Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortreist


Humle

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på forumet her så tenkte jeg skulle dele den typen friluftsliv jeg driver med.

Jeg er ei elendig form pga av en kombinasjon av lite trening, tidligere tiders synder (30-40 sigaretter om dagen f.eks), og en kronisk sykdom

som gir meg kronisk diare...så turer i fjellet med 80-100 lters ryggsekk er temmelig uaktelt for min del...hvertfall intill kroppen begynner å samarbeide igjen. Røykfri i 4 år nu, alkofri i 2 år...kroppen sa klart og tydelig i fra om at nok er nok...det hjalp sikker også at jeg ble pappa...

Intil det skjer at kroppen begynner virke igjen, blr det masse turer i den lokale skauen rett bak husveggen. Heldigvis bor jeg sånn til at jeg har skogen, og fjellet rett her. Så det skal ikke store motivasjionen til å få meg ut. Har en ferdigpakka, veldig behagelig, liten skulderbag, hvor jeg akkurat får plass til en trangia brenner, litt rødsprit, en 0,7 liters kaffekjele jeg koker tevann på, matpakke, samt litt knusk, stål og kvarts til å lage bål med. Regner det får jeg med en lietn 2x3 meters tarp også, samt en liter vann...det henger som regel en knivi beltet, og det hender at det blir med ei lita øks eller en samekniv også...

Så bærer det ut i skogen hvor jeg går så langt jeg gidder eller orker. Det kommer ann på dagsformen. Når jeg ikke giddr å gå lengre, det kan være 500 meter opp i lia, eller

flere kilometer inn i skauen, er det stopp, lage seg en kopp te og /eller litt rett i koppen, ei brødskive og kansje en Kvikklunsj om jeg har vært ekstra flink. Også leker jeg litt i skogen...det kan være at jeg har laga meg en liten vedovn av en blikkboks jeg har lyst å teste (kjekt når man vil ha bålkaffe men åpne ild er ikke lov), eller lage ild ved hjelp av friksjon (får det ikke til....grrrrr.)...

Når jeg blir lei fordi jeg har sluppet opp for ting å gjøre, rusler jeg hjem til kone og barn...om de da ikke er med.

Jeg kjeder nemlig r... av meg ute i naturen hvis jeg ikke har noe å gjøre der. Er typen som kan stoppe opp, kaste et blikk på en vakker solnedgang, ta et bilde og si....det var vakkert...for så å fortsette med det jeg holdt på med...

Så turene mine er stort sett korte...2-3 timer så er jeg moden for å dra hjem. Om man ikke drar til ets ted man kan fiske, men da må jeg kjøre, og da blir det et orsk...

Meeen, nådde et et personlig mål her i vår. En tur opp på fjelltoppen over huset der jeg bor....513 meter over havet. Det tok meg 4 timer å komme meg opp dit. Stolt som en hane over meg selv, intil jeg leste i lokalavisen to dager senere at den lokale barnehagen hadde vært der på tur...men det gav meg ia lle fall motivasjon til å fortsette, og jeg er vel i skauen 3-4 ganger i uka.

Flere som har det sånn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd å legge deg i lyngen med en god bok, avisa, donald duck e.l.?

Ikke alle sitter på en fjelltopp i timesvis og filosoferer på hver eneste tur de er på :-) Jeg har som regel med bøker til å fylle dødtida på turene mine, men da er det overnattingsturer hovedsakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å legge deg i lyngen med en god bok, avisa, donald duck e.l.?

Ikke alle sitter på en fjelltopp i timesvis og filosoferer på hver eneste tur de er på :smile: Jeg har som regel med bøker til å fylle dødtida på turene mine, men da er det overnattingsturer hovedsakelig.

Bøker ja, du mener vel da sånne bunker av sammenbundet papir med fantastiske shistorier om alt fra revolvermenn i det villeste vesten, til onde keisere i fjerne galakser...har en svak erindring av sånne fra tiden før man fikk 50mb bredbandslinje...skal jammen meg prøve ei sånn på neste tur....men blir søkkvåt av å ligge i lyngen etter en grønn vinter med til sammen 4 soldager siden mai. Så får vel mote meg opp å kjøpe en nettinghammock å dingle i mens man leser....

