Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Primus Omnifuel eller Multifuel EX


Hugo

Anbefalte innlegg

Har gjennom mange år (mis)brukt en Primus Multifuel (standard). Brenneren har tjent meg godt gjennom mange lange vinterturer men begynner å vise tegn til alderdom, og skal nå skiftes ut.

Vil gjerne ha Primus igjen ettersom dette er et merke jeg nå kjenner godt. Bruker brenneren kun om vinteren, og da til 70 % snøsmelting og 30 % teltfyring. Stort sett all fyring skjer i telt.

Ser at det finnes tre modeller: Multifuel EX, Omnifuel og Omnilite TI. Sistnevnte utgår pga for lav effekt. Vurderer derfor Omnifuel og Multifuel EX. Den lille forskjellen i vekt er ikke avgjørende for meg, men kunne godt tenke meg noe som er litt mer stille enn brenneren jeg pensjonerer, men som samtidig tåler alt - slik som den gamle.

Er det noen som kan si noe om robustheten og støynivået til Multifuel vs Omnifuel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du utelater Omnilite pga for lav effekt? har du prøvd denne selv? det skiller bare 100W(oppgitt) mellom Omnilite og Multifuel.

Jeg har denne og koking av en liter vann tar ikke lange tiden i allefall.

Jeg har riktignok ikke brukt Omnifuel, men har heller ikke i noen situasjon følt at jeg kunne trengt høyere effekt fra Omniliten heller.

På XXL koster den 1299kr ink. 3,5dl brenselflaske, blir omtrent det samme som Multifuel eller Omnifuel inkludert flaske, som forøvrig ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt en Multifuel men solgte den pga bråkte så mye,jeg har hørt att Omnilite er mye stillere og er ikke veldig stor forskjel med tanke på effekt som Magne sier,jeg kjøpte eller Simmerlite som jeg er utrolig fornøgd med,den er ikke brukte veldig mye men fornøg så langt,(er vel 5 vinterovernattinger og ca 10 liter drivstoff er brukt) den er nesten helt stille vs multifulen (har brukt det inne i BD firslight telte som er veldig liten og junior på 2 år ble ikke noe red,han ble derimot skremt når jeg starta primusen i forteltet på et 3 mans telt)

MSR sit "svar" på multifuel (http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-xgk-ex-multifuelbrenner-6294.aspx) er og kjent får og bråke veldig mye men utrolig driftstabil sies det (vært med på flere turer over polen osv har jeg lest) hva er det som gjør att ting skal bråke får og være stabilt? noe som har en god forklaring? :)

hvis vekt/størelse ikke er noe problem ville jeg kjøpt en Omnilite eller simmerlite og hatt med med den gammle som backup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Bommet på effekten av Mutlifuel pga feiloppføring på sidene til xxl hvor det står at Multifuel yter 3000 w. Ser på prmus.se at dette ikke stemmer.

Ettersom bruksområdet mitt stort sett er smelting av snø, tenkte jeg at maks effekt var gode greier. Mulig jeg likevel heller mot Omnilite pga støy. Greit å kunne prate også ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er sant. Dumt å se seg blindt på ett merke, men man må vel følge hjertet :)

Har fyrt en del Omnifuel og synes den er i overkant bråkete. Du får skrive en samenligning mellom Multifuel og Omnilite hva lydnivå angår her på forumet, om det blir en slik du kjøper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.