Gå til innhold
  • Bli medlem

Gapahuk-telt?


Hege P.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fra før en Helsport Nordmarka gapahuk, og da jeg så prisen på den hos XXL nå om dagen fikk jeg lyst til å teste ut hvordan to slike gapahuker fungerte dersom de ble satt sammen, som to halvdeler av et enkelduks hustelt uten bunn. Som man kan se av bildene fungerer det utmerket, selv om de selvsagt ikke står like stramt og flott som vanlige telt. Særlig vind fra siden kan det være vanskelig å holde ute, men det gir uansett mer ly under uvær enn en enkelt gapahuk.

post-8832-0-15746800-1345734441_thumb.jp

Ok plass også:

post-8832-0-67271200-1345734466_thumb.jp

Vekta er en annen sak. Komplett med stenger, barduner, plugger og duk veier hver av dem 1800 gr. Fordelen er at man kan legge den ene hjemme dersom man bare vil bruke gapahuk. Man trenger ikke dra på begge settene med stenger heller. Dessuten, dersom to er på tur og putter hver sin i sekken kan de settes sammen som felles telt - eller, dersom det oppstår "kommunikasjonsproblemer" i løpet av turen, og partene vil dra hver sin vei, ja, da er jo saken grei. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smart løsning i mange sammenhenger det der. Om jeg ikke husker feil har jeg sett "Srx" bruke varianten, men da med selvstående gapahuker. Bruker ofte en slik ved sjøen, på padlertur og i en og annen sammenheng ellers. Ulempen med mange av dem er at de er uforholdsmessig tunge. Til sammenligning har jeg er tomannstelt av typen "Shaped tarp" med myggtelt inni som veier rundt kiloet (Six Moon Designs, Haven + Net- tent - www.sixmoondesigns.com )

Da jeg kjøpte Venorlavvo i -89 trodde jeg nesten jeg hadde kommet til himmelen, men når sant skal sies har jeg vært der mange ganger siden. Siste gang jeg så "lyset" var for noen år siden med 3x3m tarp og fjelltelt. En uslåelig kombinasjon, synes jeg. Regner det er tarpet ekstra overbygg foran inngangen, blåser det er den vindskjerm og er det pent vær med brennende morgensol kaster tarpet skygge.

Om en setter seg ned for en rast og det er veldig surt slår vi tarpet rundt oss som et pledd eller vindsekk, skal vi strekke oss etter et bad ligger vi på det osv.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor brukbar "gulv"plass får du da? Om du kan klemme inn for eks 6personer her, så det jo veldig lite å si på vekta. 0,6kg pr pers. Dropper du stengene og hogger til noe selv så sparer du også en god del. En annen ide også siden du har to sett, kan være å skjøte opp stengene med ett ledd til for å få bedre høyde innvendig. Men da blir det vell duken for kort på sidene. Må sikkert ha noen naglehull litt nærmere midten for å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får i alle fall rikelig med plass til fire personer. Dersom man er alene trenger man ikke pakke med seg absolutt alt. Man tar med seg det antall plugger og barduner man trenger, og et sett stenger dersom man skal bruke det der det er vanskelig med trær. I skog får man sikkert bedre oppsett ved å bardunere til trær, slik at duken kan løftes noe høyere på midten på hver side. Vandrestaver kan også brukes som stenger. De originale stengene er på 130 cm. Skistaver burde for eksempel fungere fint.

Å løfte høyere gjør at sideduken blir for kort, ja. Slik duken er med stenger på 130 cm. må den plugges en del utover nede, slik at sidene skrår utover fra toppen. Dermed går jeg ut fra at duken kan løftes såpass at sidene blir loddrette i alle fall (ca. 20 cm?).

Regner med å bruke denne løsningen en del nå utover høsten, både med og uten stenger. Her går det jo veldig greit å fyre primus også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt konge å ha fleksibiliteten. Jeg bruker alltid en vandrestav og sammen med turfølget mitt (Tefatet) gir jo det et par stenger på 145cm. Dessuten har jeg alltid med tauverk, eller rettere liner. Har rikelig slik at jeg kan "hente" litt høyde langt unna. Teltet brukes også. Plugger kan jo være en rot eller stein i høyfjellet.

Tatt på husk er linene mine 4 x 6m og 2 x 12m av flettet polyestersilke på 2,5 eller 3mm. Bruddstyrken er stor og det veier "ingenting".

I fjor hadde vi skikkelig drittvær, og mens madammen hvilte ut i teltet satt jeg ved et lite bål og laget mat under 9 kvm overbygg og koste meg. Det er 3/4 av lovvoen, men mye bedre utsikt og lufting.

Prisen på den Helsport-gapahuken var utrolig lav, da. Hvor stor er egentlig selve duken?

Kjøpte forresten et digert solseil på Jysk. 4 x 5 m med barduner, 2 stenger på sikkert 3 m og veske med kompresjonspose. Hadde ikke akkurat tenkt å ha det med på fjelltur, men 300 kroner på tilbud var vanskelig å styre unna ;) Kanskje noe på padletur.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen er ikke oppgitt, men jeg antar at den er omtrent som denne >>

Jeg stusser forresten litt på prisen på den fra XXL.no, men det er jo en Helsport-vare, og kvaliteten virker ok. Ser at da jeg kjøpte den første i fjor fra samme sted kostet den 499,-..

Her er et annet tips: Kjeleknekt for bål >>.

Også veldig praktisk over primus ved bruk av stekepanne. Varmen ser ut til å bli bedre fordelt, og denne stekepanna fra Primuskongen.no klarte "eggprøven" (steke egg på primus uten å brenne fast i panna slik at egget på skrapes ut) med glans.

post-8832-0-56798900-1345749416_thumb.jp post-8832-0-57497500-1346082170_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen er ikke oppgitt, men jeg antar at den er omtrent som denne >>

Jeg stusser forresten litt på prisen på den fra XXL.no, men det er jo en Helsport-vare, og kvaliteten virker ok. Ser at da jeg kjøpte den første i fjor fra samme sted kostet den 499,-..

Her er et annet tips: Kjeleknekt for bål >>.

Også veldig praktisk over primus ved bruk av stekepanne. Varmen ser ut til å bli bedre fordelt, og denne stekepanna fra Primuskongen.no klarte "eggprøven" (steke egg på primus uten å brenne fast i panna slik at egget på skrapes ut) med glans.

post-8832-0-56798900-1345749416_thumb.jp

Bålfyr er utrolig praktisk for alle som ønsker "lite med seg".

............ Bare jeg som ser denne? :DD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.