Et problem jeg ser for meg da er at jeg glemmer tiden, og da blir konemor sånn passe muggen når man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny på forumet her så tenkte jeg skulle dele den typen friluftsliv jeg driver med.

****snip**

Flere som har det sånn?

Velkommen til forumet.

Det er veldig bra at du deler dette. Verdien av de nære ting skal ikke undervurderes. Ofte har jeg hatt de virkelig store opplevelsene på slike små turer. :)

Det gir et godt perspektiv når du har som mål å få kroppen til å fungere. Det er veldig mange gode tips å fange opp her på forumet når det gjelder all slags turer - og det kan jo være en motivasjon i seg selv - det å få det mer og mer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liggeunderlag fra Sparkjøp til kroner 69,- gjør susen mot våt bakke, Humle :-) Hengekøye er heller ingen dum ting å ta med seg! Hvis du også tar med en tarp og henger opp over hengekøya, så kan du gå ut uansett vær.

Sur konemor kan jeg dessverre ikke hjelpe med dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små turer kan gi store opplevelser! :)

Hva med å ha med et lite kamera? Ta bilder av dyr og annet, og starte ei bildedagbok fra turene? Jeg drar oftere på slike småturer i nærområdet enn på lengre turer, nettopp fordi jeg bor slik til at jeg kan hive på meg dagstursekken og dra på tur, gjerne med en en overnatting. Bare for å komme på tur. Det blir lengre turer også, men småturene trenger ikke planlegges på samme måten, og med sekken ferdig pakket er det bare å dra ut straks jeg får lyst. Hunden min sier aldri nei til slike turer den heller.

Ikke så langt hjemmefra finnes det en liten ås, der det står ei svær gran nesten på toppen. Under grana har jeg en fin rasteplass med utsikt over området "mitt". Her kan jeg sitte og fundere over det som faller meg inn, og livet i sin almindelighet. "Tenketreet", kaller jeg det. Bedre terapi enn all verdens TV, data eller psykologer! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liggeunderlag fra Sparkjøp til kroner 69,- gjør susen mot våt bakke, Humle :smile: Hengekøye er heller ingen dum ting å ta med seg! Hvis du også tar med en tarp og henger opp over hengekøya, så kan du gå ut uansett vær.

Sur konemor kan jeg dessverre ikke hjelpe med dog...

Liggeunderlag har jeg boden full av. Men de blir litt for bulky å ha med seg. Ei sånn nettnghengekøye kan jeg putte i lomma og henge opp med et par karabinkroker på ca 1 sekund...har hatt det før :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små turer kan gi store opplevelser! :)

Hva med å ha med et lite kamera? Ta bilder av dyr og annet, og starte ei bildedagbok fra turene? Jeg drar oftere på slike småturer i nærområdet enn på lengre turer, nettopp fordi jeg bor slik til at jeg kan hive på meg dagstursekken og dra på tur, gjerne med en en overnatting. Bare for å komme på tur. Det blir lengre turer også, men småturene trenger ikke planlegges på samme måten, og med sekken ferdig pakket er det bare å dra ut straks jeg får lyst. Hunden min sier aldri nei til slike turer den heller.

Ikke så langt hjemmefra finnes det en liten ås, der det står ei svær gran nesten på toppen. Under grana har jeg en fin rasteplass med utsikt over området "mitt". Her kan jeg sitte og fundere over det som faller meg inn, og livet i sin almindelighet. "Tenketreet", kaller jeg det. Bedre terapi enn all verdens TV, data eller psykologer! ;)

Har altid med kamera. Burde kansje muligens fortalt om youtube kanalen min i samme slengen...

Knoter på engelsk der, men det er fordi de fleste av vennene mine er ytlendinger etter mange år i utlendigget...og de forstår ikke et kløyva ord norsk.

Her er den...handler stort sett om meg på tur...kjedelige greier men har en 150 subscribers på det tullet....noe jeg syns er helt utrolig!

http://www.youtube.c...ft?feature=mhee

Ellers så her den lille bagen min altid pakka og klar. Trenger bare å fylle vann i flaska og gå. Så dørstokkmila mi er særdeles kort. Håper bare jeg klarer å holde på til vinteren.

