Gå til innhold
  • Bli medlem

Torfinnsbu - Svartdalen - Leirungdalen


ter

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng som skal til Jotunheimen neste helg.

Jeg har kikket litt på kartet og tenkt at en fin tur kan være å ta båten inn til Torfinnsbu gå opp Svartdalen og så dreie ned i Leirungdalen.

Planen er å sette en bil ved Valdresflya Vandrehjem.

Når jeg måler turen på kart så er den ca 2 mil. Den har jo litt stigning i starten, men så går det jo nedover resten :-)

Er det noen som har gått denne turen? Som kan gi meg noen tips om hvor mange timer jeg bør regne på denne turen?

Vi som skal gå er relativt spreke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fin runde dere planlegger å gå.

Jeg tipper 2-2,5 time til dere er på platået i Leirungsdalen, dvs fra Torfinnsbu og inn i Svartdalen og videre opp fra Svartdalen og inn i Leirungsdalen.

Det er jo totalt ca 600 høydemeter stigning, hvorav ca 200 det siste korte stykket opp fra Svartdalen.

Men når dere er oppe, er det stort sett veldig lettgått og fint nedover i Leirungsdalen.

Det eneste er at det er en del stein ved vestre Leirungstjønn.

I tillegg må dere vurdere hvor dere skal gå for å komme til riksveien og vandrerhjemmet. Det er ganske langt å gå hovedruten på nordsiden av Leirungsåe og over elven på broen helt nede ved Vargebakkan og så opp langs riksveien.

Alternativet er å krysse (vade) Leirungsåe ganske høyt opp og følge stien på sørsiden av elven bort til riksveien ved Heimdalsmunnen. Da slipper dere mange høydemetre. Jeg tipper dette alternativet tar 3-3,5 time fra dere kommer inn i Leirungsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for gode tips og estimat på tid :-)

Høres ud som det e best å krysse Leirungsåe ganske høyt oppe, for å unngå å gå heilt ned til Vargebakkan.

Ved å komme oss over på sørsiden, vil det være enkelt å dreie opp mot Vandrerhjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.