 2x Trek'n'eat pakker med mat
  • Biltema's tube med gummireparasjon
  • Nikwax tube, "Waterproofing for leather" "Ideelt til bruk på fottøy med gore tex og eVent"
  • Flaske med 'Amre Solaire' solkrem, faktor 20 (veier 240g)
Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har ikke gitt opp sykkelsesongen. 28mm GP 4000S ll for trening og langtur😊 Påmontert Fulcrum Red Metal 29 XL. Dekkene veide 265 gram som oppgitt pr dekk.

60E9AC14-A4F9-4BD6-B220-E3F37538A5FB.jpeg

 

26232D9D-C91A-4F2A-9E01-B089304D5EE3.jpeg

Endret av Turlyst
Lagt til forhjulet med 180mm skive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik 10 liter vannbag fra før, men tenker at det kan være greit å bære to stk. hvis man først skal gå og hente vann fra noe sted, så jeg bestilte en ekstra en. Den forrige var blåfarget, så nå valgte jeg en uten farge. Skal angivelig være laget av "food grade PE". Dette ser da ut for meg som å være skikkelige saker og ser ut til å være bra laget av hva jeg kan skjønne, uten at jeg vet med sikkerhet hva slags plast dette er. Synes at plastmaterialet likner på sånn pakkeposemateriale for vakumpakking av mat.

Har allerede brukt 5 liters varianten på tur, og jeg gjorde ren vannbaggen, ved å ha i en blanding av vann og 7% eddik (og så skylle godt etterpå). For å få tørket vannbaggen skikkelig, så må den stå framme i sola slik at fuktighet forsvinner fra der plasten ligger tynt mot hverandre langs kanten.

vbag.PNG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanium skje og gaffel. Ca 16-16,5 cm lange. Jeg bestilte også to ekstra spork i plast, for det er vel bare et spørsmål om tid for jeg roter bort den lille gule spork'en i plast som jeg allerede bruker.

spork.jpg.8c14dbeabab6a0552207d24f34462805.jpg

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 19.24, Mobli skrev:

Omsider kjøpt min første tarp, Bergans tarp medium. I tillegg er et Naturehike Hiby 2-3 telt på tur i posten :) 

 

Skriv gjerne litt(eller mye) om dette teltet når det ankommer. Har fundert litt på det selv, men er skeptisk til liggelengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 6.5.2018 den 19.24, Mobli skrev:

Omsider kjøpt min første tarp, Bergans tarp medium. I tillegg er et Naturehike Hiby 2-3 telt på tur i posten :) 

Har brukt denne tarpen MYE, den tåler svært mye herjing og har godt påstdde ig sterke festepunkt.

Alle barduner er festet på forhånd med strammere, og ikke masse unødvendig dilldall og festepunkter. (Selv om de som driver med avanserte tarpopsett noen ganger foretrekker flere fetepunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Har brukt denne tarpen MYE, den tåler svært mye herjing og har godt påstdde ig sterke festepunkt.

Alle barduner er festet på forhånd med strammere, og ikke masse unødvendig dilldall og festepunkter. (Selv om de som driver med avanserte tarpopsett noen ganger foretrekker flere fetepunkt).

Flott tilbakemelding, har ikke hatt  mulighet til å ta denne i bruk enda. Men godt å høre at det er flere som er fornøyd :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 19.20, Klodrik skrev:

 

Skriv gjerne litt(eller mye) om dette teltet når det ankommer. Har fundert litt på det selv, men er skeptisk til liggelengden. 

Edit: Laget et nytt innlegg i "Bo og sove" om min erfaring med teltet. 

 

Endret av Mobli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at jeg vil få lyst til å gå lengre turer, som ikke involverer mange dagers overnatting, sånn for å bli mer kjent med et område, med minimal innsats og uten tung sekk, så jeg gikk til anskaffelse av litt rødspritbrennerutstyr:

  • Trangia Triangle vindskjerm/holder (angitt til 120g)
  • Trangia Rødspritbrenner, m. skrulokk + lokk for justerbar flamme (vekt angitt til 110g)
  • Trangia Brenselflaske 0.5 L (angivelig 115g)
  • Trangia Brenselflaske 1.0 L (angivelig 160g)

Obs: En mulig begrensning med denne holderen, kan være at kopper vil antagelig være for liten til å kunne plasseres på akkurat denne holderen. Jeg kan forestille meg at de tre knastene kan bøyes innover litt, men om dette så i tur kan føre til at de bøyes av varmen vet jeg ikke. Jeg ser i en video at man kan snu holderen, og ordne med noe for å få smale kopper til å sitte på plass.

tri2.JPG.d4875231ce2fc259e1290d3f9dcbe8e3.JPG    tri1.JPG.984f6f9bff18745ecf9367e4c97856e8.JPG    tri3.JPG.9074f92ef3803ca52cd083f30f013588.JPG

Jeg håper at disse brenselflaskene er bra, for jeg glemte helt å forsøke finne info om nettopp kvalitet og funksjon på slike flasker. :)

På Trangia's nettside har dem følgende info om brenneren:

"En fyllning (max. 2/3 av sin höjd) kommer att brinna i ca. 25 min. Kokar 1 liter vatten på 10 min (varierar beroende på väder och bränslekvalitet). Beräkna 1,0 liter rödsprit för matlagning för 2 personer per vecka. Effekt: 1000 w/ 3500 btu."

&

"Späd bränslet med max. 15% vatten för att undvika sotbildning"

 

Jeg har ellers fått med meg at en forumbruker her har tydeligvis hatt dårlig erfaring med denne brenneren, så dette blir litt spennende å se om dette er dugelige greier eller ikke. 

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.