Men det henger nå et par dugelige fjellski i boden, som nesten ikke er brukt (5 år gamle, smurninga fra første turen er fremdeles på...)

Prøver å ha misnt mulig med meg på tur, da orker jeg mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kimse av nærturene! Det viktigste er vel at man kommer seg ut på tur og ut i naturen?!

Så får man gjøre det man klarer ut fra de forutsetningene man har og utfordre seg selv når kroppen tillater det og lysten er der.

Jeg bruker marka i nærheten her mye mer enn fjellet. Årsaken er så enkel at det er det jeg rekker i hverdagen. Med full jobb, hus og barn (som riktignok begynner å bli store nå) er det ikke tid og rom for ukelange fjellturer i hytt og pine eller toppturer. Men du og du så deilig det er når jeg klarer å komme meg til fjells :grin: I mellomtiden nyter jeg nærturer i marka her. Det er tross alt langt bedre enn sofa og tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp mange fine oplevelser på disse turene og. Ser både rev, hare, storfuggel og elg her...skulle bare ønske at kamerat ikke tilfeldigvis var fritt for batteri, minnekortet fult, eller i lomma når de plutselig er der...er litt lei av å ta bilde av elgrumper, he he...får vel gå litt stillere, men det hjelper neppe suiden prustinga og pesinga mi i motbakkene må høres til Karrasjokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er gøy å gå turer i skogen der jeg bor og plukke sopp, bær eller bare gå tur. Morsomt å finne nye stier og prøve dem ut.

Turer i skogen er også fristende hvis jeg ikke har lyst på løpetrening. Da er det bare å gå opp i høyt tempo til nærmeste topp for så å nyte utsikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten anbefale turorientering hvis det finnes i nærheten av der du bor. Kjempefin motivasjon for å komme seg ut på tur, men ikke noe pes med at postene må finnes fort. Her jeg bor legges postene ut fra begynnelsen av april til midten av juni og tas inn igjen fra midten av sept. til midten av okt. Da har jeg maaaange mnd. med turkos å se frem til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt friluftsliv har gått gjennom flere faser. I oppveksten var det nærturen med bærplukking og hytteturer. Seinere i selvrealiseringsperioden var det mye ukes og mnd- turer. (Det var i perioden før barn). Nå er det bygdefriluftslivet igjen med fisketurer, garnfiske, bærplukking, vedhogst, bålfyring og turer med barn og bikkjer. Jeg er svært aktiv, men de lange egotrippene er det lengre mellom. Det passer godt for småbarnspappaen.

For oss blei det derfor et verdivalg å få tak i et småbruk slik at man har en god unnskylding for å leve i naturen i stedet for å lengte til helga. Det innebar for oss å ta hverdagslivet tilbake og leve ut friluftslivet hver dag mellom normal jobb. Ofte er friluftslivet så nært knyttet til livet hjemme at jeg har problemer å skille det fra hverandre. Det er det gode liv. I dag. Jeg har sjelden tid til å kjede meg på tur (Dessverre). Det går unna der også med sag, øks, bærplukking og fangst og lese bok blir det aldri tid til, men så hender det at det blir tid til å kjøre med barkebåt. Lage biler av småstein og annet småtteri.

Så mitt klare råd til trådstarter er: Få deg en vedteig og gå laus. (Naturfotografering er også en fin aktivitet å holde på med i felten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste dyr-opplevelse er fra skogen bak huset. gikk på ei elg ku med kalv. Sneik meg innpå 20m og lå i 15min og observerte det livsgange uten at den merka meg. Det har jeg ikke hvert i nærheten av på min turer langt hjemme fra. Som andre skriver her er turene i nærområde og gjerne bak huset underdrevet. Ofte i dagens samfunn er det det vi har tid til.

Ang vinter: Jeg likte dårlig og gå ut om vinteren før. KAld og fælt. Men så fikk jeg det for meg at jeg skal kunne ha det comf på vinteren og. Gik ut på en tur i -20grader, 50-60cm snø og fant ut at jeg skal klare og finne ved til et stort varmt bål og nyte en vinterkveld ute uten og ha det uggent. Det gikk greit og det tente noe i meg. Nå er det og kunne russle inn i skogen selv på bitende kalde vinterdager, fyre et bål og bare se inn i flammene drømme meg vekk og eller videre inni bushen, kjenne den varmen som stråler mot meg en uvurderlig opplevelse jeg bruser på i den kalde årstiden.

Trenger ikke bestige tinder og gjøre de store ekspeisjonene for og kose seg og noe og se tilbak på.

Liker ideen om og leke når man er på tur....teste ut måter og fyre opp o.l er morro.

Keep it up. Flott at noen tar opp en slik trå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har kommet veldig godt i gang! Hvis dette er en skog eller et område hvor du kjenner grunneier kan du kanskje få tillatelse til å sette opp en liten gapahuk? Så har du et prosjekt å holde på med. Sett den opp litt langt unna, så er du garantert trim på veien også når formen blir bedre. Da har du litt å holde på med. Ordning og mekking, lage en liten seng inni, et ildsted foran, en godstol å sitte i osv. Fint for familien også. Da kan du lagre litt småting der også, så du slipper å dra det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt friluftsliv har gått gjennom flere faser. I oppveksten var det nærturen med bærplukking og hytteturer. Seinere i selvrealiseringsperioden var det mye ukes og mnd- turer. (Det var i perioden før barn). Nå er det bygdefriluftslivet igjen med fisketurer, garnfiske, bærplukking, vedhogst, bålfyring og turer med barn og bikkjer. Jeg er svært aktiv, men de lange egotrippene er det lengre mellom. Det passer godt for småbarnspappaen.

For oss blei det derfor et verdivalg å få tak i et småbruk slik at man har en god unnskylding for å leve i naturen i stedet for å lengte til helga. Det innebar for oss å ta hverdagslivet tilbake og leve ut friluftslivet hver dag mellom normal jobb. Ofte er friluftslivet så nært knyttet til livet hjemme at jeg har problemer å skille det fra hverandre. Det er det gode liv. I dag. Jeg har sjelden tid til å kjede meg på tur (Dessverre). Det går unna der også med sag, øks, bærplukking og fangst og lese bok blir det aldri tid til, men så hender det at det blir tid til å kjøre med barkebåt. Lage biler av småstein og annet småtteri.

Så mitt klare råd til trådstarter er: Få deg en vedteig og gå laus. (Naturfotografering er også en fin aktivitet å holde på med i felten)

Har ikke noe småbruk, men bærskogen er rett bakom husveggen, og klarer jeg kneikene er flatfjellet 4-500 høydemeter rett opp fra huset. Desverre lite som lokker der opp, siden det bare er et eneste dødt vann (det var fisk der før, til en eller anna idiot dro opp dit med dynamitt)...om høsten burde det være multer der oppe, men det er for mange zombier som bruker området, og som plukker kart! (burde vært skuddpremie på slike). I ungdommen jakta vi både storfuggel og rype her...men det har vokst til et boligområde så det er for mange katter her nå...men har nå hørt en stegg eller to oppi lia.

Men hønene hans får være i fred for meg dette året.

Det store målet er å komme seg såpass i form til neste høst at jeg kan dra ut å lufte den gamle Star Bajkalen min igjen...

Men har nå fått i gang familefriluftslivet her. Men det blir som oftest meg allene, om det ikke er fisketur, bær eller sopp å finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har kommet veldig godt i gang! Hvis dette er en skog eller et område hvor du kjenner grunneier kan du kanskje få tillatelse til å sette opp en liten gapahuk? Så har du et prosjekt å holde på med. Sett den opp litt langt unna, så er du garantert trim på veien også når formen blir bedre. Da har du litt å holde på med. Ordning og mekking, lage en liten seng inni, et ildsted foran, en godstol å sitte i osv. Fint for familien også. Da kan du lagre litt småting der også, så du slipper å dra det med deg.

Har funnet flere kandidater til dette. Men jeg er som regel ganske brukt opp når jeg kommer fram. Såvidt jeg orker å fyre opp et bål noen ganger. Men dette er garantert på lista over ting jeg vil gjøre. Dessuten har jeg jo tenåringer i huset. De må da kunne brukes til noe, så kan far ta seg av planlegging og prosjektering, koke kaffe etc... ha ha

Men aner ikke hvem som er grunneier e i området her. Flytta hit egentlig ganske nylig.

Hvordan finner man egentlig ut sånt?

Vi lagde foræøvrig en gapahuk i området her da jeg var guttunge. hadde en kompis som bodde her da. Vi overnatta midt i juni, og våkna til 20 cm snø....vi hadde sommersoveposer a-la

70 tallets campingferie i Sverige...så det var en hustrig natt...h ehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste dyr-opplevelse er fra skogen bak huset. gikk på ei elg ku med kalv. Sneik meg innpå 20m og lå i 15min og observerte det livsgange uten at den merka meg. Det har jeg ikke hvert i nærheten av på min turer langt hjemme fra. Som andre skriver her er turene i nærområde og gjerne bak huset underdrevet. Ofte i dagens samfunn er det det vi har tid til.

Ang vinter: Jeg likte dårlig og gå ut om vinteren før. KAld og fælt. Men så fikk jeg det for meg at jeg skal kunne ha det comf på vinteren og. Gik ut på en tur i -20grader, 50-60cm snø og fant ut at jeg skal klare og finne ved til et stort varmt bål og nyte en vinterkveld ute uten og ha det uggent. Det gikk greit og det tente noe i meg. Nå er det og kunne russle inn i skogen selv på bitende kalde vinterdager, fyre et bål og bare se inn i flammene drømme meg vekk og eller videre inni bushen, kjenne den varmen som stråler mot meg en uvurderlig opplevelse jeg bruser på i den kalde årstiden.

Trenger ikke bestige tinder og gjøre de store ekspeisjonene for og kose seg og noe og se tilbak på.

Liker ideen om og leke når man er på tur....teste ut måter og fyre opp o.l er morro.

Keep it up. Flott at noen tar opp en slik trå...

'

Alltid moro å lære noe nytt. Første gang jeg fyrte opp med kvarts (funker nesten lite godt som flint, som vi har lite av i Norge) og stål, var hulemannen i meg ikke langt unna, he he

Nå driver jeg å strever med friksjonsild (bue og pinne)...men får det ikke til...

Får massevis av ideer fra "Bushcraft" videoer på nettet. Hundrevios av folk over hele verden som lager slike, og mye morsomt, spennede å lære. Og det beste av alt,

man lærer å lage litt utstyr selv, så har man noe å gjøre når man ikke kommer seg ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aner ikke hvem som er grunneier e i området her. Flytta hit egentlig ganske nylig.

Hvordan finner man egentlig ut sånt?

Først kan du zoome inn til ditt område her på dette kartet:

http://seeiendom.no/

Klikk på aktuelt sted, og du får opp eiendomsinfo. Kontakt så kommunen for info om hvem som er eier.

Evt spør et vennlig ansikt i nabolaget..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du zoome inn til ditt område her på dette kartet:

http://seeiendom.no/

Klikk på aktuelt sted, og du får opp eiendomsinfo. Kontakt så kommunen for info om hvem som er eier.

Evt spør et vennlig ansikt i nabolaget..

Er ikke så mange som vet sånt her. bor i ytterkanten av et stort, relativt nytt boligfelt, så folk her er stort sett innflyttere...

Men det kartet blir nyttig. Desverre er det litt av et lappeteppe, med uavklarte eiendomsgrenser etc...får rett og slett finne et bra sted sted,

ta koordinatene med GPS, og så sjekke kartet hvor det er. Desverre kan jeg avskrive en av plassene allerede. Da akkurat den grunneieren

har jeg truffet på ute i marka. han ville jage med for jeg var vist på "privat grunn", som han sa...måtte opplyse han om friluftsloven...(var i utmark, og gjorde ikke annet enn å gå langs en sti...)...

Men har fått høre av andre her at han der er en raring. Så får håpe andre grunneiere i området er vennligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.